2017-06-26, 15:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Dra ut hennes också så kan de byta med varandra.
OnT; Vad tror vi efter Wennas slutplädering? Fälls eller frias för Aki-mordet?
Vi behöver väl höra allas pläderingar först iofs..

Det är svårt, det är indicier och de har tiden emot sig. Först ska det gå från olycksfall till mord och med tanke på obduktionsresultat ihop med Druid så ser jag mord. Detta med förstorat hjärta och adrenalinpåslag och hjärtrytmrubbning är kopplat till en svår kamp hos den som drunknar.
.. Det nådde väl till midjan där han hittades.
Indicierna har jag inga problem med, det pekar med full hand mot JM. Platsen ska hon bindas till och där är hon, motiv har hon i högsta grad, jag skulle tippa att alternativa gärningsmän i Granliden-borta-i-granskogen-dit-ingen-hittar inte känns värst sannolikt.
Men med tanke på en urdålig utredning så har tiden satt sin tand i gärningsbeskrivningen etc.
Sammantaget med hur JM är och beter sig, vad anhöriga och nya tjejen vittnat om så ser jag inget annat än mord.
Rätten har en hel del att bita i, icke avundsvärt. Jag hoppas av hela mitt hjärta på fällande dom, men jag passar.
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 15:55.
Citera
2017-06-26, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Wenna vet att hon inte har tillräckligt på fötterna i mordet på Aki. Det var därför hon avslutade med att det är komplext. Wenna vill ha in JM för mord och då läggs det stora arteleriet på överfallet på föräldrarna.

JM fälls inte för mord på Aki (men hon är nog skyldig) men hon åker in med hull och hår för mord/mordförsök/stämpling/urkundsförfalskning/hot och försök till mutbrott.

Det stavas "artilleriet".

Rättssystemet funkar inte riktigt så.

I båda fallen har hon tagit fram alla fakta och alla indicier som finns.

Det finns mer fakta/indicier och teknisk bevisning i fallet med AM/GM.

Därför tar det fallet, större plats. Frågor på det?
Citera
2017-06-26, 15:58
Medlem
Grandiosos avatar
- Samtliga beslag ska bestå. Avspärrningen av huset ska bestå och skälet av det är att vi ska kunna göra nya kontroller vid händelser av något nytt under utredningen.
SVT · Ann-Sofie Sannemalm

Den där saneringen mamman vill ha gjord av stugan får således vänta på sig ännu ett bra tag.

Ja, då har åklagarsidan sagt sitt! Och man gjorde det bra.

- När det gäller 42-åringen är det mer ett utvidgat gärningsmannaskap. Det ena är att personen har en central roll, att personen finner sig på brottsplatsen och att hon är del av en brottsplats. 42-åringen är helt avgörande för brottets tillkomst - utan henne hade det inte skett. Det är hon som har motivet.

- Mamman angrips med över 24 hugg mot vitala delar som bröst och huvud. Gärningen var livshotande. Det var en ren slump att hon klarade sig - ex-pojkvännen trodde att hon var död när han gick därifrån.
- Det finns inget som är mindre grovt i det här ärendet. Gärningarna mot maken och föräldrarna var planerade. Maken kunde inte göra motstånd, det sker också när han är tillsammans med en person han borde kunna lita på, sina barns mor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/hors-om-blodsparen-som-hittades-i-42-aringens-bil

JM är körd, rökt, såld, ingen tvekan om saken det minsta. Möjligen anser tingsrätten att det
i fallet med exmaken inte går att fälla henne vilket LGWP häromsistens inte heller tyckte
det fanns bevis nog för att kunna göra. Han skulle kanske avstå från göra såna här uttalanden
under pågående förhandlingar för att inte riskera att påverka ledamöter i sina ställningstaganden.
Han gjorde likadant i Mats Alm-fallet; uttalade att det blir bara möjligt att fälla för ett
griftefridsbrott och så blev det sedan också. Vi vet vilken unik ställning han intar;
hans röst lyssnas på, hans åsikter väger tungt och man kan inte utesluta att nämndemän
åtminstone tar intryck av vad som sägs.

Nå, ja, en livstidsdom är ändå vad som väntar på the daughter from hell. Vid denna runda
såväl som i nästa om ett par månader. Där i hovrätten är det förvisso bara idel jurister som
möter upp, men det gör knappast någon skillnad; vederbörandes glasklara skuld i fallet
med föräldrarna undgår inte dem heller hur krasst och kritiskt man än ser på saken.

