Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Där har du en förklaring. På den tiden vill jag mena att det var vanligare att folk faktiskt kunde köra bil, samt att trafikmiljön har ändrats ganska mycket de senaste 25 åren.
Sen tror jag knappast att trafikskolorna skär något guld precis, de är utsatta för konkurrens precis som vilken näringsidkare som helst, och måste givetvis ta betalt för sina tjänster. Varför just körkortsutbildning ska ha någon särställning och vara mer eller mindre "gratis" begriper jag inte heller, jämför med vilken utbildning som helst, den kostar också pengar.
Vad är detta för pladder? Körkortsutbildning har kostat rejält med pengar åtminstone de sista 40 åren. Därefter har det blivit allt dyrare eftersom det har blivit allt svårare att träningsköra med sina föräldrar eller andra.
Du påstår att trafikmiljön har förändrats, i så fall hur? Och är det så har även de körkortsinnehavare som kan övningsköra med elever utvecklats.
Vad som har hänt är att körskolornas lobbygrupper har fått igenom mängder av regler som gör det svårare att övningsköra privat.
Detta är också en avgörande anledning till att det inte alls är lika naturligt och självklart att ta körkort vid 18 som det var förr. Det har blivit för dyrt och för krångligt. Undrar om inte körskoleägarna sköt sig själva i foten när de lobbade för alla dessa fördyrande och krångliga regler.