2017-06-26, 01:32
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är lätt att sitta bredvid och kritisera, men en sak tycker jag är särskilt märklig och har tangerat det i ett tidigare inlägg.

Det verkar inte finnas en genomtänkt strategi för att hitta P, och taktiken spretar åt alla håll och kanter.

Alltså, om man tror att P är på resande fot, varför då genomföra sök i terrängen kring Hallsberg?

MPS, FIKK och andra borde genomföra en 24/7-aktion och till exempel ha bevakning på strategiska platser över tid, till exempel på järnvägsstationer, McDonalds och Ettans spårvagn. Ni förstår säkert vad jag menar.

En sådan taktik rimmar bättre med tron på att P flackar omkring över regioner i landet.

Jag kan inte hjälpa det, men just nu tycker jag att väldigt många agerar planlöst.

Vilka är det som tror mer på det ena än på det andra?

Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Inte läst hela tråden !

Men läst en hel del.

i början står det att han e förvirrad . På vilket sätt då ?
E han alltid förvirrad som person eller just den dagen ?

Han ville hem till sina föräldrar , men sen går å tar livet av sig ?
Det tror ej jag. Skulle han vilja ta
Livet av sig den dagen, då tar han ej med väskor , dator å ringer mor att han e påväg . Planerar resa osv . Skulle han vilja dö då skulle han ej ringa å ens planera resan .

Därför e det viktigt å veta vad menar de med förvirrad ?
Har han ej sovit på väldigt länge ?
E han påverkad av droger å låter allmänt borta ?

Det borde väl finnas någon mer dator som han använt , eller mail , eller någon vän som har info om hans privata liv?

Han kan ju haft problem och tagit någon drog å få sig en flip den dagen , men samtidigt så borde han ju fått hjälp av någon ute i över en månad.

Han e ju väldigt ung så folk hade ju garanterat ringt polis om man misstänker någon ser ut å må väldigt dåligt å förvirrad. Speciellt trasiga kläder osv .

Om jag tror han lever ?
Det känns så.

Det verkar inte framkommit något om att han skulle ha varit "förvirrad" tidigare tillfällen innan han försvann. Pröva t.ex. de första 50-100 inläggen + länkar.
Senast redigerad av pudellus 2017-06-26 kl. 01:36.
Citera
2017-06-26, 01:39
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Inte läst hela tråden !

Men läst en hel del.

i början står det att han e förvirrad . På vilket sätt då ?
E han alltid förvirrad som person eller just den dagen ?

Han ville hem till sina föräldrar , men sen går å tar livet av sig ?
Det tror ej jag. Skulle han vilja ta
Livet av sig den dagen, då tar han ej med väskor , dator å ringer mor att han e påväg . Planerar resa osv . Skulle han vilja dö då skulle han ej ringa å ens planera resan .

Därför e det viktigt å veta vad menar de med förvirrad ?
Har han ej sovit på väldigt länge ?
E han påverkad av droger å låter allmänt borta ?

Det borde väl finnas någon mer dator som han använt , eller mail , eller någon vän som har info om hans privata liv?

Han kan ju haft problem och tagit någon drog å få sig en flip den dagen , men samtidigt så borde han ju fått hjälp av någon ute i över en månad.

Han e ju väldigt ung så folk hade ju garanterat ringt polis om man misstänker någon ser ut å må väldigt dåligt å förvirrad. Speciellt trasiga kläder osv .

Om jag tror han lever ?
Det känns så.

Dom hävdar att han är i psykos, han har varit deprimerad och ska hem till föräldrarna, detta är en sträcka han tydligen åkt många gånger enligt mamman.

Hur länge man är i psykos vet jag inte, jag är inte insatt i sånt. Men att han gått av i Hallsberg och gått raka vägen ut i skogen och inte är hittad än tycker jag iallafall låter märkligt.
Citera
2017-06-26, 09:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Vilka är det som tror mer på det ena än på det andra?.
Facebook gruppen genomsyras av en tro på att P lever och rör sig över stora delar av landet.

