2017-06-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Och hur gick det när du skulle läsa att det var på en omsättning på 53 mdr. Blev det för komplicerat då.
En vinst på 1.1 mdr på en omsättning på 53 mdr är just 2%. (Har du öht gått ut grundskolan??)

2% innebär 2 öre på varje krona man säljer för.

2 öre per krona är en för låg marginal. Det uppstår bara om det är hård konkurrens. Det har du redan fått förklarat för dig.

Ynka 2 öre kan snabbt bli till 2 öre förlust på varje krona i försäljning.

Om du nu anse att det är väldig hög marginal föreslår jag att du startar ett byggbolag och lägger dig på 0.2 öre.
Varsågod.

Att från vissa nyckeltal för ett specifikt företag dra slutsatsen att det minsann råder hög konkurrens är naturligtvis helt efterblivet. Det säger ju absolut noll om det.

Det råder ingen konkurrens över huvud taget. Om man trots det inte klarar av att göra en vinst man är nöjd med kanske man ska sadla om och börja med, vad vet jag, korgflätning kanske. Dom får helt enkelt bygga billigare. Om nu NCC är så oroliga för sin framtida vinst får de väl dra ner på kostnaderna, enkelt kan tyckas.Att ha 7 - 8 lager underentrepenader kanske inte är tillräckligt. Sälj ut ännu fler byggjobb till driftiga entrepenerör från söderort med anställda som inte talar ett ord svenska så byggena blir ännu rörigare och anställ fler tjänstemän, se där, det skulle nog göra susen. Vad skulle kunna gå fel?
Senast redigerad av Alpoxen 2017-06-25 kl. 16:48.
2017-06-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att från vissa nyckeltal för ett specifikt företag dra slutsatsen att det minsann råder hög konkurrens är naturligtvis helt efterblivet. Det säger ju absolut noll om det.

Det råder ingen konkurrens över huvud taget. Om man trots det inte klarar av att göra en vinst man är nöjd med kanske man ska sadla om och börja med, vad vet jag, korgflätning kanske. Dom får helt enkelt bygga billigare. Om nu NCC är så oroliga för sin framtida vinst får de väl dra ner på kostnaderna, enkelt kan tyckas.Att ha 7 - 8 lager underentrepenader kanske inte är tillräckligt. Sälj ut ännu fler byggjobb till driftiga entrepenerör från söderort med anställda som inte talar ett ord svenska så byggena blir ännu rörigare och anställ fler tjänstemän, se där, det skulle nog göra susen. Vad skulle kunna gå fel?
Nu gick jag ifrån rörelsemarginal då det blev för komplicerat för dig.

Istället beskriver jag det som att vinsten är 2 öre per omsatt krona. Eller blev det för knepigt med både kronor och ören.
Jag måste kanske hålla mig till hela kronor. Och beskriva det som 2 kronor i vinst per 100 kronor i försäljning. Kan du bekräfta att du förstått detta?

Men du duckade på att ta dina sparslantar och starta ett företag som i stället lägger sig på en vinst på 2 kr per 1000 kr i försäljning. Har du något problem med det?

Att bara titta på vinst i kronor och ignorera vilken omsättning den baseras på, är däremot efterblivet. Vem är det som ägnat sig åt sådant.
2017-06-25, 18:01
Bannlyst
Citat:
Det som händer är motsatsen. Jag levererar fakta och logisk/matematiska resonemang. Då blir du svarslös och travar personangrepp, och nya förvirrade påståenden, inte sällan om helt andra saker.

Och det stämmer väl det du säger att du skiter i verkligheten. Det är just det jag påtalar, och frågar om det inte är dags att du begraver livslögnerna.

När folk kan konsumera mer för lönen har reallönerna stigit. Och SCB's mätningar visar att hushållen kan göra det.

Jag har även korrigerat för KPI. Man kan fortfarande säga att det är en fördubbling.
Hushållens nettoförmögenhet steg i rasande takt under Alliansen.

Se där, nu försöker du i ditt konspiratoriska delirium byta samtalsämne genom nya påståenden.

Som jag skrev; när lån tas så skapas både finansiella tillgångar och skulder, som är lika stora. Netto påverkar det 0.

Och skulle t ex ASSA ge ut ett obligationslån på 2 år så ökar M3, men inte M1. En obligation kan man inte handla för. Och hur påverkas hushållens reallöner eller nettotillgångar av att ASSA lånar upp befintlig avista? Inte alls. Men folk som inte förstår vad som händer kan ju få för sig både det ena och det andra. Precis som man förr i tiden trodde på tomtar och vättar.

