2017-06-26, 00:33
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Såklart är det så, min poäng var att man som medborgare med annan etnicitet, lite grann kan välja att vara "svensk", genom sättet att se på sitt medborgarskap; "Jag är svensk och kommer ifrån Somalia", eller "Jag är somalier och bor i Sverige". Det är iaf. rätt stor skillnad i synsättet, för mig.
Jag säger inte emot dig, samtidigt som somaliern kan kalla sig svensk, svensksomalier eller somaliesvensk eftersom vi inte har några givna regler så får han även finna sig i att det finns folk som aldrig kommer att se honom som svensk.
Citera
2017-06-26, 00:34
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Zzzz zz..Orkar inte bemöta aalla dina känsloargument. Föreslår att du slänger av dig offerkoftan och kommer in i matchen.

Nej, mobbare brukar inte gilla när man påpekar vad de håller på med.

Citat:
Jag tycker att det är ovärdigt en statsman i landets högsta beslutande församling att kasta ur sig "Du är inte välkommen i Sverige" till.en svensk kommunpolitiker.

Visst, det är en rimlig åsikt. Vad som är OK för en privatperson till en annan är inte alltid lika gångbart inom politiken.

En invändning kan dock vara att en sådan "värdighetsribba" inte verkar vara särskilt hög för vad andra politiker säger till varandra, särskilt inte mot SD. Upprördheten här verkar främst driven av personlig vinst, inte allmänna principer. "Inte min talman" osv.

Citat:
Jag delar inte din bild av vad svenskhet är och vem som är svensk. Jag är företrädare av en inkluderande svenskhet.

Kan du förklara det i mer detalj? Om du har en dansk kollega som kom hit i 22-årsåldern och har bott här i 25 år - bryter fortfarande kraftigt på danska - är han då svensk enligt dig?

Tror du sedan att gemene svensken håller med om din version om man frågar honom mellan skål och vägg?

Citat:
Vet för lite om hans åsikter för att kunna ha en några tydliga åsikter i frågan. Tycker inte heller att det är topic här. Vänder mig dock emot att han måste vara en av de mest integrerade invandrarna.

Det är väl i allra högsta grad topic? Jomshof sa att han inte är välkommen här. Borde vi fundera på om det stämmer pga för extrema åsikter (bristande syn på demokrati, religion, och kvinnors rättigheter), och isåfall för fler personer än just Ahmed?

Är alla politiska åsikter välkomna hos invandrare till Sverige? Om inte, var går gränsen?

Var placerar du Ahmed på en "integrationsskala" 0-100? Hur stor andel av de senaste 30 årens invandring hamnar under Ahmed på skalan?

Jag skulle mellan tummen och pekfingret säga att han är nånstans runt 90 på skalan (pluspoäng för hög politisk förtroendepost och bra utbildning, minus för dålig svenska), och att kanske 70-80% av övriga i gruppen hamnar lägre på skalan.

Hamnar du radikalt annorlunda?

Citat:
Personligen tror jag att Ahmed räknade med att få en ogenomtänkt avhyvling från någon impulsstyrd SDare och därmed återigen utöka klyftan till M. Han lyckades med första delen av det, återstår att se vad det får för konsekvenser i nästa led.

Det kanske är en rimlig teori. Men det bekräftar väl isåfall min syn om att det mesta idag handlar om råa maktspel, istället för nån slags vilja att gemensamt och konstruktivt ta fram lösningar. Han har alltså aktivt skadat det demokratiska samtalet.
Citera
2017-06-26, 00:37
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Den debatten känns egentligen ganska meningslös med tanke på att vi inte har några givna lagar eller regler som tolkar vem som räknas som svensk. (inte på det sätt som exempelvis samerna har om vem som är "äkta same")
Vi har klara regler om vad som gäller för svenskt medborgarskap, vissa räknar detta som svensk andra vill räkna blodsband eller anammandet av svensk kultur...men inget av detta är rätt enligt några givna regler.

Äh, det finns väl inga riktiga tveksamheter om vem är svensk eller inte?

Detta är bara en pseudodebatt, skapad av de som vill ta genvägar förbi att förklara hur deras politik ska funka. Istället för att visa hur deras politik gynnar oss svenskar, så försöker man blanda bort korten om vem som är svensk eller inte.

Tar du 100 st svenskar kommer de att vara väldigt eniga i de allra flesta bedömningsfall om vem som är svensk eller ej.

Detta ändras inte av att det sedan finns en liten bråkdel svårbedömda fall i gråzonen, eller att du har ett fåtal extremister ("alla är svenskar", "räcker bara med rötter från hedenhös").

Sen har du det vanliga postmodernistiska dravlet där man försöker dekonstruera språket (etnisk / nationell / medborgare / kulturell / osv) för att blanda bort korten.
Citera
2017-06-26, 00:49
Medlem
teasardigs avatar
Johmshof har nu beslutat sig för att försöka pudla:

Citat:
Jomshof: ”Möjligt att jag uttryckte mig i affekt”

https://www.svd.se/jomshof-mojligt-att-jag-uttryckte-mig-i-affekt/om/sverige

Nähä? Vilken öööööverasking! Tristaste för SD-ledningen är nog att partisekreterarens klantiga uttalande triggat igång svansen:
Citat:
– Min Facebook har blivit översvämmad av hat och trakasserier som riktas mot mig personligen, säger Kahin Ahmed.

