2017-06-28, 15:05
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Försäkringsbolaget har redan nekat henne pengar efter sin egen utredning, så lär inte bli några pengar där inte.
Kan väl spekulera i att hon ville bli av med sina föräldrar för att ärva från dem när hon nekades livförsäkringspengarna?
Att hon ligger bakom makens död ser jag som självklart även om de inte kan döma henne för det.
Trumfar inte rättens dom ett försäkringsbolags egen utredning?
Citera
2017-06-28, 15:09
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Vad händer med livförsäkringen nu när hon frias från mordet på Aki, kommer hon att kunna få ut den?

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Försäkringsbolaget har redan nekat henne pengar efter sin egen utredning, så lär inte bli några pengar där inte.
Kan väl spekulera i att hon ville bli av med sina föräldrar för att ärva från dem när hon nekades livförsäkringspengarna?
Att hon ligger bakom makens död ser jag som självklart även om de inte kan döma henne för det.

Hon frias inte alls från det mordet. Hon döms för anstiftan till mordet. Dvs hon har tagit initiativet till och sett till att han skulle mördas. Försäkringen täcker inte sådana dödsfall som man orsakat själv.
Och det spelar ändå ingen roll för försäkringsavtalet var ogiltigt då hon förfalskat ansökan. Det är hon också skyldig till enligt tingsrätten.

Hon mister dessutom arvsrätten efter Aki såvida inte RPU skulle visa att hon led av allvarlig psykisk störning under tiden han mördades. Vilket inte är sannolikt.

Så det blir nog noll kronor efter Aki. Hon har dessutom tillvällt sig hans slutlön och en utbetalning på över 200 tkr från AFA.
Dessa lär hon bli återbetalningsskyldig för.

För övrigt anser jag att Akis arbetsgivare borde åtalas för olovligt förfogande.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-28 kl. 15:13.
Citera
2017-06-28, 15:09
Medlem
Vad händer nu?

42-åringen och hennes pojkvän ska genomgå större rättspsykiatriska undersökningar
Om cirka 4 veckor fortsätter huvudförhandlingarna

Mannens ålder ska undersökas och frågan om eventuell utvisning

Om det visar sig att någon av dem har en allvarlig psykisk störning kommer rättspsykiatrisk vård bli aktuellt istället för fängelsestraff

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6728071
Citera
2017-06-28, 15:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Inte för att det spelar så stor roll, men...
– Aki mördades 7-8/8 2015.
– JJ skrev 2015-10-04: "Gjorde största Misstag i Mitt Live. Önskar om Jag Kunde ändra på Allt..."
– JJ och JBs barn Milli*n (*=o) föddes i början av 2016.
– I juli 2016 for JJ och JB med Milli*n till Pakistan för att gifta sig.

JJ skrev kort efter mordet på Aki att han ångrade sig.
Flera månader senare föddes Milli*n.

Allmän reflektion till osäker nytta (för tidslinje): dotter och mamma är underkunniga om graviditen långt före pappan. I början av augusti 2015 är fostret 8-9 (?) veckor och ev inte synligt utanpå?

De gifter sig när barnet redan är fött, inte inför att det ska födas.

Visste JJ om att barnet var på väg inför augusti 2015 eller fick han reda på det först senare? Visste JM? Ovanpå tvillingarna ett barnbarn i familjen? Men ingen pappa till tvillingarna då Aki sökte separation. Lite stressigt läge?
Citera
2017-06-28, 15:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Vad jag förstår har försäkringsbolagen rätt att göra sina egna bedöningar och behöver inte ta hänsyn till en domstolsdom. Sen har ju TR fastslagit att JM anstiftat mordet och därför ansvarig för Akis död.
Citera
2017-06-28, 15:13
Medlem
develis avatar
Citat:
DB, som i förhör uppgett att JM beordrat honom att ta livet av Aki genom att skicka en soffa över honom i en trappa, hade ju blivit en "förhärdad brottsling" när han skulle vittna i tingsrätten och sade då bara "inga kommentarer". Om jag förstått tingens ordning rätt så medför omedelbarhetsprincipen då att just den åtalspunkten avseende stämpling till mord föll. Det återstod ju ändå några fall av stämpling till mord, utöver alla andra åtalspunkter...
Njae, ÅK återger ju ur förhör. Jag har redan skrivit om omedelbarhetsprincipen.
Däremot är det ju rätt luddigt i sig i mitt tycke och det fanns väl ingen uttalad order att döda där (kanske minns fel) - men det är ju markant skillnad att riskera skadas av en soffa till en order om att döda nån med ett basebollträ.
Citera
2017-06-28, 15:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgdvdssn
Vad "experten" Jerzy Sarnecki säger bör alltid tas med en stor nypa salt. Och all spekulation om fritagning kan bara slängas i sopkorgen. Den prostituerade JM har inte möjlighet att manipulera några unga, sexuellt svultna män inifrån nu när fittan är inlåst och hon saknar pengar. Det finns ingen som vill hjälpa henne alls.

