Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Jag håller med dig om detta. Efter att ha läst FUP och följt rättegången så är mitt intryck av MR att han är en durkdriven opportunist som gärna väljer den snabbaste vägen att få vad han vill. Hans moral verkar vara en sorts tjyvheder. Han tycks ha högst diffusa långsiktiga mål och är formbar, vilket JM utnyttjat.
Jag tror dock inte han är psykopat, han verkar ha någon sorts känsloliv. Fragment av förhör och avlyssning som flera citerat flitigt i tråden, visar tecken på skuld, skam, tvivel på sitt eget omdöme mm.
Heroin dövar empati så det är väl inte så konstigt om dessa känslor blommar ut när han tvingas bli drogfri på häktet (vet någon om han stått på metadon/subutex där?)
Tror inte att man kommer att se några förmildrande omständigheter som påverkar straffet, förutom åldern, som kan rädda honom från en livstidsdom.
Att hans advokat framställer honom som ett megaoffer för henne är inte ett dugg konstigt, media hakar på - det säljer att anspela på emotioner.
Men ser man inte hans kriminella medvetenhet har man läst väldigt selektivt.
Han har garanterat inte varit i kontakt med sitt känsloliv mer än ytligt på flera år och som nån skrev så har givetvis nån extra tablett underlättat för att mörda - intagen av honom själv i egen hög person.
Så han lär sitta med fet ångest när han nu ska möta sig själv i dörren under rättegången och det är inte mer än rätt.
Han slår säkert an nån empatisträng med sina svårmodiga berättelser och tårar.
Skulle dock rätten diskutera påföljd utifrån melodramatiska emotioner och tycka-synd-om-drogade-gossen så vore det fullständig katastrof på gatorna, läs rättsosäkert.
Han är som sagt redo att mörda igen två dagar efteråt.
Givetvis ska det brutala dådet han utfört stå i centrum:
Det är den svårt skadade Anki och hennes make som kämpade för sitt liv som är offer. Fortsättningsvis barn, barnbarn, släkt och vänner som har en enorm sorg.
Det är när dottern berättar han går in i nåt slags katatont tillstånd.
Han orkar väl inte höra mer hur överjävligt han ställt till det; att han tagit hennes älskade pappa ifrån henne.
Hoppas han har mycket ångest för det är ett friskhetstecken, det är vägen till
äkta ånger och fortsättningsvis ett bättre liv för honom själv.