2017-06-20, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det var grekiska staten som införde begränsningen. (Och var inte det begränsningar i att flytta tillgångarna till utländska banker. Något folk gjorde för att dom var rädda för vad vänsterregeringen kunde ta sig till). Det har med staten att göra.

Ang Cypern var det statsägda banker som klantat till det. Då går banken i kk. Oavsett om det är staten eller privat ägande. Och fordringsägare kan då förlora delar av sina fordringar. Att sedan kommunistregeringen glatt tagit emot försäkringspremie och sedan inte vill betala ut försäkringsbeloppet när den ska, har väl mer att göra med att folket är hopplösa som väljer en kommunistregering.

I båda dessa fallen har problemen med staten att göra. Och i förlängningen med folket att göra då det är folkvalda regimer.
Ointressant för mig när jag drabbas vem som klantat till det. Med kontanter är jag skyddad. Och i Grekland var det uttagsbegränsningar på €350 per månad. I fallet Cypern förlorade folk allt över €100k per bank.

Citat:
1) vad är det för övervakning du talar om? Staten har i sig ingen koll på vem du betalar till. Sedan har polisen vissa möjligheter till det. Är det polisens möjligheter du är missnöjd över.

2) i grunden handlar det om vilken Riksdag vi röstar fram. Röstar vi fram en vänster-majoritet blir det mer plundring. Men det har inte med banker att göra. Det har att göra med hur folket röstar.

Ser inte kopplingen till det du citerar.
Bankerna ser vem du betalat till och affären vet vad du köpt. Att koppla ihop dessa system är en barnlek tekniskt sett.
Dvs man väntar tills kontanterna är borta och du inte har något val, sedan sätter man igång med data mining i den större
skalan för att fånga upp oönskade beteenden, som t ex att du äter för mycket kött.

Citat:
Nej, nu tänker du inte. Det händer ganska ofta att man har behov av att ändra version på bevisen. T ex händer det nu i månadsskiftet. Då tidigare versioner av bevisen på fordringarna blir ogiltiga. Man får byta till nya varianter.

Att kontanter skulle upphöra lär väl inte ske de närmaste åren. Däremot kan man väl tänka sig det på sikt. Och det behöver inte ha något med en statsbankrutt att göra. Hur tänkte du då?

Är det inte växling till nya versioner av sedlar du tänker på? Det drabbade alla. Inte bara "small people" som du och Carl-Henrik formulerar det. Det handlar inte om att råna någon, utan just att byta ut pappersbevisen till mer säkra varianter.
Man ogiltigförklarade de största sedlarna och den som kunder styrka var man fått pengarna från kunde lösa in dom
i bank mot insättning på bankkonto. Men på den Indiska landsbygden förekkommer inte redovisning eller dokument så
givetvis kunde ingen styrka detta. Dvs man rånade småfolket.

Citat:
I USA har staten kriminaliserat innehav av investeringsguld. Inget nytt.
När då? Du menar på 30-talet? Vad jag ser när jag Googlar är att man kan köpa gold bullion
och fysiskt inneha metallen i U.S.A. Skriv gärna referens på detta påstående.
Sedan är ditt uttalande ett klassiskt exempel på reltivisering. Det är för mig ointressant att det
finns andra länder som begränsar medborgarnas privatliv, det är inte dom jag vill jämföra mig med.
Citera
2017-06-22, 01:14
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Kunskapsnivån här är häpnadsväckande skral.

Menar ni att ni inte förstår att det handlar om en tjänst man köper. Av en privat leverantör.

När jag handlar av t ex Amazon, så beordrar jag bara min underleverantör att ta några fordringar jag har, växla dessa till GBP och överföra dessa till Amazon. Sedan anlitar Amazon en underleverantör för att frakta varorna till mig.

Men ni tar era kontanter i handen och promenerar iväg till Helsingborg. Där får ni gå runt och fråga om någon vill växla kontanter med er, och hoppas att ni hittar någon likasinnad som kommit gående från England. Lyckas ni med det, får ni sedan simma över till Helsingör (för att anlita någon underleverantör i transportbranschen klarar ni ju inte av mentalt). Och sedan gå iväg till franska kusten vid engelska kanalen och sedan simma över till England och sedan knata iväg till Amazons kontor och kräva att få betala med papperslappar. Och sedan promenera hela vägen tillbaka.

Är det inte bättre att ni köper lite terapi så ni klarar av att anlita underleverantörer.

Jag brukar ju säga att det är vänsterpolitiken som orsakar stagnation. Och det är sant i de flesta fall. Men ett alltför konservativt beteende är också tillväxthämmande.
Så kontanter orsakar ekonomisk stagnation? Jag och många andra anser annorlunda så det få du Fan förklara.
Citera
2017-06-22, 01:17
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Ointressant för mig när jag drabbas vem som klantat till det. Med kontanter är jag skyddad. Och i Grekland var det uttagsbegränsningar på €350 per månad. I fallet Cypern förlorade folk allt över €100k per bank.

