2017-06-28, 12:30
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Hon har sannolikt stoppat breven/-et men delgett mottagarna en del av innehållet för kännedom. Nu när alla vittnen har hörts är det inte självklart att restriktionerna ska vara kvar. Och det är därför hon tog upp detta nu, för att domstolen ska förstå att JM fortfarande utgör ett hot mot andra och mot rättssäkerheten och besluta om fortsatta restriktioner.
Så här anger Expressen: (gm mail från Wenna)

Den sista dagen berättade också Jessica Wenna att det kommit fram nya uppgifter om Arbogakvinnans tid i Uppsalahäktet under rättegången: Att hon försökt att skicka brev till sin mamma och en av sina döttrar.
Breven har gått fram. Det bedömdes att åklagare inte har laglig möjlighet att stoppa breven i den situation som vi nu befinner oss, det vill säga när vittnesmålen redan är lämnade, skriver Jessica Wenna i ett mejl till Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/aklagaren-arbogakvinnan-visar-ingen-medkansla-alls/
Citera
2017-06-28, 12:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Domen kommer väl i höst vad det verkar.

Leif GW är tveksam till att hon befinns skyldig till anstiftan på Aki. Detta torde väl öppna upp för ett självklart överklagande till hovrätten och även ett eventuellt friande i den delen.
Alla livstidsdomar i TR kan förväntas överklagas till nästa instans - den tilltalade har ju absolut noll att förlora på det - annat än lite längre tid på det obekvämare häktet, 'rå.

Sen är det ju ett inte lika självklart bevisläge vad gäller mordet på Aki, men vi får se hur domstolen resonera. I värsta fall är ordföranden skiljaktig i det avseendet.
Citera
2017-06-28, 12:31
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte riktigt, men nästan. Rätten har en teoretisk möjlighet att ändra sig fram till dess dom fallit. Det förutsätter normalt i praktiken ett 3-2-beslut när det gäller RPU:n och en velande nämndeman. I det här fallet finns det ju ett antal olika åtalspunkter som domstolen har bedömt henne skyldig till, så det man teoretiskt skulle kunna tänka sig sitter löst är JM:s skuld till mordet på Aki.
Tack, då har dom alltså ej ännu fallit?

Det jag reagerar lite på är att Leif GW tror att Johanna ska få psykvård. Hur tänker han där? Han om någon borde väl vara så rutinerad att han inser att en helt klartänkt men samvetslös person inte blir kryssad.
Citat:
– Jag tror hon hör hemma på rättspsyk. Hon verkar gränslöst galen nog. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett någon så pass öppen invitation till att delta i en stor sinnesundersökning. Hon verkar tokig nog enligt psykiatrikerna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/gw-det-ar-givet-att-hon-doms

På vilket sätt är hon galen? Hänsynslös, narcissistisk, manipulativ - ja. Galen - nej.

Har hans årgångsvinsberusade sinne blivit grumlat av gaggighet tro?
Citera
2017-06-28, 12:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag vet att det är upprepning, men jag kan inte hålla mig...

BESLUT
"Övertygande bevisning har förebragts om dels att Mohammad Rajabi gjort sig skyldig till mord och försök till mord den 3 augusti 2016, dels att Johanna Möller gjort sig skyldig till ett fall av stämpling till grov misshandel, i vart fall några fall av stämpling till mord, i vart fall anstiftan av mord den 7-8 augusti 2015 samt mord och försök till mord den 3 augusti 2016, försök till grovt bedrägeri medelst brukande av falsk urkund, grovt bedrägeri, urkundsförfalsk- ning, givande av muta och hot mot tjänsteman."

PROTOKOLL, 2017-06-27, enskild överläggning i Västerås
Aktbilaga 308 Mål nr, B 3570-16, B 4202-16:
https://minfil.org/edH4Q9b5b9/V_stmanlands_TR_B3570-16_Aktbil_308.pdf

Vilket av fallen av "stämpling till grov misshandel" är det som rätten har beslutat att JM är skyldig till? Det bör väl vara Aki, eftersom misshandeln av de som JM hade sex med inte fanns med nu?

Jag reagerade som Axis.bold.as.love ovan. Är det inte ovanligt att meddelande om beslut i ett så stort mål, efter en så omfattande rättegång kommer så snabbt? Ska man tolka det, i kombination med formuleringen "övertygande bevisning har förebragts" att rätten var ovanligt säker på sin sak?

TR är helt på det klara med hur de ska döma i fallet, nu gäller det bara att skriva en hållbar dom utan juridiska tveksamheter och det klarar de galant, Schurrer fick ju uppleva det, ska bli mycket intressant att läsa domen.
Citera
2017-06-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Varför står det att rätten kommit fram till att Johanna är skyldig? Jag vet att dom gör en preliminär bedömning innan en misstänk skickas i väg för stor psykundersökning. Detta låter ju dock mer definitivt, är det så? Jag trodde inte det skulle komma så snabbt.

