2017-06-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det gick alldeles utmärkt förr i världen då den som hade körkort och kunde köra bil fick övningsköra med en elev. Det är typiskt korkade svenskar att finna sig i att det blir allt krångligare och dyrare att ta körkort. Alltmedan körskolorna skär guld med täljkniv.

Du verkar inte särskilt smart själv som uttalar dig om sådant du inte har en aning om. Man måste ha gått en handledarutbildning för att få övningsköra privat med elev. Det är inte alla som har den möjligheten att övningsköra med någon privat och som kan gå den kursen. I många storstäder har folk inte ens en bil då man pendlar med buss/tåg, så det finns många som därför måste ta körlektioner. Men ni dumma invandrare är ju inte mycket för det där med att följa lagar och regler så det har väl undgått dig.

Problemet är alla giriga invandrare som öppnar bilskolor till höger och vänster utan kompetens och utnyttjar dessa personer! Så skyll tamejfan inte på hederliga människor som försöker ta körkort!!!
Senast redigerad av Den.smarta 2017-06-26 kl. 15:18.
Citera
2017-06-26, 15:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Vad är detta för pladder? Körkortsutbildning har kostat rejält med pengar åtminstone de sista 40 åren. Därefter har det blivit allt dyrare eftersom det har blivit allt svårare att träningsköra med sina föräldrar eller andra.

Du påstår att trafikmiljön har förändrats, i så fall hur? Och är det så har även de körkortsinnehavare som kan övningsköra med elever utvecklats.

Vad som har hänt är att körskolornas lobbygrupper har fått igenom mängder av regler som gör det svårare att övningsköra privat.

Detta är också en avgörande anledning till att det inte alls är lika naturligt och självklart att ta körkort vid 18 som det var förr. Det har blivit för dyrt och för krångligt. Undrar om inte körskoleägarna sköt sig själva i foten när de lobbade för alla dessa fördyrande och krångliga regler.
Som jag sa så kostar all utbildning pengar. Varför förväntar sig alla att just körkort skall vara "billigt" eller helst gratis?

Om en person tog körkort för 25 år sedan och idag har en son/dotter som skall ta körkort, vad finns det för garantier att den personen har utvecklats? Hur många tror du det är som i princip bara kör samma väg till jobbet och affären dag efter dag, år efter år? Är en sådan person en "utvecklad" handledare?

Det är nog inte bara "körskolornas lobbygrupper", som du uttrycker det, som har gjort det svårare att övningsköra privat. Statistiken för underkända elever som inte gått på körskola talar sitt tydliga språk, man har därför ställt ett fåtal enkla krav på handledarna. Inte alls orimligt tycker jag.

Att man inte längre tar körkort vid 18 års ålder tror jag inte bara har med kostnaden att göra. Förr gick många två-tre år i gymnasiet och började sedan att jobba. Idag är det tre-fyra år på gymnasium, och inte sällan lika mycket till på universitet/högskola, och behovet av körkort är inte riktigt aktuellt förrän studierna är avslutade. Det allmänna intresset hos ungdomar idag ligger inte heller riktig på samma områden mot vad det gjorde förr. När jag växte upp så hade i princip alla moped och fick på så sätt lära sig ganska mycket som man senare hade hjälp av när det var dags för bilkörkort. Idag är det många som knappt cyklat i trafik innan de ska börja övningsköra, klart som fan att det blir svårare då!
Citera
2017-06-26, 15:30
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Du verkar inte särskilt smart själv som uttalar dig om sådant du inte har en aning om. Man måste ha gått en handledarutbildning för att få övningsköra privat med elev. Det är inte alla som har den möjligheten att övningsköra med någon privat och som kan gå den kursen. I många storstäder har folk inte ens en bil då man pendlar med buss/tåg, så det finns många som därför måste ta körlektioner. Men ni dumma invandrare är ju inte mycket för det där med att följa lagar och regler så det har väl undgått dig.

Problemet är alla giriga invandrare som öppnar bilskolor till höger och vänster utan kompetens och utnyttjar dessa personer! Så skyll tamejfan inte på hederliga människor som försöker ta körkort!!!

Vadå "ni dumma invandrare"? Jag är ursvensk din rasistgris.