Du kan göra observationen att folk du möter kör på din vänstra sida. Och då kan du bestämma dig för att vi har vänstertrafik. Och när jag hänvisar till Wikipedia och trafikverket repeterar du bara att jag ljuger.

Det är precis så du uppträder, fast det denna gång gäller reallöner, och finansiella tillgångar.

På samma sätt som du inte mentalt klarar av majoriteten i landet har definierat reallön som relationen mellan nominell lön och KPI, så skulle du inte klara av att vi har en annan definition på högertrafik.

Du har fått förklarat för dig att det finns flera penningmängdsmått. När jag har frågat vilken penningmängd så har du inte klarat av att svara på det, utan skrivit långa inlägg med uteslutande personangrepp. Tomma på innehåll.

Sedan var Simora snäll och visade att olika penningmängdsmått gav ökning och minskning. Så beroende på vilket penningmängdsmått man använder så blir det ökning eller minskning. Och då sprang du iväg och gömde dig. Men du är helt oförmögen att inse att ditt dravel med penningmängd var helt hjärndött. I stället kommer du tillbaka och som den byfåne du är ältar det om och om igen.

-----------------------------------------------------
För den som är intresserad av verkligheten kan följande observeras.

2006: BNP= 3708 mdr, M1=1630 mdr
2016: BNP= 4375 mdr, M1=2906 mdr

Det betyder att:
2006 omsattes i snitt varje krona i M1 2,27 ggr.
2016 omsattes i snitt varje krona i M1 1,51 ggr.

I praktiken innebär det att fler kronor ligger still på bankkonton och används inte i några transaktioner.

Skulle vi ha samma omsättningshastighet 2016 som vi hade 2006 behövs bara en ökning på 300 mdr i M1. Det betyder att 1000 mdr av ökningen i M1 bara ligger still.

Och det som ligger still har naturligtvis ingen prispåverkan.

Men håll truten om dina "personangrepp" när du är precis likadan, bara långt mindre sofistikerad. Din förbannade lögnare. Du hävdar ju att inflationen är låg därför att du räknar den utifrån KPI istället för med penningmängden som ofta var år är kraftigt i ökande. Dina påståenden om ett ökande BNP/capita har också visat sig att det inte stämmer. Häromdagen visade jag ju hur BNP steg mer än vad inflationen gjorde mellan 1982 och 1992. Det var då det. Mellan 2006 och 2016 var det tvärtom. Det betyder att ökningen av BNP/capita numer förklaras av inflation. Utöver det faller välståndet. Olämpligt, eller hur? Du är ju avslöjad sedan evigheter tillbaka.

"Förvirrade påståenden", vilka då? Det är väl du som är en förvirrad tomte som påstår att du för logiska resonemang men mest käbblar som en kärring. Du ser någon slags konsumtionsfest du och bortser medvetet från skulderna och boprisernas utveckling. Är det bra det? Vem tror du att du lurar? Inte är det mig du lurar iallafall.

Du är en sådan lättviktare och nu har du dessutom fått för sig att folk springer och gömmer sig för dig. Kliv ned från hög häst. Du är bara en moderat och bank-lobbyist.
Senast redigerad av Mertillen 2017-06-25 kl. 18:03.
2017-06-25, 18:18
Bannlyst
Citat:
För den som är intresserad av verkligheten kan följande observeras.

2006: BNP= 3708 mdr, M1=1630 mdr
2016: BNP= 4375 mdr, M1=2906 mdr

Det betyder att:
2006 omsattes i snitt varje krona i M1 2,27 ggr.
2016 omsattes i snitt varje krona i M1 1,51 ggr.

I praktiken innebär det att fler kronor ligger still på bankkonton och används inte i några transaktioner.

Skulle vi ha samma omsättningshastighet 2016 som vi hade 2006 behövs bara en ökning på 300 mdr i M1. Det betyder att 1000 mdr av ökningen i M1 bara ligger still.

Och det som ligger still har naturligtvis ingen prispåverkan.

Nu försöker du lura folk att tro att det är möjligt att hålla en ökad penningmängd i karantän. Bättre i första fallet att motverka inflationen överhuvudtaget samt att vara ärlig med hur stor den faktiskt är. Men du är inte ärlig, Alpha.

Ökad penningmängd används förresten redan, du. Utan den accelererande skuldsättningen hade Sverige inte haft sin bobubbla. Den hade inte fått sin energi någonstans ifrån om den inte kunde leva på nya krediter.

Även ökningen av M1 är bekymmersam. All inflation förstör tidigare sparande. Det är inte det enda onda den ställer till med. Du har dock fått för dig att det är en bra och hållbar ide med att blanda sig i den privata och offentliga ekonomin genom att påverka den inflationsvägen så att tillgångspriserna triggas uppåt.

