2017-06-28, 15:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast då var det Kjellsson som skrev. Det är det inte den här gången. Hans-Åke Nygren vet jag ingenting om, så vi får se hur han skriver.

Det är lite betecknande, förresten. Vid tidpunkten för det förra arbogafallet var det självklart att en senior domare vid tingsrätten skulle ta ett sånt här mål - lagmannen, eller, om sådan fanns, en chefsrådman. Idag har domstolscheferna blivit så upptagna med allmänt chefande att de gärna undviker så här tidskrävande mål.

Ja, vi får ge oss till tåls och vänta på domen helt enkelt, men jag tror ju att den kommer att vara välskriven och genomtänkt, det är ju ett otroligt massmedialt upphaussat fall som nu ska få sitt domslut, domen kommer ju att lusläsas av alla experter på juridik så inte kommer någon möda att sparas på formuleringarna.

Trist att det är som du skriver angående domare men tiderna är ju sådana, det har blivit viktigare att vara chef än en klok och erfaren domare (i det här fallet).

Erfarenheten borde tas till vara på ett bättre sätt helt enkelt.
Citera
2017-06-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Vem är det?? Har du namn?

De måste ha ätit pallade förgiftade äpplen tillsammans.....

Namnet finns tidigt i tråden men jag kommer inte ihåg det nu.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag hade kommande TR-dom i åtanke med grovt bedrägeri och urkundsförfalskning gällande försäkringar.

Men det du nämner är intressant - det lär bli fokus igen gällande misshandeln.

Och kanske 2 små döda fosterbarn
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgdvdssn
Nej hon kommer inte kunna förfoga över sina pengar. Det är lite hela tanken med att avtjäna fängelse, ens handligsförmåga stryps.

Vad gäller pengar i fängelse så kommer det tvärtom vara en stor risk för henne då det kan finnas andra interner som vill pressa henne på dessa. Och då har inte "värsta kriminella" Johanna myrket att sätta emot.

Ja, och där sitter de som fysiskt misshandlat eller mördat någon. Inte såna som JM som köpt tjänsterna. Så hon har inte så mycket att sätta emot de som klarar av att använda våld.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-28 kl. 16:03.
Citera
2017-06-28, 16:01
Medlem
Leif GW: "Har svårt att se det"
– Att hon är skyldig till de två första (mordet och mordförsöket på föräldrarna) har jag aldrig hyst några tvivel kring. Men om hon är skyldig till anstiftan i det tredje fallet, då har jag svårt att se vilka som i så fall hållit i det praktiska.

Johanna Möller i rätten.
Foto: SVEN LINDWALL
GW syftar på att ingen åtalats för att ha utfört själva mordet på Aki Paasila. Ändå anser tingsrätten att det finns övertygande bevis på att Johanna Möller anstiftat mord.
– Jag har svårt att se hur man i det långa loppet ska kunna få någon dömd för anstiftan till mord när man inte har en susning om hur det gått till eller vilka som i så fall ska ha gjort vad och så där, säger GW.
I ett tidigare skede satt en 25-årig man häktad för inblandning i mordet, men han släpptes och åtalades aldrig.
– Den övriga bevisningen om att det inte är en olyckshändelse är ganska tunn. I det enda rättsmedicinska utlåtande som finns står klart och tydligt att han drunknat.
Citera
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ditt "givetvis" - är det vad du tror eller vad du vet?

Nu har ju JM förfalskat Akis namnteckning på försäkringspapperen, så försäkringen gäller inte juridiskt. Så oavsett om hon dömd för mordet eller ej får hon inte pengarna.

Försäkringsbolagens skyldigheter att reglera skadefall styrs av Försäkringsavtalslagen och går inte att avtala bort i villkoren. Det betyder inte att de alltid måste betala, däremot måste de reglera skadan så snart de har den information som krävs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Om hon blir fälld för rubbet och skyll dig betala allt skadestånd inkl begravningskostnader för Aki rör de sej om ca 1,6 mille, men till mamma och syster kanske MR ska betala hälften? Då blir det bara ca 1,4 mille Johanna ska betala.
Sen kan man väl hoppas att de tas upp misshandeln och skadestånd till sexpojkarna, även bokföringsbrott och utgifter kring Aki bouppteckning 😁

Kan inte domstolen döma till solidariskt betalningsansvar?
Citera
2017-06-28, 16:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiba1
Det finns många växtgifter som inte går att upptäcka i första taget om man inte direkt letar.Psilocybin tex kan ju göra en person medvetandeförändrad så att det blir lätt att övermanna personen i fråga.Det verkar ju som om JM är väl bekant med Thailand och därifrån kommer ju många spännande preparat.
Jag håller med om att det verkar ha funnits en god kunskap om droger hos JM och andra i familjen.
Hon är bekant med Thailand och det finns god kunskap om droger i kretsen. Det är dock inte det samma som att ha kunskap om vilka ämnen som kan spåras vid obduktion. Denna cred ger jag varken JM eller några pundare i hennes krets.

En passus är om hon kommit över nån icke analyserbar drog och haft ett jävla flyt, som hon tyvärr också tenderar att ha, och jag ställer mig frågande kring det blå/turkos och varför det inte analyserades om det var synligt:
"Vid den ursprungliga obduktionen noterade rättsläkaren turkosfärgat material på mannens tänder. Detta undersöktes dock inte vidare då."
Tilläggsprotokoll I 2017-04-13 del 1.

Fortsättningsvis undrar jag om själva frågeställningen till NFC vid nästa obduktion då det givetvis är droger som testats. Men ordet "material" lär ha bredd som spänner från allt mellan plast till droger.
Senast redigerad av develi 2017-06-28 kl. 16:10.
Citera
2017-06-28, 16:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Försäkringsbolagens skyldigheter att reglera skadefall styrs av Försäkringsavtalslagen och går inte att avtala bort i villkoren. Det betyder inte att de alltid måste betala, däremot måste de reglera skadan så snart de har den information som krävs.

Men de har ingen skyldighet att betala ut till någon som tecknat en livförsäkring och förfalskat namnteckning på den avlidne. Så JM får inga pengar. Och hon hsr ändå ingen nytta av dem när hon sitter i fängelse på livstid.
Citera
2017-06-28, 16:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Brukar den med avvikande åsikt få framföra det i domen?
I domen ska avvikande åsikter uttryckas. Men inte i ett RPU-beslut som det idag.
Citera
2017-06-28, 16:10
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Om hon blir fälld för rubbet och skyll dig betala allt skadestånd inkl begravningskostnader för Aki rör de sej om ca 1,6 mille, men till mamma och syster kanske MR ska betala hälften? Då blir det bara ca 1,4 mille Johanna ska betala.
Sen kan man väl hoppas att de tas upp misshandeln och skadestånd till sexpojkarna, även bokföringsbrott och utgifter kring Aki bouppteckning 😁

Brukar väl vara solidariskt ansvar för skadestånd för brott som man begått gemensamt? Så den som har pengar får betala allt och sen kräva hälften från den andre.

Dessutom tror jag att hon med hänsyn till sin årsinkomst kan krävas på advokatkostnader, åtminstone en del av dem.
Citera
2017-06-28, 16:11
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tack, då hade jag massuppfittat domen helt, givetvis blir det inga pengar. Ber om ursäkt för eventuellt skapad förvirring men tack för att du redde ut begreppen.
Någon dom har inte kommit än, vill bara förtydliga det. Den kommer i höst. JM kan frias eller fällas för mordet på Aki, det vet vi inte nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in