Det finns nu säkert en och annan som önskar se Johanna gå fri. Kanske däribland gamla
Army Of Lovers-medlemmen Dominika vars krönika om vederbörande väckt en viss
uppmärksamhet som bekant.
JM förefaller ha gjort ett outplånligt intryck på denna människa. Hon är djupt fascinerad.
"Ett sting av avund" kan ge sig till känna, låter hon berätta. Det hämningslösa och
njutningslystna hos personen Johanna utmålas som något rent eftersträvansvärt.
Fast vid mord drar hon nog ändå en gräns så hon tycker nog trots allt att det ska straffas här,
vill jag tro.

JM bidrog verksamt till att sätta dit sig själv. Genom hennes glappande käft och dragning till
lappskrivande. Jajamensan.

Det behövs ingen kurir från långtbortistan med nån ljudfil och blodig tröja, det går så bra
ändå. Fast JM nog under midsommarhelgen oroat halvt ihjäl sig för att nåt sånt ska vara på väg
genom Europa.
Senast redigerad av Grandioso 2017-06-26 kl. 16:04.
Citera
2017-06-26, 16:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att uttrycka avsky, att känna äckel och ta fullt avstånd är absolut ALDRIG det samma som hat.

Och nej - det är inte långsökt pga av förmåga till empati för offren om det så är den mördade eller hennes barn och vad de genomlidit/er.
Vi sitter som privatpersoner och diskuterar, inte i en profession, så ta du dina snedvridna pekpinnar och stoppa dem där solen inte skiner.

...erinrar mig din knivdiskussion...
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Som privatperson kan man undvika att skriva ut att "folk äcklar en" - så formulerar sig dagisbarn och mobbare. JMs gärningar kan möjligen få en att känna äckel men knappast hon själv som en avbildad - blurrad - kvinna i en tidning eller på en ljudupptagning.

Så coola ner adjektiven lite så kanske den här tråden kan fortsätta vara intressant.

När det gäller din hänvisning till mitt postade inlägg om MR förstår jag inte vart du vill komma?? Att kniva två sovande äldre människor i sina sängar med totalt 42 hugg är inget som vem som helst är kapabel till, allra minst om det är personer man knappt känner. MR är inte en 20-åring vem som helst - han har en våldspotential, med eller utan substanser, som de flesta människor inte besitter. Därav mitt inlägg.
Citera
2017-06-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vet vi att han hade vatten i lungorna ? Det borde ha framkommit vid den första obduktionen. Jag undrar också varför de tycks angelägna om att ha med torr kvävning. Men åklagaren nämnde förstås kräftbaljan, barnpoolen.

Så här sa Druid i dag:

Hikes: Om det är fråga om drunkning - går det att säga något om hur mycket vätska som kommit in i lungor respektive magsäcken?
Druid:
- När det gäller vätska i magsäcken, det är ganska vanligt, att personen sväljer vatten och inte bara andas in. Det som kommer in i magsäcken kan man mäta upp vid obduktionen. Däremot är det inte möjligt att mäta hur mycket som kommer in i lungorna, det försvinner till större delen, där ser man bara lite skummigt slem.
Citera
2017-06-26, 16:04
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nrebellion
JB? JJ?
JMs kriminella dotter och pojkvän - de var/är misstänkta för inblandning i mordet på Aki. De är dock inte åtalade.
Citera
2017-06-26, 16:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag ser det som troligt att JM frias i Aki-delen, om inte i tingsrätten, så i hovrätten. Extremt svårt att fälla någon för mord utan att kunna säga hur det gått till. De har ju kommit en bra bit iom kiselalgerna - det bevisar ju iaf att det är mord och inte en olycka. Men jag tvivlar på att det går att fälla JM för mord utan att kunna förklara förloppet och vem som gjorde vad. Sedan finns det ju en liten chans att JB/JJ börjar snacka, men den chansen är nog väldigt liten. Bästa chansen skulle vara att JB och JJ går skilda vägar och att JB (med påtryckningar från A*ki) väljer att berätta - hennes inblandning i mordet är nog ganska passiv och behöver inte rendera ett längre fängelsestraff.
Till sist - och det har jag framhållit länge - så spelar det ingen roll för JMs straff om hon frias för Akis mord - det blir livstid ändå.

Om JM fälls för mordet på Aki eller inte spelar kanske ingen roll för hennes påföljd.
Om hon inte fälls förblir Akis död ett ouppklarat mord. För fyra barn, för två systrar, för Akis föräldrar och för några till.
Jag är övertygad om att JM är skyldig och tycker dessutom att de efterlevande förtjänar ett avslut.
Därför hoppas jag att JM fälls även för mordet på Aki.

