2017-06-25, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pytti
på tv4 fakta just nu är det en mamma barn som dödar för pengar,försäkring undra om jm kollat på det avsnittet

Onekligen, finns här snudd på en "förlaga" till vad JM åstadkommit ...
Citera
2017-06-25, 02:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Med tanke på det man kan ana vad Aki fick genomgå det sista halvåret i hans liv, så är det inte svårt att tänka sig att JM försåg MR med ännu mer droger än vad han själv hade försett sin kropp med.
Är det på resan ut till Granliden MR har beskrivit att det kändes "som han tagit en överdos"? Eller blandar jag ihop hans berättelser nu?
Det är så långsökt att låter som om Rönnbäck gjort en svängom i tråden.

MR har nämligen redogjort för vartenda steg och hugg i detalj - före, under och tiden efter mordet -
då han mördar Göran och nästintill dödar Aki.
Han har sen visat i en rekonstruktion hur det gått till vilket överensstämmer med offrens skador.

Just därför är vartenda snack om en stackars förvirrad drogad sate rent BS.
Citera
2017-06-25, 03:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
JM:s infernaliska roll och skuld behöver vi inte diskutera, men jag tycker att du driver försvaret av MR för långt. Hur fullproppad med droger han än var, så var det han som utförde handlingen. Drogen har inte en så specifik verkan att en systematisk handling blir resultatet. Däremot dövas omdömet och hämningarna. Själva den dokumenterade akten demonstrerar väl uppsåt ? "Eget motiv" kan diskuteras, vad det nu är. Till att börja med har han ju som ombud övertagit JM:s motiv. Rimligt ? Nä, men han erkänner ju det. Men han hade ju egna motiv också - genom JM skulle han vinna många fördelar. Lurad om dessa ? Säkert, men han trodde på dem. Dåligt omdöme ? Ja verkligen.

MR´s egna motiv bestod framförallt i att få möjligheten till ett permanent uppehållstillstånd, för att under trygga förhållanden kunna bygga upp en framtid här. En utvisning hade förstås inneburit fara för hans liv. Ett felaktigt angivet födelseår skulle också öka hans chanser att få stanna här (man får inte vara dum om man ska överleva).
MR blev under bekantskapens gång alltmer medveten om JM´s kallsinnighet och vad hon hade kapacitet att ställa till med om han vägrade gå i hennes ledband. Vad som intresserade MR i första hand var knappast ett mysigt familjeliv med en bullbakande JM med tvillingar, oavsett de snabba cash hennes briljanta idéer ofta resulterade i.
MR´s motiv låg mest troligt på en utomordentligt basal nivå - nämligen överlevnad.

År ut och år in hade MR levt ett kriminellt liv med daglig tillförsel av, i första hand hasch och morfin. Omdöme och hämningar påverkas starkt och direkt av droger, så är det ju. Däremot kan bristande omdöme och en verklighetsfrånvändhet inte begränsas till enbart drogruset, då missbrukets inverkan på hela personligheten brukar vara påtaglig. Man behöver också komma ihåg att ett kriminellt leverne utan social eller känslomässig trygghet, i sig suddar ut gränser av moralisk karaktär. Och det väldigt snabbt, särskilt vid ung ålder.
Det framkommer genom telefonavlyssningar med vännen att MR är arg och ledsen över att han har tillåtit sig att välja fel väg i livet. För drömmar om ett annat liv fanns där, trots allt. Även om han syntes sakna förutsättningar för att komma bort ifrån sina destruktiva vanor.

Förutom vid polisens avlyssningar kunde MR under rättegången upplevas som genuin i sin ånger över sina handlingar. Han har efter gripandet varit tvungen att ta en paus från droganvändandet och den kriminella vardagen. Mer sunda, och framförallt nyktra, tankar har för första gången på väldigt länge kunnat tillåtas ta plats. En "vi mot dem"-mentalitet visavi polisen har han också under tidens gång blivit så illa tvungen att omvärdera. Åtminstone har bilden av rättsväsendet allteftersom blivit mera nyanserad.
MR´s ålder har viss betydelse i sammanhanget, då man som ung är mera mottaglig för yttre påverkan. Mognadsmässigt, är en viss fördröjning att räkna med i MR´s fall då han har närt sig på droger under så många år (hans faktiska ålder ligger närmare 20 än 25?).
Citera
2017-06-25, 04:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är så långsökt att låter som om Rönnbäck gjort en svängom i tråden.