Hon saknar inte pengar. Hon bör just nu ha ca 2,4 miljoner, varav åklagarna har begärt kvarstad på drygt en miljon till skadestånd. Om hon blir dömd till allt och alla skadestånd ska betalas ut så disponerar hon ändå drygt en miljon. Vad kommer hon att använda pengarna till?
– Försörja JB och DB med mat och droger ett par år?
– Krossa några knäskålar som hon är speciellt sugen på att rikta sin "karma" emot?
– Dryga ut fickpengarna och kanske köpa något roligt i fängelsekiosken?
– Spara tills hon kommer ut?

Citera
2017-06-28, 15:14
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Hon frias inte alls från det mordet. Hon döms för anstiftan till mordet. Dvs hon har tagit initiativet till och sett till att han skulle mördas. Försäkringen täcker inte sådana dödsfall som man orsakat själv.
Och det spelar ändå ingen roll för försäkringsavtalet var ogiltigt då hon förfalskat ansökan. Det är hon också skyldig till enligt tingsrätten.

Hon mister dessutom arvsrätten efter Ali såvida inte RPU skulle visa att hon led av allvarlig psykisk störning under tiden han mördades. Vilket inte är sannolikt.

Så det blir nog noll kronor efter Aki. Hon har dessutom tillvällt sig hans slutlön och en utbetalning på över 200 tkr från AFA.
Dessa lär hon bli återbetalningsskyldig för.

För övrigt anser jag att Akis arbetsgivare borde åtalas för olovligt förfogande.
Tack, då hade jag massuppfittat domen helt, givetvis blir det inga pengar. Ber om ursäkt för eventuellt skapad förvirring men tack för att du redde ut begreppen.
Citera
2017-06-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
Vassego! Det finns alltså inga fler filer än dessa, möjligen att lasternassumma fräschar upp dem tekniskt sett, men det borde gå bra att lyssna på dem redan nu (hoppas jag)

Citat:

Nix, har själv råkat ut för detta att rätten friade men försäkringsbolaget körde sitt race ändå.

Sen så är ändå försäkringen ogiltig då det inte är Aki som tecknat den, va nån expert som uttalade sej om detta för några där sedan.
Citera
2017-06-28, 15:15
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad jag förstår har försäkringsbolagen rätt att göra sina egna bedöningar och behöver inte ta hänsyn till en domstolsdom. Sen har ju TR fastslagit att JM anstiftat mordet och därför ansvarig för Akis död.

Givetvis måste försäkringsbolag rätta sig efter en domstolsdom. Skulle de vägra så får den andra parten stämma dem.

Givetvis är de mycket pålästa på det finstilta i villkoren och gör säkerligen sitt bästa för att undersöka om det finns andra omständigheter som gör att de slipper betala.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-28 kl. 15:19.
Citera
2017-06-28, 15:15
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Inte för att det spelar så stor roll, men...
– Aki mördades 7-8/8 2015.
– JJ skrev 2015-10-04: "Gjorde största Misstag i Mitt Live. Önskar om Jag Kunde ändra på Allt..."
– JJ och JBs barn Milli*n (*=o) föddes i början av 2016.
– I juli 2016 for JJ och JB med Milli*n till Pakistan för att gifta sig.

JJ skrev kort efter mordet på Aki att han ångrade sig.
Flera månader senare föddes Milli*n.

De "perfekta" blivande föräldrarna hade nog precis varit på ultraljud, samt fått veta könet på barnet, i varje fall ultraljud.

För många muslimska män är barn och en son som första barn mycket viktigt. Livsförändrande på ett helt annat sätt än för svenskar.
Citera
2017-06-28, 15:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Allmän reflektion till osäker nytta (för tidslinje): dotter och mamma är underkunniga om graviditen långt före pappan. I början av augusti 2015 är fostret 8-9 (?) veckor och ev inte synligt utanpå?

De gifter sig när barnet redan är fött, inte inför att det ska födas.

Visste JJ om att barnet var på väg inför augusti 2015 eller fick han reda på det först senare? Visste JM? Ovanpå tvillingarna ett barnbarn i familjen? Men ingen pappa till tvillingarna då Aki sökte separation. Lite stressigt läge?

Bara spekulationer, men...
Det kan ju vara så att JJ fick reda på att han ska bli pappa runt månadsskiftet september-oktober. Vi har ju fått några signaler på att han tar faderskapet på allvar. Det kan ju vara kännedomen om att han skulle bli far som framkallade de ångerskänslor som han gav uttryck för 2015-10-04 på Facebook...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in