Flashback bygger pepparkakshus!
2012-02-19, 15:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Detektiven Porfiry Petrovich i Brott och straff måste väl vara förebilden till Columbo? Han bara pladdrar på om ditten och datten, vilket utgör en avsevärd del av romanen. Om jag inte minns fel, läste den för länge sedan.
Citera
2012-02-20, 03:47
Medlem
DexterWardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Detektiven Porfiry Petrovich i Brott och straff måste väl vara förebilden till Columbo? Han bara pladdrar på om ditten och datten, vilket utgör en avsevärd del av romanen. Om jag inte minns fel, läste den för länge sedan.
Nja ... Det tror jag inte. Jag läste om det här efteråt. Han hade en stor betydelse, om jag minns rätt, med att han bland annat ville det bästa för sitt land och det slaviska riket och därför agerade han som han gjorde. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag läste.

Hur som helst var han nog en av mina favoritkaraktärer.
Citera
2012-02-20, 09:41
Medlem
Illusioners avatar
Jag har precis börjat läsa den, bara någon enstaka sida in. Hört mycket gott om den, hoppas den är så bra som det sägs.
Citera
2012-11-12, 21:57
Medlem
Sugarpops avatar
Läste precis klart den och ja... det var väl hatkärlek av rang.
Citera
2013-04-16, 20:21
Medlem
Hej har nyss avslutat brott och straff. Har en analys att göra på den och har endast en fråga kvar att besvara. "Påverkar, påverkade, romanen samhället när den kom ut"?

Min tanke är att den kan ha påverkat dåtida samhället då den skildrade hur jobbigt Raskolnikov hade det med sitt samvete och på så sätt kanske fungera i avskräckande syfte? Typ att folk kanske planerar att begå brott, men kanske ändrar sig lite efter att ha läst boken, då huvudpersonen hade det väldigt tufft och var tydligt påverkad av att han hade mördat.

Känns som jag är ute och cyklar lite men kanske inte helt? Kom gärna med förslag, synpunkter!
Citera
2014-09-02, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konan111
Hej har nyss avslutat brott och straff. Har en analys att göra på den och har endast en fråga kvar att besvara. "Påverkar, påverkade, romanen samhället när den kom ut"?

Min tanke är att den kan ha påverkat dåtida samhället då den skildrade hur jobbigt Raskolnikov hade det med sitt samvete och på så sätt kanske fungera i avskräckande syfte? Typ att folk kanske planerar att begå brott, men kanske ändrar sig lite efter att ha läst boken, då huvudpersonen hade det väldigt tufft och var tydligt påverkad av att han hade mördat.

Känns som jag är ute och cyklar lite men kanske inte helt? Kom gärna med förslag, synpunkter!

Vad i helvete var det där för analys?
Citera
2014-09-02, 00:50
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Vad i helvete var det där för analys?

bra bok men skulle fan inte kunna dra en analys av den om jag inte läste om den och påbörjade det direkt efter
Citera
2014-11-17, 12:56
Bannlyst
finns säkert redan besvarat i tråden men får nog fortare svar än leta

skulle vilja ha en karaktärslista över vem som är vem i brott och straff och idioten
har googlat men hittar förvånande ej

Lyssnar på Brott och Straff som ljudbok då då jag tycker Per Myrberg läser in den väldigt bra så får ut mer av boken uppläst av honom än att jag själv läser den.
Citera
2014-11-17, 18:12
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
finns säkert redan besvarat i tråden men får nog fortare svar än leta

skulle vilja ha en karaktärslista över vem som är vem i brott och straff och idioten
har googlat men hittar förvånande ej

Lyssnar på Brott och Straff som ljudbok då då jag tycker Per Myrberg läser in den väldigt bra så får ut mer av boken uppläst av honom än att jag själv läser den.

Drog också av den på ljudbok, fick en känsla av att jag inte hade pallat läsa den på det traditions enligt sättet. Nu var det förövrigt ett tag sedan, men ändå glatt förvånad att den var så bra som den faktiskt var för att vara skriver för si sådär 150 år sedan.. Drog även av dubbelgångaren direkt efter om jag minns rätt, men den levde inte upp till vad brott & straff levererade.
Citera
2015-03-07, 21:31
Bannlyst
Håller på och läser den här boken nu, tycker den är väldigt spännande samtidigt som jag ofta känner att det är jobbigt att det måste dras ut på allt hela tiden. Kom till saken någon gång, men jag är ju knappt halvvägs till slutet. Kan ibland vara väldigt jobbig att läsa då det går riktigt trögt ibland, men nu börjar det hända lite mer grejer. Jag ska iaf läsa ut den!
Citera
2015-03-09, 13:38
Bannlyst
Bara hundra sidor kvar nu. Har läst 5/6 av boken nu! Nu har det äntligen börjat hända grejer och boken lider mot sitt slut. Men det är lite väl mycket monologer i boken måste jag säga!
Citera
2015-05-11, 02:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterWarden
Nja ... Det tror jag inte. Jag läste om det här efteråt. Han hade en stor betydelse, om jag minns rätt, med att han bland annat ville det bästa för sitt land och det slaviska riket och därför agerade han som han gjorde. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag läste.

Hur som helst var han nog en av mina favoritkaraktärer.

Det är det som jag gillar med Dostojevskij. De är liksom tidlösa...man hör väl inte mycket från Ivanov nu heller sedan han blev chefsadministratör i Kreml men innan dess var han nästan Condi Rices bundis, Bildt delade ut nån medalj tillhonom. Och filologen från St Petersburg malde på, han var långrandig om Beatles och allt möjligt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-05-11 kl. 02:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in