MR har nämligen redogjort för vartenda steg och hugg i detalj - före, under och tiden efter mordet -
då han mördar Göran och nästintill dödar Aki.
Han har sen visat i en rekonstruktion hur det gått till vilket överensstämmer med offrens skador.

Just därför är vartenda snack om en stackars förvirrad drogad sate rent BS.
Går det att med säkerhet veta vilken inverkan MR´s blandmissbruk har haft på hans minnesfunktioner just den här kvällen? Vad vi iallafall vet är att ovanliga händelser, de som skiljer sig från de vardagliga, lättare registreras och fastnar över tid.
Citera
2017-06-25, 04:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Går det att med säkerhet veta vilken inverkan MR´s blandmissbruk har haft på hans minnesfunktioner just den här kvällen? Vad vi iallafall vet är att ovanliga händelser, de som skiljer sig från de vardagliga, lättare registreras och fastnar över tid.
Aah, så hans erkännande, hans extremt detaljrika mordbeskrivning, om det så är tider, rörelser, hugg osv som överensstämmer med rekonstruktion och offrens skador ska också förklaras med dysfunktionellt minne via droger?

Vad fan är vitsen med detta patetiska urskuldande ärligt talat?

Grunden till diskussionen är att MR anses ska ha en enorm straffrabatt, han har absolut inte nåt motiv, han inte är vid sina sinnens fulla bruk öht vid tiden för mordet - han är med andra ord nästintill urskuldad det han gjort.
Nu senast har till och med JM petat i honom drogerna och du börjar med störd minnesfunktion.

Han är pålagt ting av er som han inte ens tangerar själv om man följer rättegång och läser FUP.
Citat:
MR´s motiv låg mest troligt på en utomordentligt basal nivå - nämligen överlevnad.
Är narkotika basal överlevnad?
Är det hans sätt att ta ansvar för sin familj likt andra mer normala flyktingar?
Han har tydligen en mor därhemma som gråter över hans liv och leverne.
Han har uttryckt att han inte vill ha ett vanligt jobb.
Nu har han lyckats dra på sig 21 polisärenden i Sverige, han anses ha utfört grov misshandel med pistol och kniv, ett tänkt dubbelmord.

Den här jävla dåren till mördare är ute på våra vägar utan körkort och kör drogpåverkad. Han säger sig själv vara urkass förare så det är tur att han inte kört ihjäl nån också förutom att ha mördat:
Citat:
M berättar om en natt när han och Johanna hade druckit och han körde 200 km i timme från Arlanda till SthlmC och såg ett par poliser på E4an men inte brydde sig alls. Han hade då bråttom för att han var ute efter narkotika.

Vad är det som gör MR mer urskuldad när han begått ett vidrigt mord, ett tänkt dubbelmord?
Senast redigerad av develi 2017-06-25 kl. 04:35.
Citera
2017-06-25, 04:40
Medlem
develis avatar
Citat:
MR´s ålder har viss betydelse i sammanhanget, då man som ung är mera mottaglig för yttre påverkan. Mognadsmässigt, är en viss fördröjning att räkna med i MR´s fall då han har närt sig på droger under så många år (hans faktiska ålder ligger närmare 20 än 25?).
MR ringde och ville prata med dig:
Citat:
Jag brukar säga till henne att du är ganska gammal att du är 41 och jag är 25, men jag har erfarenheter som en 50 åring. Din ålder är ingenting jämfört med mina erfarenheter. Så säg inte att du är äldre. Du är inte ens min kuk.
Citera
2017-06-25, 04:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Aah, så hans erkännande, hans extremt detaljrika mordbeskrivning, om det så är tider, rörelser, hugg osv som överensstämmer med rekonstruktion och offrens skador ska också förklaras med dysfunktionellt minne via droger?

