Citat:
Ointressant för mig när jag drabbas vem som klantat till det. Med kontanter är jag skyddad. Och i Grekland var det uttagsbegränsningar på €350 per månad. I fallet Cypern förlorade folk allt över €100k per bank.Det var grekiska staten som införde begränsningen. (Och var inte det begränsningar i att flytta tillgångarna till utländska banker. Något folk gjorde för att dom var rädda för vad vänsterregeringen kunde ta sig till). Det har med staten att göra.
Ang Cypern var det statsägda banker som klantat till det. Då går banken i kk. Oavsett om det är staten eller privat ägande. Och fordringsägare kan då förlora delar av sina fordringar. Att sedan kommunistregeringen glatt tagit emot försäkringspremie och sedan inte vill betala ut försäkringsbeloppet när den ska, har väl mer att göra med att folket är hopplösa som väljer en kommunistregering.
I båda dessa fallen har problemen med staten att göra. Och i förlängningen med folket att göra då det är folkvalda regimer.
Ang Cypern var det statsägda banker som klantat till det. Då går banken i kk. Oavsett om det är staten eller privat ägande. Och fordringsägare kan då förlora delar av sina fordringar. Att sedan kommunistregeringen glatt tagit emot försäkringspremie och sedan inte vill betala ut försäkringsbeloppet när den ska, har väl mer att göra med att folket är hopplösa som väljer en kommunistregering.
I båda dessa fallen har problemen med staten att göra. Och i förlängningen med folket att göra då det är folkvalda regimer.
Citat:
Bankerna ser vem du betalat till och affären vet vad du köpt. Att koppla ihop dessa system är en barnlek tekniskt sett.1) vad är det för övervakning du talar om? Staten har i sig ingen koll på vem du betalar till. Sedan har polisen vissa möjligheter till det. Är det polisens möjligheter du är missnöjd över.
2) i grunden handlar det om vilken Riksdag vi röstar fram. Röstar vi fram en vänster-majoritet blir det mer plundring. Men det har inte med banker att göra. Det har att göra med hur folket röstar.
Ser inte kopplingen till det du citerar.
2) i grunden handlar det om vilken Riksdag vi röstar fram. Röstar vi fram en vänster-majoritet blir det mer plundring. Men det har inte med banker att göra. Det har att göra med hur folket röstar.
Ser inte kopplingen till det du citerar.
Dvs man väntar tills kontanterna är borta och du inte har något val, sedan sätter man igång med data mining i den större
skalan för att fånga upp oönskade beteenden, som t ex att du äter för mycket kött.
Citat:
Man ogiltigförklarade de största sedlarna och den som kunder styrka var man fått pengarna från kunde lösa in domNej, nu tänker du inte. Det händer ganska ofta att man har behov av att ändra version på bevisen. T ex händer det nu i månadsskiftet. Då tidigare versioner av bevisen på fordringarna blir ogiltiga. Man får byta till nya varianter.
Att kontanter skulle upphöra lär väl inte ske de närmaste åren. Däremot kan man väl tänka sig det på sikt. Och det behöver inte ha något med en statsbankrutt att göra. Hur tänkte du då?
Är det inte växling till nya versioner av sedlar du tänker på? Det drabbade alla. Inte bara "small people" som du och Carl-Henrik formulerar det. Det handlar inte om att råna någon, utan just att byta ut pappersbevisen till mer säkra varianter.
Att kontanter skulle upphöra lär väl inte ske de närmaste åren. Däremot kan man väl tänka sig det på sikt. Och det behöver inte ha något med en statsbankrutt att göra. Hur tänkte du då?
Är det inte växling till nya versioner av sedlar du tänker på? Det drabbade alla. Inte bara "small people" som du och Carl-Henrik formulerar det. Det handlar inte om att råna någon, utan just att byta ut pappersbevisen till mer säkra varianter.
i bank mot insättning på bankkonto. Men på den Indiska landsbygden förekkommer inte redovisning eller dokument så
givetvis kunde ingen styrka detta. Dvs man rånade småfolket.
Citat:
När då? Du menar på 30-talet? Vad jag ser när jag Googlar är att man kan köpa gold bullionoch fysiskt inneha metallen i U.S.A. Skriv gärna referens på detta påstående.
Sedan är ditt uttalande ett klassiskt exempel på reltivisering. Det är för mig ointressant att det
finns andra länder som begränsar medborgarnas privatliv, det är inte dom jag vill jämföra mig med.