Citera
2017-06-26, 16:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Det stavas "artilleriet".

Rättssystemet funkar inte riktigt så.

I båda fallen har hon tagit fram alla fakta och alla indicier som finns.

Det finns mer fakta/indicier och teknisk bevisning i fallet med AM/GM.

Därför tar det fallet, större plats. Frågor på det?

Är du lite snurrig?
Det handlar naturligtvis inte om vilket fall som tar störst plats.
Det handlar om vilken tyngd på bevis det finns i de två olika morden. Wenna vet att mordet på Aki inte håller ända upp i HR.
Om bara Aki mordet fanns skulle antagligen JM gå fri från mord idag.
Det är för tunt, ingen beskrivning hur mordet praktiskt gått till har ens presenterats i slutpläderingen.

Men ingen behöver fälla jättemycket tårar för att JM inte fälls för mord på Aki, annat än möjligen hans stackars anhöriga - för Wenna får henne dömd för mord i slutänden i alla fall.
Citera
2017-06-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
JMs kriminella dotter och pojkvän - de var/är misstänkta för inblandning i mordet på Aki. De är dock inte åtalade.

Fråga:

Jag har för mig att jag hört att de ff är misstänkta men inte anhållna.

Det känns väldigt märkligt.

Samtidigt så var det väl när någon av JB, DB och JJs advokat som påtalade de förhållandena vid något förhör? Var det inte DBs advokat.

Någon som har bättre koll?
Citera
2017-06-26, 16:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Ja,vi har ju inte samma rättssystem som i t ex USA,där misstänkta gärningsmän kan få lindrigare straff om de samarbetar och är behjälpliga i en utredning och faktiskt hjälper till att brott klaras upp.
Att de inte utreder mer,och fastställer rätt ålder på MR är kanske ett sätt att kringgå detta?

Tror du vi får ta del av den stora RPUn,eller kommer den också att bli belagd med sekretetess på de intressantaste delarna?

På gott och ont har vi ett annat rättssystem och jag tror att vårat är bättre om jag ska vara ärlig, systemet med kronvittnen är inte bra, det innebär ju att den som egentligen är den drivande kan komma lindrigare undan tack vare ett samarbete med åklagarna och det känns ju helt fel.

Nej, vi kommer inte att få del av RPU,n vi kommer endast att få de slutsatser som dras, allt annat kommer att beläggas med sekretess, det vore konstigt annars, den lilla var ju strängt censurerad så detsamma kommer att gälla för den stora.
Citera
2017-06-26, 16:20
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om JM fälls för mordet på Aki eller inte spelar kanske ingen roll för hennes påföljd.
Om hon inte fälls förblir Akis död ett ouppklarat mord. För fyra barn, för två systrar, för Akis föräldrar och för några till.
Jag är övertygad om att JM är skyldig och tycker dessutom att de efterlevande förtjänar ett avslut.
Därför hoppas jag att JM fälls även för mordet på Aki.

Även om hon frias så finns det absolut ingen som inte förstår att Aki blev mördad och att JM låg bakom det. Det är ju inte vad man vill kanske, men ett slags avslut är det ändå...
Citera
2017-06-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Som privatperson kan man undvika att skriva ut att "folk äcklar en" - så formulerar sig dagisbarn och mobbare. JMs gärningar kan möjligen få en att känna äckel men knappast hon själv som en avbildad - blurrad - kvinna i en tidning eller på en ljudupptagning.

Så coola ner adjektiven lite så kanske den här tråden kan fortsätta vara intressant.

När det gäller din hänvisning till mitt postade inlägg om MR förstår jag inte vart du vill komma?? Att kniva två sovande äldre människor i sina sängar med totalt 42 hugg är inget som vem som helst är kapabel till, allra minst om det är personer man knappt känner. MR är inte en 20-åring vem som helst - han har en våldspotential, med eller utan substanser, som de flesta människor inte besitter. Därav mitt inlägg.

Vi är många som känner avsky och just äckel för en vedervärdig människa! Det förbehåller vi oss rätten att skriva.

JM är en ond människa. En genomrutten människa.

Vi som är föräldrar och mor/farföräldrar kan med, för lov sagt, inte känna annat än avsky och just äckel för den människan.

Sen får du tycka och skriva vad du vill. Det ankommer inte på oss att ha några synpunkter på det. Bara du låter oss göra detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in