2017-06-26, 21:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Någon mer som hade problem kontaktade mig.
Jag har testat att ladda ner filen till Mac OS X och Windows 7 och på dessa plattformar gick det bra för mig att spela upp filerna.
Kan du se de fem mp3-filerna?
Jag får t.o.m bättre ljud denna gång så tack, tack till er båda.
Citera
2017-06-26, 21:21
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Förhören har inte varit objektiva och det vet du lika väl som jag.

Då får du visa på vilket sätt
Citera
2017-06-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Tack! Det var en bra sammanfattning för såna som mig, som inte kunnat följa dagens slutplädering fullt ut.

Jag uppskattar att åklagaren fick med:
42-åringens motiv, enligt åklagarna: Främst pengar, men också svartsjuka eftersom maken hade en annan flickvän.
Jag tror att Akis nya kärlek, som han öppet visade, kränkte JMs ego enormt. Han skulle inte få uppleva någon lycka i livet, inte utan att det inkluderade JM och tvillingarna...

Jag fattar inte hur han kunde gå med på att åka till Granliden en helg som han hellre ville spendera med sin nya kärlek. Kanske hoppet om en påskriven skilsmässa? Eller, om han inte åker med, kommer han aldrig mer få träffa sina barn? Det är en gåta, tycker jag.

Man måste komma ihåg att han älskade sina barn. Han måste dessutom ha varit mycket medveten om JMs tillkortakommanden som mor.

Vad offrar man inte för sina barn? Det var ju absolut nödvändigt för honom att behålla kontakten med dem, i maximal omfattning, för att ha minsta möjlighet att ge dem ett vettigt liv i framtiden.

Tydligen hade han ordnat så att de fick komma bort en vecka i månaden för att vara hos hans familj. Snyggt jobbat AP.
Citera
2017-06-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Då får du visa på vilket sätt

Det har skrivits mycket i tråden om vad som hänt under förhör. Hur Fhl har tappat fattningen, stängt av bandspelare och gapat på fa mm.
Sedan "gapas" det i mängder av inlägg här om alla JM:s "ändrade versioner". Men har Fhl gett henne en chans att berätta? Har ni glömt att åklagaren ville "låna" JM?
Citera
2017-06-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Brutalt och hänsynslöst har liv släckts ut här. Två älskade personer finns inte längre.
Kvar är anhöriga som ska försöka gå vidare i livet oändligt svårt drabbade som de är.
I ena fallet torde det vara allt annat än lätt att ens få ro att bearbeta en sorg efter en mördad
make och far emedan man tvingas leva under konstant hot, en hotbild som bedöms vara
av så allvarligt slag att personernas säkerhet inte kan garanteras inom det egna landets gränser
utan det har ansetts nödvändigt med placering utrikes. Sorgearbetet kan knappast tas
i tu med under dylika omständigheter. Ständig oro, rädsla, osäkerhet.

Inte mycket bättre har de som stod det andra mordoffret närmast; de vet ingenting bestämt
om vad som den gången hände och det plågar något oerhört förstås.
Vad de emellertid med säkerhet vet är att deras son och bror fick livet stulet och det
av en person som gått över alla gränser, där intet av mänsklighet synes finnas kvar.
Att inte få veta. Hur hände det? När? Var? Vad föregick dödandet? Hur mycket lidande
behövde det stås ut med innan allt var över?
Svaren på alla dessa frågor finns där. Hon kan berätta. Hon sitter inne med svaren.
Men då hon tycks förlorad som människa, utan samvete, utan ånger, bara ett
enda stort mörker hela hon, så uteblir väl de efterlängtade svaren.
Kanske kan ändå någon mindre förtappad varelse med samvete kvar och med vetskap
om det som hände nån gång till slut träda fram och skingra den sönderslitande
ovissheten; ge svaren, tala ut och därmed också bli av med en börda man burit på.

Här är några andra anhöriga till mordoffer som berättar om hur de haft det, hur de
klarat av att gå vidare med livet trots allt hemskt som skett, trots de förluster som gjorts.

Om livet efter det tänkbara
https://www.youtube.com/watch?v=DFfxDSU2Ciw
Bra att du tar upp sorg. Vi har alla varit upptagna av teknik, logik. Enkelt uttryckt hur har detta gått till? Allt det som Johanna haft i sin hjärna. Känslor och ömsesidighet saknar Johanna. Men nu känner jag mig också sorgsen och har stort medlidande med alla drabbade. Om det är svårt för mig att ta in detta ohyggliga hur ska det då inte vara för dom
Citera
2017-06-26, 21:34
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Nåväl, knappast ett avslut för de drabbade som går miste om såväl upprättelse likt ett skadestånd från mörderskan. Själv tror jag likt du att som jag tidigare nämnt, en öppning finns i en framtida brytning mellan JB och JJ.

Ps. Undrar om de fortfarande är avlyssnade?
Det är jag säker på är jätteviktigt för Akis anhöriga. Jag är så jäkla förbannad över polisens dåliga hanterade av fallet. En kvinna ringer SOS och anmäler sin make som försvunnen. Räddningstjänsten hittar en man död, i vattnet vid bryggan, knappt en meter djupt. Och efter det... ingenting. Det hade varit så mycket annorlunda om någon polis hade fattat någon misstanke, det hade kanske räckt att den chef som en polis på plats kontaktade, hade agerat ?

