2017-06-26, 21:13
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
[...] (eller Jomshof Lohikoski) [...]

Varför tillskriver du Jomshof ett namn han mig veterligen inte själv använder? Försöker du nedvärdera honom med härskartekniker?

Tycker du att det är ett konstruktivt inslag i debatten? Eller gör du inga anspråk på att stötta det demokratiska samtalet, utan försöker istället trasa sönder det?

Citat:
Jag tror att varken du eller jag (eller Jomshof Lohikoski) vet om han kan betraktas, ur en kulturell aspekt, som svensk. Hans åsikter säger väldigt lite om han är svensk eller ej.

Är detta en åsikt som du kan resonera kring, eller är det bara ett skenargument du använder för att understödja dagens generösa immigrationspolitik?

Svensk kan definieras så här:

a) Personen själv anser sig vara svensk
b) De allra flesta svenskar håller med

Är så fallet för Kahin? Nej, skulle jag säga. En dansk eller norrman i samma situation (flyttat till Sverige i tjugoårsåldern) skulle inte heller anses vara svensk.

Tror du att en särskilt stor andel svenskar tycker annorlunda?
Citera
2017-06-26, 21:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Svensken har inga problem med att identifiera en svensk. Några andra definitioner kan knappast sägas vara valida. Att vara en del av moderaternas mut- och klankultur gär honom inte mer svensk. Inom de närmsta åren, och med att SD växer kommer du se att det kommer krävas mer av invandrarna, till godo för alla. Eventuellt också deras hemländer, för dem som repatrieras.
Jo, jag håller med dig. Svensken har inga problem med att identifiera en annan svensk. Men oftast sker denna "identifiering" i sociala sammanhang i det verkliga livet. Att läsa några artiklar av honom räcker inte, enligt mig, för att avgöra om han är svensk eller inte.

Om jag tog en fika med honom så kan jag lova dig att jag skulle veta om han är svensk eller inte, men det har jag tyvärr inte gjort.
Citera
2017-06-26, 21:18
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Moderaten tycker att rasism inte hör hemma i förorten och SD svarar "Blatte åk hem".
Du får garanterat liknande svar om du som svensk beter dig som Kahin i utlandet.
Citera
2017-06-26, 21:18
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Jomshof visar upp SDs rätta ansikte. Rasism.

Jag tycker det är trist med sketna mobbare likt ovan som försöker trasa sönder det demokratiska samtalet i Sverige.

De låtsas vara goda, men är i verkligheten onda maktkåta mobbare. Putin jublar när hans nyttiga idioter skadar Sverige.

Vi inom alla partier som tror på ett konstruktivt demokratiskt samtal ska hjälpas åt att hålla samhällsdebatten och gatorna rena från det anti-demokratiska slöddret.

Tyvärr har vi sett alldeles för mycket sånt här i eftersvallningarna av Kahins tilltag.
Citera
2017-06-26, 21:22
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Jo, jag håller med dig. Svensken har inga problem med att identifiera en annan svensk. Men oftast sker denna "identifiering" i sociala sammanhang i det verkliga livet. Att läsa några artiklar av honom räcker inte, enligt mig, för att avgöra om han är svensk eller inte.

Om jag tog en fika med honom så kan jag lova dig att jag skulle veta om han är svensk eller inte, men det har jag tyvärr inte gjort.
Du menar att så länge han gillar Kalles kaviar och att lyssna på ABBA så kan han vara hur svenskfientlig som helst och arbeta för undanträngning av svenskar och att arbeta för folkutbytet av svenskar som Sveriges majoritetsbefolkning?
Kan en vit nationalist boendes i Irak ses som Irakier?
Citera
2017-06-26, 21:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Men han är född och uppväxt i den svenska kulturen, medan Ahmed är född och uppväxt i den somaliska. Förstår du verkligen inte skillnaden?
Varför tror du att just Ahmed, men inte Jomshof har engagerat sig i frågan att man inte ska häda "profeten"? Är det en ren slump? Det kunde varit tvärtom eftersom "båda är svenskar"?
Tycker du att bägge talar lika bra svenska?
Men självklart förstår jag skillnaden. Ja, uppenbarligen är Jomshof Lohikoski mer svensk än Kahin Ahmed. Men Jomshof Lohikoski är fortfarande inte etnisk svensk, så därför tycker jag fortfarande att det är magstarkt av honom att gå ut i media och spekulera kring Kahin Ahmeds "svenskhet".
Citat:
När han arbetat som SFI-lärare och på center för att hjälpa somalier att fylla i blanketter från FK har han fått sin lön av skattebetalarna inte uträttat någonting för Sverige, så därför kan de skattepengarna inte räknas. Han behövs inte här, helt enkelt.
Han har lärt invandrare svenska, det tycker jag är positivt. Eller menar du att det är bättre om invandrarna inte kan svenska?

