2017-06-27, 15:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Nej det finns inte på kartan att hon blir kryssad, det blir till att snällt krypa in i fängelset och förhoppningsvis sätter de restriktioner på henne där också, JM ska ha minimal kontakt med yttervärlden där riktiga människor finns och vistas.
Så sant som det var sagt.
Normala människor måste skyddas från det som hon är.
Citera
2017-06-27, 15:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja jag tror som du - de här breven har adressaterna Anki och dottern verkligen fått.
Verkligen märkligt - hur har det gått till??
Är det därför som hotbilden mot Anki och systern fortfarande kvarstår - häktet läcker?? Man har inte förmåga att hålla JMs restriktioner, hon kommunicerar fortfarande med omvärlden?

Borde man inte se över hur det gått till?
För inte kan väl de som kontrollerar JMs post medvetet låtit otrevliga brev slippa igenom från häktet?

Det där är ju riktigt otäckt om det verkligen är som Wenna säger, vem fan hjälper JM med att skicka brev?

Kan ju aldrig tänka mig att Hikes skulle nedlåta sig till något sådant, så hur får JM iväg sina otrevliga brev?
Citera
2017-06-27, 15:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ja hennes lättvindiga bollande med osanningar bl a när hon babblar om hur och var Aki dött är märkligt. Risken att hon blir avslöjad är ju nästan 100% - så varför ljuga??
Arbetsplatsolycka, hjärtinfarkt??

Att hon inte tycker det är så viktigt vem som skriver under ett dokument är tydligt - till och med bouppteckningen bevittnades enbart av henne själv - men hon skrev under med olika namn förstås
Undrar hur många andra dokument under sin livstid hon har skrivit under i andras namn...?

Ja, enligt den där ex-pojkvännen till JM, militärpolisen JN, med dåvarande tjänst i Afghanistan, så förfalskade hon en familjehemsutredning. utredningen var om honom, men hon tog bort hans namn och satte dit sin nyare boyfriends namn NK.
Citera
2017-06-27, 15:56
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vill minnas att det var en turkos beläggning på tänderna. Vad katten kan ge en turkos beläggning dör? Knappast en plastpool, sådana färgar inte. Det kan ju inte ha varit något särskilt vattenlösligt, då hade det sannolikt försvunnit i sjön.

Tror att det är ett blindspår.
Råttgift är blåfärgat för att upptäckas om någon fått det i munnen.
Citera
2017-06-27, 15:57
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Det där är ju riktigt otäckt om det verkligen är som Wenna säger, vem fan hjälper JM med att skicka brev?

Kan ju aldrig tänka mig att Hikes skulle nedlåta sig till något sådant, så hur får JM iväg sina otrevliga brev?
Hikes styr inte vad JM skriver i sina brev. Och som jag skrev tidigare så får inte breven inehålla något som har med målet att göra. Om JM skriver till mamman att hon är en sopa och hon inte har gett henne...... yada yada så får mamman breven. Men det som är märkligt är ju att de inte har sökt konstaktförbud, hade JM kontaktförbud så bryter JM mot detta och det hade garanterat åklg sagt.
Citera
2017-06-27, 16:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Såvida breven inte innhåller något som har med målet och göra eller direkta hot så går de igenom åklagarens kontroll.

Citat:

Nej jag tror inte heller Hikes skulle riskera hela sin karriär på att hjälpa JM av alla människor

Om breven innehåller hårda ord och anklagelser om att personerna ljugit är det väl sannolikt att det rör själva målet, eller? Då borde väl inte breven slinka igenom kontrollen på häktet kan man tycka.
Så hur kommer dessa brev igenom? Vad mer kan ha kommit igenom - uppmaningar till vadå?
Citera
2017-06-27, 16:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Hikes styr inte vad JM skriver i sina brev. Och som jag skrev tidigare så får inte breven inehålla något som har med målet att göra. Om JM skriver till mamman att hon är en sopa och hon inte har gett henne...... yada yada så får mamman breven. Men det som är märkligt är ju att de inte har sökt konstaktförbud, hade JM kontaktförbud så bryter JM mot detta och det hade garanterat åklg sagt.
Hon har ju restriktioner och får väl inte skicka några brev alls, eller?
Citera
2017-06-27, 16:03
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Hon har ju restriktioner och får inte skicka några brev alls.
Jo, har man restriktioner får man skicka brev, men de ska gå genom åklagaren som kollar om brevet innehåller något som har med målet att göra. Är det ex hälsningar till släkt och familj av allmän art släpps det igenom, dock tar det någon vecka extra.
Senast redigerad av Champagneoclock 2017-06-27 kl. 16:06.
Citera
2017-06-27, 16:05
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Nej jag tror inte heller Hikes skulle riskera hela sin karriär på att hjälpa JM av alla människor

Om breven innehåller hårda ord och anklagelser om att personerna ljugit är det väl sannolikt att det rör själva målet, eller? Då borde väl inte breven slinka igenom kontrollen på häktet kan man tycka.
Så hur kommer dessa brev igenom? Vad mer kan ha kommit igenom - uppmaningar till vadå?
Om JM skriver att hon hatar mamman och att pappan var en idiot och hon fick en jäkla pissig uppväxt så har det inget med målet att göra och då släpper åklg igenom dessa.
Citera
2017-06-27, 16:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Råttgift är blåfärgat för att upptäckas om någon fått det i munnen.

Såvitt jag minns är/var det vanliga råttgiftet Warfarin blåfärgat. Ges också som medicin för att tunna ut blodet vid proppbildningssjukdom - Waran. Även dessa tabletter är hos vissa tillverkare blå.
Problemet kontra Akis död är dock att man inte dör direkt som andra gifter utan att man blöder ihjäl av inre blödningar efter några dagar. Kan påskyndas av att man skär sig i ex handlederna efter ett par dagar med stort intag av tabletterna. Råttor som förlorar blod på inre blödningar blir törstiga och söker sig till vatten innan de dör.

Där kommer vatten in i bilden men Aki har nog inte drabbats av samma symptom som råttorna och inre blödningar i hans kropp skulle upptäckts.
Citera
2017-06-27, 16:11
Medlem
Citat:

Men nu är det väl inte helt klart att breven verkligen nått sina tänkta mottagare, tycker inte att det måste/bör uppfattas så.
Det är, i nuläget, som sagt en tolkningsfråga.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Så här skrev SVT om breven:
"Åklagare Wenna har ett tillägg:
- Det framkom till vår kännedom att 42-åringen skrivit otrevliga brev till mamman och systern. Det är hårda ord, det är påståendet att de har ljugit. Jag lyfte fram det här för att det är fortsatt viktigt med restriktioner. Och jag kan säga till dig (riktar sig till 42-åringen direkt): De vill inte ha några brev från dig."

Jag tror inte att Wenna uttryckt sig så om det inte handlat om brev som mamman och systern fått, men det är en tolkningsfråga.

Citera
2017-06-27, 16:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om JM skriver att hon hatar mamman och att pappan var en idiot och hon fick en jäkla pissig uppväxt så har det inget med målet att göra och då släpper åklg igenom dessa.

Tror du det?? Jag kan för lite om detta, du vet det säkert bättre.
Men det känns konstigt att hon kan kommunicera ut med brev till en hon står anklagad för mordförsök på. Känns lite osmakligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in