Citat:
Hej har nyss avslutat brott och straff. Har en analys att göra på den och har endast en fråga kvar att besvara. "Påverkar, påverkade, romanen samhället när den kom ut"?
Min tanke är att den kan ha påverkat dåtida samhället då den skildrade hur jobbigt Raskolnikov hade det med sitt samvete och på så sätt kanske fungera i avskräckande syfte? Typ att folk kanske planerar att begå brott, men kanske ändrar sig lite efter att ha läst boken, då huvudpersonen hade det väldigt tufft och var tydligt påverkad av att han hade mördat.
Känns som jag är ute och cyklar lite men kanske inte helt? Kom gärna med förslag, synpunkter!
Min tanke är att den kan ha påverkat dåtida samhället då den skildrade hur jobbigt Raskolnikov hade det med sitt samvete och på så sätt kanske fungera i avskräckande syfte? Typ att folk kanske planerar att begå brott, men kanske ändrar sig lite efter att ha läst boken, då huvudpersonen hade det väldigt tufft och var tydligt påverkad av att han hade mördat.
Känns som jag är ute och cyklar lite men kanske inte helt? Kom gärna med förslag, synpunkter!
Nja. När jag pluggade ekonomisk och social historia i England för drygt tjugo år sedan och pundet stod jävligt högt och ölen var billig på studentpuben tog jag faktiskt Raskolnikov som username på en del diskussionsforum och nåt mailkonto kopplat och skapat för dessa.
Jag är lite osäker på om Dostojevskijs romaner påverkade någon när de kom ut, jag är inte litteratur-eller beteendevetare. Ryssar i gemen var dock på Dostojevskijs tid djupt religiösa och i hög grad fatalister. Det en del kallar Homo Sovieticus och skyller Stalin för skulle knappast vara möjligt utan den "uppfostran" som skedde under tsarernas maktordning, vissa dygder var efterstävansvärda, privilegier var en bekräftelse på att man besatt dessa dygder och samtidigt skulle man vårda och bekräfta dem för att fortsatt bevisa förtjänandet. Det var inte särskilt nyttigt att tro att man kan påverka sakernas tillstånd i någon större mening. Man gör bäst i att göra det man ska och hålla sig till reglerna och likt konduktören i Bulgakovs Mästaren och Margarita blir man inte förundrad över att en katt kan prata och lägga upp ett par kopek och tala om var den vill åka, den ska bara avvisas från spårvagnen eftersom djur inte får åka med. Detta kanske spelade viss roll att kommunismen slog sig igenom först och störst i Ryssland trots att Ryssland i stort var ett agrarsamhälle och inte den industrialiserade nation där Marx och Engels förutspådde kommunismen havande bäst grogrund. Men Stalin gjorde väl sitt bästa för att skynda på industrialiseringen. Men även om denna mentalitet i viss mån är bekväm för makten så har det väl sin baksida, Putin har väl i många tal och bulletiner, särskilt i början av sitt presidentskap i ökat tonläge uttryckt önskan om att de ryska industriledarna satsar mer på vidareförädling för att minska sårbarheten som kommer av det relativt stora beroendet av råvaror. Och det är väl dualismen, ryssen som är rik konsumerar mer och ryssen i gemen satsar inte på långsiktiga åtaganden i så mening (för det är ändå kanske inte bestående).
Tyvärr finns det kanske i väst en tendens att missuppfatta detta som brist på moral, ytlighet eller "indifference" <är ett lite vidare uttryck än likgiltighet>.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-05-11 kl. 03:33.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-05-11 kl. 03:33.