Citat:
Ursprungligen postat av
ziracorn
Tja, vad kommer hända i RUP!? Görs väl ganska snart med båda. Är man "inte vid sina sinnens fulla bruk" om man är beräknande/strategisk/"elak"/dum i huvudet!? Jag kan inte såna där undersökningar, ska bli ett intressant utfall i vilket fall. Fyll gärna på, ni som kan bättre.
Tingsrätten meddelar beslut om det behövs en fullständig rättspsykiatrisk undersökning på de bägge eller bara den ena av de bägge åtalade. Bägge ska stanna i häktet i alla fall. För det fall bägge ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning, så är syftet att fastställa om någon av dem eller bägge lider av en så djupgående och svår psykisk störning att den är jämställd med "svår psykisk sjukdom" om det inte rör sig om en svår psykisk sjukdom. Bara för att domstolen ska veta om det föreligger fängelseförbud för den/de åtalade. När det gäller "psykopater", som är höggradigt manipulativa, beräknande m.m. så är psykiatrins inställning numera att psykiatrisk (sluten) vård är kontraindicerad både för den enskilda och för medpatienterna. Dels för att den enskilda utvecklas i sin psykopati (blir skickligare i konsten att manipulera) och dels för att medpatienterna är försvarslösa mot de här personernas manipulationer och agerande i vården på avdelningarna. Fängelseförbud föreligger i normalfallet av "psykopati" inte. Numera är det en vanlig diagnos på kriminalvårdsanstalterna.
Det är bara en gissning från min sida, då jag varit förskonad från att möta den här damen. Men av det jag sett och hört så är hon grymt narcissistisk. En fullfjädrad navelskådare som bedömer sitt eget navelludd som mer intressant än något annat i verkligheten existerande. Hon är impulsiv och gör lite vad som faller henne in. "Rättar" allt till sin egen vinning och drar sig inte för att frisera sanningen för att hennes egen önskan ska gå i uppfyllelse. Hon bryr sig inte om asylsökanden eller flyktingbarn om hon inte har egen vinning.
Den unge f.d. partnern var hennes "flyktingbarn" och han har varit mitt i en nervös asylprocess och blir placerad hos den här kvinnan. Så bra som när han fick flytta hem till henne och bli "partner" och få löfte om äktenskap och säkert PUT, har inte haft en chans att förstå att han manipulerats och utnyttjats. Men psykiskt svårt sjuk är han förstås inte. Han har verkligen hamnat "ur askan i elden" med denna socionomutbildade rika västerländska kvinnan. Tiden i häktet har säkert gett honom det lugn och ro, som krävts för att frigöra sig från hennes spindelnät. Jag har svårt att se att han inte ska kunna dömas till fängelse för mordet och mordförsöket, som mentalt frisk. Möjligen att han var "jämställd med svårt psykiatriskt sjuk" när han begick gärningarna. Då kan han kanske dömas till fortsatt RPV med SUP och sedan utvisas när han är helt frisk och sund.