2017-06-25, 21:24
Medlem
lossnuss avatar
Hur man än vrider och vänder på detta och vad de andra partiledarna säger så går Jomshofs uttalande hem hos allmänheten, både hos etniska svenskar och invandrare.
Ingen vill ha såna som Achmed här, det är sånt som han representerar som nysvenskarna flytt ifrån.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Den egentliga skandalen är ju naturligtvis moderaten som säger att Jimmy Åkesson inte är välkommen i förorten, men av naturliga skäl försöker samtliga parter nu smeta allt på Jomshof. Måste dock säga att det var väldigt synd att han gav igen med samma mynt. Det hade ju varit mer effektivt att spela detta kort på ett annat sätt, men ibland brinner det ju till och då kan det vara svårt att tänka klart.

Den stora frågan här är vad en person med dessa åsikter gör i ett parti som moderaterna, och dessutom tillåts komma med denna typ av debattartiklar. Moderaterna har inget annat val än att försöka flytta fokus till Jomshof och samtidigt försöka bli av med stollen på nåt vis.
Citera
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Men trots detta så finns amerikanerna uppdelade som tex latinos, afroamerikaner, judar etc, och det är detta som är deras etnicitet, även fast de har amerikanskt medborgarskap.

Det spelar ingen roll. Alla är amerikaner.

Du säger att moderaten inte är svensk för att han är svart. I USA skulle folk kalla dig för rasist om du kom med samma resonemang.
Citera
2017-06-25, 21:27
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nu blir det här lite OT, men menar du på fullt allvar att olika etniciteter eller folkgrupper inte existerar? Är majoriteten av samer, romer, kurder, etc. etc. endast simpla xenofober?

Det är du som pratar om etnicitet.

Jomshof pratar om nationalitet.
Citera
2017-06-25, 21:28
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Hur man än vrider och vänder på detta och vad de andra partiledarna säger så går Jomshofs uttalande hem hos allmänheten, både hos etniska svenskar och invandrare.
Ingen vill ha såna som Achmed här, det är sånt som han representerar som nysvenskarna flytt ifrån.

Går hem hos allmänheten? Jag tror att människor blir rädda för SD.
Citera
2017-06-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Amerikanska medborgare, är de, men trots detta finns det etniska skillnader dem emellan.
Citat:
Du säger att moderaten inte är svensk för att han är svart.
Nej, jag säger att eftersom att han kom till Sverige i vuxen ålder kan han omöjligen byta nationell identitet. Han kommer alltid att vara somalier.
Citera
2017-06-25, 21:29
Bannlyst
Citat:

Du säger att moderaten inte är svensk för att han är svart. I USA skulle folk kalla dig för rasist om du kom med samma resonemang.

Du har rätt och det är även den typ av svenskhet som SD står för i sitt partiprogram. Det roliga i kråksången är dock att deras mindre begåvade svans inte fattat det utan företräder ofta den etniska svenskheten. De röstar helt enkelt på fel parti.
Citera
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Lägg inte ord i min mun. Jag har endast påstått att detta kommer att användas mot SD i kommande val. Hell, man pratar fortfarande om saker som sades, vilka flaggor man viftade med och vilka kläder man hade på sig på 80-talet så självklart är detta ett aktuellt fynd som kommer att omfamnas. Sen hur stor betydelse det får återstår att se, men tidigare rasistiska utspel har inte påverkat samarbetet med andra partier positivt.
Och hur tycker du den taktiken har lyckats hittills?
Smutskastning, brunstämpling och att vägra diskutera sakfrågor med dom eller att försöka frysa ut dom är förmodligen en stor bidragande anledning att dom växt som dom gjort.
Lyssnar du på personer här på FB så påstår dom flesta att dom inte kan tänka sig byta parti igen, just av den anledningen att alla andra partier kallat dom rasister eller nazister.

Tror du verkligen att en taktik med fortsatt hävdande att Sd är nazistiskt kommer att få någon att få en ahaupplevelse och bestämma sig för att rösta på sossarna eller moderaterna igen?
Det enda dom andra partierna kan göra för att stoppa deras tillväxt är att bemöta deras argument och försöka skapa en politik som fler personer är beredda att ställa sig bakom.
Om du som partiledare ser att ditt parti tappar röster så kanske man bör fundera på varför man tappar röster istället för att idiotförklara sina före detta väljare.

Folk var mer partitrogna förr, idag är folk mer öppna för att byta parti och den politiska skalan vänster till höger har idag mindre betydelse än förr.
Citera
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Går hem hos allmänheten? Jag tror att människor blir rädda för SD.
Hur tänker du då ?
Citera
2017-06-25, 21:31
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Du verkar vara fast på 30-talet. Du kanske ska åka tillbaka dit så kan du låta oss hålla en diskussion om Jomshofs uttalande?
Läs Kalergi-planen så kanske du kommer att förstå lite bättre.
Citera
2017-06-25, 21:32
Medlem
Citat:
Problemet är ju att du exkluderar människor när du säger, precis som Jomshof, att de inte är svenska. Så ditt exempel med bipedal fungerar ju inte riktigt.

Hur skulle du känna dig om du vill vara del av ett samhälle men andra sade till dig att du inte var det? Att du inte räknades som en av dem, fastän du bott här i 27 år och tagit examen från ett svenskt universitet?

Jag tror du skulle känna dig illa till mods. Och kanske lite rädd. Precis som den moderate kommunalpolitikern.
Så därför ska vi vara snälla och låtsas att han är svensk fast vi vet att han inte är det? Om alla svenskar talade svenska lika illa som Kahen Ahmed skulle vårt land gå under.
Citera
2017-06-25, 21:34
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Hur tänker du då ?

Okej - 20% av befolkningen (40% av befolkningen i Skåne av någon konstig anledning... men det är en annan diskussion) röstar på SD.

Och nu vill jag inte vara en sån. Jag vet att andra tidigare har uttryckt att "90% tycker inte som er" et.c. et.c. Jag är inte en sådan person, jag respekterar människors åsikter om de respekterar sin omgivning.

Men nu är det ju faktiskt så att ganska många (jag vågar inte säga 80%, för jag har ingen statistisk på det) ogillar SD och dessa typer av uttalanden. Ganska många människor i Sverige (jag vet inte hur många och kan inte ge en siffra) är ganska öppna till att inkludera svarta människor i befolkningsstatistiken.

Jag tror inte Flashback är ett bra mått på hur befolkningen i helhet ser ut. Då tror jag "Familjeliv" eller någon annan sida är bättre representerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in