2017-06-25, 21:56
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Det sista du säger skulle jag vilja kommentera:

"Dra härifrån"

Han kan inte dra härifrån, för han är ju svensk. Det enda som avslöjar att han kanske har ett förflutet från någon annanstans är att han skriver dålig svenska och är svart.

Jomshof skulle inte säga till Jonas Sjöstedt om han drog samma argument: "Dra härifrån". Då skulle alla undra vad han menade. Jonas är ju vit.

1. "Kanske" har ett annat förflutet? Menar du att det också är möjligt att hela hans släkt kommer från Sverige? Sedan exempelvis, 1800-talet?
Senast redigerad av Signalkabel 2017-06-25 kl. 22:01.
Citera
2017-06-25, 21:58
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Det amerikanska exemplet är dåligt då invånarna inte är urbefolkningen i landet såsom svenskarna (och kanske samerna, annan tråd tack!) är i Sverige.

Och här har vi kärnan i alltihopa, makten över de språkliga begreppen. Du syftar "ju" på en svensk medborgare men de andra skribenterna tänker på en medlem ur den etniska gruppen svensk.

Eftersom den etniska benämningen kom före den medborgerliga bör den ursprungliga trumfa den senare, tänker jag. Nåväl, går du med på följande: Han är svensk medborgare, men inte svensk, vare sig till etnicitet eller kultur? Hans språkutveckling efter decennier i landet tyder inte på någon som läst Karin Boye eller Harry Martinsson exempelvis.

Om man inte tillhör den etniska gruppen och inte integreras i värdkulturen, är den medborgerliga identiteten så stark att du tvingar honom att vara svensk? Kan han inte få vara somalier i Sverige?

Haha jag kan hålla med dig om att han inte är särskilt duktig på att skriva för att ha bott här i 27 år. Att han dessutom gått på universitet och har en master i ett samhällsvetenskapligt ämne? Då borde han kunna skriva bättre efter 27 år.

Vi kan komma överens om att han kanske inte gjort sitt bästa när det kommer till att integrera sig i det svenska samhället. Men vissa är inte språkkunniga. Han kanske är duktig på någonting annat? haha

Hur som haver. Jag skall avsluta min diskussion här. Det finns en anledning till att jag har mindre än 500 inlägg på 7 år.
Citera
2017-06-25, 21:59
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:

"Dra härifrån"

Han kan inte dra härifrån, för han är ju svensk. Det enda som avslöjar att han kanske har ett förflutet från någon annanstans är att han skriver dålig svenska och är svart.

Jomshof skulle inte säga till Jonas Sjöstedt om han drog samma argument: "Dra härifrån". Då skulle alla undra vad han menade. Jonas är ju vit.

Han har ett svenskt pass som han fick när han kom hit från Somalia. Om han inte kan acceptera svenska värderingar så kan han åka tillbaka till sitt hemland Somalia. Jag skiter fullständigt i vilken hudfärg han har men du verkar besatt av att klassificera folk i raser och färger.
Citera
2017-06-25, 21:59
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Där har vi det igen. "Vi svenskar".

Ahmed är också en del av "vi svenskar". Han är till och med folkvald politiker. Så han kanske räknas ännu mer än dig som en del av detta "vi svenskar" då ett x-antal tusen människor röstat på honom i ett val.

Tack!

Jag kunde inte fått ett tydligare exempel av dig för att bevisa min tes i förra inlägget.

Nämligen att du är en utopist som struntar i allt vad fakta och logik heter.

Du vill ha en generös invandring, men orkar inte motivera varför det skulle vara bra för oss svenskar.

Istället drar du till med en massa fula debattknep.

Kahin Ahmed räknar inte jag som svensk. Lika lite som jag räknar en norrman som kom till Sverige i tjugoårsåldern som svensk, oavsett hur många år han sedan bor här. Han är norrman, och Kahin är somalier.

Jag ser i andra inlägg att du håller på med sofisteri om begreppet "svensk".

Medvetna missförstånd och skapande av förvirring är ett annat älskat knep hos utopisterna, eftersom de är för lata och dumma att argumentera vettigt.

Dessutom vill de gärna ta kontroll över språket som används, då kan de nämligen styra debatten. Nej adressandring, du är inte vår språkkung som bestämmer vad olika begrepp betyder.

Citat:
Ska jag behöva länka till en bild när SD:s medlemmar går på marsch med nazistuniformer på sig anno 1995?

