2017-06-28, 16:12
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men de har ingen skyldighet att betala ut till någon som tecknat en livförsäkring och förfalskat namnteckning på den avlidne. Så JM får inga pengar. Och hon hsr ändå ingen nytta av dem när hon sitter i fängelse på livstid.

Stämmer och det har jag redan skrivit några sidor bakåt.
Citera
2017-06-28, 16:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I domen ska avvikande åsikter uttryckas. Men inte i ett RPU-beslut som det idag.

Tack för info! Då får vi vänta en månad och se om alla är eniga.
Citera
2017-06-28, 16:42
Medlem
Aftonbladets mini dokumentär om fallet och rättegången får Alfred Hitchkocks filmer att framstå som barnvänliga.. Måtte de två brinna i helvete!!
Citera
2017-06-28, 16:43
Medlem
lasternassummas avatar
Det här är Johanna Möller
Inte så mycket nytt, men namn och bild.
"Åklagarna har pekat ut Johanna Möller som den som styrde Mohammad Rajabi att mörda hennes föräldrar. Flera familjemedlemmar har vittnat om att hon försökt få dem att hjälpa till att mörda hennes make Aki Paasila. Efter sommarstugemordet avlyssnades ett samtal mellan Möller och Rajabi. Då sa hon: "Du ska bara vara tyst. Inte ett ord. Is i magen. Du ska hålla käften". Under sin tid i häktet försökte Johanna Möller styra flera av sina barn genom att smuggla ut lappar till dem med uppmaningar i stil med att de skulle ta på sig skulden."

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/det-har-ar-johanna-moller/

Bilden på JM? Jag tror inte att hon skulle valt ut den själv, för publicering...

Citera
2017-06-28, 16:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det har sagts att JM skulle resa till Thailand direkt på. I så fall är jag mer benägen att tro att JM tänkt förlita sig på att MR skulle åka på morden själv, men undvika rättvisan genom sin förtidiga OD i annat land. I sånt fall så är JM mer intresserad av att binda MR till brottsplatsen än ngt annat. Man kan tänka sig att JM hade MR:s motiv klart: ilska mot morföräldrarna som splittrar "familjen", fördärvar "rörelsen" och riskerar att göra honom "arvlös" (efter giftermål med JM) etc. Ett "karma"-mord, dvs. en vederällning mot dem som skadar hans älskade och dem som beror av henne. Inför MR kanske JM föresvävat honom att de skulle stanna och gifta sig i exil. Att han köpte detta låter i och för sig så skumt att hans "inspelning" o.a. dubier förefaller fullt rimliga. Han var påtänd, det var bråttom, det var sista chansen, sista kvällen. Bonnie&Clyde.

Jag har schemestrat en vecka och lyckligen glömt möllerskan, så om jag missat ngt som framkommit är jag mer än willig att ändra ståndpunkt.
Det fetade: Ja, det ligger en hel del i det du skriver här: Dels hade hon sett till att MR medföljt när hon dagen före dådet hämtat sina magasinerade möbler, och MR kan också ha sett var DB hämtat nyckeln till ytterdörren; dels beordrade hon på kvällen MR att ta Touranen och åka till A-bogahuset med en massa kläder tillhöriga olika flyktingar. LI har också vittnat om att hon höll på att gå upp i limningen när hon såg allt bråte JM slängt in i huset (som höll på att avvecklas).

Det var säkert medvetet från JM:s sida att MR (och hans kompis GH) skulle komma att röra sig kring brottsplatsen, eller i vart fall ha haft ärenden åt det hållet. - Hon bestämde sig sent för dådet; sedan lade hon allt krut på olika villospår; så många hon hann med på den korta tiden från tanke till handling, bl.a. bokade hon morddagen 3/8 kl. 18:38 en Gbg-resa med övernattning 4/8 (trots att hon lovat DB att följa med honom till Arb.förmedl). - Till JJ hade hon f.ö. sagt att MR skulle söka asyl i Kanada - så ett vildmarksscenario med en hungrig grizzlybjörn kan ha funnits i sortimentet.

Betr. T-land var det från början bestämt att flyga till Bangkok den 15/8 där JJ och JM (enl. förhör JJ 12/8) hyrt ett hus för 2 mån. - JB stod för kontraktet och det var också hon som haft mailkontakt med uthyraren.
Citera
2017-06-28, 16:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon är bekant med Thailand och det finns god kunskap om droger i kretsen. Det är dock inte det samma som att ha kunskap om vilka ämnen som kan spåras vid obduktion. Denna cred ger jag varken JM eller några pundare i hennes krets.