Kahin Ahmed säger att han fått många hatiska kommentarer på sociala medier. Har du nått ansvar för det?

– Inget alls, jag har ju framfört min uppfattning och sen att det finns folk som tyvärr inte kan ha en saklig debattnivå, det är bara att beklaga. Den sortens människor finns ju tyvärr.

I en artikel som publicerades ungefär samtidigt av DN kan man läsa Linus Bylunds twitterkommentarer:
Citat:
Cry me a river. Rubriken borde rimligen vara "M-politiker vill begränsa Jimmie Åkessons rätt att röra sig i sitt eget land." Fjantfasoner.
....
Och naturligtvis är det en bra idé att ta sitt pick och pack och lämna Sverige om man vill göra våld på svenskars rätt att röra sig fritt.
...
Om vi nu leker puckoleken "allt ska tas ordagrant och på 100% allvar".

http://www.dn.se/nyheter/politik/starka-reaktioner-pa-jomshofs-uttalande-om-kahin-ahmed-m/

Bylund har alltid slagit mig som en extra speciell fåntratt, men det här, man undrar ju... Järnrörskenta framstår som vettig i jämförelse. Pågår det någon slags intern tävling bland SD:s partiledning i konsten att göra bort sig? Tror han att Ahmed vill "göra våld på svenskars rätt att röra sig fritt"? Oavsett om man tolkar Ahmed bokstavligen eller bildligen så är det inte det han skriver.
Citera
2017-06-26, 00:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Om moderaterna ska få röster igen krävs det ett avståndstagande från just SD. Sämsta siffran på 14 år och klyvyxan är kvar. SD sänder fram den ena IQ fiskmås efter den andra att uttala sig och ingen av dom mer än Åkezzon är rumsren. Lööf kommer aldrig gå med på något SD stöd. Hon hatar dom och plockar rösterna i dagsläget även om det är obegripligt. Ahmed är säkert ingen ängel, men att vara partisekreterare kräver ett vidare vokabulär och uttryck. Inte rasistramsor som dom så gärna vill komma ifrån.

Det finns många i Moderaterna som vill se samarbete med SD, så ett "avståndstagande från just SD" skulle leda till massiv väljarflykt när dessa inser att SD är enda alternativet.

Moderaterna måste vara öppna för samarbete med både allianskollegorna och SD. Det är möjligt att de till och med skulle kunna samtala med S i vissa frågor. Däremot krävs ett totalt avståndstagande från alla former av samarbete med Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ.
Citera
2017-06-26, 01:08
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Äh, det finns väl inga riktiga tveksamheter om vem är svensk eller inte?

Detta är bara en pseudodebatt, skapad av de som vill ta genvägar förbi att förklara hur deras politik ska funka. Istället för att visa hur deras politik gynnar oss svenskar, så försöker man blanda bort korten om vem som är svensk eller inte.

Tar du 100 st svenskar kommer de att vara väldigt eniga i de allra flesta bedömningsfall om vem som är svensk eller ej.

Detta ändras inte av att det sedan finns en liten bråkdel svårbedömda fall i gråzonen, eller att du har ett fåtal extremister ("alla är svenskar", "räcker bara med rötter från hedenhös").

Sen har du det vanliga postmodernistiska dravlet där man försöker dekonstruera språket (etnisk / nationell / medborgare / kulturell / osv) för att blanda bort korten.
Jag är nog beredd att hålla med dig om vem som är svensk och inte svensk, problemet är att eftersom vi inte har regler om vem som är svensk på det sättet som exempelvis samerna har...mycket för att vi inte har behövt det, vi har haft en hyffsat homogen befolkning genom åren.

Men debatten om vem som är svensk eller inte är en debatt du aldrig "vinna" eftersom vi inte har några regler för vem som är svensk...du kan springa med huvudet före in i väggen hur många gånger du vill, alla #jagärhärochstårinteut, vänster eller tokliberaler kommer att hålla på sin åsikt ändå.
Ibland är det bättre att välja sina strider och ta dom du kan vinna med hjälp av lagar, regler, logik eller vetenskapligt belagda fakta och slippa lägga oändligt med tid på att övertyga en ärthjärna om att din åsikt är bättre och mer rätt än hans.
Citera
2017-06-26, 01:16
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Men debatten om vem som är svensk eller inte är en debatt du aldrig "vinna" eftersom vi inte har några regler för vem som är svensk...du kan springa med huvudet före in i väggen hur många gånger du vill, alla #jagärhärochstårinteut, vänster eller tokliberaler kommer att hålla på sin åsikt ändå.
Ibland är det bättre att välja sina strider och ta dom du kan vinna med hjälp av lagar, regler, logik eller vetenskapligt belagda fakta och slippa lägga oändligt med tid på att övertyga en ärthjärna om att din åsikt är bättre och mer rätt än hans.

