Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Det som händer är motsatsen. Jag levererar fakta och logisk/matematiska resonemang. Då blir du svarslös och travar personangrepp, och nya förvirrade påståenden, inte sällan om helt andra saker.
Och det stämmer väl det du säger att du skiter i verkligheten. Det är just det jag påtalar, och frågar om det inte är dags att du begraver livslögnerna.
När folk kan konsumera mer för lönen har reallönerna stigit. Och SCB's mätningar visar att hushållen kan göra det.
Jag har även korrigerat för KPI. Man kan fortfarande säga att det är en fördubbling.
Hushållens nettoförmögenhet steg i rasande takt under Alliansen.
Se där, nu försöker du i ditt konspiratoriska delirium byta samtalsämne genom nya påståenden.
Som jag skrev; när lån tas så skapas både finansiella tillgångar och skulder, som är lika stora. Netto påverkar det 0.
Och skulle t ex ASSA ge ut ett obligationslån på 2 år så ökar M3, men inte M1. En obligation kan man inte handla för. Och hur påverkas hushållens reallöner eller nettotillgångar av att ASSA lånar upp befintlig avista? Inte alls. Men folk som inte förstår vad som händer kan ju få för sig både det ena och det andra. Precis som man förr i tiden trodde på tomtar och vättar.
Du kan göra observationen att folk du möter kör på din vänstra sida. Och då kan du bestämma dig för att vi har vänstertrafik. Och när jag hänvisar till Wikipedia och trafikverket repeterar du bara att jag ljuger.
Det är precis så du uppträder, fast det denna gång gäller reallöner, och finansiella tillgångar.
På samma sätt som du inte mentalt klarar av majoriteten i landet har definierat reallön som relationen mellan nominell lön och KPI, så skulle du inte klara av att vi har en annan definition på högertrafik.
Du har fått förklarat för dig att det finns flera penningmängdsmått. När jag har frågat vilken penningmängd så har du inte klarat av att svara på det, utan skrivit långa inlägg med uteslutande personangrepp. Tomma på innehåll.
Sedan var Simora snäll och visade att olika penningmängdsmått gav ökning och minskning. Så beroende på vilket penningmängdsmått man använder så blir det ökning eller minskning. Och då sprang du iväg och gömde dig. Men du är helt oförmögen att inse att ditt dravel med penningmängd var helt hjärndött. I stället kommer du tillbaka och som den byfåne du är ältar det om och om igen.
-----------------------------------------------------
För den som är intresserad av verkligheten kan följande observeras.
2006: BNP= 3708 mdr, M1=1630 mdr
2016: BNP= 4375 mdr, M1=2906 mdr
Det betyder att:
2006 omsattes i snitt varje krona i M1 2,27 ggr.
2016 omsattes i snitt varje krona i M1 1,51 ggr.
I praktiken innebär det att fler kronor ligger still på bankkonton och används inte i några transaktioner.
Skulle vi ha samma omsättningshastighet 2016 som vi hade 2006 behövs bara en ökning på 300 mdr i M1. Det betyder att 1000 mdr av ökningen i M1 bara ligger still.
Och det som ligger still har naturligtvis ingen prispåverkan.
Men håll truten om dina "personangrepp" när du är precis likadan, bara långt mindre sofistikerad. Din förbannade lögnare. Du hävdar ju att inflationen är låg därför att du räknar den utifrån KPI istället för med penningmängden som ofta var år är kraftigt i ökande. Dina påståenden om ett ökande BNP/capita har också visat sig att det inte stämmer.
Häromdagen visade jag ju hur BNP steg mer än vad inflationen gjorde mellan 1982 och 1992. Det var då det. Mellan 2006 och 2016 var det tvärtom. Det betyder att ökningen av BNP/capita numer förklaras av inflation. Utöver det faller välståndet. Olämpligt, eller hur? Du är ju avslöjad sedan evigheter tillbaka.
"Förvirrade påståenden", vilka då? Det är väl du som är en förvirrad tomte som påstår att du för logiska resonemang men mest käbblar som en kärring.
Du ser någon slags konsumtionsfest du och bortser medvetet från skulderna och boprisernas utveckling. Är det bra det? Vem tror du att du lurar? Inte är det mig du lurar iallafall.
Du är en sådan lättviktare och nu har du dessutom fått för sig att folk springer och gömmer sig för dig. Kliv ned från hög häst. Du är bara en moderat och bank-lobbyist.