Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Ska du racka ned på någon ska du göra det på ett korrekt vis. Handledarutbildningen sjösattes för bara något några år sedan och räknas inte in i det som skribenten menar med "förr". Förr kunde du övningsköra med en elev så länge du hade haft din behörighet i fem år utan avbrott.
Nåja, en tio år har den väl på nacken ändå? Inte bara gamlingar som har rätt att vara nostalgiska över gamla tider, you know!
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Sedan införde de denna handledarutbildning som är allt annat än ett fjasko då den inte tar upp något vettigt.
Huh..? Något har gått fel här.
När jag var på handledarutbildning nämnde de några regler/principer jag inte läst om alls i t.ex. körkortsboken, de nämnde några big "no-no"s att göra under uppkörning som man definitivt inte tänkt på annars och tipsade om lokala områden med udda regeltillämp.
Dessutom var det riktigt kul att sitta och lyssna på alla "djävla invandrare" (anm. till användare ovan

) som skulle hävda sig till vilket pris som helst. Kommer aldrig att glömma mannen som frågade
"ey, om man kör fel och det blir olycka, hur ska man köra för att det inte ska bli mitt fel i försäkringen?" - de liksom utgår från att de kommer köra/övningsköra "fel", inte som "man ska".
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Jag vet inte varför du tar upp saker som att alla i storstäderna inte har bil. Dessa regler gäller ju inte dem då de inte ska vara handledare.
Jag tror det var ett motlut på hur djävligt det var med dyra trafikskolor och att stadsborna just inte gärna har någon nära anhörig med erfarenhet bakom ratten som kan ta dem som elever privat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Själv skulle jag se mer skolor som har högre behörigheter då dessa skolor är väldigt få just nu.
Vad menas med högre behörighet?
Att lärarna skulle själva inneha A,B,C,D o.s.v? Vips blev körskolelärare ett riktigt högavlönat prestigeyrke!
Minsta förortsskola får ju ta sig an allt som senast diskuterats i tråden. Det måste vara upp till eleven själv att bruka sitt omdöme vid val av skola, om nu någon sådan krävs.
Felet med handledarutbildningen är att den är i vägen innan övningskörningen ens kan komma igång, tror det är därför många inte hamnar i en bil tillsammans utan kör en svindyr skola från dag 1. (Ja, svenskar är tröga men än sedan?). Däremot borde den absolut kunna kombineras med Risk1.
Risk2 bör ju tas "i slutet av utbildningen" så den är mycket mer ett naturligt steg på vägen, än handledarutbildningen som är ett jättekliv med flera veckors väntetid att ta sig förbi när man vill komma igång.