En passus är om hon kommit över nån icke analyserbar drog och haft ett jävla flyt, som hon tyvärr också tenderar att ha, och jag ställer mig frågande kring det blå/turkos och varför det inte analyserades om det var synligt:
"Vid den ursprungliga obduktionen noterade rättsläkaren turkosfärgat material på mannens tänder. Detta undersöktes dock inte vidare då."
Tilläggsprotokoll I 2017-04-13 del 1.

Fortsättningsvis undrar jag om själva frågeställningen till NFC vid nästa obduktion då det givetvis är droger som testats. Men ordet "material" lär ha bredd som spänner från allt mellan plast till droger.

Det första man tänker på är ju pepsodent. Övermannad under tandborstningen eller tandborstad av mördaren?
Citera
2017-06-28, 16:46
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon är bekant med Thailand och det finns god kunskap om droger i kretsen. Det är dock inte det samma som att ha kunskap om vilka ämnen som kan spåras vid obduktion. Denna cred ger jag varken JM eller några pundare i hennes krets.

En passus är om hon kommit över nån icke analyserbar drog och haft ett jävla flyt, som hon tyvärr också tenderar att ha, och jag ställer mig frågande kring det blå/turkos och varför det inte analyserades om det var synligt:
"Vid den ursprungliga obduktionen noterade rättsläkaren turkosfärgat material på mannens tänder. Detta undersöktes dock inte vidare då."
Tilläggsprotokoll I 2017-04-13 del 1.

Fortsättningsvis undrar jag om själva frågeställningen till NFC vid nästa obduktion då det givetvis är droger som testats. Men ordet "material" lär ha bredd som spänner från allt mellan plast till droger.

Tyvärr så måste man ge "pundare" i allmänhet, och inbitna missbrukare i synnerhet all "cred" i världen för att känna till, införskaffa och använda just sådana preparat som inte ger utslag på drogtester.

JM har ju innan hon blev (försökte) bli flyktingbaronessa haft "ungdomar med missbruksproblem" som fosterbarn.

Så hon har med all säkerhet lärt sig en hel del......
Citera
2017-06-28, 16:46
Medlem
3zas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckoslanten
Västmanlänning här.

Ska ner och hämta FUP:en hos Västmanlands Tingsrätt idag. Den kostar 120:- att få den på USB-sticka. Kan skickas mot porto. Jag sitter dock med en dator där jag ej kan använda de vanliga uppladdningssidorna. Ska dock svänga förbi föräldrarna imorgon kvällstid och då kan jag slänga upp den.

Jag vill passa på att tacka lyckoslanten för fup:en! Det var läsning av dessa filer som triggade igång intresset vilket ledde till besök i tingsrätten. Därför ville jag gärna ge tillbaka lite, därav ljudinspelningarna.

Tack även till lasternassumma för hjälp med support och finputsning av filerna!

Jag såg förfrågningen om att beskriva mina intryck i rätten. De sista gångerna satt jag i medhörningssalen eftersom ljudet var bättre där. Tyvärr var det svårt att se ansiktsuttryck/minspel eftersom bilden var över hela sal 1 (utom åhörarna) och ingen var inzoomad...så därför antar jag att intrycken var desamma som man får enbart på ljudfil.

Det var märkbart att Johanna lättare grät när det som diskuterades rörde henne personligen än t.ex. som när Anki berättade om sitt kommande farväl till Göran, då det brast för oss åhörare och flera av oss satt och grät (vi grät mer än Johanna, hon torkade med ett papper lite i ansiktet så jag gissar att det kom nån tår, men alla reagerar ju olika, det fanns ju folk där som inte rörde en min över huvudtaget åxå). Hade jag sett det på TV hade jag tagit fram stora näsduken och snyfthulkat, men jag är å andra sidan kanske lite känsligare.

Mohammad rörde sig knappt ur fläcken, han satt med böjt huvud och lyssnade på tolken och satt och ritade tror jag. Lite som telefonkludd.

