2017-06-24, 13:21
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tja, nu gällde frågan huruvida riktiga män använder kontanter.
Och det tycker jag fortfarande.

Dessutom köper riktiga karlar inte duschgel från Italien.

Citera
2017-06-24, 13:45
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vi hade det så för länge sidan i Sverige också. Lantbrevbäraren kunde göra kontanttransaktioner.

I länder som ligger efter med den här typen av betal-infrastruktur så blir det så. Men de här brevbärarna fick utstå väpnade rån.

Brevbärarna i Sverige hade pistol fram till 1950-talet eller så för att skydda sig mot rånare. I dagens absurda samhälle är det förstås inte PK med beväpnade brevbärare.
Citera
2017-06-24, 13:58
Bannlyst
Citat:
Det borde väl ha framgått väldigt väl. Jag förklarar ju så ett dagisbarn skall förstå.

Om folk ska behöva ta sig igenom allt detta omak och transaktioner ta all denna tid så lär antalet transaktioner minska och vi få en tillbaka gång i ekonomin.
Hur gör du för att inte förstå det?

Någon som ser det rimliga i Alphas påstående, att kontanter gör antalet transaktioner i samhället färre samt att detta innebär en tillbakagång i ekonomin?

Det är ju bara ett påstående. Alpha bevisar ju ingenting.
Citera
2017-06-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Någon som ser det rimliga i Alphas påstående, att kontanter gör antalet transaktioner i samhället färre samt att detta innebär en tillbakagång i ekonomin?

Det är ju bara ett påstående. Alpha bevisar ju ingenting.
Dummaste jag hört. Bor i Kina och använder kontanter i mängder, dessutom kort och mobilbetalningar. WeChat går att använda nästan överallt. Men kontanter är smidigt. Tillräckligt med poliser så får du ner rånen. Men pistolbeväpnade brevbärare låter ju lite kul. Det som får snurr på ekonomin är att man har en fri marknade med mycket konkurrens, samt en polis som övervakar att det inte sker för mycket bedrägerier. Det som sänker farten i ekonomin är när folk inte vågar köpa av rädsla för fejk. Och detta löser man inte med att ta bort kontanter.
Citera
2017-06-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Dummaste jag hört.
Jag visade hur det blir om vi inte tillåter köp som görs som banköverföringar. Utan att allt ska ske som kontant köp.

Jag är tämligen övertygad om att en klar majoritet inser att det förfarandet skulle minska ned den ekonomiska aktiviteten och minska ned försäljningsvolymerna. Men du får gärna visa att det inte blir så illa.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du kan väl visa hur kontantköp görs smidigare. Och övertyga om att kunder i Sverige inte drar sig för kontantköp på t ex Aliexpress.

Ni får gärna hjälpas åt.
Senast redigerad av Alpha101 2017-06-25 kl. 16:15.
Citera
2017-06-26, 00:55
Medlem
Trillskes avatar
Nu begriper inte Alpha detta, men att påstå att Sverige ligger före i den här hanteringen innebär antingen att man är en råkommunist som sitter och drömmer - eller en pessimist som är bittert säker på att mänskligheten med nödvändighet rör sig mot en mardröm med statlig total toppstyrning.

Om vi nu antar den här utvecklingen så är det som först måste hända i till exempel USA att snittmedborgaren där måste bli lika inkompetent i ämnet som genomsnittlig svensk. Alpha kanske kan redogöra för hur det ska gå till?

Ska staten kanske köra allmän lobotomering på dessa grupper med för stor kunskap? Du får då på kuppen precis som du vill: alla blir lika dumma, ingen blir förmer någon annan, ingen kan längre stampa på dig.
Senast redigerad av Trillske 2017-06-26 kl. 01:00.
Citera
2017-06-26, 07:33
Medlem
Citat:
Som sagt så förklarade jag så att ett barn kan förstå.

Nu har du väldigt kort historik här. Och den historiken består i att du travat påståenden som du inte kunnat redogöra för. Du borde göra något åt det i stället för att skriva nya falska påståenden.

De frågorna var synnerligen omotiverade. Det handlat mest om att jag ska upprepa redan förklarade saker.

Ang de 3.6 mdr så har jag redan förklarat att det står i den artikel du hänvisade till. Där nämns 1.8 mdr transaktioner och en kostnad på 1-3 kr/transaktion.
Hur gör du för att läsa artikeln och inte själv göra det överslaget, och ovanpå det inte förstå hur andra gör det.

Du har däremot inte klarat av att redogöra för hur pengar försvinner utomlands och orsakar arbetslöshet i Sverige, vid användning av kort.
Detta trots ganska många påstötningar.
Ska vi säga så att i ditt nästa inlägg så kommer du med en fullödig redogörelse för detta. Jag vill veta transaktionerna.
Eftersom du nu påstår detta om och om igen borde det inte sitta så långt inne med en redogörelse.

Det har att göra med hur mycket andra tokstollar som skriver i andra trådar. Min tid för detta är begränsad.

Ja du alpha lilleman ganska enkelt om man tänker efter lite.
1,8 miljarder korttransaktioner ja. Glömde du redan att det även tillkommer en procentuell extraavgift utöver kortdragningsavgiften när det är kreditkort.
därav total summan på cirka 8miljarder i kortavgifter.

Jag har däremot redogjort det andra men du verkar vara den enda med inte alltför hög iq eftersom du inte förstod innebörden av svaren när alla andra gjorde det.