Men detta är bara spekulationer, återigen. Varken du eller jag vet hur lite eller mycket han har bidragit till statskassan eller det svenska samhället i övrigt.
Citera
2017-06-26, 21:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Du anser alltså att en etiopier är lika mycket besläktad med en somalier som en svensk är, har jag förstått dig rätt? Det blir alltså inte mer legitimt att kalla en etioper för somalier då denne ligger mer i gråzonen och är mer assimilerbar så väl till utseende som kulturell tillhörighet?
Nej, du har missuppfattat mig. Jag har aldrig påstått det du anklagar mig för.
Citat:
Snyggt försök, vet att ni anti-rasister älskar att se när brödrafolk hatar varandra, men jag köper inte att vi ska fjäska och gulla med folk från mellanöstern och Afrika och se finnar som konstiga kufar.
Ska du inte dra igång med det sedvanliga och beskriva finnar som inavlade bonnläppar medans du själv tycker att bo i bajshydda på savannen är hippt, progressivt och futuristiskt?
Vad i helvete har detta att göra med mig eller mitt inlägg?
Citat:
Fast han lever ju inte svenskt heller, så även där har du fel.
Jaså, du känner honom alltså? Berätta mer.
Citat:
Hans svenskfientlighet säger mycket om han är svensk eller inte. Jag tror inte han vill ses som svensk heller, tror bara han använder det som vapen emot SD då han ser SD som ett hinder för den ökande makten för hans egna folk.
Är ju solklart att han är somalier så väl kroppsligt som själsligt.
Som sagt, jag har ingen aning. Inte du heller för den delen.
Citat:
med ett låtsats-yrke finansierat av staten, driver projekt som kostar ännu mera pengar och inte generar vinster, han är knappast produktiv för samhället. Han tär på svenskarna, vi hade klarat oss bättre utan honom boendes i Sverige, är bara utomeuopeiska invandrare som har något att vinna på hans låtsats-projekt. Och han skrattar bakom ryggen på naiva stackare som du, det är din naivitet han utnyttjar.
Återigen. Du har ingen aning om hur lite eller mycket han har bidragit till det svenska samhället. Vilda spekulationer från din sida.
Citera
2017-06-26, 21:33
Medlem
Citat:
Men självklart förstår jag skillnaden. Ja, uppenbarligen är Jomshof Lohikoski mer svensk än Kahin Ahmed. Men Jomshof Lohikoski är fortfarande inte etnisk svensk, så därför tycker jag fortfarande att det är magstarkt av honom att gå ut i media och spekulera kring Kahin Ahmeds "svenskhet".
Fattar du ingenting? Jomshof är FÖDD och UPPVÄXT i Sverige. Att han har en förälder som kommer från ett annat land (som ändå tillhör samma kulturkrets som Sverige) behöver inte betyda någonting för Jomshofs svenskhet.
Citat:
Han har lärt invandrare svenska, det tycker jag är positivt. Eller menar du att det är bättre om invandrarna inte kan svenska?
Eftersom somalier ändå generellt inte kommer ut i arbete, kvittar det faktiskt. Man kan gå på SFI utan att lära sig något. Det finns inga belägg för att han skulle ha gett Sverige någonting.
Citat:
Men detta är bara spekulationer, återigen. Varken du eller jag vet hur lite eller mycket han har bidragit till statskassan eller det svenska samhället i övrigt.
Jag har länkat till en artikel som visar vad han har jobbat som. Och politiskt jobbar han främst för sina landsmän. Han ger inte OSS någonting.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2017-06-26 kl. 21:37.
Citera
2017-06-26, 21:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Varför tillskriver du Jomshof ett namn han mig veterligen inte själv använder? Försöker du nedvärdera honom med härskartekniker?

Tycker du att det är ett konstruktivt inslag i debatten? Eller gör du inga anspråk på att stötta det demokratiska samtalet, utan försöker istället trasa sönder det?
Varför skulle det vara nedvärderande? Anser du att finska namn är fula, eller? Nej, jag tycker det är fint och passar honom mycket väl.
Richard Jomshof Lohikoski - fint!
Citat:
Är detta en åsikt som du kan resonera kring, eller är det bara ett skenargument du använder för att understödja dagens generösa immigrationspolitik?

Svensk kan definieras så här:

a) Personen själv anser sig vara svensk
b) De allra flesta svenskar håller med

Är så fallet för Kahin? Nej, skulle jag säga. En dansk eller norrman i samma situation (flyttat till Sverige i tjugoårsåldern) skulle inte heller anses vara svensk.

Tror du att en särskilt stor andel svenskar tycker annorlunda?
Jag har som sagt inte träffat honom. Inte du eller Jomshof Lohikoski heller, om jag har förstått saken rätt. Det är lite svårt för mig att - som pursvensk - avgöra utifrån några artiklar ifall denna man är svensk eller inte.
Nej, han är ingen etnisk svensk, jag förstår det. Han har ingen svensk bakgrund, jag förstår det. Han föddes inte i Sverige, jag förstår det. Men han kan fortfarande bete sig ur en kulturell aspekt som svensk. Om han gör det eller inte kan jag såklart inte svara på.
Citera
2017-06-26, 21:38
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
I en debatt så presenterar man fakta och logik för att övertyga motståndaren om sin ståndpunkt. Är man intellektuellt hederlig så är man öppen för att man kan ha fel, och ändrar sin ståndpunkt när motståndaren visar sig ha bättre argument.

