2017-06-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Så här sa Druid i dag:

Hikes: Om det är fråga om drunkning - går det att säga något om hur mycket vätska som kommit in i lungor respektive magsäcken?
Druid:
- När det gäller vätska i magsäcken, det är ganska vanligt, att personen sväljer vatten och inte bara andas in. Det som kommer in i magsäcken kan man mäta upp vid obduktionen. Däremot är det inte möjligt att mäta hur mycket som kommer in i lungorna, det försvinner till större delen, där ser man bara lite skummigt slem.
Ja, just det, det hörde jag ju..... Åklagarna har gjort vad som är möjligt, vilket är imponerande efter omständigheterna.
Citera
2017-06-26, 16:27
Medlem
why123s avatar
Citat:
Innan Wennas plädering var jag säker på att JM skulle gå fri. Efter pläderingen blev jag osäker.

Jag tyckte W fick ihop "den röda tråden" bra, även gällande AP.

För familjens skull hoppas jag att JM får sitt straff.

Ja, vilken fantastisk plädering. Som jag ser det kunde hon omöjligt ha gjort det bättre. Vilken bra åklagare hon är. Hon har visat det genom hela rättegången och idag så var hon på topp! Naturligtvis håller jag med dig om att en fällande dom när det gäller AP hade varit skönt, inte minst för familjen som du skriver.
Tyvärr tror jag ändå att även om TR fäller henne för det mordet så friar HR. Det finns inte en gärningsbeskrivning, det går inte att fastslå hur han dog. Det jag tycker de visat är att han inte drunknade i Hjälmaren. Då är frågan, hur gick det till? För mördad tror jag absolut att han blev.

Någon skrev om han hade fått hjärtinfarkt och ramlat i vattnet? Det syns tydligt i nästan alla fall. Undantag finns, men då handlar det oftast om äldre människor och/eller att personen har många olika sjukdomar där oftast tidigare problem med hjärtat finns med. Då kan det vara svårt att visa att det var en hjärtinfarkt som avslutade livet. Men då pratar vi inte om unga friska människor som Aki!
Citera
2017-06-26, 16:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Vi är många som känner avsky och just äckel för en vedervärdig människa! Det förbehåller vi oss rätten att skriva.

JM är en ond människa. En genomrutten människa.

Vi som är föräldrar och mor/farföräldrar kan med, för lov sagt, inte känna annat än avsky och just äckel för den människan.

Sen får du tycka och skriva vad du vill. Det ankommer inte på oss att ha några synpunkter på det. Bara du låter oss göra detsamma.

Alla har rätt att uttrycka sin åsikt, det är just jag en varm förkämpe av.

Men det blir lite tjatigt att läsa sida upp och sida ner om hur vedervärdig denna, för de flesta av oss, helt okända kvinna är. Det är bedömningar och pseudovetenskapliga diagnoser gjorda på mediauppgifter och delar av FUP - (de flesta av oss har inte orkat hela ).

Det hon har gjort och sannolikt döms för är vedervärdigt. Men det betyder egentligen inte att vi vet så mycket mer om henne själv, eller hur? Vi vet inte hur ond eller hur genomrutten hon är.

Jag tror också att hon är psykopat och förvånas över att hon klarat sig undan lagens långa arm så länge. Men innan dom och framförallt innan en stor RPU där man även utesluter en bakomliggande hjärnskada/tumör tycker jag nog mest att de gärningar som hon troligen utfört är vedervärdiga. Om hon är rutten och ond låter jag nog expertisen först undersöka.
Citera
Medlem
I hovrätten kan ju även ny bevisning komma gällande Aki. Svar från utlandet väntas ju in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja, just det, det hörde jag ju..... Åklagarna har gjort vad som är möjligt, vilket är imponerande efter omständigheterna.

Tänkte på en sak. Borde inte magsäcken tillhöra "standardobduktionen" vid första tillfället?
Citera
2017-06-26, 16:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Som privatperson kan man undvika att skriva ut att "folk äcklar en" - så formulerar sig dagisbarn och mobbare. JMs gärningar kan möjligen få en att känna äckel men knappast hon själv som en avbildad - blurrad - kvinna i en tidning eller på en ljudupptagning.

Så coola ner adjektiven lite så kanske den här tråden kan fortsätta vara intressant.

När det gäller din hänvisning till mitt postade inlägg om MR förstår jag inte vart du vill komma?? Att kniva två sovande äldre människor i sina sängar med totalt 42 hugg är inget som vem som helst är kapabel till, allra minst om det är personer man knappt känner. MR är inte en 20-åring vem som helst - han har en våldspotential, med eller utan substanser, som de flesta människor inte besitter. Därav mitt inlägg.
.. Jag förstår att pseudomoderatorn inte förstod min hänvisning som handlar om inre högre känsla av moral snarare än att tycka att ljudet av kniven är anstötande och klibbet som spärr att inte mörda.
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 17:31.
Citera
2017-06-26, 16:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Så här sa Druid i dag:

Hikes: Om det är fråga om drunkning - går det att säga något om hur mycket vätska som kommit in i lungor respektive magsäcken?
Druid:
- När det gäller vätska i magsäcken, det är ganska vanligt, att personen sväljer vatten och inte bara andas in. Det som kommer in i magsäcken kan man mäta upp vid obduktionen. Däremot är det inte möjligt att mäta hur mycket som kommer in i lungorna, det försvinner till större delen, där ser man bara lite skummigt slem.
Bra citat. En passus till i sammanhanget. Det finns sen faktorn aspiration där ventrikelinnehåll/vätska/uppblandat sjövatten även kan dras ner i lungorna pga den mängd vatten som sväljs ner.
Lägger till begreppet kvävningsdöd där drunkning ingår.
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 16:46.
Citera
2017-06-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om JM fälls för mordet på Aki eller inte spelar kanske ingen roll för hennes påföljd.
Om hon inte fälls förblir Akis död ett ouppklarat mord. För fyra barn, för två systrar, för Akis föräldrar och för några till.
Jag är övertygad om att JM är skyldig och tycker dessutom att de efterlevande förtjänar ett avslut.
Därför hoppas jag att JM fälls även för mordet på Aki.

