Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Zzzz zz..Orkar inte bemöta aalla dina känsloargument. Föreslår att du slänger av dig offerkoftan och kommer in i matchen.
Nej, mobbare brukar inte gilla när man påpekar vad de håller på med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Jag tycker att det är ovärdigt en statsman i landets högsta beslutande församling att kasta ur sig "Du är inte välkommen i Sverige" till.en svensk kommunpolitiker.
Visst, det är en rimlig åsikt. Vad som är OK för en privatperson till en annan är inte alltid lika gångbart inom politiken.
En invändning kan dock vara att en sådan "värdighetsribba" inte verkar vara särskilt hög för vad andra politiker säger till varandra, särskilt inte mot SD. Upprördheten här verkar främst driven av personlig vinst, inte allmänna principer. "Inte min talman" osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Jag delar inte din bild av vad svenskhet är och vem som är svensk. Jag är företrädare av en inkluderande svenskhet.
Kan du förklara det i mer detalj? Om du har en dansk kollega som kom hit i 22-årsåldern och har bott här i 25 år - bryter fortfarande kraftigt på danska - är han då svensk enligt dig?
Tror du sedan att gemene svensken håller med om din version om man frågar honom mellan skål och vägg?
Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Vet för lite om hans åsikter för att kunna ha en några tydliga åsikter i frågan. Tycker inte heller att det är topic här. Vänder mig dock emot att han måste vara en av de mest integrerade invandrarna.
Det är väl i allra högsta grad topic? Jomshof sa att han inte är välkommen här. Borde vi fundera på om det stämmer pga för extrema åsikter (bristande syn på demokrati, religion, och kvinnors rättigheter), och isåfall för fler personer än just Ahmed?
Är alla politiska åsikter välkomna hos invandrare till Sverige? Om inte, var går gränsen?
Var placerar du Ahmed på en "integrationsskala" 0-100? Hur stor andel av de senaste 30 årens invandring hamnar under Ahmed på skalan?
Jag skulle mellan tummen och pekfingret säga att han är nånstans runt 90 på skalan (pluspoäng för hög politisk förtroendepost och bra utbildning, minus för dålig svenska), och att kanske 70-80% av övriga i gruppen hamnar lägre på skalan.
Hamnar du radikalt annorlunda?
Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Personligen tror jag att Ahmed räknade med att få en ogenomtänkt avhyvling från någon impulsstyrd SDare och därmed återigen utöka klyftan till M. Han lyckades med första delen av det, återstår att se vad det får för konsekvenser i nästa led.
Det kanske är en rimlig teori. Men det bekräftar väl isåfall min syn om att det mesta idag handlar om råa maktspel, istället för nån slags vilja att gemensamt och konstruktivt ta fram lösningar. Han har alltså aktivt skadat det demokratiska samtalet.