Bankerna ser vem du betalat till och affären vet vad du köpt. Att koppla ihop dessa system är en barnlek tekniskt sett.
Dvs man väntar tills kontanterna är borta och du inte har något val, sedan sätter man igång med data mining i den större
skalan för att fånga upp oönskade beteenden, som t ex att du äter för mycket kött.

Man ogiltigförklarade de största sedlarna och den som kunder styrka var man fått pengarna från kunde lösa in dom
i bank mot insättning på bankkonto. Men på den Indiska landsbygden förekkommer inte redovisning eller dokument så
givetvis kunde ingen styrka detta. Dvs man rånade småfolket.

När då? Du menar på 30-talet? Vad jag ser när jag Googlar är att man kan köpa gold bullion
och fysiskt inneha metallen i U.S.A. Skriv gärna referens på detta påstående.
Sedan är ditt uttalande ett klassiskt exempel på reltivisering. Det är för mig ointressant att det
finns andra länder som begränsar medborgarnas privatliv, det är inte dom jag vill jämföra mig med.
Innehav av guld får du förklara.
Citera
2017-06-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Innehav av guld får du förklara.
Några inlägg ovan påstår Alpha att USA kriminaliserat innehav av investeringsguld, antar att han menar tackguld. Kan inte hitta detta när jag Googlar.
Citera
2017-06-23, 22:10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Exakt, riktiga män använder kontanter.
Jag äger inga kort, och vill heller inte ha några.

Utan kort kan du i de flesta fall inte handla på nätet, vilket är lite synd. T.ex. köper jag duschgel från Italien, för min favoritsort finns inte i Sverige. På Ebay och Amazon duger bara kort. Vid fysiska besök i affärer däremot betalar jag givetvis bara med kontanter.
Citera
2017-06-23, 22:19
Medlem
Citat:
Några inlägg ovan påstår Alpha att USA kriminaliserat innehav av investeringsguld, antar att han menar tackguld. Kan inte hitta detta när jag Googlar.

Och att kontanter orsakar ekonomisk stagnation var ännu ett av hans löjliga påståenden.

Blir inte förvånad då alpha brukar komma med massa galna påståenden som inte visar sig stämma och underliga jämförelser.

Men nu har du 3 frågor från 3 personer alpha. var 4 dygn sen jag efterfrågade din egen påhittade siffra att kortbetalningar kostar 3,6miljarder per år när siffror från riksbanken och finansinspektionen visar över det dubbla för 5 år sen. högre idag givetvis.

då vill vi
ha exakta detaljer.
Var har du hittat på din summa och hur kan du styrka din summa på 3,6miljarder från trovärdig källa.
redogör i detalj och visa oss transaktionerna om du hävdar att bankerna tjänar 3,6 miljarder i kortavgifter varje år när de har räknat genom riksbankens och finansinspektionens siffror att bankerna tjänar MINST 7,5miljarder varje år i vinst från korthanteringen.(detta var 5 år sen så idag när det är ännu mer kortbetalningar tjänar de mer)

Då väntar vi på ditt svar.
Obs:Svara nu på det sätt som du vill ha svar på med andra ord detaljer,trovärdig källa och transaktioner. 3,6 miljarder ska vi komma fram till enligt dig.

Normalt sett är du väldigt snabb med att svara men detta var svårt att svara på så du har haft tid å fundera så kom nu med dina siffror så får vi granska dom.

Inget ordbajseri igen alpha.
Senast redigerad av Blatteman 2017-06-23 kl. 22:23.
Citera
2017-06-24, 08:19
Medlem
Citat:
Det var du som drog upp de ansvariga.

Uttagsbegränsning låter som kontanter. Låter mer som att man ville undvika bank uns.

När ett företag går i kk förlorar först aktieägarna. Sedan fordringsägarna. Så har det varit väldigt länge. Och banker är företag. Varför ältar du det?
Men en bank ska klanta till det rejält innan det är som du skriver att alla tillgångar är borta. Riktigt så klantade inte kommunisterna till det. Det är snudd på omöjligt att slarva bort alla fordringar.

Citat:
Vad du bortser ifrån är att:
* Näringsidkare inte frivillig släpper ifrån sig information
* Data om personer får inte företag släppa ifrån sig. Det är olagligt.
* Vi är redan i situationen att kontanter knappt används. Det är bara du och några andra teknikrädda som håller på med de.

Citat:
Man ogiltigförklarade de största sedlarna och den som kunder styrka var man fått pengarna från kunde lösa in dom i bank mot insättning på bankkonto. Men på den Indiska landsbygden förekkommer inte redovisning eller dokument så givetvis kunde ingen styrka detta. Dvs man rånade småfolket.
Nej, man bytte till en ny uppsättning kontanter. Men gjorde det för snabbt.