Är detta lika definitivt som en fällande dom?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/arbogakvinnan-befinns-skyldig-for-mord

Rätten har överlagt kontinuerligt om det som kommit fram under rättegångsdagarna. Det är inte så att dom började fundera igår...

Så det är en definitiv fällande dom. Sen ska den så klart skrivas också vilket tar sin lilla tid.
Citera
2017-06-28, 12:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Alla livstidsdomar i TR kan förväntas överklagas till nästa instans - den tilltalade har ju absolut noll att förlora på det - annat än lite längre tid på det obekvämare häktet, 'rå.

Sen är det ju ett inte lika självklart bevisläge vad gäller mordet på Aki, men vi får se hur domstolen resonera. I värsta fall är ordföranden skiljaktig i det avseendet.

Talar inte det faktum att beslutet kom så snabbt för att det var ett enhälligt beslut?

Beslutet skrevs ut redan i går och offentliggjordes 10:00 i dag.

Citera
2017-06-28, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
TR är helt på det klara med hur de ska döma i fallet, nu gäller det bara att skriva en hållbar dom utan juridiska tveksamheter och det klarar de galant, Schurrer fick ju uppleva det, ska bli mycket intressant att läsa domen.
Berätta. Är det rpu som spökar?
Citera
2017-06-28, 12:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Intressant!

Det fetade: Utan att hinna kolla källa nu, så har jag för mig att de gifte sig strax innan mordet o mordförsöket på GM o AM. Spelar eg. ingen roll, JJ har säker varit i Pakistan vid flera tillfällen, alt. lätt kunnat fixa den drogen eller droger ö.h.t. på annat sätt.
Jag har från början tyckt att det varit märkligt med ett giftemål i Pakistan när de bor och verkade vilja fortsätta bo här.
Det kan ju inte direkt jämföras med att gifta sig i tropikerna..
Citera
2017-06-28, 12:40
Bannlyst
Citat:
Talar inte det faktum att beslutet kom så snabbt för att det var ett enhälligt beslut?

Beslutet skrevs ut redan i går och offentliggjordes 10:00 i dag.

Nej det gör det inte, Hur vanligt som helst att beslutet kommer så snabbt.
Citera
2017-06-28, 12:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag vet att det är upprepning, men jag kan inte hålla mig...

BESLUT
"Övertygande bevisning har förebragts om dels att Mohammad Rajabi gjort sig skyldig till mord och försök till mord den 3 augusti 2016, dels att Johanna Möller gjort sig skyldig till ett fall av stämpling till grov misshandel, i vart fall några fall av stämpling till mord, i vart fall anstiftan av mord den 7-8 augusti 2015 samt mord och försök till mord den 3 augusti 2016, försök till grovt bedrägeri medelst brukande av falsk urkund, grovt bedrägeri, urkundsförfalsk- ning, givande av muta och hot mot tjänsteman."

PROTOKOLL, 2017-06-27, enskild överläggning i Västerås
Aktbilaga 308 Mål nr, B 3570-16, B 4202-16:
https://minfil.org/edH4Q9b5b9/V_stmanlands_TR_B3570-16_Aktbil_308.pdf

Vilket av fallen av "stämpling till grov misshandel" är det som rätten har beslutat att JM är skyldig till? Det bör väl vara Aki, eftersom misshandeln av de som JM hade sex med inte fanns med nu?

Jag reagerade som Axis.bold.as.love ovan. Är det inte ovanligt att meddelande om beslut i ett så stort mål, efter en så omfattande rättegång kommer så snabbt? Ska man tolka det, i kombination med formuleringen "övertygande bevisning har förebragts" att rätten var ovanligt säker på sin sak?

Man har ju härmed faktiskt talat om för psykutredarna att hon är kapabel till ganska avancerad planering och organisering och konsekvenstänkande, och dessutom har haft intakta minnesfunktioner o.a. över tid. Det är ju inte riktigt fråga om urtypen för "crime passionelle" här, där någon sticks ner i plötsligt vredesutbrott. Så det ser ju ganska solklart ut för mig.

"Vart fall stämpling" på AP sitter som en smäck, som andra har konstaterat. (Kan det bli skadestånd på det?, borde väl det). Och sen får vi bevisa att de 81,50:- på Ica Supermarket var en barnpool eller de spanska kräftorna att stoppa valiumet i.

Var han diabetiker AP? Oleanderté?
Citera
2017-06-28, 12:42
Medlem
Strummys avatar
Sorry om frågan redan är klar, men man kanske ska skynda sig att försöka få ut fup-en.
Citera
2017-06-28, 12:43
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strummy
Sorry om frågan redan är klar, men man kanske ska skynda sig att försöka få ut fup-en.
FUP:en blev offentlig i samband med åtalet, det finns nog länkar i första inlägget om du vill läsa.

Här har du, men det finns länk i trådstarten också: (FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in