2017-06-25, 08:42
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
Jag kan känna sympati för honom då han gått på Södertörn säkert lyssnat på en och annan föreläsning av pansargeneralen. Det går inte att ha allt för stora förväntningar från en som gått på Södertörn.

Attackerar Kakabevah som kämpar mot hedersförtryck och hedersvåld Det är personligt då han anmälde henne för hets mot folkgrupp Han anser att det är god sed att knulla och gifta sig med barn eller tvärtom gifta sig och knulla ett barn. Kallar man personen för pedofil går man över gränsen och kränker muslimer. Är muslimer för pedofili? Det går under mänskliga rättigheter att ha sex med barn. Jag tror Hanif skäms också över att dela parti med Ahmed.

https://unvis.it/nyheter24.se/debatt/871964-moderat-jag-skams-over-att-vara-med-i-samma-parti-som-dig-hanif-bali
Herregud
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Centerpartiet är de parti som har de brunaste rötterna. Bondeförbundet var synonym med lindholmare under 30 talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du kanske av misstag skrev fel i arla morgonstund och menade tvärtom?... att i synnerhet Centerpartiet har ett förflutet, som partiet idag drar en slöja över.

Bondeförbundet hade som enda parti följande klara verba inskrivet i sitt partiprogram 1933 - 1946:

"Som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkandet av invandring till Sverige av icke önskvärda flyktingar. Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga för vår nationella utveckling."
https://snd.gu.se/sv/vivill/party/c/program/1933
Jag hade dåliga källor tack för att ni rättade mig!
Citera
2017-06-25, 08:46
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hade Kahin Ahmed rätt i sin artikel?: Nej, det avspeglar en demokratisyn som inte hör hemma i det svenska samhället.

Hade Richard Jomshof rätt i sin kommentar?: Nej, förutom att det var ett rejält klavertramp så avspeglar det en direkt avskyvärd människosyn.

Får detta konsekvenser för Jomshof och SD?: Nej, varken för honom själv eller SD. Tvärtom kapar de nog till sig några ytterligare röster. Redan nu kan man i kommentarerna hos etablerade tyckare läsa mellan raderna att Kahin Ahmed är någon med en lite väl extrem islamistisk hållning.
Varför hade inte Jomshof rätt
Citera
2017-06-25, 08:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Varför hade inte Jomshof rätt
Det hade gått att formulera det på ett sätt så att han faktiskt hade fått medhåll av andra än sina egna. Det här är något som SD måste lära sig om de ska bli regeringsdugliga. Så länge de inte förstår detta så kommer polariseringen i svensk politik bestå. Alltså, SD har för närvarande en guldchans till att faktiskt bli en folkrörelse, men då måste företrädarna allvarligt fundera över sin retorik.

Så om Jomshof hade rätt i sak så var han helt fel ute.
Citera
2017-06-25, 08:55
Medlem
Public Enemys avatar
Somalier haar ju kvinnlig könsstympning som tradition. Ungefär 98% av de somaliska flickorna blir utsatta.
Hur ställer sig Kahin Ahmed till detta? Känns inte som en riktig svensk ställer sig bakom denna seden.
Citera
2017-06-25, 08:57
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det hade gått att formulera det på ett sätt så att han faktiskt hade fått medhåll av andra än sina egna. Det här är något som SD måste lära sig om de ska bli regeringsdugliga. Så länge de inte förstår detta så kommer polariseringen i svensk politik bestå. Alltså, SD har för närvarande en guldchans till att faktiskt bli en folkrörelse, men då måste företrädarna allvarligt fundera över sin retorik.

Nej. Möjligen kan han ligga fel i tiden. Ibland kan det vara bra att provocera då det leder till följdfrågor. Kan han utveckla med en liknelse så fjällen faller framför folks ögon så har han gjort nåt bra. Jimmie hanterade de som ville tysta honom på Järva alldeles ypperligt.
Citera
2017-06-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Richard Jomshof blev kränkt när den moderate politikern Kahin Ahmed skrev att Jimmie Åkesson inte är välkommen i förorterna. Han väljer att ge igen med samma mynt och förklarar att Ahmed inte är välkommen i Sverige:

Frågor att diskutera kanske: Är det en smart strategi att som politiker ge igen med samma mynt? Förstår inte Jomshof att när Ahmed skriver att "Åkesson inte är välkommen i förorterna" då menar han att invånarna inte tycker om honom, inte att han inte har laglig rätt att vistas i förorter? Misstolkar Jomshof med flit? Blir Sverigedemokrater mer kränkt av att invandrare kastar skit på deras partiledare än när svenskar gör det? Är svenskar som tycker illa om Åkesson välkomna i Sverige men inte invandrare?

Jag hade satt en privatdeckare på svartingen. Granskat hans och hans luder till fru. Följt efter honom och sedan tipsat monopolmedia. Muslimer tror alltid att de är smartare än alla andra. bara fö att man är muslim, en pedofil och kommit till sverige för att kunna fiffla och ägna sig åt sharia innebär det inte att man är smart.
Citera
2017-06-25, 09:02
Medlem
Citat:

Normalt sett skulle jag också tycka Jomshof gjorde fel.

Men nu tycker jag fan det får räcka. Uttalandet av Kahin var mycket provocerande.

Afrikanen ska FAN inte komma hit och säga vem som är välkommen var. Speciellt inte en politiker.

