• 1
  • 2
2017-06-26, 06:47
Medlem
Sveriges trafikskolors riksförbund (STR) slår åter larm om problemet med illegala trafikskolor, skriver Kristianstadsbladet.

I Kristianstad är det just nu nio veckors väntetid för att få köra upp. Det beror bland annat på de illegala trafikskolorna, säger en trafikskolechef till tidningen.

– Dessa elever kommer dåligt utbildade, dåligt förberedda och tar upp mängder uppkörningstider för alla andra eftersom de oftast kuggar och måste köra upp igen och igen.

http://www.kristianstadsbladet.se/kr...torre-problem/

Tidigare var det bara storstäderna. Men fenomenet tycks sprida sig ute i landet.

Så vad beror denna ökning och spridning på?

Varför sker det nu och varför hade vi inte dessa problem för 20- 30 år sen?
Citera
2017-06-26, 06:58
Medlem
Du har nog svaret själv, men av någon anledning valt att inte skriva ut det. Elefanten i rummet.....
Svaret är invandrargrupper. Alltid samma problem. Folk som kommer från korrumperade länder tar med sig skiten hit. Det må vara högskoleprov eller körskolor mm. Då våra kontrolfunktioner inte hänger med och myndigheterna dessutom inte vågar agera så blir det hela tiden enklare att klara sig.
Citera
2017-06-26, 10:32
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Länken går inte att läsa, är ju endast för prenumeranter Men det är en intressant topic, fan ta dessa svarta körskolor!
Har iofs inte mycket till övers för folk som tvunget skall chansa och ta en uppkörning. Körprov bokar man när man vet att man kan.
Citera
2017-06-26, 10:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Finns en tråd från 2012, redan då var detta ett problem.
(FB) Trafikskola utan tillstånd i Malmö

Citat:
Jihad Körkortsteori
Citera
2017-06-26, 11:45
Medlem
PiusXIIIs avatar
Samtidigt har det blivit allt svårare och krångligare att ta körkort. Allt verkar upplagt för att körskolorna ska tjäna så mycket pengar som möjligt.
Citera
2017-06-26, 12:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Samtidigt har det blivit allt svårare och krångligare att ta körkort. Allt verkar upplagt för att körskolorna ska tjäna så mycket pengar som möjligt.
På vilket sätt har det blivit svårare och krångligare att ta körkort idag? Det enda som jag ser är att eco-driving fått större utrymme och därmed tagit plats från relevant teori- och körutbildning.
Citera
2017-06-26, 12:33
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
På vilket sätt har det blivit svårare och krångligare att ta körkort idag? Det enda som jag ser är att eco-driving fått större utrymme och därmed tagit plats från relevant teori- och körutbildning.

Reglerna för privat övningskörning har blivit mycket krångligare med åren. Det trodde jag alla visste.
Citera
2017-06-26, 12:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Reglerna för privat övningskörning har blivit mycket krångligare med åren. Det trodde jag alla visste.
Tycker du att det är fel att den som skall agera handledare måste genomgå en enklare "utbildning"? I mitt tycke så är det alldeles för enkelt att sätta sig som handledare. Det görs inga som helst kontroller på handledarens kunskaper, ett baskrav tycker jag är att en handledare för privat övningskörning själv klarar av en uppkörning innan h*n tar sig an en elev.

Finns det öht. någon form av utbildningsplan, dvs. någon form av underlag där det beskrivs olika moment och hur man kan genomföra dessa, för privat övningskörning att tillgå? Som jag ser det är det helt och hållet upp till "handledaren" att göra lite hur som helst, från de som är verkligt kunniga och seriösa och har ett mål med varje körtillfälle, till de som bara sitter bredvid och låter eleven köra utan att ens kommentera vad som är bra eller dåligt.
Citera
2017-06-26, 14:08
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Tycker du att det är fel att den som skall agera handledare måste genomgå en enklare "utbildning"? I mitt tycke så är det alldeles för enkelt att sätta sig som handledare. Det görs inga som helst kontroller på handledarens kunskaper, ett baskrav tycker jag är att en handledare för privat övningskörning själv klarar av en uppkörning innan h*n tar sig an en elev.

Finns det öht. någon form av utbildningsplan, dvs. någon form av underlag där det beskrivs olika moment och hur man kan genomföra dessa, för privat övningskörning att tillgå? Som jag ser det är det helt och hållet upp till "handledaren" att göra lite hur som helst, från de som är verkligt kunniga och seriösa och har ett mål med varje körtillfälle, till de som bara sitter bredvid och låter eleven köra utan att ens kommentera vad som är bra eller dåligt.

Det gick alldeles utmärkt förr i världen då den som hade körkort och kunde köra bil fick övningsköra med en elev. Det är typiskt korkade svenskar att finna sig i att det blir allt krångligare och dyrare att ta körkort. Alltmedan körskolorna skär guld med täljkniv.
Citera
2017-06-26, 14:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Det gick alldeles utmärkt förr i världen då den som hade körkort och kunde köra bil fick övningsköra med en elev. Det är typiskt korkade svenskar att finna sig i att det blir allt krångligare och dyrare att ta körkort. Alltmedan körskolorna skär guld med täljkniv.
Där har du en förklaring. På den tiden vill jag mena att det var vanligare att folk faktiskt kunde köra bil, samt att trafikmiljön har ändrats ganska mycket de senaste 25 åren.

Sen tror jag knappast att trafikskolorna skär något guld precis, de är utsatta för konkurrens precis som vilken näringsidkare som helst, och måste givetvis ta betalt för sina tjänster. Varför just körkortsutbildning ska ha någon särställning och vara mer eller mindre "gratis" begriper jag inte heller, jämför med vilken utbildning som helst, den kostar också pengar.
Citera
2017-06-26, 14:32
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Där har du en förklaring. På den tiden vill jag mena att det var vanligare att folk faktiskt kunde köra bil, samt att trafikmiljön har ändrats ganska mycket de senaste 25 åren.

Sen tror jag knappast att trafikskolorna skär något guld precis, de är utsatta för konkurrens precis som vilken näringsidkare som helst, och måste givetvis ta betalt för sina tjänster. Varför just körkortsutbildning ska ha någon särställning och vara mer eller mindre "gratis" begriper jag inte heller, jämför med vilken utbildning som helst, den kostar också pengar.

Vad är detta för pladder? Körkortsutbildning har kostat rejält med pengar åtminstone de sista 40 åren. Därefter har det blivit allt dyrare eftersom det har blivit allt svårare att träningsköra med sina föräldrar eller andra.

Du påstår att trafikmiljön har förändrats, i så fall hur? Och är det så har även de körkortsinnehavare som kan övningsköra med elever utvecklats.

Vad som har hänt är att körskolornas lobbygrupper har fått igenom mängder av regler som gör det svårare att övningsköra privat.

Detta är också en avgörande anledning till att det inte alls är lika naturligt och självklart att ta körkort vid 18 som det var förr. Det har blivit för dyrt och för krångligt. Undrar om inte körskoleägarna sköt sig själva i foten när de lobbade för alla dessa fördyrande och krångliga regler.
Citera
2017-06-26, 15:07
Medlem
Inom 10-15 år kommer de flesta bilar att vara självkörande och då blir detta ett ickeproblem, förutom för alla körskolelärare som måste se sig om efter ett nytt jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in