Ja,det optimala vore ju att JM fälldes även för det mordet,och även att den/de som hjälpte JM med mordet på Aki ställs till svars,att hon hade hjälp är jag övertygad om.

Precis som AM vände sig till till MR i rätten och bad om hela sanningen,så har Akis anhöriga också rätt att få veta hela sanningen om hans död.
Är jättesvårt som anhörig att gå vidare om man inte får veta exakt vad som egentligen hänt.

Vi är nog många som är övertygade om att JM haft hjälp?
Närmast till hands ligger JJ,speciellt med tanke på hans facebooksida när han i tid för mordet skrev att gjort något han ångrat sig,tror han tagit bort det nu.JB har kanske inte varit delaktig i själva mordet,men ställt upp som barnvakt och vet även vad som hänt.
JB tycks även ha skyddad identitet nu till skillnad från JJ,och det kan ju vara av flera orsaker.

Tror det är väldigt viktigt att utreda vilka som var med under misshandeln av de två killarna i asylsexskandalen,det var 8-9 stycken.
Inte omöjligt att JM lyckats värva någon/några av dem?
De flyktingkillarna som var med MR och JJ under den brutala misshandeln,har antagligen också en missbrukarproblematik,och inte lika gott om pengar som JJ och MR?
Kanske hon lyckades övertala någon av dem att hjälpa till med Akis mord,med hjälp av lite pengar?
Ja många frågor och funderingar om Akis död har jag.
Citera
2017-06-26, 16:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Tänkte på en sak. Borde inte magsäcken tillhöra "standardobduktionen" vid första tillfället?

Jo magsäcken är alltid en del av standarundesökningen vid obduktion.
Eftersom jag under några år arbetade som obducent (men inte alls jobbar med det idag) kan jag på ett osmakligt ( sätt beskriva för dig hur man tar sig fram organ för organ. Däri ingår alltid bl a magsäck och tillvaratagande av magsäcksinnehåll.

Tyvärr verkar innehållet bara ha mäts upp, men inte tillvaratagits om jag förstått det rätt. Överhuvudtaget tycks även Akis första obduktion varit en del av allt annat som blev rätt taffligt handlagt vid Akis död. Hade man bara undersökt vattentypen med kiselalger i vävnaden redan då, hade rättsväsendet antagligen rott iland en morddom idag.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-26 kl. 16:59.
Citera
2017-06-26, 16:50
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var inte svaret på frågan.
Ska jag ta den igen? Har någon rättsläkare tagit vävnadsprover på en kropp som varit begravd så längre?
Har någon tekniker tidigare erfarenhet att detektera sådana vävnadsprover avseende kiselalger?
Det handlar inte om vad som faktiskt fanns i Akis lungor - det handlar om att detektera det. Det är avsevärd skillnad som inte någon här har berört. Ni tar allt som "sanning" utan att ställa kritiska frågor.

JA, rättsläkare har tagit vävnadsprover på lik som varit begravda bra mycket LÄNGRE än 1 ynka år!!

För att utbilda dig lite, lite grann, så innebär en kistbegravning ALLTID att kroppen BALSAMERAS. Och därför KAN en balsamerad kropp faktiskt hålla sig INTAKT i flera hundra ÅR!

Rättsläkare (det heter OBDUCENT), ÄR ett AKADEMISKT yrke, och därför kan de (om de behöver) ta del av vetenskaplig FORSKNING från andra länder i samma ämne, det kallas för EVIDENSBASERAD vetenskap som följer en strikt metod och är därför INTE godtycklig!!

Helt till skillnad från socionom- mördar-Johanna som är totalt och komplett GODTYCKLIG i allt hon gör och säger.!!

Och snöa inte in dig på dessa TRE kiselalger i mordoffrets lungor, hade han verkligen drunknat i Hjälmaren, så hade det funnits kiselalger i ex ryggradsvätskan!!

Det verkar som om inga kiselalger har pumpats runt i mordoffrets kropp av ett pumpande hjärta, vilket betyder att hjärtat INTE pumpade när mordoffret "hamnade" i Hjälmarens vatten!!!!

Mycket, mycket dålig planering av mördarna, någon av dem hade ju kunnat läsa på.....typ.
Citera
2017-06-26, 16:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
I hovrätten kan ju även ny bevisning komma gällande Aki. Svar från utlandet väntas ju in.
Det har väl aldrig framgått att det som inväntas från utlandet handlar om just fallet med Aki?
Jag undrar om det inte istället rör sig om den där påstådda inspelningen plus tröjan med
blod på. Att man väntar på att Mohammeds lojala kompis ska dyka upp. Kan det inte vara det
som det handlar om?
Citera
2017-06-26, 16:59
Medlem
Den kompisen befinner sig på månen just nu.. Lär inte dyka upp.. Allt annat vore helt fantastiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in