2017-06-28, 12:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hon kommer att dömas för rubbet i TR enligt Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GV0J6/arbogakvinnan-ar-skyldig-till-mord-enligt-tingsratten
Det var sjutton vad mycket tingsrätten verkar ha skrivit i RPU-beslutet. Jag trodde inte att de skulle gå in på de specifika åtalspunkterna där - det behöver de inte alls göra. Men OK, då blir det livstid i tingsrätten - om inte hon lyckas manipulera RPU-teamet, till att kryssa henne, 'rå.

Citat:
Beträffande A*i,s död så är det väl mera tveksamt om den står sig i HR men fan vet, JM,s trovärdighet ligger ju under nollpunkten så kanske hela domen kommer att stå sig.
Där avvaktar jag med min bedömning tills jag ser vad som står i domen. Ibland hittar domstolar sätt att tänka på som är svåra att komma runt för en överrätt, och i det har fallet kanske överrätten inte nödvändigtvis anstränger sig hur mycket som helst för att spräcka resonemanget,
Citera
2017-06-28, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hon är dömd. Det är straffet man inte fastslagit och det kommer efter psykundersökningen. Preliminära bedömingar görs inte.

Domen skall vinna laga kraft och det gör den inte förrän i HR.

Under tiden står JährestenPlattan och "hoppas" på tshirt och "bandare". Sedan göres en helt ny bedömning av bevisvärde och bevisteman med helt nya ögon.
Citera
2017-06-28, 12:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
" Phencyclidine use
Phencyclidine is a man-made illegal drug that that causes include numbness, slurred speech, seizures, and more." Det är "Angel Dust", men en typ äldre drog.

Här är en artikel med bilder på en blå mun i alla fall, samt info om att de bl.a. säljs från Pakistan. Den medmisstänkte JJ och JB "gifte" sig väl i just Pakistan strax före drunknings"olyckan"......och de har ju båda tidigare narkotikadomar på sig......

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/lethal-pills-peddled-valium-could-8488290

Ska se om jag kommer vidare, men precis som artikeln säger så kan det vara vad som helst (kemiskt) som är infärgat, så svårt blir det.
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Frågan är om denna drog fanns med i analysen som gjordes på Aki.
Mycket intressant om det är nån syntetisk drog som inte är spårbar vid obduktion.
Angående den blå färgen så lär den inte bli så intensiv om den är dold i mat eller dyl. Han lär inte ha sugit på den intensivt likt en missbrukare gör eller upprepat intaget som då ökar missfärgning.

Fortsättningsvis så slog det mig följande via mediakommentaren:
" The pills contain so much food dye to mimic the blue of Valium that they leave users with tell-tale stained lips and mouth."

JM köpte väl "Valium" på ett "apotek" i Thailand 2012.
Citattecken då det vete tusan vad det är för verksam substans JM inhandlat eller av vem. Det är hennes eget uttalande...
Nånstans benämns de väl blå Valium i FUP om jag inte drömt (?).
ABs man sa i rätten att JM köpt droger i Thailand åt JB så han var förbannad (utan att namnge drog).

(Jag menar givetvis inte att det är Valium som är spårbart, utan snarare nåt som ska likna Valium med annan kemisk uppbyggnad dvs ej spårbar syntetdrog.)
Senast redigerad av develi 2017-06-28 kl. 12:23.
Citera
2017-06-28, 12:20
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Vilka brev har hon fått ut från häktet? Mutförsöker stoppades ju och åklagaren sa ju igår att försökt skicka brev med hårda orda till mamman och dottern, så nej, några brev har hon inte fått ut.

Enl. JJ har JB fått brev som sedan brändes. Breven till mor och syster uppfattade jag som att de nått fram till mottagarna.
Citera
2017-06-28, 12:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror du kan öppna. Ska du vänta på Palmemördare hinner bubblet bli dåligt. Man dömer olika grejer på olika sätt, efter förmåga och förhållanden, och i palmefallet så var väl straffet kanske frigivningen. Om du förstår.

Oj, förlåt (delvis i alla fall) jag missade att tr meddelat utslag.
Citera
2017-06-28, 12:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hon är dömd. Det är straffet man inte fastslagit och det kommer efter psykundersökningen. Preliminära bedömingar görs inte.
Domen kommer väl i höst vad det verkar.

Leif GW är tveksam till att hon befinns skyldig till anstiftan på Aki. Detta torde väl öppna upp för ett självklart överklagande till hovrätten och även ett eventuellt friande i den delen.
Citat:
Var tingsrättens beslut väntat?

– Ja. Det innebär ett underlag för att kunna begära en rättspsykiatrisk undersökning. Innan man utför en sådan måste man fastställa skuldfrågan.

Däremot tycker GW att tingsrättens besked om att 42-åringen även bedöms skyldig för anstiftan till mord är mer tveksamt.

– Det är givet att hon döms för mordet på fadern och mordförsök på modern med den bevisning som finns, men jag är mer tveksam kring bevisningen i fråga om anstiftan. Domen lär komma någon gång under hösten, säger Leif GW Persson till SVT Nyheter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/gw-det-ar-givet-att-hon-doms
Citera
2017-06-28, 12:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag håller med om behovet av att låsa in JM för tid och evighet. Finns inget som antyder att hon inte skulle bete sig likadant igen så snart hon blir fri. Jag vet inte om det är någon som driver med henne men hon diskvalificerar sig fortsatt vad jag kan se för allt liv i frihet genom allt hon tar sig för även under rättegången. Jag tror och hoppas att man dömer henne för båda morden för att sen se om hon har några verkliga invändningar, som har i HR att göra. Är det mer andra krafter som styr så blir det kanske frihet från AP-mordet nu och sen HR-prövning på det. I så fall spelar det inte så himla stor roll ändå för "man" kommer sannolikt försäkra sig om hennes tjänster på pärmtillverkningsområdet till c:a 2057.