Vad fan är vitsen med detta patetiska urskuldande ärligt talat?

Grunden till diskussionen är att MR anses ska ha en enorm straffrabatt, han har absolut inte nåt motiv, han inte är vid sina sinnens fulla bruk öht vid tiden för mordet - han är med andra ord nästintill urskuldad det han gjort.
Nu senast har till och med JM petat i honom drogerna och du börjar med störd minnesfunktion.
Nejdå, jag menar tvärtom att detaljrikedomen, kring rekonstruktionen bl a, inte nödvändigtvis måste kollidera med det faktum att han var bedövad av droger aktuella kväll.
Citera
2017-06-25, 04:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Nejdå, jag menar tvärtom att detaljrikedomen, kring rekonstruktionen bl a, inte nödvändigtvis måste kollidera med det faktum att han var bedövad av droger aktuella kväll.
Han är garanterat inte drogfri en dag sen Iran - ingen har ifrågasatt hans intag. Men rätten bedömer hur har beskriver mordet (i FUP, vid erkännande, återgivet i rätten) och han är fullt mentalt kapabel att minnas detaljer.
Till och med vad offret säger.
Senast redigerad av develi 2017-06-25 kl. 04:51.
Citera
2017-06-25, 05:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har tyvärr inte hunnit läsa hela FUP än, men har MR fått några frågor om detta? Förmodligen inte, eftersom den här polisundersökningen inte gäller den misshandeln?

En teori. Har MR redan erkänt för Q, att han dödat JMs pappa? Om inte, kan kanske samtalet handla om en mix av erkännande av något fruktansvärt utan att erkänna vad det egentligen handlade om?
Missade detta förut. Det verkar som om MR erkänt för honom.
Q är Ghasem (Qasem), dialogen sker 2016-08-22:
"M: jag har gjort någonting och försöker åka iväg. Om jag inte åker löser det sig inte. Jag vill inte hamna i fängelse i fem år utan dör hellre. Jag har gjort det jag gjort oavsett vem än som ska ha sagt det till mig men jag kommer att ta på mig allt ensam så att ingen ska lida för det jag gjort."

Q är sen kallad till förhör och vill inte ha problem med polisen och reser till E-tuna.

Det slog mig en sak. JM är en fena på att dra upp tvillingarna som vapen - hon hotade Aki att inte få träffa dem, hon hotade AG att familjen skulle splittras (han är mycket mån om småsyskonen) och hon ylar om samma sak mot MR nu senast i rättegången (men de är som sagt 4.5 år...):
Citat:
– Men om man skyller ifrån sig på en mamma som har två treåringar för att rädda sitt eget skinn – då kan man inte sjunka lägre.
.
Det vore inte långsökt att hon kört samma melodrama mot MR med tanke på hans blånekande om hennes inblandning inledningsvis och han ord till Ghasem:
"..men jag kommer att ta på mig allt ensam så att ingen ska lida för det jag gjort."

JM är jag tvärsäker på att han skiter blankt i, det var win-win och spel.

Det är självaste Ghasem som mött Naser i centrum, E-tuna och hade nämnt fraktur på armen så MR lär veta att de lever. (förhör MR 2016-12-20)
MR förnekar misshandeln, säger att han inte vet om JM låg bakom. Däremot erkänner han att de var ner och hotade killarna gällande att återfå filmen och att han sa följande:
" Fhl1: Men du sa att man kan betala någon 50.000 eller att man kan skära halsen av dem?
Mt: Ja."

Fortsättningsvis vet A och G om att hon bett MR mörda föräldrarna:
"Fhl1: Har du berättat för några av dina kamrater att Johanna har bett dig att mörda sin mamma och pappa?
Mt: Jag förklarade, berättade för dem för Abbas och Ghasem också."

