2017-06-27, 00:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Om Aki hade en mystisk turkos beläggning på tänderna borde väl obduktionen kunna ha gett svar vad det var för något? Rättsmedicinarna kan ju för tusan räkna mikroskopiska kiselalger i 100 000-tal, då borde en analys av det turkosa vara en enkel sak kan man tycka.

Håller med, men någon utredning av det turkosa som man uppger att man såg när han hittades i vattnet har jag inte sett.
Citera
2017-06-27, 00:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Sannolikt larmar anhöriga före en obduktion görs. Aki dog väl fre/lördag natt - anhöriga larmar således polisen i Köping direkt på måndagen. Då är inte obduktionen ännu helt färdig - fortfarande kan kemiska analyser. ex av kiselalgsförekomst, göras.

Varför vidarerapporterar inte polisen dessa misstankar så att en fullständigt komplett rättsmedicinsk obduktion på mordmisstanke görs?

Det må ha varit mitt i semestertider, men VARFÖR fungerade inte utredningsresusrserna adekvat?
Det går ju inte bara att avfärda alla misstag med att polisen inte anade något - det fanns ju faktiskt både anhöriga och IF som ropade högt att något var skumt.

Tycker egentligen att man borde tillsätta minst två internutredningar hos polisen. En för allt som inte hände efter Akis död och en för att inget ännu har hänt med misshandeln av flyktingpojkarna.

Redan på måndagen 2015-08-10, två dagar efter att Aki påträffades död, beslutade "stenvändaren" Rogerfält att det inte skulle utföras någon utvidgad rättsmedicinsk obduktion. Han borde då beslutat om en sådan, om droganalys och om analys av kiselalger.

Om han gjort detta så hade det kort därefter konstaterats att Aki inte drunknat i Hjälmaren och att JM ljög. Då hade förundersökningen om mord kunnat inledas någon vecka för sent i stället för ett år för sent.

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid sid 8 enligt paginering.

Citera
2017-06-27, 00:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Redan på måndagen 2015-08-10, två dagar efter att Aki påträffades död, beslutade "stenvändaren" Rogerfält att det inte skulle utföras någon utvidgad rättsmedicinsk obduktion. Han borde då beslutat om en sådan, om droganalys och om analys av kiselalger.

Om han gjort detta så hade det kort därefter konstaterats att Aki inte drunknat i Hjälmaren och att JM ljög. Då hade förundersökningen om mord kunnat inledas någon vecka för sent i stället för ett år för sent.

Och de som dog och skadades under detta försenade förlorade utredningsår kunde kanske ha klarat sig. Det är fördj*vligt rent ut sagt att man schabblade bort detta.!
Citera
2017-06-27, 00:51
Medlem
Pandalina4s avatar
Tyckte wenna var vass idag. Undrar över AHs plederiing i morgon. Time Will tell
Citera
2017-06-27, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är 45 minuter enligt svt live. MR var vid bankomaten 00:10, ringde sen efter hasch och säger han var hemma c:a 00:45.
Utvidgat gärningsmannaskap har jag hört talas om men inte utvidgad alibi tid?
Är inte detta ett sådant där delvis/halvt sant påstående utifrån någon tänkt historia, som i sig inte är sann ? Det ska låta som ett alibi, men det är helt utan sådan verkan. Hon lämnade honom väl vid kontoret, varpå han snyggade upp sig, donade med droger och sedan kom hem. Hon säger att hon var hemma 45 minuter innan han kom till kontoret. till hemmet kanske stämmer. När han kom till kontoret kan hon ju inte veta om hon vore oskyldig.

Menar hon att hon inte kan ha hunnit med trippen till Granliden, medan han med dessa extra 45 minuter kunde ? Medan saken var den att de båda hade hunnit och de 45 extra minuterna är ovidkommande.

Du har bättre koll på detaljerna och kanske förstår vad jag pejlar efter. Det behöver förstås inte vara något annat än osammanhängande prat.

Meningen "Han vet....och det vet han" låter konstig. Sa hon så, eller ska det vara "Jag vet...." ?
Har hon pekat ut denne kompis ? Om inte, varför ? Kompisen är väl hon själv.
Citera
2017-06-27, 02:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Är inte detta ett sådant där delvis/halvt sant påstående utifrån någon tänkt historia, som i sig inte är sann ?
Vet inte vilken story det ska sammanfogas med isf. Take a pick.
Tror det är nåt sånt här:
1. hemma med MR (framkommer i intervju då de släpps 19/8)
2. hemma med sin 13-årige son.
3. Skjutsa MR till Katrineholm. En viltolycka försenar turen.
4. Åkt till Kungsör och prostituerat sig med tre olika män.
5. "Gud är mitt alibi" angående att hon var hemma 22.55.
6. En hallick tillkommer som dock har alibi - han sitter i fängelse. Sen den lilla indiern i 50-års åldern som förmedlar kontakter.
7. Skulle köpa en pistol vid Willys men det kom ingen.
8. Skulle köpa laktosfri frukost på Willys som är stängt (förutom att köpa pistol).
9. Matsäck på ICA Maxi som har öppet till 23 men har inget visakort.
10. Inhandlat Coca-cola kontant på en mack.
Citera
2017-06-27, 02:21
Medlem
Citat:
6. En hallick tillkommer som dock har alibi - han sitter i fängelse. Sen den lilla indiern i 50-års åldern som förmedlar kontakter.
8. Skulle köpa laktosfri frukost på Willys som är stängt (förutom att köpa pistol).