Och vad aliexpress har med kontanthantering att göra fattar jag inte. aliexpress är online och då betalar folk med banköverföring om man vill köpa deras skräp det är ju inget konstigt.
Senast redigerad av Blatteman 2017-06-26 kl. 07:35.
Citera
2017-06-26, 14:46
Medlem
Citat:
Jag visade hur det blir om vi inte tillåter köp som görs som banköverföringar. Utan att allt ska ske som kontant köp.

Jag är tämligen övertygad om att en klar majoritet inser att det förfarandet skulle minska ned den ekonomiska aktiviteten och minska ned försäljningsvolymerna. Men du får gärna visa att det inte blir så illa.
Jag tror få personer är så extrema. Jag använder en hel del kort och internetbetalningar. Men jag tycker inte om den hetsjakt på kontanter som jag anser förekommer. Men jag betalade faktiskt mitt hur på banken med elektronisk överföring, inga skottkärror med kopparplåtar.

Som sagt vi behöver nog alla former av betalningar men kontantalternativet behöver finnas kvar som säkerhetsventil.
Citera
2017-06-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag tror få personer är så extrema. Jag använder en hel del kort och internetbetalningar. Men jag tycker inte om den hetsjakt på kontanter som jag anser förekommer. Men jag betalade faktiskt mitt hur på banken med elektronisk överföring, inga skottkärror med kopparplåtar.

Som sagt vi behöver nog alla former av betalningar men kontantalternativet behöver finnas kvar som säkerhetsventil.
Mja, men frågan gällde just att göra kontantbetalningar. Och upphöra med kortbetalningar och banktransaktioner över huvud taget.

Men du kanske menade att det var att gå ifrån kortbetalningar och banktransaktioner som var det dummaste du hört.
Citera
2017-06-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Ja du alpha lilleman ganska enkelt om man tänker efter lite.
Ja, jag håller med om att det inte krävs någon nämnvärd tankeansträngning.
Dessvärre har du inte gått i land med den saken än.

Citat:
1,8 miljarder korttransaktioner ja. Glömde du redan att det även tillkommer en procentuell extraavgift utöver kortdragningsavgiften när det är kreditkort.
därav total summan på cirka 8miljarder i kortavgifter.
Nej, jag glömde inget.
Det jag uttalade mig om var bankernas avgifter. Kostnaden för kredit och kreditkortföretagens kostnader för bedrägerier, kundservice mm har jag inte uttalat mig om.

Citat:
Jag har däremot redogjort det andra men du verkar vara den enda med inte alltför hög iq eftersom du inte förstod innebörden av svaren när alla andra gjorde det.
Nej, du har inte lämnat någon redogörelse alls. Det är helt tomt på det.
Det enda du levererat hittills är tomma påståenden.

Men om du nu menar att du behöver ta hjälp av någon annan för att redogöra för grunden för dina påståenden så går det alldeles utmärkt. Jag vill bara se en redogörelse i tråden. (Och där det går att ställa kontrollfrågor till den som redogör).
Kan du se till att det kommer fram nu.

Citat:
Och vad aliexpress har med kontanthantering att göra fattar jag inte. aliexpress är online och då betalar folk med banköverföring om man vill köpa deras skräp det är ju inget konstigt.
Utan kortbetalning så får du naturligtvis betala med kontanter till Aliexpress.
Kan du nu redogöra för hur det går till när du betalar kontant när du köper av Aliexpress.
Eller har du kommit på att det inte kommer att göras och att ekonomiska aktiviteten går ned om allt skall betalas med kontanter.
Citera
2017-06-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nu begriper inte Alpha detta, men att påstå att Sverige ligger före i den här hanteringen innebär antingen att man är en råkommunist som sitter och drömmer - eller en pessimist som är bittert säker på att mänskligheten med nödvändighet rör sig mot en mardröm med statlig total toppstyrning.
Ett annat alternativ är att man tittat på hur mängden kontanter har minskat under åren och hur kontantanvändning minskat. Och det gjorde du väl innan du skrev. Väl?

Citat:
Om vi nu antar den här utvecklingen så är det som först måste hända i till exempel USA att snittmedborgaren där måste bli lika inkompetent i ämnet som genomsnittlig svensk. Alpha kanske kan redogöra för hur det ska gå till?
Varför skulle det behöva hända i USA.

Citat:
Ska staten kanske köra allmän lobotomering på dessa grupper med för stor kunskap? Du får då på kuppen precis som du vill: alla blir lika dumma, ingen blir förmer någon annan, ingen kan längre stampa på dig.
Vilka är det som betalar med kort? Akademiker eller personer med ringa utbildning?
Vilka är det som betalar med kontanter? Akademiker eller personer med ringa utbildning?
Citera
2017-06-26, 22:35
Medlem
cacas avatar
Kontanter är äckliga och fulla av bakterier, värst är sedlar som går från hand till hand, så en mer passande titel kanske skulle vara riktigt äckliga män använder kontanter! Självklart bör en modern människa överge kontanter och använda sig av mer moderna betalningsalternativ, det är bekvämare och betydligt bättre för hälsan!

https://stegforhalsa.se/olika-typer-av-bakterier-som-finns-pa-pengar/

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16488293.ab

http://thehandeffect.com/se/nyheter/sa-smutsiga-ar-dina-pengar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in