Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Javisst skall samma regler gälla i hela landet, men man kan ju möjligen tänka sig att häktespersonalen på mindre orter (som i Billys fall) har en lite mjukare praxis eftersom häktena nog är lite tystare än i storstäderna, och mest buntar in småligister. Så många mord har dom nog inte i Billys hemtrakter. I vissa fall kanske personalen tillochmed är lite tjenis med vissa "återfalls-gäster", och således ser genom fingrarna med schyssta förmåner som den frihetsberövade annars aldrig fått...

Tror säkert att det är som du är inne på att personal på mindre häkten/i mindre orter kan och brukar ge lite förmåner åt 'stamgäster', om de sköter sig och inte bråkar etc.
Däremot tror jag inte att det tullas på restriktionerna, det blir ju direkt tjänstefel (menar inte att du menade så).

Citat:
Ursprungligen postat av roidkingen
Han är tilll 99% den rätte till att ha gjort detta brottet, så han sitter med fulla restriktioner, dvs liggger på en matta och läser en bok medans häktespersonal kollar till honom var 15e minut så han inte begått självmord eller försökt skada sig själv.

Nja; fulla restriktioner innebär inte tillsyn varje kvart. Om han har sådan tillsyn beror det på, som du är inne på, att han bedöms vara självskadebenägen.
Tillsyn kan man alltså ha helt utan restriktioner, olika saker.
Citera
2017-06-26, 00:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror säkert att det är som du är inne på att personal på mindre häkten/i mindre orter kan och brukar ge lite förmåner åt 'stamgäster', om de sköter sig och inte bråkar etc.
Däremot tror jag inte att det tullas på restriktionerna, det blir ju direkt tjänstefel (menar inte att du menade så).

Nja; fulla restriktioner innebär inte tillsyn varje kvart. Om han har sådan tillsyn beror det på, som du är inne på, att han bedöms vara självskadebenägen.
Tillsyn kan man alltså ha helt utan restriktioner, olika saker.

Jag håller helt med dig i din tolkning av hur det kan vara på häkten. Jag har svårt att se att det ruckas på restriktionerna med risk för att försvåra eventuellt åtal och rättegång. Däremot kanske man får en extra smörgås eller nåt liknande om man håller sig lugn och inte bråkar. Och vad jag vet är det son du säger bara intensiv koll på de som anses självmordbenägna. Nu har det ändå inte hjälpt. En del har ändå kunnat ta livet av sig. Bland annat en styckmördsre. Men vad jsg förstått mår Billy bra och sover gott.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-26 kl. 00:30.
Citera
2017-06-26, 16:59
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roidkingen
Han är tilll 99% den rätte till att ha gjort detta brottet, så han sitter med fulla restriktioner, dvs liggger på en matta och läser en bok medans häktespersonal kollar till honom var 15e minut så han inte begått självmord eller försökt skada sig själv.

Eller hur...

Varför skulle han sitta på suicide watch för....
Citera
2017-06-27, 10:20
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kunde inte ha sagt det bättre själv!😁

Ja ingen har ju påstått att B skulle ha tillgång till tv/nät etc så varför tjöta om denna sak? Det om något belastar tråden och för den inte framåt.
B sitter häktad och av denna anledning kan det finnas en relevans i att ta upp 'häktesfrågor'. Jag bara förklarade en sak som det ofta (så gott som alltid) råder okunskap kring; att det finns grader av restriktioner, jag svarade på ett inlägg om detta.
Sedan var det du som (av ngn anl) påtalade att de som sitter häktade för mord brukar ha fullst restr.

Öh, jaa..? Vem har sagt nåt annat om anledningen till att restriktioner finns, självklart handlar det om att den häktade inte skall få reda på känslig info om fu, påverka fu etc.
Det var inte jag som kom dragande med en länk från Krim-vården, det var.. ja det var du.
Ja, (stön) återigen, B har fullst restr, vem har påstått annat?
Ja, (dito), vem har påstått att det inte är åkl som begär restr och att domstolen avgör?

Edit: önskar alltså ej svar på mina frågor: vill bara försöka påvisa hur traggligt det blir då man inte vill ta till sig vad som faktiskt står skrivet, då man envisas med att tillskriva andra personer ståndpunkter som ej existerar. DET är sånt som är menligt för tråden, inte ett och annat semirelevant men faktamässigt påtalande om sakernas tillstånd.