Jag ger upp. Hon sprutar skenbart vettiga men helt osanna utsagor ur sig och när man försöker sätta ihop dem så går det inte, man blir bara frustrerad. Det är som 10 1000-bitars puzzel, som man tömt på ett bord och sedan portionerat ut lika många bitar i varje kartong, varpå man ombeds lägga puzzlet i en av lådorna.
Citera
2017-06-27, 03:05
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag ger upp. Hon sprutar skenbart vettiga men helt osanna utsagor ur sig och när man försöker sätta ihop dem så går det inte, man blir bara frustrerad. Det är som 10 1000-bitars puzzel, som man tömt på ett bord och sedan portionerat ut lika många bitar i varje kartong, varpå man ombeds lägga puzzlet i en av lådorna.
Kanske #nopomil har ett svar på hur man objektivt ska analysera hennes utsagor, hur man ska pussla ihop och tolka hennes "varierande" utsagor enligt objektivitetsprincipen som denne så ihärdigt ständigt för på tal?

Hm, nog för att man hört talas om notoriska lögnare, men hon tar fan priset.
Är nästan som att det inte kan komma ett sanningens ord ur hennes mun.
Jo, förresten, det gjorde ju det när hon i rätten skrek att expojkvännen var en idiot som borde utvisas till sitt hemland. Då var hon ärlig och visade sitt rätta jag.
Citera
2017-06-27, 03:11
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Oj, det var många scenarion på en och samma kväll!
Hon är alltså en sån person där det verkligen skulle vara befogat att skriva i sitt C.V:
"van att ha många bollar i luften".
Citera
2017-06-27, 05:21
Medlem
why123s avatar
Citat:
Lätt att hitta en mördare av MR:s kaliber ? Tänk, att det tror jag trots allt inte - hemska värld i så fall.

Man kan inte mörda någon på ett så målmedvetet sätt utan motiv, frågan är vilka motiven var och hur starka. Rimliga var de naturligtvis inte. En del av motiven var förstås hennes, därför att ett huvudmotiv för honom var att uppfylla hennes krav och önskningar i utbyte mot egna vinster. JM:s roll var naturligtvis infernalisk och hennes skuld stor, men en människa med normala våldshämningar och moral hade inte lytt henne.

Ja, visst är det hemska värld. Men hon är ju misstänkt för mordet på Aki och vi är väldigt många som tror hon är skyldig inklusive åklagaren. Det skulle vara otroligt om att han dog precis efter att han tecknat livförsäkring och träffat Na*ja.
Att hon ensam skulle klara av att mörda honom förefaller osannolikt. Då måste hon ju haft medhjälpare. Så visst hittar hon folk som springer hennes ärenden även när det gäller mord!

Åhh, vad jag önskar att vi skulle få fram en gärningsbeskrivning på Aki-fallet! Hans familj visste från början att det var något fel. Själv var han rädd för Johanna, men var tvungen att ha med henne att göra p.g a tvillingarna. Jag tycket så synd om hans familj som suttit och följt rättegången och speciellt barnen i tonåren.
Citera
2017-06-27, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid sid 8 enligt paginering.

Det är märkligt, det är det.
En av ambulanskvinnorna reflekterar att det är något konstigt. Hon tom påtalar detta. Släktingar påpekar att det är något som inte stämmer. If påpekar att det är något som inte stämmer.
Ändå görs Ingenting.
Tänk om de som var på platsen sagt "hur fan kan han flyta om han drunknade undernatten? Inte ser jag något skum heller, gör ni?"
Bara en sådan liten sak. Men alla bara tittade på varandra, ingen sa något.
Citera
2017-06-27, 07:14
Medlem
Om antalet alger per cm2 drog rättsläkare nr 1 ett exempel angående en man som ramlat ner i en damm. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna han nämnde.
Däremot tror jag att jag kommer ihåg något om Akis lungor. Det var inte många orörda områden kvar att ta prover på, men dock tillräckligt med yta för att proverna skulle kunna anses tillförlitliga.

Ang Akis mag/tarm innehåll så sparades ett prov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in