2017-06-26, 14:17
Medlem
develis avatar
Mycket bra slutplädering - effektivt, rätt på sak. Hennes galenskap kom fram tydligt och sakligt. Hans del i det hela likaså.
You rock, Wenna!
Citat:
- Paret angreps när de var i sitt eget hem, de var fullständigt försvarslösa. Ex-pojkvännen var ett verktyg för 42-åringen . Han har haft flera möjligheter att säga nej - han är inte ett viljelöst offer. Han tar tagit ett aktivt beslut att genomföra detta.
Citat:
- När det gäller 42-åringen är det mer ett utvidgat gärningsmannaskap. Det ena är att personen har en central roll, att personen finner sig på brottsplatsen och att hon är del av en brottsplats. 42-åringen är helt avgörande för brottets tillkomst - utan henne hade det inte skett. Det är hon som har motivet.
Live svt
Citera
2017-06-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om man nu skulle fundera över vilka Johannas svaga punkter är?
Vad skulle kunna få henne att rubbas, go bananas?

Hon gillar pengar, sin kropp, sig själv, ser sig som kunnig och "expert" på vissa frågor.
Om hon skulle anklagas för något hon absolut inte har gjort - hur skulle hon reagera då?
Om hennes fosterbarn drunknade av en olyckshändelse, men vi skulle anklaga henne för mord där också? Eller barnmisshandel/övergrepp? Hur upprörd skulle hon kunna bli? Förfalskat sina betygsmeriter?? Dödat fd rektorn vid Lidel?

Vad mer kan rubba henne? Om hon får reda på att endast de som erkänner får ta emot
besök? Att Anki stödjer JMs barn i framtiden om JM erkänner??

Var sitter Johannas känsliga tangenter som kan få henna att tappa masken???
Den där utlovade bandinspelningen verkar ju ha haft viss inverkan, men vad finns det mer?

Det är jättefult att tänka i dessa banor, men JM har ju inte riktigt spelat rent spel själv. Erkännande om vad hon gjort verkar ju vara något som hennes offer/anhöriga nog skulle må väldigt bra av.

Problemet med ett sådant resonemang är att du inte är objektiv.
Det ska ju rättsväsendet vara - eller förmodas vara.
Citera
2017-06-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Vilken väsenstor skillnad? Du får gärna förtydliga detta alldeles själv om du nu är så övertygad och insatt i skillnaderna

Arkeologer är inte medicinare. De är inga tekniker.
De ägnar sig åt förhistoria. Inte nutidshistoria.
Citera
2017-06-26, 14:23
Medlem
Men nu över till nåt annat

Reflekterade över gärningsbeskrivningen på aki. Wenna nämnde bryggan med påse eller kudde, baby pool med brunnsvatten, men inte Mohammads beskrivning av Jafars erkännande där på restaurangen.
Vi förstår ju varför, den stämmer inte med de kliniska fynden.
Men var kommer den där historien ifrån? Hur var den egentligen?
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-26 kl. 14:26.
Citera
2017-06-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Och vad har du för problem ? En duperande mördare är en duperande mördare vare sig det är en hora eller inte.

Det är inget dumt gjort men anmärkningsvärt omoraliskt att inte ge kondoleanser för en kär vän och kollegas skull. Detta menar åklagren är en följd av psykotiska sliddjurets manipulerande.

Allvarligt talat - vad håller du på med? Utan att veta om det tar du parti för JM. Smart.
Citera
2017-06-26, 14:25
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Hikes:
- Kan du berätta vad det blir för fynd på en kropp vid kvävning respektive drunkning?
Citat:
- Vi börjar med det senare, drunkning. Det ser likadant ut om man har dött vid en hjärtinfarkt som vid en drunkning. Det har bara att göra med om kroppen legat i vatten eller ej. Vid drunkning så är det vätska och skum vid mungiparna.
Hikes förhör rättsläkaren. Här får vi svar på den frågan som ställts i tråden angående varför de frågat så mycket kring skumbildning runt munnen. Grejen är dock att jag råkar veta att man kan få skum kring munnen även om man ej drunknat. Har läst det på massor av ställen samt även sett bilder.