"Vad man säger under en förundersökning spelar ingen roll" /Thomas Bodström
Citera
2017-06-27, 17:56
Medlem
Avspärrningarna är helt borta ifrån gården nu.
Citera
2017-06-27, 19:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Indraget körkort eller inte, det är väl ett mindre problem när man just har mördat någon. Klart som fan att killen körde bil, han var ju Volvo-fanatiker. Och i en situation som denna, är det nog inte olovlig körning man oroar sig över.

Åklagarn får faktiskt inte ljuga.

Försvarsadvokater får heller inte direkt ljuga, men de har något mer svängrum att försöka komma på ursäkter till varför saker och ting har hänt. De kan lägga fram alternativa händelseförlopp, eller alternativa gärningsmän, till exempel. Även om de är långsökta. Allt för att rädda skinnet på sin klient.

Om B använt bilen så skulle ju den stå hos fadern. Vet du att den gjorde det?
Hur ska äklagaren veta att han inte ljuger? Då måste han ju vara närmast ögonvittne.
Ålagaren har gjort en sannolikhetskalkyl d.v.s. gissat, det är allt

Du har en lite naiv uppfattning hur ett rättsystem fungerar.
Citera
2017-06-27, 20:12
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om B använt bilen så skulle ju den stå hos fadern. Vet du att den gjorde det?
Hur ska äklagaren veta att han inte ljuger? Då måste han ju vara närmast ögonvittne.
Ålagaren har gjort en sannolikhetskalkyl d.v.s. gissat, det är allt

Du har en lite naiv uppfattning hur ett rättsystem fungerar.

Fast vi vet ju inte hur Billy tog sig till sin anhöriga, om det var genom att gå, cykla, åka sin egen bil eller något annat alternativ. Han tros ha åkt tillbaka till sitt eget hus med de två grabbarna under söndagen. Vi vet inte ens hur han därifrån sen kom tillbaka till den anhöriga, var det med grabbarna eller egen bil eller... Vi vet inte hur Billy hann röra sig innan han togs in till förhör. Så var bilen "borde stå" är än så länge väldigt oklart.

Och angående körkortsdiskussionen. Att inte ha körkort är inget som nödvändigtvis stoppar någon från att köra bil. Ett kul exempel på det är Ken Ring som åkt fast många gånger då han ständigt körde bil utan körkort. Om han fortfarande gör det idag vet jag inte, men det är ett kul exempel på att ett indraget körkort inte behöver stoppa någon från att köra.
Senast redigerad av litenpanda 2017-06-27 kl. 20:57.
Citera
2017-06-27, 20:12
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisten
Avspärrningarna är helt borta ifrån gården nu.

Tack för information. Har du vågat dig in för att kolla?
Citera
2017-06-27, 20:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Fast vi vet ju inte hur Billy tog sig till sin anhöriga, om det var genom att gå, cykla, åka sin egen bil eller något annat alternativ. Han tros ha åkt tillbaka till sitt eget hus med de två grabbarna under söndagen. Vi vet inte ens hur han därifrån sen kom tillbaka till den anhöriga, var det med grabbarna eller egen bil eller... Vi vet heller inte hur Billy hann röra sig under måndagen innan han sedan togs in till förhör på natten. Så var bilen "borde stå" är än så länge väldigt oklart.

Och angående körkortsdiskussionen. Att inte ha körkort är inget som nödvändigtvis stoppar någon från att köra bil. Ett kul exempel på det är Ken Ring som åkt fast många gånger då han ständigt körde bil utan körkort. Om han fortfarande gör det idag vet jag inte, men det är ett kul exempel på att ett indraget körkort inte behöver stoppa någon från att köra.

Billy och grabbarna togs in till förhör på söndagen och anhölls natten mot måndagen. Så det enda sättet han rörde på sig på under måndagen var i häktet och i förhör.
Citera
2017-06-27, 20:24
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Billy och grabbarna togs in till förhör på söndagen och anhölls natten mot måndagen. Så det enda sättet han rörde på sig på under måndagen var i häktet och i förhör.

Tack. Jag misstänkte att jag hade skrivit fel där och skulle leta efter en nyhetskälla men fastnade i en annan tråd. Men då menar jag såklart hur han har rört sig under söndagen.
Citera
2017-06-27, 21:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Tack. Jag misstänkte att jag hade skrivit fel där och skulle leta efter en nyhetskälla men fastnade i en annan tråd. Men då menar jag såklart hur han har rört sig under söndagen.

Ja, då blir det ju annorlunda. Hur han rörde sig på söndagen vet vi inte, precis som du säger. Vi vet inte hur han tog sig från gården. Bara att han fick skjuts tillbaka dit av sina två kompisar.
Citera
2017-06-27, 21:44
Medlem
Hur länge kan han sitta häktad? Hur går det för åklagaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in