För några årtionden sedan gick det alldeles utmärkt för svenskar i Sverige att övningsköra utan någon jävla handledarutbildning, och det gick alldeles utmärkt. Sedan har dumma svenskar funnit sig i att reglerna har blivit allt krångligare, och att det har blivit allt dyrare att ta körkort helt i onödan.

Idiot.
Citera
2017-06-26, 15:40
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Som jag sa så kostar all utbildning pengar. Varför förväntar sig alla att just körkort skall vara "billigt" eller helst gratis?

Om en person tog körkort för 25 år sedan och idag har en son/dotter som skall ta körkort, vad finns det för garantier att den personen har utvecklats? Hur många tror du det är som i princip bara kör samma väg till jobbet och affären dag efter dag, år efter år? Är en sådan person en "utvecklad" handledare?

Det är nog inte bara "körskolornas lobbygrupper", som du uttrycker det, som har gjort det svårare att övningsköra privat. Statistiken för underkända elever som inte gått på körskola talar sitt tydliga språk, man har därför ställt ett fåtal enkla krav på handledarna. Inte alls orimligt tycker jag.

Att man inte längre tar körkort vid 18 års ålder tror jag inte bara har med kostnaden att göra. Förr gick många två-tre år i gymnasiet och började sedan att jobba. Idag är det tre-fyra år på gymnasium, och inte sällan lika mycket till på universitet/högskola, och behovet av körkort är inte riktigt aktuellt förrän studierna är avslutade. Det allmänna intresset hos ungdomar idag ligger inte heller riktig på samma områden mot vad det gjorde förr. När jag växte upp så hade i princip alla moped och fick på så sätt lära sig ganska mycket som man senare hade hjälp av när det var dags för bilkörkort. Idag är det många som knappt cyklat i trafik innan de ska börja övningsköra, klart som fan att det blir svårare då!

Jag upprepar mig. Körkort är väl för fan inte gratis, och har aldrig varit det heller.

För några årtionden sedan kunde svenskar när man fick åldern inne klara av att ta körkort med en kombination av körlektioner på körskola och privatlektioner med förälder eller annan.

Själv tror jag till skillnad från dig att svenskar är intelligenta människor som skulle klara alldeles utmärkt att ta körkort på samma sätt nu som då.

För mig framstår du som en svenskföraktande idiot, och härmed är jag färdig med dig.
Citera
2017-06-26, 17:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jag upprepar mig. Körkort är väl för fan inte gratis, och har aldrig varit det heller.

För några årtionden sedan kunde svenskar när man fick åldern inne klara av att ta körkort med en kombination av körlektioner på körskola och privatlektioner med förälder eller annan.

Själv tror jag till skillnad från dig att svenskar är intelligenta människor som skulle klara alldeles utmärkt att ta körkort på samma sätt nu som då.

För mig framstår du som en svenskföraktande idiot, och härmed är jag färdig med dig.
Nej, det är inte gratis, men det är heller inte så förbannat dyrt som vissa hävdar. Med lite egen energi och studievilja så vill jag påstå att ett körkort inte behöver kosta mer än 15 000:-, jämför det med en jävla kurs i näverslöjd på ABF och se vad den kostar. Ett truckkort ligger på 6-10 000:-, bara för att göra några timmars teoripass och några timmar flyttning av tompallar i ett tomt lagerhus.

Du kan väl fortfarande kombinera körskola och privatlektioner? Skillnaden är att den du ska köra med ska ha fått iaf baskunskaper och lite tips om hur man ska gå tillväga. Jag har som sagt sett flera exempel på "övningskörning" där mamman suttit bredvid och glott i sin jävla ajfån. Bra pedagogik och utbildning?

Som jag sa tidigare så cyklade ungdomar fram tills de fick köra moped, idag skall det skjutsas till skolan, träningar och andra fritidsaktiviteter, vilket innebär att många inte har vistats nämnvärt i trafik och genom egna erfarenheter lärt sig sådant som är bra att kunna även vid bilkörning.