Om det är samma Abbas som är i förhör har jag inte en susning om men denna säger följande:
" Muhammed gjorde allt för Johanna eftersom hon gav Muhammed både pengar och lånade ut bilen till denne."
" Abbas uppger att när han fick höra från Muhammed att Johanna skulle köpa ett hus åt Muhammed för 1.8 miljoner kronor i Malmö."
Senast redigerad av develi 2017-06-25 kl. 05:19.
Citera
2017-06-25, 07:19
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Så fattiga, egendomslösa och flyktingpojkar kan inte ha en egen bedräglig agenda?
Han erkänner att han kn*llade henne för ett uppehållstillstånd.
Han har levt som en jävla parasit hos henne via att hon - med sin mörka agenda - strödde tusenlappar kring sig i ett visst syfte.
Han far runt med bilen, han får kläder, iphone, fina resor.
Problemet med lille gullefjunet MR var att han inte begrep att han hamnat hos en av Sveriges värsta häxor som toyboy där HAN ämnade utnyttja henne lika väl inledningsvis.
Han begrep inte ett jävla dugg att hon grundlurat honom, att hon inte var minsta pålitbar förrän efter mordet.
Han insåg att hon var som en kall reptil som inte uppskattade hans knivhuggande, som viftade bort honom som en fluga och for iväg med solskyddskrämen i högsta hugg. Han började inse att hans egna visioner om att pengarna som skulle rulla in till hans biljardbord i Norge var i farozonen.
Han inser att han var bara en kuk att roa sig med under tiden hon bearbetade honom att utföra hennes önskan:
Han är ung, han är man, han är kränkt, han är förbannad och han tänker mörda fittan som han kallar henne.
Stackars MR.

Jag håller med dig om detta. Efter att ha läst FUP och följt rättegången så är mitt intryck av MR att han är en durkdriven opportunist som gärna väljer den snabbaste vägen att få vad han vill. Hans moral verkar vara en sorts tjyvheder. Han tycks ha högst diffusa långsiktiga mål och är formbar, vilket JM utnyttjat.
Jag tror dock inte han är psykopat, han verkar ha någon sorts känsloliv. Fragment av förhör och avlyssning som flera citerat flitigt i tråden, visar tecken på skuld, skam, tvivel på sitt eget omdöme mm.
Heroin dövar empati så det är väl inte så konstigt om dessa känslor blommar ut när han tvingas bli drogfri på häktet (vet någon om han stått på metadon/subutex där?)

Tror inte att man kommer att se några förmildrande omständigheter som påverkar straffet, förutom åldern, som kan rädda honom från en livstidsdom.
Citera
2017-06-25, 07:50
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Det tänket styrker tanken om att JM varit med och pumpat i ytterligare droger i MRs kropp. Hur många gånger har inte JM under rättegången hävdat att "det var inte MR som dödade hennes pappa, det var drogerna"? Det var först nu, på den sista rättegångsdagen, med den nya informationen om att det ev. finns en hemlig inspelning av hennes egen bekännelse av sin roll i mordet, som hon slutade "skydda" MR/drogen?
Att drogerna dödade GM tjatade hon ju om för att urskulda att hon fortfarande ville gifta sig med honom, trots att han dödat hennes far och nästan hennes mor, när det egentligen var på grund av att han dödat honom.
Citera
2017-06-25, 09:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Avrundar dig med följande ord:

❑ MR är den som allena har knivhuggit Göran och Anki med totalt 42 hugg.
Hans gärningsbeskrivning gällande det brutala överfallet på två värnlösa äldre personer är det som han kommer dömas för.

❑ JM är den som beställt mord på sina föräldrar.

De har, tillsammans och i samförstånd, mördat pappan och försökt mörda mamman.

Svårare än så är det inte och det enda molnet på himmelen verkar vara att åklagarna inte går fullt ut för att försöka få MR äldre än det intyg hans advokat lämnade in till rätten, jag är rädd för att han kommer att bedömas som under 25 och få sin rabatt på straffet, får en känsla av att det på något sätt är ett litet tack för hjälpen från Wenna och Fahlander, tycker inte att de har gått hårt ut för att få honom äldre.

Han kommer troligen att landa på 14-16 år och utvisning på livstid medans JM får njuta av en livstid vilket är rättvist för hennes del men alldeles för lite för MR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in