Min syn är att det inte finns en verklig debatt. De allra flesta håller egentligen med om vår variant.

Men eftersom de postmoderna utopisterna sett att de kan vinna politiska poäng på att hävda alla möjliga konstiga varianter av svenskhet så gör de det. Det har inget att göra med deras begränsade intellekt.

Och även om det hade funnits en etablerad definition så är det de postmodernas paradgren att riva ner (dekonstruera) begrepp som inte passar dem.
Citera
2017-06-26, 01:20
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic1988
Jomshof är ju etnonationalist och sa nyligen att vi måste börja prata om ras. Han är nog minst pk i hela SD, samtidigt som han är den trevligaste. Lätt min favoritpolitiker!
Han är alltså raka motsatsen till Morgan Johansson! (som tänker ändra 'ras' till 'föreställningen om ras' i våra lagar... Morgan är alltså en typ som jag äcklas av att se..
Senast redigerad av Enydrion 2017-06-26 kl. 01:23.
Citera
2017-06-26, 02:07
Medlem
Citat:

En fråga relaterat till topic minsann! Trevligt!
Jag tycker att det är ovärdigt en statsman i landets högsta beslutande församling att kasta ur sig "Du är inte välkommen i Sverige" till.en svensk kommunpolitiker. Det är dessutom odemokratiskt, uteslutande och därmed också kontraproduktivt i relation till SDs önskan om ett kulturellt homogent och demokratiskt samhälle.

Ditt resonemang haltar. Är det inte ovärdigt av en kommunalpolitiker att kasta ur sig "Du är inte välkommen i förorterna, Jimmie Åkesson" till en svensk riksdagsledamot och dessutom partiledare för ett av Sveriges största parti? Det är väl i allra högsta grad odemokratiskt och uteslutande. Och på vilka grunder kan han bestämma det? Invandrarna ÄGER väl inte förorterna (även om de inbillar sig det)?
Som du skriver så är ju Jimmie en statsman i landets högsta beslutande församling och det är verkligen fräckt att en kommunalpolitiker inbillar sig att han kan förbjuda Jimmie att komma till ett visst område.
SD är i en del mätningar STÖRSTA partiet, vilket innebär att de har mer folk bakom sig än vad Moderaterna har.
Citera
2017-06-26, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Nej, du har fel. Moderaterna kommer inte att få fler röster, frågan är bara om de kommer att tappa kärnväljarna till SD och KD. Moderaterna gav upp sin ideologi och blev ett liberalt parti med miljöpartistisk anstrykning under Reinfelts tid. Den vinst i väljare som skapade var från början en tillfällig skapelse som per automatik skulle försvinna. Moderaterna skulle inte kunna kvarhålla de nyvunna socialdemokratiska väljarna över tid utan att tappa sina kärnväljare.

Reinfelt, Borg & Co visste om det, därför lämnade man moderatskeppet som de råttor de verkligen var när sanningens minut närmade sig. Moderaternas räddning är att återgå till en mer konservativ ideologi. Dock har jag svårt att se att partiet kan hämta sig efter Reinfelts flyktingpolitik och svenskfientliga hållning. Moderaternas förtroende är i botten hos svenska folket. Jag hoppas att det uppstår ett nytt högerparti och att moderaterna går i graven.

Jag tror också att du har fel om Jomshof. Uttalandet var medvetet och taktiskt. Han är tillräckligt slipad för att inse sprängkraften. Uttalandets syfte var att påminna allmänheten men framförallt sina kärnväljare om att SD är det enda partiet som vågar stå på svenskarnas sida mot utlänningarna. SD:s väljare är långt mer radikala än partiledningen i utlänningsfrågorna, därför måste ledningen ibland slänga till dem ett köttben. Jomshof visste vad han gjorde.

Jag hoppas men tror inte att även somalierns uttalanden kommer under lupp och kritiseras för den svenskfientlighet och avvikelse från den svenska värdegrunden som de uttrycker. Killen är en islamist som inte borde få stanna i Sverige.

Kan bara hålla med, och tyckte RJ gjorde en väldigt bra "pudel", ursäktade formuleringen, men vidhöll budskapet. Just den "mjuka" inställningen behövs för fortsatt tillväxt mot och över 30%.
Många M-väljare, särskilt kärnväljare tror jag, kommer att ha svårt att vara partikamrat med Ahmed, vilket kan betyda att M är på väg mot ensiffrigt i nästa val. Vi får se...
Citera
2017-06-26, 02:11
Medlem
Citat:
Jag säger inte emot dig, samtidigt som somaliern kan kalla sig svensk, svensksomalier eller somaliesvensk eftersom vi inte har några givna regler så får han även finna sig i att det finns folk som aldrig kommer att se honom som svensk.

Håller med igen.
Citera
2017-06-26, 02:24
Medlem
Citat:

Kahin Ahmed är somalier men svensk medborgare.

Och hans angrepp på Björn Söder angående samerna är ju bara löjligt. De är INTE svenskar för i så fall hade de inte kunnat tillhöra ett minoritetsfolk, vilket de är och har kämpat för.
Som jag ser det så är etniska svenskar och samer Sveriges ursprungsbefolkning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in