Hade GM och AM fått leva sitt goda pensionärsliv då? Med resor ute i Europa i sin husbil? Jag tror det.
Citera
2017-06-26, 21:40
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Man måste komma ihåg att han älskade sina barn. Han måste dessutom ha varit mycket medveten om JMs tillkortakommanden som mor.

Vad offrar man inte för sina barn? Det var ju absolut nödvändigt för honom att behålla kontakten med dem, i maximal omfattning, för att ha minsta möjlighet att ge dem ett vettigt liv i framtiden.

Tydligen hade han ordnat så att de fick komma bort en vecka i månaden för att vara hos hans familj. Snyggt jobbat AP.
Ja, kärleken till barnen var/blev förmodligen hans akilleshäl. Jag hoppas hans barn alltid kommer att vara växelvis hos Akis familj.
Citera
2017-06-26, 21:42
Medlem
Citat:
Du vet lika väl som jag att rättsläkare har haft fel många gånger, att två rättsläkare kan komma fram till olika slutsatser och att de dessutom tar hänsyn till polisens utredningsläge alldeles för lätt (och kan tex skriva till datum i ett protokoll på polisens önskemål, se fallet jag refererar till i min signatur).

Här måste jag ge dig rätt. Gjorde en gång för länge sedan en utredning av en händelse som kunde leda till åtal. Jag hade kontakt med en expert vid sidan om för faktakontroll. Jag kom fram till att det fanns två tänkbara händelseförlopp och kunde konstatera att bägge var lika möjliga.

Personen jag samrådde med fick läsa den färdiga rapporten. Han rådde mig att helt stryka alla uppgifter om det ena förloppet och fokusera på det jag ursprungligen ombetts utreda. I annat fall fanns utrymme för rimligt tvivel och då skulle det aldrig bli något åtal!

Personen arbetade på universitet men hade tidigare jobbat på rättsmedicin, eller vad det hette då, och baserade sitt råd på sina erfarenheter därifrån, vilket han sa.

Jag blev en smula chockad och struntade i hans råd. Mår fortfarande illa när jag tänker på det. Det blev inget åtal.

Så min tilltro till rättsmedicinska utredningar och vittnen från NFC mfl är sådär.
Citera
2017-06-26, 21:44
Medlem
Citat:
Det har skrivits mycket i tråden om vad som hänt under förhör. Hur Fhl har tappat fattningen, stängt av bandspelare och gapat på fa mm.
Sedan "gapas" det i mängder av inlägg här om alla JM:s "ändrade versioner". Men har Fhl gett henne en chans att berätta? Har ni glömt att åklagaren ville "låna" JM?

Kom med några exempel på subjektiva förhör.
Citera
2017-06-26, 21:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Dessa kan jag tyvärr inte lyssna på. De tre andra Du hade bearbetat var det inget problem med. Har Du gjort på samma sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Någon mer som hade problem kontaktade mig.
Jag har testat att ladda ner filen till Mac OS X och Windows 7 och på dessa plattformar gick det bra för mig att spela upp filerna.
Kan du se de fem mp3-filerna?

Funkar fint på iPad Air 2 uppackade i iZip Pro.
Citera
2017-06-26, 21:55
Medlem
Citat:

Men snälla har du läst FUP? Samma dag som förhöret, det sk avbrutna förhöret den 18/1, sätter sig JM och skriver ett brev till polisen. Där hade hon alla chanser att i lugn och ro berätta vad hon gjorde där på kvällen den 3/8. Så här skriver hon:
"Jag är inte typen som mördar folk men det vill ni tro o vem har alibi 21.30 en onsdagkväll när man handlar, inte många, det är därför man väljer en kväll, för att få gå ifred."

Hon nämner inte med ett ord något om tankning och inköp av Cola Zero.
Citera
2017-06-26, 21:55
Medlem
Citat:
Det är jag säker på är jätteviktigt för Akis anhöriga. Jag är så jäkla förbannad över polisens dåliga hanterade av fallet. En kvinna ringer SOS och anmäler sin make som försvunnen. Räddningstjänsten hittar en man död, i vattnet vid bryggan, knappt en meter djupt. Och efter det... ingenting. Det hade varit så mycket annorlunda om någon polis hade fattat någon misstanke, det hade kanske räckt att den chef som en polis på plats kontaktade, hade agerat ?

Hade GM och AM fått leva sitt goda pensionärsliv då? Med resor ute i Europa i sin husbil? Jag tror det.

Ja, eller att IF blev tagna på allvar. Eller varför inte att polisen som tog emot systrarnas samtal reagerade.

Usch, det är riktigt känslomässigt att tänka på vad alla drabbade går igenom nu och för resten av livet.

Jag tror att Anki kommer att kämpa med näbbar och klor för sina barnbarn. Även för JB/DB. on är en skadad men inte knäckt kvinna. Allt gott till henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in