MPS och FIKK sök talar för att de är av en annan uppfattning-
Citera
2017-06-26, 12:46
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Vad är det för en grupp?
Facebook-grupp. Den verkar byta namn emellanåt, nu verkar det vara "Hitta Patrik Linfeldt". De anspelar på att han är avliden och gör narr av det. "Är Patrik ett skelett nu?" och så en bild på ett skelett och annat trams.
Osmakligt även om han skulle vara avliden. Tror inte någon skulle tycka att det var trevligt om man hånade ens son, bror, barnbarn, vän, pojkvän, vad vet jag, med en sådan sida när personen är försvunnen.
Citera
2017-06-26, 12:53
Medlem
Han kan inte möjlighet vara i Norge?
Det går ju direkttåg dit från Hallsberg!!!
Citera
2017-06-26, 13:18
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccxx
Han kan vara precis varsomhelst tydligen. Det har spekulerats om Gotland i Facebook-gruppen, så varför inte Norge? Det känns som att det ligger närmare tillhands än Gotland.
Eftersom föräldrarna anser beskrivningen av personen/personerna som setts som relativt trovärdig, så är det väl bra att ha ögonen öppna om man ser någon som man tror kan vara Patrik. Är han i livet, så behöver han hjälp, även om tiden tyvärr kanske talar emot det. Han ser ganska alldaglig ut på bilderna innan han försvann och som det skrevs tidigare så stämmer signalementet från observationerna dessutom in på random pundare, tyvärr.
Citera
2017-06-26, 13:43
Medlem
CallePhilles avatar
Skärmdump i kommentarsfältet tidigare idag (jag censurerade lite):
Citat:
Hej! Jag undrar om Patrik är funnen? Jag bor på ***** ****** *** i Blackeberg,Bromma,Stockholm, Det har vid ett antal ggr observerats en ung man på vår innergård som passar in på beskrivningen på Patrik, Förvirrad,lite rädd och på sin vakt när folk har sett honom, Senast idag sågs han på gården, Om detta är intressant så ring mig på mob,07********
Inget foto på den unge mannen. Admina skall ta bort inlägget p.g.a. telefonnumret. Får väl se om det är Patrik den här gången...
Citera
2017-06-26, 13:43
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccxx

Eftersom du tar upp tågförbindelserna från Hallsberg. Det är en järnvägsknut, vilket ju nämnts i tråden tidigare, men vilka tågdestinationer finns mer exakt (tåg utan byte)? Det går riktigt många tåg och Norge (Oslo) är förstås en destination som är möjlig att tänka sig.

Det finns i stort sett fyra huvudlinjer:

Stockholm-Göteborg. Snabbtågen brukar stanna på olika antal orter, men ofta i Flemingsberg, Södertälje (Syd), Katrineholm, Hallsberg, Skövde, Herrljunga.

Stockholm-Oslo. Stopp i bl.a. Flemingsberg, Södertälje (Syd), Katrineholm, Hallsberg, Degerfors, Kristinehamn, Karlstad, Kil, Arvika, Kongsvinger.

Gävle-Mjölby. Här åkte Patrik, från Falun. Stannar i bl.a. Sandviken, Falun, Borlänge, Ludvika, Grängesberg, Kopparberg, Lindesberg, Örebro, Kumla, Hallsberg, Motala.

Gävle-Hallsberg. Stannar i bl.a. Sandviken, Storvik, Avesta-Krylbo, Fagersta, Skinnskatteberg, Frövi, Örebro, Kumla.

Dessutom finns det tåg som går:

Stockholm-Göteborg via Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro, Kumla, Hallsberg, Skövde, Herrljunga, Alingsås mm.

Stockholm-Hallsberg med fler stopp, bl.a. i Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker.

Hallsberg-Göteborg via bl.a. Laxå, Mariestad, Lidköping, Vara, Herrljunga, Alingsås och en lång rad mindre stationer.

Enstaka tåg går Hallsberg-Stockholm via Örebro, Eskilstuna och Strängnäs.

Edit: Jag glömde Falköping på Göteborgslinjen. Han finns säkert där, bara för det.
Senast redigerad av pudellus 2017-06-26 kl. 13:53.
Citera
2017-06-26, 14:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Eftersom du tar upp tågförbindelserna från Hallsberg. Det är en järnvägsknut, vilket ju nämnts i tråden tidigare, men vilka tågdestinationer finns mer exakt (tåg utan byte)? Det går riktigt många tåg och Norge (Oslo) är förstås en destination som är möjlig att tänka sig.

Det finns i stort sett fyra huvudlinjer:

Stockholm-Göteborg. Snabbtågen brukar stanna på olika antal orter, men ofta i Flemingsberg, Södertälje (Syd), Katrineholm, Hallsberg, Skövde, Herrljunga.

Stockholm-Oslo. Stopp i bl.a. Flemingsberg, Södertälje (Syd), Katrineholm, Hallsberg, Degerfors, Kristinehamn, Karlstad, Kil, Arvika, Kongsvinger.