Intelligenta eller inte, saknas baskunskaper i trafikteori så spelar det ingen roll hur intelligent man är, man har liksom inget att lära ut. Hur du kan få detta till att vara "svenskföraktande" begriper jag inte.
Citera
2017-06-26, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta

Ska du racka ned på någon ska du göra det på ett korrekt vis. Handledarutbildningen sjösattes för bara något några år sedan och räknas inte in i det som skribenten menar med "förr". Förr kunde du övningsköra med en elev så länge du hade haft din behörighet i fem år utan avbrott. Sedan införde de denna handledarutbildning som är allt annat än ett fjasko då den inte tar upp något vettigt.

Jag vet inte varför du tar upp saker som att alla i storstäderna inte har bil. Dessa regler gäller ju inte dem då de inte ska vara handledare.

Själv skulle jag se mer skolor som har högre behörigheter då dessa skolor är väldigt få just nu.
Citera
2017-06-26, 17:33
Medlem
Citat:
På vilket sätt har det blivit svårare och krångligare att ta körkort idag? Det enda som jag ser är att eco-driving fått större utrymme och därmed tagit plats från relevant teori- och körutbildning.

Handledarutbildning, risk1 samt förnyad risk 2 är det som försvårar det hela. Risk 1 tar dessutom upp samma saker som handledarutbildningen gör (där du måste gå tillsammans med eleven).

Eco-drivning är det minsta problemet med den nya körutbildningen.
Citera
2017-06-26, 18:10
Medlem
Citat:
Tycker du att det är fel att den som skall agera handledare måste genomgå en enklare "utbildning"? I mitt tycke så är det alldeles för enkelt att sätta sig som handledare. Det görs inga som helst kontroller på handledarens kunskaper, ett baskrav tycker jag är att en handledare för privat övningskörning själv klarar av en uppkörning innan h*n tar sig an en elev.

Finns det öht. någon form av utbildningsplan, dvs. någon form av underlag där det beskrivs olika moment och hur man kan genomföra dessa, för privat övningskörning att tillgå? Som jag ser det är det helt och hållet upp till "handledaren" att göra lite hur som helst, från de som är verkligt kunniga och seriösa och har ett mål med varje körtillfälle, till de som bara sitter bredvid och låter eleven köra utan att ens kommentera vad som är bra eller dåligt.

Om handledarutbildningen inte hade varit ett skämt och en klon på risk1 så hade du fått en poäng, nu är det inte så. Sedan har det alltid varit krav på att handledaren skall ha körkort och minst 5 års oavbruten körvana. Så handledaren har minst kört upp för B, ett flertal har även kört upp för A, C, CE, D, DE samt taxi. De flesta privatister är mer utbildade än vad en trafiklärare för B-behörighet är.

Ja, det finns kursbeskrivningar på transportstyrelsens hemsida. Det finns också en del manualer att få tag i på körskolornas förbundssida.
Citera
2017-06-26, 18:20
Medlem
Citat:

Du kan väl fortfarande kombinera körskola och privatlektioner? Skillnaden är att den du ska köra med ska ha fått iaf baskunskaper och lite tips om hur man ska gå tillväga. Jag har som sagt sett flera exempel på "övningskörning" där mamman suttit bredvid och glott i sin jävla ajfån. Bra pedagogik och utbildning?

Ja, jo. Senaste gången jag satt på den där skolbänken på en handledarutbildning slutade det med att JAG fick dra körkolepedagogen på en didaktikkurs (ja, en yrkesskada som är rejält irriterande att ha). För så slarvig och rejält eftersatt didaktik har jag inte sett sedan lärarutbildningen jag tog för snart 45 år sedan.

Ja, det finns rejäla skräckexempel på hur privatister handleder sina söner och döttrar, men körskolorna är inte bättre på den fronten.

Citat:
Som jag sa tidigare så cyklade ungdomar fram tills de fick köra moped, idag skall det skjutsas till skolan, träningar och andra fritidsaktiviteter, vilket innebär att många inte har vistats nämnvärt i trafik och genom egna erfarenheter lärt sig sådant som är bra att kunna även vid bilkörning.

Intelligenta eller inte, saknas baskunskaper i trafikteori så spelar det ingen roll hur intelligent man är, man har liksom inget att lära ut. Hur du kan få detta till att vara "svenskföraktande" begriper jag inte.