Synd om AP:s anhöriga men de kanske kan kompenseras lite på andra vägar, vad vet jag. Tvillingarna kommer rimligen få en del stöd från staten kan man tänka sig, men jag vet för lite om det där. Hur ska de annars klara sig förbi 10-11 års ålder, med det bagaget? Och lite anhörigträffar -- och sen har man snart kommit upp i skadeståndsbeloppen?

Oj, förlåt, jag missade att tr meddelat utslag.
Citera
2017-06-28, 12:22
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Den där afganpojken är inte en dag under 25 år idag. Aldrig någonsin!
Precis, MR saknar en ynglings spänst vilket syns på filmklipp Han kan vara både 35 och 45 år gammal
Citera
2017-06-28, 12:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Varför står det att rätten kommit fram till att Johanna är skyldig? Jag vet att dom gör en preliminär bedömning innan en misstänk skickas i väg för stor psykundersökning. Detta låter ju dock mer definitivt, är det så? Jag trodde inte det skulle komma så snabbt.

Är detta lika definitivt som en fällande dom?
Inte riktigt, men nästan. Rätten har en teoretisk möjlighet att ändra sig fram till dess dom fallit. Det förutsätter normalt i praktiken ett 3-2-beslut när det gäller RPU:n och en velande nämndeman. I det här fallet finns det ju ett antal olika åtalspunkter som domstolen har bedömt henne skyldig till, så det man teoretiskt skulle kunna tänka sig sitter löst är JM:s skuld till mordet på Aki.
Citera
2017-06-28, 12:25
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag försöker, men jag har tyvärr inga kontakter med den "världen" längre sedan min anhörige dog.

Hittade detta då jag googlade, stämmer rätt bra, både på min anhörige och vad AG berättade om Akis hallucinationer i soffan.....

" Phencyclidine use
Phencyclidine is a man-made illegal drug that that causes include numbness, slurred speech, seizures, and more." Det är "Angel Dust", men en typ äldre drog.

Här är en artikel med bilder på en blå mun i alla fall, samt info om att de bl.a. säljs från Pakistan. Den medmisstänkte JJ och JB "gifte" sig väl i just Pakistan strax före drunknings"olyckan"......och de har ju båda tidigare narkotikadomar på sig......

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/lethal-pills-peddled-valium-could-8488290

Ska se om jag kommer vidare, men precis som artikeln säger så kan det vara vad som helst (kemiskt) som är infärgat, så svårt blir det.
Intressant!

Det fetade: Utan att hinna kolla källa nu, så har jag för mig att de gifte sig strax innan mordet o mordförsöket på GM o AM. Spelar eg. ingen roll, JJ har säker varit i Pakistan vid flera tillfällen, alt. lätt kunnat fixa den drogen eller droger ö.h.t. på annat sätt.
Citera
2017-06-28, 12:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det var sjutton vad mycket tingsrätten verkar ha skrivit i RPU-beslutet. Jag trodde inte att de skulle gå in på de specifika åtalspunkterna där - det behöver de inte alls göra. Men OK, då blir det livstid i tingsrätten - om inte hon lyckas manipulera RPU-teamet, till att kryssa henne, 'rå.

Där avvaktar jag med min bedömning tills jag ser vad som står i domen. Ibland hittar domstolar sätt att tänka på som är svåra att komma runt för en överrätt, och i det har fallet kanske överrätten inte nödvändigtvis anstränger sig hur mycket som helst för att spräcka resonemanget,

Inte fan blir hon kryssad inte, galen är hon men inte på det sätt som renderar ett kryss, nej det blir en välförtjänt livstid.

Förhoppningsvis så slipar rådmannen ordentligt på sina domskäl nu, är han riktigt vass så kommer hela domen att stå sig i HR, vi får se hur domen formuleras helt enkelt.
Citera
2017-06-28, 12:27
Medlem
lasternassummas avatar
Jag vet att det är upprepning, men jag kan inte hålla mig...

BESLUT
"Övertygande bevisning har förebragts om dels att Mohammad Rajabi gjort sig skyldig till mord och försök till mord den 3 augusti 2016, dels att Johanna Möller gjort sig skyldig till ett fall av stämpling till grov misshandel, i vart fall några fall av stämpling till mord, i vart fall anstiftan av mord den 7-8 augusti 2015 samt mord och försök till mord den 3 augusti 2016, försök till grovt bedrägeri medelst brukande av falsk urkund, grovt bedrägeri, urkundsförfalsk- ning, givande av muta och hot mot tjänsteman."

PROTOKOLL, 2017-06-27, enskild överläggning i Västerås
Aktbilaga 308 Mål nr, B 3570-16, B 4202-16:
https://minfil.org/edH4Q9b5b9/V_stmanlands_TR_B3570-16_Aktbil_308.pdf

Vilket av fallen av "stämpling till grov misshandel" är det som rätten har beslutat att JM är skyldig till? Det bör väl vara Aki, eftersom misshandeln av de som JM hade sex med inte fanns med nu?

Jag reagerade som Axis.bold.as.love ovan. Är det inte ovanligt att meddelande om beslut i ett så stort mål, efter en så omfattande rättegång kommer så snabbt? Ska man tolka det, i kombination med formuleringen "övertygande bevisning har förebragts" att rätten var ovanligt säker på sin sak?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in