Gävle-Mjölby. Här åkte Patrik, från Falun. Stannar i bl.a. Sandviken, Falun, Borlänge, Ludvika, Grängesberg, Kopparberg, Lindesberg, Örebro, Kumla, Hallsberg, Motala.

Gävle-Hallsberg. Stannar i bl.a. Sandviken, Storvik, Avesta-Krylbo, Fagersta, Skinnskatteberg, Frövi, Örebro, Kumla.

Dessutom finns det tåg som går:

Stockholm-Göteborg via Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro, Kumla, Hallsberg, Skövde, Herrljunga, Alingsås mm.

Stockholm-Hallsberg med fler stopp, bl.a. i Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker.

Hallsberg-Göteborg via bl.a. Laxå, Mariestad, Lidköping, Vara, Herrljunga, Alingsås och en lång rad mindre stationer.

Enstaka tåg går Hallsberg-Stockholm via Örebro, Eskilstuna och Strängnäs.

Edit: Jag glömde Falköping på Göteborgslinjen. Han finns säkert där, bara för det.

Rent teoretiskt skulle Patrik förstås kunna ha plankat till någon av ovanstående orter utan biljett.
Särskilt i början, innan han börjat gå ner sig och blivit smutsig och på annat sätt utmärkt sig utseendemässigt.
Detta skulle förstås försvåra möjligheterna att hitta honom. Särskilt nu, då hans fall och bild inte synts i pressen på länge.

Däremot tror jag inte att det skulle vara möjligt att under så lång tid som nu gått, kunna åka mellan diverse orter, med det utseende som beskrivits av hans mamma, utan att uppmärksammas av tågvärdar eller andra och bli avslängd från tåg utan biljett. Tänk själv att du skulle sitta på tåget med en sådan person bredvid dig. Det missar man inte. Han måste dessutom på något sätt få tillgång till mat. Hur skulle han klara det i det beskrivna förvirrade tillståndet ständigt på flykt mellan olika orter.

Det som också talar starkt mot att Patrik skulle åka runt från ort till ort, är att efter en sk observation har man inte lyckats observera honom igen för att få tag på honom. Dvs observationen var inte trovärdig.

Om Patrik mot alls odds skulle leva, tror jag att han i princip skulle hålla till på mer eller mindre samma område, kanske få hjälp av någon annan människa som också lever i en marginaliserad tillvaro.
Tror absolut inte att som någon sa, att en kompis skulle ställa upp på detta, oavsett, när så många letar efter honom.

Men tyvärr är jag ganska säker på att han inte lever längre.

Det vore bra om media tog upp hans fall på nytt, för att få upp ett större engagemang för att hitta honom.
Citera
2017-06-26, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Facebook-grupp. Den verkar byta namn emellanåt, nu verkar det vara "Hitta Patrik Linfeldt". De anspelar på att han är avliden och gör narr av det. "Är Patrik ett skelett nu?" och så en bild på ett skelett och annat trams.
Osmakligt även om han skulle vara avliden. Tror inte någon skulle tycka att det var trevligt om man hånade ens son, bror, barnbarn, vän, pojkvän, vad vet jag, med en sådan sida när personen är försvunnen.

Såg att FB gruppen Hitta Patrik varit tvungna att stänga ner möjligheten att kommentera under natten, pga att det kommit " oerhört obehagliga kommentarer".
https://m.facebook.com/groups/309599029461663?view=permalink&id=321366591618240& refid=18&ref=group_header&_ft_=qid.643590740406434 7074%3Amf_story_key.321366591618240%3Atop_level_po st_id.321366591618240%3Atl _objid.321366591618240&__tn__=%2As

De människor som gör detta försvårar och förstör det arbete som volontärerna gör.
Det bästa är att inte kommentera dessa människor öht. Uppmärksamheten är deras mål.
Citera
2017-06-26, 15:19
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rent teoretiskt skulle Patrik förstås kunna ha plankat till någon av ovanstående orter utan biljett.
Särskilt i början, innan han börjat gå ner sig och blivit smutsig och på annat sätt utmärkt sig utseendemässigt.
Detta skulle förstås försvåra möjligheterna att hitta honom. Särskilt nu, då hans fall och bild inte synts i pressen på länge.