Samma vakt somnade ett par gånger, men det fanns fler vakter. Ordningsvakten var helskön och höll ordning på oss besökare. När det var domarens tur att prata och han var tyst en stund kunde man nästan se tankebubblan "hur ska jag ta upp det här med kaffepaus på bästa sätt". Han såg lite ut som Nalle Puh, fast med mustasch. Jag tycker att alla har gjort ett bra jobb (för alla inblandade). Wenna har bjudit på ett o annat småleende när Johanna har visat sin "trotsigare" sida. Skönt när domaren efter långa och lååångsamma pläderingar (jag förstår att sådant måste gås igenom noga och kanske långsamt) kommer på att tolken kanske behöver en paus (kaffepaus)? Men tolken säger att det går bra att köra ett tag till! Jag och min kollega tyckte att detta var intressantare underhållning än bio. Verkligheten fast overkligt, spännande och läskigt. Sorgligt och ofattbart. Vi kom överens om att inte hamna på andra sidan glasrutan.

Tack till tingsrätten som bjöd på automatkaffe!

Vi inväntar en spännande fortsättning!

Tack till er allihop för intressanta inlägg och åsikter, allt ska belysas och tas ställning till. Själv undrar jag varför Johannas telefon kopplade upp mot mast utanför huset när hon sa att hon var inne med tvillingarna i augusti 2015 samt kl. 07.05 på bryggan och varför det var så välstädat och varför hon inte svarade på vad det var hon hade ångrat som hon sa till (nån?) i bilen påväg hem (?)

Nu: sommar och färdigpladdrat från mig.
Citera
2017-06-28, 16:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Någon dom har inte kommit än, vill bara förtydliga det. Den kommer i höst. JM kan frias eller fällas för mordet på Aki, det vet vi inte nu.
Domen är givetvis inte spikad, men det är väl knappast troligt att frias. Det brukar vara mycket vägledande enbart med fortsatt häktning tills domen faller. Nu har rätten tagit ställning i skuldfrågan.
Då lär Hikes kontra med nåt extraordinärt som än inte kommit rätten till handa innan domen faller.
Efter RPU kommer ÅK plädera för påföljdsfrågan. Den 7 augusti återupptas rättegången.

""Övertygande bevisning har förebragts om (...) dels att Johanna Möller gjort sig skyldig till (..) i vart fall anstiftan av mord den 7-8 augusti 2015 (..)"
https://minfil.org/edH4Q9b5b9/V_stmanlands_TR_B3570-16_Aktbil_308.pdf
Citera
2017-06-28, 16:47
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
This is not the end – This is just the beginning!
Jag vet inte om det finns koncensus eller inte i frågan, men jag tror att JM kommer att befinnas skyldig även till mordet på Aki i den dom som vinner laga kraft. Kanske kommer JM att överklaga till europadomstolen med hänvisning till att hon är utsatt för en komplott där sociala media, polis, åklagare och rättsväsendet felaktigt har fått henne dömd... EU-domstolen kommer inte att ta upp fallet.

Vad händer nu, när det gäller mordet på Aki?
Åklagarna väntar på ett bevis, som vi inte vet vad det är. Vi vet att JJ släpptes i avvaktan på att det beviset ska komma. Hur går det i övrigt med utredningen? Det har spekulerats i om de tre misstänkta på fri fot fortfarande är avlyssnade, t.ex. Jag hoppas att dom är det eller minst att dom tror att dom är det, så att "småbrott" (jämfört med mord) som dom brukar begå, t.ex. knarkhandel, innehav och bruk, försvåras.
Vad krävs för att fallet ska bli fullständigt uppklarat?

Den 29 mars skrev SVT:

25-åringen är fortfarande misstänkt för drunkningsmordet. Vissa utredningsåtgärder återstår dock, enligt åklagarna i målet.
– Det handlar bland annat om informationsinhämtning från annat land, säger kammaråklagare Jessica Wenna.
Kan du utveckla det?
– Nej.

Har detta samband med det material från obduktion nr. 2, som skickades utomlands (Tyskland?)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/25-aringen-slappt-ur-haktet
Citera
2017-06-28, 16:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det första man tänker på är ju pepsodent. Övermannad under tandborstningen eller tandborstad av mördaren?
Hahahaha, ursäkta mitt i ett enormt tragiskt fall men det lät roligt med spännvidden exotiska droger till... pepsodent.
Men det var väl så jag menade om ordet "material". Det kanske redan är analyserat mer brett men jag ställer mig som sagt frågande.
Citera
2017-06-28, 16:53
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Aftonbladets mini dokumentär om fallet och rättegången får Alfred Hitchkocks filmer att framstå som barnvänliga.. Måtte de två brinna i helvete!!

Jag tänkte motsvarande, fast nu när de maskat av sin intervju med Johanna och visar mera av sin intervju med henne efter att de släpptes första gången. Är så man får gåshud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in