Om det nu inte var skumbildning kring munnen på Aki, vilket verkar ha varit fallet, så tyder det ju enligt rättsläkaren på att han skulle kunna ha fått en hjärtinfarkt på bryggan och ramlat i plurret - eller? Varför har då inte försvaret lyft fram detta tydligt under förhandlingen? Det är ju ett utmärkt argument för att Aki ska ha drabbats av akut sjukdom (hjärtinfarkt) på bryggan varpå han ramlade i plurret.
Citera
2017-06-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du ifrågasatte om det var meningsfullt att leta efter kiselalger efter ett år.
Jag förklarade att det är meningsfullt även efter mycket längre tid än så.

Om det gått tio år eller 100 år innan Aki grävts upp så hade, som jag uppfattat det, resultatet blivit ungefär detsamma och så även bevisvärdet.

Varför undviker du frågan?.
Key words - vävnader, erfarenhet, felkällor.
Citera
2017-06-26, 14:27
Medlem
Live TV VLT Det här är åklagagarens starkaste kort. Om dagens rättegång
http://www.vlt.se/blaljus/brott/tv-det-har-ar-aklagarnas-starkaste-kort-i-sommarstugemorden
Citera
2017-06-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Redan tidigt i rättegången påstod jag att resultatet av antalet kiselalger påvisade att han omöjligen kunde ha dött i Hjälmarens vatten.
Jag påstod också att försvaret var tvungen att kritisera metoden för mätning av kiselalger i akis kvarlevor om de ville kasta tvivel över resultatet.
Detta har de inte gjort. Om jag kunde tänka på det så snabbt är jag säker på att de också gjorde detta. Att Hikes inte har gjort detta på annat sätt än att poängtera att det används starka syror tycker jag talar för att den metod som används är den gängse metoden.
Tror inte det finns en hemlig metod att hitta hemliga kiselager med.
Men, jag kan ha fel. Men för att ändra uppfattning vill jag bli överbevisad

Men har det hänt förut att en kropp grävts upp och där det letats efter kiselalger i lungorna?
Visa gärna exempel. Eller är detta första gången i svensk historia?
Citera
2017-06-26, 14:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hikes förhör rättsläkaren. Här får vi svar på den frågan som ställts i tråden angående varför de frågat så mycket kring skumbildning runt munnen. Grejen är dock att jag råkar veta att man kan få skum kring munnen även om man ej drunknat. Har läst det på massor av ställen samt även sett bilder.

Om det nu inte var skumbildning kring munnen på Aki, vilket verkar ha varit fallet, så tyder det ju enligt rättsläkaren på att han skulle kunna ha fått en hjärtinfarkt på bryggan och ramlat i plurret - eller? Varför har då inte försvaret lyft fram detta tydligt under förhandlingen? Det är ju ett utmärkt argument för att Aki ska ha drabbats av akut sjukdom (hjärtinfarkt) på bryggan varpå han ramlade i plurret.

Hjärtinfarkt synns oftast utomordentligt bra vid en obduktion.
Citera
2017-06-26, 14:33
Medlem
develis avatar
Citat:

Alla har inte skum runt munnen per automatik vid drunkning - därav har frågan förvånat mig. Att det sen ses vid obduktion i lungor/luftvägar/matstrupe är en annan femma.
Lasternassumma har delgett forskning som är intressant i sammanhanget om ospecifika symtom:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2017-06-26, 14:35
Medlem
Citat:

Jag tror, märk väl är inte alls säker på detta, men jag tror så här.
Om han fick hjärtinfarkten först, och sedan föll i så är han ju inte död. Han landar i vattnet levandes. Borde då andats in vätska och kiselalger påträffats till större antal.
Annat scenario. Han får hjärtinfarkten, dör på bryggan. Då borde han legat kvar där.
Johanna håller fast vid sin berättelse vilket gör att Hikes inte kan använda denna version (inklusive ett nerputtande).

Kan Hikes ändå använda detta att så tvivel med? Ja det kan hon nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in