Däremot tror jag inte att det skulle vara möjligt att under så lång tid som nu gått, kunna åka mellan diverse orter, med det utseende som beskrivits av hans mamma, utan att uppmärksammas av tågvärdar eller andra och bli avslängd från tåg utan biljett. Tänk själv att du skulle sitta på tåget med en sådan person bredvid dig. Det missar man inte. Han måste dessutom på något sätt få tillgång till mat. Hur skulle han klara det i det beskrivna förvirrade tillståndet ständigt på flykt mellan olika orter.

Det som också talar starkt mot att Patrik skulle åka runt från ort till ort, är att efter en sk observation har man inte lyckats observera honom igen för att få tag på honom. Dvs observationen var inte trovärdig.

Om Patrik mot alls odds skulle leva, tror jag att han i princip skulle hålla till på mer eller mindre samma område, kanske få hjälp av någon annan människa som också lever i en marginaliserad tillvaro.
Tror absolut inte att som någon sa, att en kompis skulle ställa upp på detta, oavsett, när så många letar efter honom.

Men tyvärr är jag ganska säker på att han inte lever längre.

Det vore bra om media tog upp hans fall på nytt, för att få upp ett större engagemang för att hitta honom.

Jag tror inte att det är så stor sannolikhet att han åkt tåg. Möjligheten till det bör däremot kunna ses som en försvårande omständighet.

Om han setts på minst två eller flera orter skulle det kunna handla om att han rest med tåg och även förklara varför han inte observerats på nytt i samma stad. Att han rest eller reser omkring på det viset känns dock som sagt inte så sannolikt. Det blir observationer i samband med biljettkontroller eller av medresenärer. Det talar emot att han skulle ha åkt tåg i någon större omfattning.

Däremot är det lätt att smyga ombord på tåg där de flesta reser utan platsreservation, sätta sig bland en massa andra på en obokad plats och somna eller se ut som om man redan visat sin biljett. Det man ska undvika i så fall är att gå till cafeteriavagnen och stå i kö precis efter en avgång. Konduktörerna kollar dessa. (Nej, jag tjuvåker inte, men jag ser hur tågpersonal brukar göra.)
Senast redigerad av pudellus 2017-06-26 kl. 15:23.
Citera
2017-06-26, 15:34
Medlem
CallePhilles avatar
Alltså... Seriöst?

Igår skrevs det i Facebook-gruppen att Patrik kan ha synts på ettans spårvagn i Göteborg. Senare framkom det att det var 14 juni. Trots det skulle i alla fall en ut och leta...
Förresten passerar ettan mot Marklandsgatan oavsett vilken ändhållplats den åker till/från
Citat:
- Jag har kollat i cetralstaionen, brumsparken , snepared och slottsskogen där ettan går. Men hittade inget än.
Styrke kramar💖💖.
- Viket håll tog han ettan? Var det mot frölunda/tynered eller ettan mot östra sjukheset?
- Mot marklandsgatan/admin
- Okej, jag åker till marklands gatan och kollar i morgon
- pm

Snepared? Övriga platser kan jag förstå trots stavfel...

Tror att de kan släppa intresset för att leta på ettans spårvagn eller i närheten av den. Det var 12 dagar sedan idag som någon som liknar Patrik åkte med den spårvagnen. Admin borde kanske upplysa om det...

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Såg att FB gruppen Hitta Patrik varit tvungna att stänga ner möjligheten att kommentera under natten, pga att det kommit " oerhört obehagliga kommentarer".
https://m.facebook.com/groups/309599029461663?view=permalink&id=321366591618240& refid=18&ref=group_header&_ft_=qid.643590740406434 7074%3Amf_story_key.321366591618240%3Atop_level_po st_id.321366591618240%3Atl _objid.321366591618240&__tn__=%2As

De människor som gör detta försvårar och förstör det arbete som volontärerna gör.
Det bästa är att inte kommentera dessa människor öht. Uppmärksamheten är deras mål.
Såg också det. Svarade bara i och med att en person frågade vad det var för grupp.

Mamman har kommenterat angående Stockholmstipsen:
Citat:
Angående frågan om Stockholm. Det är bara människor som tror sig ha sett Patrik. Inget är bekräftat. Inne i Stockholm har vi inte fått nån obs ifrån. Det har varit från Skutskär ca 1 v. sen. Samt Bålsta ännu längre tillbaka i tiden. Problemet är att vi fått in dessa obs i efterhand. Kanske är det fel att säga Stockholm. Men det är på det hållet i alla fall.
Skutskär är snarare Gävle än Stockholm...
Senast redigerad av CallePhille 2017-06-26 kl. 15:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in