Citat:
När då? Du menar på 30-talet? Vad jag ser när jag Googlar är att man kan köpa gold bullion och fysiskt inneha metallen i U.S.A. Skriv gärna referens på detta påstående.
Det är just Executive Order 6102 som jag hänvisar till. https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_Order_6102#/media/File:Executive_Order_6102.jpg

Citat:
Sedan är ditt uttalande ett klassiskt exempel på reltivisering. Det är för mig ointressant att det finns andra länder som begränsar medborgarnas privatliv, det är inte dom jag vill jämföra mig med.
Det är just du som dragit upp andra länder. Bara titta igenom dina egna inlägg. Du verkar helt okunnig om vad du själv skriver.
Ta nu och skriv ett inlägg till dig själv där du kritiserar dig för ditt beteende.
Citera
2017-06-24, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Så kontanter orsakar ekonomisk stagnation? Jag och många andra anser annorlunda så det få du Fan förklara.
Det borde väl ha framgått väldigt väl. Jag förklarar ju så ett dagisbarn skall förstå.

Om folk ska behöva ta sig igenom allt detta omak och transaktioner ta all denna tid så lär antalet transaktioner minska och vi få en tillbaka gång i ekonomin.
Hur gör du för att inte förstå det?
Citera
2017-06-24, 08:31
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Utan kort kan du i de flesta fall inte handla på nätet, vilket är lite synd. T.ex. köper jag duschgel från Italien, för min favoritsort finns inte i Sverige. På Ebay och Amazon duger bara kort. Vid fysiska besök i affärer däremot betalar jag givetvis bara med kontanter.

Här på Filippinerna kan man handla utan kort på nätet hos bla Lazada. Man betalar cash vid leverans till budfirman. Jag har handlat där massor av gånger och det fungerar bra. Man kan tom handla IKEA-möbler online och betala kontant vid leverans. Enda begränsningen är om varan man beställer skeppas från utlandet, då är det kortbetalning som gäller.
Citera
2017-06-24, 08:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Tja, nu gällde frågan huruvida riktiga män använder kontanter.
Och det tycker jag fortfarande.

Dessutom köper riktiga karlar inte duschgel från Italien.
Citera
2017-06-24, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Och att kontanter orsakar ekonomisk stagnation var ännu ett av hans löjliga påståenden.
Som sagt så förklarade jag så att ett barn kan förstå.
Citat:
Blir inte förvånad då alpha brukar komma med massa galna påståenden som inte visar sig stämma och underliga jämförelser.
Nu har du väldigt kort historik här. Och den historiken består i att du travat påståenden som du inte kunnat redogöra för. Du borde göra något åt det i stället för att skriva nya falska påståenden.

Citat:
Men nu har du 3 frågor från 3 personer alpha. var 4 dygn sen jag efterfrågade din egen påhittade siffra att kortbetalningar kostar 3,6miljarder per år när siffror från riksbanken och finansinspektionen visar över det dubbla för 5 år sen. högre idag givetvis.
De frågorna var synnerligen omotiverade. Det handlat mest om att jag ska upprepa redan förklarade saker.

Ang de 3.6 mdr så har jag redan förklarat att det står i den artikel du hänvisade till. Där nämns 1.8 mdr transaktioner och en kostnad på 1-3 kr/transaktion.
Hur gör du för att läsa artikeln och inte själv göra det överslaget, och ovanpå det inte förstå hur andra gör det.

Du har däremot inte klarat av att redogöra för hur pengar försvinner utomlands och orsakar arbetslöshet i Sverige, vid användning av kort.
Detta trots ganska många påstötningar.
Ska vi säga så att i ditt nästa inlägg så kommer du med en fullödig redogörelse för detta. Jag vill veta transaktionerna.
Eftersom du nu påstår detta om och om igen borde det inte sitta så långt inne med en redogörelse.

Citat:
Normalt sett är du väldigt snabb med att svara men detta var svårt att svara på så du har haft tid å fundera så kom nu med dina siffror så får vi granska dom.
Det har att göra med hur mycket andra tokstollar som skriver i andra trådar. Min tid för detta är begränsad.
Citera
2017-06-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Här på Filippinerna kan man handla utan kort på nätet hos bla Lazada. Man betalar cash vid leverans till budfirman. Jag har handlat där massor av gånger och det fungerar bra. Man kan tom handla IKEA-möbler online och betala kontant vid leverans. Enda begränsningen är om varan man beställer skeppas från utlandet, då är det kortbetalning som gäller.
Vi hade det så för länge sidan i Sverige också. Lantbrevbäraren kunde göra kontanttransaktioner.

I länder som ligger efter med den här typen av betal-infrastruktur så blir det så. Men de här brevbärarna fick utstå väpnade rån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in