Du "moderaten" är ju främst systemlojal och en hycklare.
2017-06-25, 19:24
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
nu är kraschen ett faktum:

http://www.penates.se/stockholm-innanfor-tullarna/

http://www.penates.se/stockholm-ostermalm-bostadsratter/ -5.69%

Penates är tyvärr inte att lita på, de verkar sakna data.

Om man t.ex tittar på Maj södermalm så anger penates att det varit 163 avslut.
Korrekt skall vara 259, de har tappat bort något någonstans.

Du kan kolla själv på booli välja slutpriser och södermalm
2017-06-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Penates är tyvärr inte att lita på, de verkar sakna data.

Om man t.ex tittar på Maj södermalm så anger penates att det varit 163 avslut.
Korrekt skall vara 259, de har tappat bort något någonstans.

Du kan kolla själv på booli välja slutpriser och södermalm

märkligt då Penates hämtar sina data från just Booli.
2017-06-25, 19:47
Medlem
VemBudars avatar
Citat:

Det kan nog vara så att all data inte kommer med alla ggr, via deras api.
2017-06-25, 19:58
Medlem
berra77s avatar
Citat:

Inte märkligt alls, antagligen någon undermålig windowsapplikation som någon knåpat ihop med stor möda.
2017-06-25, 22:20
Medlem
Trillskes avatar
Nu tror jag penates är rätt tillförlitlig vad gäller att hantera boolis data, men de gör inte då mycket mer så HOX är rimligare.

I vilket fall som helst kommer vi knappast se någon plötslig jättekrasch, så det är rimligen modell-varians och säsongseffekter du ser.

Det vi kan konstatera är att Stockholms bostadsmarknad går trögt och har så gjort ett tag, det är allt annat än säkert att vi får en real uppgång tex september-september. Lägger vi då till att kronan gått svagt ser vi att den explosiva övervärderingen av Stockholms bostadsrätter helt klart har fallit tillbaka lite.

Huruvida det leder till krasch? Jag satte upp några punkter för vad jag själv inte tror marknaden kommer hantera utan att krascha, men vi har inte hamnat där ännu.
2017-06-25, 22:47
Medlem
en stor brist med Booli är att en annons som dras bort från Hemnet(man får inte buden man önskar) kan räknas som en försäljning. Och just nu i denna marknad görs en hel del affärer upp utanför marknaden.

Men klart det är en liten dämpning. Dock troligen tillfällig. Tror vissa områden precis utanför tullarna med T-bana kan ha lite uppsida kvar.
2017-06-26, 00:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
en stor brist med Booli är att en annons som dras bort från Hemnet(man får inte buden man önskar) kan räknas som en försäljning. Och just nu i denna marknad görs en hel del affärer upp utanför marknaden.

Men klart det är en liten dämpning. Dock troligen tillfällig. Tror vissa områden precis utanför tullarna med T-bana kan ha lite uppsida kvar.
Beror på om det blir fina områden. Inte en chans att vi har någon konvergens vid denna värdering för dåliga områden. Enda sättet att det skulle bli så vore om vi blir en inlåst spottloska ala Ryssland, och det vill man ju inte ens spekulera om som alternativ.

Men visst finns det en risk/chans att Stockholm faller isär i centrum och skapar fina (och dyra) områden runt omkring, det är ju inte en helt ovanlig utveckling när det blir ett stort flöde jobbsökande som rör sig mot kärnan, vilket vi helt klart börjar se i Stockholm (tiggare, flyktingar, lyckosökande tidiga karriärister osv). Då kan de välbärgade skapa en vacker miljö runt omkring, och har de t-bana eller åtminstone pendel till den där illaluktande men centrerande kärnan är det ju ett stort plus.
2017-06-26, 07:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Varför citerar du och svarar på något helt annat din text är bara en massa luft som vanligt. Hur fan kan du få fortsätta härja på detta sätt med dina infantila skriverier, är modsen pårökta?

Om NCC tycker att vinsten är farligt låg får dom väl lägga ner verksamheten eller effektivisera, att påstå att konkurrensen är stenhård är ju bara skrattretande Du kanske inte kan tänka dig att det beror på nåt annat som inkompetens kanske eller ren idioti. Dom har väl massa böter att betala efter alla undermåliga jobb dom ufört. Googla NCC fuskbygge, mycket intressant att läsa där

Varför bemöter du inte påståendet att marginalen borde vara högre än 2% om konkurrensen är dålig, alternativt att de borde bli utkonkurrerade om marginalen är låg pga inkompetens?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in