Man kan likna det vid ett parti schack, där man är överens med motståndaren om att hålla sig inom snävt definierade regler.

Detta är en grundsten i hur man bygger ett bra samhälle, dvs genom ett konstruktivt demokratiskt samtal med de andra medborgarna.

Samtidigt får man inse när de politiska motståndarna inte håller sig till reglerna. Ibland är de bara intresserade av att driva igenom sin ståndpunkt till vilket pris som helst. De är helt ointresserade av en konstruktiv debatt där man ger och tar.

Då har motståndarna förvandlat schackpartiet till en gyttjebrottning istället.

Du kan välja att försöka fortsätta spela schack med motståndaren, men du kommer nog att bli besviken på resultatet.

Precis som du blir besviken ovan när du försöker övertyga vänsterstollarna om din ståndpunkt. Misslyckandet beror inte på att dina argument är för dåliga, eller att motparten är en idiot.

Det beror på att motparten tar till en massa fula debattknep för att vinna i gyttjebrottningen.

I just detta fallet är det fula debattknepet att de försöker härska genom att söndra. Det finns många frågor kring massinvandringen. Är den verkligen bra för oss svenskar? Ska man använda fakta och logik får man anstränga sig rejält för att få ihop argumenten. Jag skulle säga att det är praktiskt omöjligt.

Men genom att förneka att det finns svenskar (eller när de säger att "alla är svenskar") så duckar man helt frågan "är detta bra för oss svenskar". Finns det inga svenskar så är det en icke-fråga. Om alla som kommer hit snabbt blir svenskar så ser ekvationen helt annorlunda ut än om det bara är de riktiga svenskarna som räknas.
Nu duckar ju vänsterstollar allt som oftast även för vetenskapligt belagda fakta, så att debattera med dom är inte lätt...
Jag ser en svensk som en person som är född efter två svenska föräldrar, andra kan ha andra åsikter men detta förändrar egentligen ingenting eftersom vi i Sverige reglerar allt efter medborgarskap.
Om somaliern nu har svenskt medborgarskap och kallar sig svensk eller somalier med svenskt medborgarskap spelar ingen roll rent praktiskt om vi inte ändrar lagen så att vi kan dra in ett medborgarskap.
Så om nån kallar honom svensk så kan du bara garva åt denna eller säga det är din åsikt...har du tid och lust så kan du ta debatten om vem som är svensk men den kommer inte leda till mer än att du kastar bort din tid.
Lämna det helt enkelt inte öppet för diskussion, säg vad du anser och sätt punkt för diskussionen.
Citera
2017-06-26, 21:38
Medlem
stevenstillss avatar
Klumpigt av Jomshof. Han ska vara medveten om att det finns väldigt många allmänborgerliga väljare som röstar på SD men som nu kan börja dra öronen åt sig. SD har inte råd med stök i krogköer (Ekeroth) och vårdslösa uttalanden (Jomshof). Hur många 10 000-tals röster vill man tappa 2018?
Citera
2017-06-26, 21:42
Medlem
Citat:
Moderaten tycker att rasism inte hör hemma i förorten och SD svarar "Blatte åk hem".
SD visar sitt rätta ansikte.

SD som tydligt profilerat sig som antirasistiskt parti och där Jimmie Åkesson har nolltolerans mot rasism visar upp sitt fula tryne. De gick på minan.

Jomshof ångrar sig lite grann...

Men grunden är att invandrare aldrig kommer att bli välkomna i Sverige. Hur mycket ni än röstar på SD.
Ni är och kommer alltid bli betraktade som andra klassens medborgare.
SD har i sitt partiprogram ETT land. EN kultur. ETT folk.
Det innebär att bryter du mot detta så ska du bort och ut.

Det ligger i SDs hela grundfilosofi
Och de blattar som tror att SD vill er väl och att sätta dit kriminella... hahahah... ni är så lurade.

Jomshof visar upp SDs rätta ansikte. Rasism.
Björn Söder stod i riksdagen och skällde på en vänsterpartist som är invandrare.
Ekeroth har inte gjort nåt annat än assilimering och att SVerige ska bebos av Svenskar.

SD har i sitt program återvändarbidrag.
SD vill kasta ut 1,5 miljoner invandrare.
De som säger nåt annat, såsom "inte de som sköter sig", jo, även de som sköter sig eftersom de inte passar in ett etniskt vitt rent land med gemensam kultur... De som säger nåt annat ljuger.

Ett land, en kultur, ett folk innebär inte att det är noll tillströmning av folk från andra länder, och har aldrig gjort och kommer sannolikt aldrig att göra. Tvärt om är invandring en naturlig rörlighet. Människor kommer hit, lär sig språk och kultur, arbetar och lever som andra. Det har aldrig SD sagt nej till, utan uppmuntrat.

Men, migranter, som i många fall ska försörjas livet ut, för dom har små/inga chanser på arbetsmarknaden, och värre, inte vill leva som andra här, är det frågan gäller! Det vill säga en del i den mångkultur-kommenderingen som Palme startade 1975, som resulterade i massinvällningen 2015.
Senast redigerad av Whyback 2017-06-26 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in