2017-06-28, 11:35
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Hon kommer att bli sittande på rättspsyk resten av livet som så många andra psykopater. Mohammed däremot får nog fängelse. Är du med nu då?

Då är jag med på vad du tror. Jag tror hon är psykopat men inte döms till rättspsyk utan fängelse. För hon är en fungera psykopat och dessa anses bli värre av rättspsyk. Läs några sidor bakåt i tråden så finns mer ingående förklaringar till varför fängelse är möjligt och troligt.

MR får också fängelse tror jag.
Citera
2017-06-28, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Möjligen kan hon bli frikänd från anstiftan av mordet på Aki, i likhet med vad GW spekulerar, vid en överklagan. Det spelar dock ingen roll för påföljden för hennes del. För delen gällande föräldrarna är hon ju körd.

Domen baseras på att MR skulle vara trovärdig i avsaknaden av teknisk bevisning.
Så kommer Jähresten tomhänt från Plattan till HR kan MRs vittnesmål få en helt annan tyngd, eller "icke-tyngd" så att säga.
Då kommer det som framkommer på avlyssningarna få "rätt" brottsrubricering och där är jag inte alls lika säker om JM kan dömas för mord.

Vi är redan i ett nytt bevisläge innan HR och med en annan advokat är det fullt möjligt med ett nytt Mats Alm eller Boden-läge. En som kan visa på alternativa skeenden.
Citera
2017-06-28, 11:37
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Psykopater hamnar i fängelset. Så är det här i Sverige. En mördare måste ha varit psykotisk och liknande vid mordet för att dömas till rättspsyk.

Skulle gärna vilja veta vilka psykopater som sitter på rättspsyk.

Närstående har arbetat på Karsudden och Säter. Jag lägger inte ut namn.
Dock ska det bli väldigt intressant hur domen kommer att utformas.
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ah, trodde även psykiskt sjuka (såsom psykopater) kunde hamna på rättspsyk.

Som jag ser henne så är hon för farlig för att vistas i frihet så det bästa vore att låsa in henne på någon avdelning för att sen slänga iväg nyckeln.

Klart dom kan hamna på rättspsyk, men inte en högfungerande beräknande manipulativ som ej är psykostisk.
Citera
Medlem
Sameshs avatar
Läste igår att modern (till Arbogakvinnan) och systern pga hot har tvingats att flytta utomlands, vilka kontakter har egentligen Arbogakvinnan för att kunna utöva sådan makt och hot emot någon med tanke på att hon sitter i fängelse utan möjlighet till att kontakta någon?

Skönt att hon blev dömd på alla punkter, hon är ju extremt sjuk i huvudet och förhoppningsvis så kommer hon att få tillbringa hennes resterande levandes dagar inlåst på psyket.
Citera
2017-06-28, 11:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Ja tyvärr så kommer nog Akis familj att få leva med ett framtida trauma och i ovisshet om vad som egentligen hände

Ja så illa kan det bli men vi får hoppas att det inte blir så, i och för sig är ju familjen på det klara med vad som hänt men det känns ju skönt att få det bekräftat med en dom också.

Nu är det bara att vänta på förhandlingarna i HR och min gissning är att då har JM bytt advokat men frågan är vilken som vill vara behjälplig i ett sådant här hopplöst fall, det finns ju ingen ära att vinna direkt när man försvarar ett sådant as som JM.
Citera
2017-06-28, 11:38
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Då är jag med på vad du tror. Jag tror hon är psykopat men inte döms till rättspsyk utan fängelse. För hon är en fungera psykopat och dessa anses bli värre av rättspsyk. Läs några sidor bakåt i tråden så finns mer ingående förklaringar till varför fängelse är möjligt och troligt.

MR får också fängelse tror jag.

Ja det finns många infallsvinklar och det ska bli mycket intressant och se hur domen blir utformad.
Citera
2017-06-28, 11:40
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Nu har du nog liiiiiite fel men jag ämnar inte diskutera detta vidare med dig. Ha en bra och solig dag!
Psykopater blir inte dömda till rättpsykiatrisk vård utan till fängelse.
Citera
2017-06-28, 11:41
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
https://www.ekuriren.se/eskilstuna/42-aringen-skyldig-till-mord/

Samtliga punkter, dock endast anstiftan i Akis fall.

Tycker det var en fullt rimlig dom. Att Aki inte dött en naturlig död och att JM anstiftat är tydligt. Att det var hon som handgripligen mördade är inte fastställt så enligt mig är domen superb.
Citera
2017-06-28, 11:42
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Läste igår att modern (till Arbogakvinnan) och systern pga hot har tvingats att flytta utomlands, vilka kontakter har egentligen Arbogakvinnan för att kunna utöva sådan makt och hot emot någon med tanke på att hon sitter i fängelse utan möjlighet till att kontakta någon?

Skönt att hon blev dömd på alla punkter, hon är ju extremt sjuk i huvudet och förhoppningsvis så kommer hon att få tillbringa hennes resterande levandes dagar inlåst på psyket.

Hon har bevisligen fått ut flera brev ur häktet, så hon kan fortsätta styra om hon vill. I fängelse eller rättspsyk är det inte säkert att hon får samma restriktioner.
Citera
2017-06-28, 11:43
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Tycker det var en fullt rimlig dom. Att Aki inte dött en naturlig död och att JM anstiftat är tydligt. Att det var hon som handgripligen mördade är inte fastställt så enligt mig är domen superb.

Exakt samma resonemang som mig. Bra att det fastställs ett mord men som du säger, inte säkert att hon handgripligen mördat.
Citera
2017-06-28, 11:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ah, trodde även psykiskt sjuka (såsom psykopater) kunde hamna på rättspsyk.

Som jag ser henne så är hon för farlig för att vistas i frihet så det bästa vore att låsa in henne på någon avdelning för att sen slänga iväg nyckeln.

Psykopater räknas inte som psykiskt sjuka i lagens mening. Inte heller narcissister. JM kommer att få livstid. Hagamannen ansågs vara sexuell sadist, men dömdes ändå till fängelse. Och vid frisläppandet (om jag inte minns fel) antyddes det väl att han kommer att begå brott igen.

Fängelse är ett straff, inte ett sätt att förhindra framtida brott. Det vore skönt tycker jag om även det senare gällde. Men JM får livstid och det tar tid - om än någonsin - innan hon får det ändrat till tidsbestämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in