Om inte Moderaterna sparkar honom har jag ännu en anledning att inte rösta på Moderaterna.
Citera
2017-06-25, 09:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
– Jag har bott här i 26 år, har en magister i sociologi och jobbat i 18 år och betalat skatt. Jag är en fullvärdig medborgare. Man känner sig rädd när man inte kan uttala sina åsikter utan att möta detta, säger Ahmed till DN.
http://www.expressen.se/nyheter/sds-partisekreterare-till-m-politiker-du-ar-inte-valkommen-i-sverige/

Så man känner sig "rädd" när man inte kan hoppa på utpekade personer i en artikel utan att få ett motsvar.

Människan bör inte vara politiker ..
Håller med. Lättkränkt, är bara förnamnet. Och dra rasistkortet. Vad förvånad jag blir...
Citera
2017-06-25, 09:11
Medlem
Grailguns avatar
SVT-text idag påstås Jomshof ha använt följande formulering:

Citat:
Du är inte välkommen i Sverige", skrev Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof i en kommentar riktad till kommunpolitikern Kahin Ahmed (M) på sociala medier.

I torsdags skrev Ahmed, som sitter i stadsdelsnämnden Rinkeby-Kista, en debattartikel på sajten Nyheter24, där han kritiserar att politikerveckan i Järva bjuder in Sverigedemokraterna.

Ahmed anser att det är en skandal att en riksdagsman skriver så och tycker att inlägget är rasistiskt. Jomshof känner sig provocerad och anser att Ahmed inte förstår svensk demokrati.

Det saknade citationstecknet saknas även där.

Kände direkt att det saknades viktiga detaljer så gick i vanlig ordning in på Flashback för att hämta resten av bilden.
Citera
2017-06-25, 09:18
Medlem
Jag brukar inte gilla sådana kommentarer som Jomshof gav i replik. Men i detta fall satt den rätt. En politiker för moderaterna Kahin Ahmed har inte efter över 20 år i landet lärt sig vad svenska värden är.
Jag bor i förort, vi välkomnar alla politiska företrädare - det kallas för att ha ett öppet demokratiskt samtal.
Käre Kahin Ahmed, ge fan att i framtiden uttala dig vad vi förortsbor vill eller inte vill!
Senast redigerad av alipo 2017-06-25 kl. 09:22.
Citera
2017-06-25, 09:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alipo
Jag brukar inte gilla sådana kommentarer som Jomshof gav i replik. Men i detta fall satt den rätt. En riksdagspolitiker för moderaterna Kahin Ahmed har inte efter över 20 år i landet lärt sig vad svenska värden är.
Jag bor i förort, vi välkomnar alla politiska företrädare - det kallas för att ha ett öppet demokratiskt samtal.
Käre Kahin Ahmed, ge fan att i framtiden uttala dig vad vi förortsbor vill eller inte vill!
Och vad är "förorten"? Rinkeby? Ekerö? Hässelby? Täby?

Ahmed är ute på mycket djupt, odemokratiskt vatten. Gör sig till oombedd talesperson för alla utanför tullarna. Det ska han ge fan i.
Citera
2017-06-25, 09:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det där stör jag mig grymt på, och det hade också varit något Jomshof kunde tagit upp. Man kan också notera att det är ett betydligt mer exkluderande och blodsbaserat språkbruk än Åkessons och SDs "sverigevänner". En "sverigevän" blir du logiskt nog om du värnar om Sverige, vilket förvisso är lite luddigt, men som ändå gör tydligt att vem som helst kan få inträde i gruppen. "Bröder och systrar" är däremot ett genetiskt band.
Åtminstone religiösa band.

Det finns mycket Richard Jomshof kunde tagit upp.

Kahin Ahmed representerar den intoleranta islamism som undergräver det sekulära samhället. När Zeliha Dagli skrev sin artikel om det religiösa förtrycket riktat mot kvinnor i Husby och liknande förorter gick Kahin Ahmed ut och anklagade henne för att torgföra islamofoba föreställningar. Han när Hanif Bali kallade profeten Muhammed för pedofil så argumenterade Kahin Ahmed i praktiken för blasfemilagar med ord som att Bali gjorde ett avskyvärt övertramp mot de mänskliga rättigheterna samt bröt mot internationella konventioner genom att kränka en minoritets trosbekännelse.

Amineh Kakabaveh polisanmälde han för rasism när hon lade upp den där filmen - må vara att det var ett misstag, men att anklaga henne för rasism och söka sänka hennes trovärdighet som förkämpe mot hedersvåld är inte heller det att försvara.

På sin Facebook den 7 april skriver han om hedersvåld (jag har ersatt namnen på de personer han diskuterar med med ett "x"):

När han så talar han om att företrädaren för ett av våra största partier inte är välkommen i "våra förorter" och vädjar till sina "bröder och systrar" som stöd och får i kvitto kommentarer som "vi tillhör olika politiska ideologi men vi har blodsbands ideologi den är starkare. Känner mig stolt att vara Somali med dig! Låt oss ge Kahin vår support och rösta gärna ni alla andra!" (04.32 igår) förstärker det bilden av en man som förankrar sin makt i förtecken som är etniskt och religiöst betingade.

Så, jag måste säga att när Jomshof med tydlig referens till Kahin Ahmeds eget uttalande säger att denna inte är välkommen i Sverige kan jag se att han borde kunnat angripa Kahin Ahmed på ett mer taktiskt vis - men samtidigt har jag svårt att inte hålla med honom då Kahin Ahmed för mig representerar en typ av invandring som så tydligt har gjort Sverige sämre.
Senast redigerad av Tinuviel 2017-06-25 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in