2017-06-24, 21:50
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
/.../ - Han vet ju vad han vet, så att säga; det jag är ute efter är vad han inte vet - men som JM kan vara på det klara med: att hon tillförde honom mer droger den 3 aug, t.ex. via maten./.../
Med tanke på det man kan ana vad Aki fick genomgå det sista halvåret i hans liv, så är det inte svårt att tänka sig att JM försåg MR med ännu mer droger än vad han själv hade försett sin kropp med.

Är det på resan ut till Granliden MR har beskrivit att det kändes "som han tagit en överdos"? Eller blandar jag ihop hans berättelser nu?
Citera
2017-06-24, 21:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Är av åsikten att MR aldrig skulle ha mördat för pengar eller materiella ägodelar; ej heller för uppehållstillstånd; däremot i självförsvar, eller för att försvara någon mot angrepp.

Om han nu träffade på "ondskan själv", ska det inte mycket till för att han ska kunna genomskåda denna ondska och försöka värja sig mot den? Han var ju dock bara 20 år när dådet i A-boga begicks? - Och han var hög som ett hus - antingen genom egen förskyllan, eller pga att ondskan hade ett finger med i spelet.
Han var väl inte hög exakt hela tiden. Han borde som sagt lämnat henne efter tjat om MORD på hennes FÖRÄLDRAR!
De här viskningarna tyder ju på viss planering även från MR.
Tror snarare att drogerna intogs för att kunna genomföra. Inte att drogerna orsakade att det skedde.
Den krassa verkligheten.
Citera
2017-06-24, 22:07
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
/.../
En märklig dialog i sammanhanget från MR. Tror han att han dödade S och N då de hamnade på sjukhus? I förhör/rättegång framkommer att han försökt beställa pistol med leverans i Danmark på JMs order. Det finns en pistol med i misshandeln, dock har ej skottlossning/skottskador framkommit i media. I killarnas berättelse så är G de facto ute med bilen då de själva misshandlas i lägenheten.
Samtal i bilen 2016-08-22:

M: Samir, Naser och Bashir… Jag dödade Samir och Naser! (han använder ett uttryck som ordagrant är "fick deras huvud under vatten" som betyder eliminera ngn) Q: Vad gjorde du med dem?
M: Tj ju tj ju (ett läte som visar man skjuter)
Q: Vad gjorde du med dem? Svär du vid Gud? alla tre?
M: Jag vet inte vart den jävla Bashir tog vägen? Han kom undan. Jag sköt på honom, men jag träffade trädet. (obegripligt tal) När jag berättade för Johanna så sade hon att hon inte visste att jag kunde skjuta med en pistol. Jag var i Danmark och tog pistolen och sen åkte jag till Göteborg.
Q: Hade Bashir kommit dit?
M: Jag sköt honom med ett skott här…han höll i sin axel… Jag sköt tre skott mot hans bil. Man han lyckades fly och försvann. Jag vet inte varför men när jag sköt var jag relax som om jag sköt mot får. Jag sade till hen att du gjorde mördare av mig också, så vad vill du mer av mig? (osäker vem han har sagt det till. )
Jag har tyvärr inte hunnit läsa hela FUP än, men har MR fått några frågor om detta? Förmodligen inte, eftersom den här polisundersökningen inte gäller den misshandeln?

En teori. Har MR redan erkänt för Q, att han dödat JMs pappa? Om inte, kan kanske samtalet handla om en mix av erkännande av något fruktansvärt utan att erkänna vad det egentligen handlade om?
Citera
2017-06-24, 22:12
Medlem
Citat:
Avlyssningarna kan säkert inte skapa någon klarhet i huruvida JM tillfört MR något preparat inför brottet (dvs något som MR inte känt till); de kan däremot visa hur JM uppträdde mot MR den 20 aug och hur hon förklarat saker och ting för honom. - MR själv kommer kanske inte ihåg allt; kanske inte ens bråkdelen.