Nu finns ju all trafikteori i boken, bara för eleven att läsa på. Sedan ändras trafikförordningen varje år, vilket gör att även vi med högre behörigheter måste hålla oss ajour med ändringarna.
Citera
2017-07-10, 20:36
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ska du racka ned på någon ska du göra det på ett korrekt vis. Handledarutbildningen sjösattes för bara något några år sedan och räknas inte in i det som skribenten menar med "förr". Förr kunde du övningsköra med en elev så länge du hade haft din behörighet i fem år utan avbrott.
Nåja, en tio år har den väl på nacken ändå? Inte bara gamlingar som har rätt att vara nostalgiska över gamla tider, you know!
Citat:
Sedan införde de denna handledarutbildning som är allt annat än ett fjasko då den inte tar upp något vettigt.
Huh..? Något har gått fel här.

När jag var på handledarutbildning nämnde de några regler/principer jag inte läst om alls i t.ex. körkortsboken, de nämnde några big "no-no"s att göra under uppkörning som man definitivt inte tänkt på annars och tipsade om lokala områden med udda regeltillämp.
Dessutom var det riktigt kul att sitta och lyssna på alla "djävla invandrare" (anm. till användare ovan ) som skulle hävda sig till vilket pris som helst. Kommer aldrig att glömma mannen som frågade "ey, om man kör fel och det blir olycka, hur ska man köra för att det inte ska bli mitt fel i försäkringen?" - de liksom utgår från att de kommer köra/övningsköra "fel", inte som "man ska".
Citat:
Jag vet inte varför du tar upp saker som att alla i storstäderna inte har bil. Dessa regler gäller ju inte dem då de inte ska vara handledare.
Jag tror det var ett motlut på hur djävligt det var med dyra trafikskolor och att stadsborna just inte gärna har någon nära anhörig med erfarenhet bakom ratten som kan ta dem som elever privat.

Citat:
Själv skulle jag se mer skolor som har högre behörigheter då dessa skolor är väldigt få just nu.
Vad menas med högre behörighet?
Att lärarna skulle själva inneha A,B,C,D o.s.v? Vips blev körskolelärare ett riktigt högavlönat prestigeyrke!

Minsta förortsskola får ju ta sig an allt som senast diskuterats i tråden. Det måste vara upp till eleven själv att bruka sitt omdöme vid val av skola, om nu någon sådan krävs.

Felet med handledarutbildningen är att den är i vägen innan övningskörningen ens kan komma igång, tror det är därför många inte hamnar i en bil tillsammans utan kör en svindyr skola från dag 1. (Ja, svenskar är tröga men än sedan?). Däremot borde den absolut kunna kombineras med Risk1.
Risk2 bör ju tas "i slutet av utbildningen" så den är mycket mer ett naturligt steg på vägen, än handledarutbildningen som är ett jättekliv med flera veckors väntetid att ta sig förbi när man vill komma igång.
Citera
2017-07-10, 21:18
Medlem
När jag tog körkort för 20 år sedan var det samma klagomål på privatisterna, om hur de kom dåligt förberedda, tog upp tid, orsakade köer.

Finns det ens privatister idag? Skickar alla svennar sina ungar till körskolor? När jag tog körkort var fördelningen ungefär 50/50.
Citera
2017-07-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
När jag tog körkort för 20 år sedan var det samma klagomål på privatisterna, om hur de kom dåligt förberedda, tog upp tid, orsakade köer.

Finns det ens privatister idag? Skickar alla svennar sina ungar till körskolor? När jag tog körkort var fördelningen ungefär 50/50.

Det är ungefär liknande idag, ca 50/50.

Snittet för elever från trafikskola är ca 65-70% godkända.
Snittet för privatister är ca 25-30%.

Snittet totalt för jan-jun 2017 är 46.4%.

Så, ja, hade folk bara sett till att vara väl förberedda istället för att köra upp 5-10 gånger tills de råkar bli godkända så hade köerna varit kortare. Och varje gång det är en kebabrullare som kuggar så spelas rasistkortet.

Vidare uppmanar jag alla som säger att "trafikskolorna skär guld med täljkniv" att själva starta en trafikskola och börja leva i kungligt överflöd, om de nu tror det är så jäkla lukrativt. Jaså, inte det? Okunniga jävla hycklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in