Tack återigen för ett bra exempel på hur utopister som dig försöker härska genom personangrepp istället för att ta en riktig debatt.

De är bara sketna mobbare.
Citera
2017-06-25, 22:01
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Som någon annan sa, tror gör man i kyrkan eller kanske i ditt fall i moskén.

Du avslöjar dig själv där. Du gillar ju inte muslimer, det är därför du använder dig av moské som någonting dåligt i ditt resonemang.
Citera
2017-06-25, 22:02
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:

"Dra härifrån"

Han är även somalisk. Dubbla medborgarskap är inget ovanligt i Sverige. Eller menar du att hans Somaliska medborgarskap är så lite värt jämfört med det svenska så det svenska alltid står över? Eller menar du att han är helt svensk och förnekar hans somaliska ursprung? Om han åker på semester till somalia då vinner hans somaliska pass då eller det svenska?
Citera
2017-06-25, 22:02
Medlem
Citat:
Är du en historierevisionist eller? Ska jag behöva länka till en bild när SD:s medlemmar går på marsch med nazistuniformer på sig anno 1995?

Förstår du skillnaden mellan enstaka partimedlemmar(dessutom på ganska låg nivå) och partiet?

Partimedlemmar som blivit utslängda efterhand dessutom.

Jag antar att Vänsterpartiet verkligen är kommunister och stalinister(där var det dessutom bl.a partiledaren betydligt senare än 1995), miljöpartiet är islamister och grå vargar-sympatisörer allihop. Även sossarna(omar mustafa, tro och solidaritet med flera) och Moderaterna(Wabieri m.fl) är islamister och förespråkar könsuppdelning, slöjtvång och könsstympning.

Hade knappast tagit speciellt lång tid att hitta samma sak i övriga riksdagspartier.
Citera
2017-06-25, 22:04
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tack!

Jag kunde inte fått ett tydligare exempel av dig för att bevisa min tes i förra inlägget.

Du vill ha en generös invandring, men orkar inte motivera varför det skulle vara bra för oss svenskar.

Kahin Ahmed räknar inte jag som svensk. Lika lite som jag räknar en norrman som kom till Sverige i tjugoårsåldern som svensk, oavsett hur många år han sedan bor här. Han är norrman, och Kahin är somalier.

Medvetna missförstånd och skapande av förvirring är ett annat älskat knep hos utopisterna, eftersom de är för lata och dumma att argumentera vettigt.

Dessutom vill de gärna ta kontroll över språket som används, då kan de nämligen styra debatten. Nej adressandring, du är inte vår språkkung som bestämmer vad olika begrepp betyder.

Tack återigen för ett bra exempel på hur utopister som dig försöker härska genom personangrepp istället för att ta en riktig debatt.

Jag har aldrig hört talas om någonting som heter utopist. Det är någonting som ni hittat på i den här tråden tror jag.

Utopi är ju det en ideologi vill utmynnas i. Jag tror du vill säga att jag är en "ideolog". För det ordet finns.
Citera
2017-06-25, 22:04
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Du avslöjar dig själv där. Du gillar ju inte muslimer, det är därför du använder dig av moské som någonting dåligt i ditt resonemang.

Så jag hade rätt, anledningen till att du snackar så mycket skit om Jomshofs pappa är att du är rasist på riktigt.
Citera
2017-06-25, 22:05
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Så jag hade rätt, anledningen till att du snackar så mycket skit om Jomshofs pappa är att du är rasist på riktigt.

Jag vet inte om jag är rasist om jag skall vara ärlig... kanske? Men är vi inte alla lite rasister?
Citera
2017-06-25, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tack!

Äh, kom igen nu. Du kan ju inte på fullt allvar mena att de som företräder dina åsikter är "de utsatta" på FB? Kan i viss mån hålla med om det på många andra platser men att påstå att det är så här är att dra offerkortet lite väl lättfotat. Nej, på Flashback är det såna där mångkkulturella feministiska politiskt korrekta kulturmarxister som är offrena..
Citera
2017-06-25, 22:10
Medlem
Storm i ett vattenglas som vanligt. Häromdagen räknade Stefan Löfven själv upp en lång lista på vilka han tyckte var välkomna i Sverige och enligt honom var en av punkterna att man skulle acceptera demokratiska värden, men jag hörde ingen kritik mot honom.Fan vilken jävla dubbelmoral som gäller idag !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in