Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Varför skulle det vara nedvärderande? Anser du att finska namn är fula, eller? Nej, jag tycker det är fint och passar honom mycket väl.
Richard Jomshof Lohikoski - fint!

Mmm, du har ju visat hur mycket du tycker om Jomshofs uttalande, det är säkert därför du ger honom ett "fint" namn.
Jag föreslår att du slutar använda såna tillnamn. Iallafall om du är en seriös debattör som värnar om det demokratiska samtalet.
Men fortsätt gärna om du är ett troll eller en sofist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Jag har som sagt inte träffat honom. Inte du eller Jomshof Lohikoski heller, om jag har förstått saken rätt. Det är lite svårt för mig att - som pursvensk - avgöra utifrån några artiklar ifall denna man är svensk eller inte.
Nej, han är ingen etnisk svensk, jag förstår det. Han har ingen svensk bakgrund, jag förstår det. Han föddes inte i Sverige, jag förstår det. Men han kan fortfarande bete sig ur en kulturell aspekt som svensk. Om han gör det eller inte kan jag såklart inte svara på.
Ok, vi är överens om att han inte är etnisk svensk.
Utan att ha sett hans pass kan jag stipulera att han är svensk medborgare.
Men sen verkar du ha hittat på nån tredje kategori: "kulturellt svensk" (eller vad du nu kallar det)
Är det det vanliga postmoderna hittepåandet av nya ord, eller ligger det nåt vettigt bakom det?
Varför är det viktigt för dig att han ska kunna räknas som svensk? Hur ser dina politiska åsikter ut? Är du för en väldigt generös, eller till och med fri, invandring?