Ja, han har erkänt mord - men han har ju inte haft något eget uppsåt; han säger sig ju ha agerat helt på JM:s order och uppdrag eftersom hon dessförinnan tjatat honom sönder och samman. - Har hon härtill gett honom påspädning av droger så kan det diskuteras huruvida MR skulle ha utfört brottet utan denna extra tillförsel.

Att han tidigare vid åtskilliga tillfällen nekat att utföra mord plus rekommenderat henne att gå till en läkare, osv, är ett indicium på att hon medvetet kan ha försatt honom i ett tillstånd där han haft små möljligheter att kunna avstyra det hela; att han inte varit vid sina sinnens fulla bruk; agerat mer i ett slags tranceliknande tillstånd utan kraft att kunna sätta emot något; säga nej.

I så fall är det kanske drogerna som har tagit livet av GM - men droger tillförda annan person av ingen mindre än hans egen dotter.
JM:s infernaliska roll och skuld behöver vi inte diskutera, men jag tycker att du driver försvaret av MR för långt. Hur fullproppad med droger han än var, så var det han som utförde handlingen. Drogen har inte en så specifik verkan att en systematisk handling blir resultatet. Däremot dövas omdömet och hämningarna. Själva den dokumenterade akten demonstrerar väl uppsåt ? "Eget motiv" kan diskuteras, vad det nu är. Till att börja med har han ju som ombud övertagit JM:s motiv. Rimligt ? Nä, men han erkänner ju det. Men han hade ju egna motiv också - genom JM skulle han vinna många fördelar. Lurad om dessa ? Säkert, men han trodde på dem. Dåligt omdöme ? Ja verkligen.
Citera
2017-06-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Precis. Han vill få sin fästmö att tro på det ljuva livet som skulle kunna bli en verklighet om bara MR fortsatte leva ett "litet tag" till med JM. Flickvännen uttryckte oro om att det kunde kanske leda till mer mord, då säger MR till henne att inte prata om det i telefonen. Han är inte klar i knoppen, och har egentligen ingen egen idé om hur han ska lösa sin situation, men han vill måla upp ett tänkbart positivt scenario.

Dessvärre tror jag också MR är extremt stolt av sig.
Han vill att de ska se ut som att han har koll, att det är han som bestämmer. Tänk om kompisar eller flickvän skulle få reda på att han verkligen gick som en hund i JMs ledband.
Detta har han inte velat tillstå helt och hållet i förhör. Så fruktansvärt korkat stolt!
Jag tror att det var detta an*i menade med att han skulle berätta hela sanningen.
Han har inte i förhör försökt skylla ifrån sig på JM. Jag tycker snarare han har försökt förminska hennes roll i det hela. Han vägrade in i det sista p.g.a. stolthet. Jag tycker detta märks hur Jähresten har byggt upp MRs försvar i rätten (än så länge). Det har dessvärre inte yppats ett ord om hur MR var i beroendeställning hos JM. Frågan är om detta beror på Jährestens inkompetens eller MRs ovilja att framstå som en hund?
Till slut erkände han - Jag var som en hund. Jag tror han talar sanning här och att han vill berätta sanning om resten. Däremot är jag inte helt säker på vissa av hans glidande svar i händelseförloppet 3/8. Beror detta på drogrus eller att det fanns en till person med på platsen förutom han och JM?
Citera
2017-06-24, 22:18
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Han var väl inte hög exakt hela tiden. Han borde som sagt lämnat henne efter tjat om MORD på hennes FÖRÄLDRAR!
De här viskningarna tyder ju på viss planering även från MR.
Tror snarare att drogerna intogs för att kunna genomföra. Inte att drogerna orsakade att det skedde.
Den krassa verkligheten.
Det tänket styrker tanken om att JM varit med och pumpat i ytterligare droger i MRs kropp. Hur många gånger har inte JM under rättegången hävdat att "det var inte MR som dödade hennes pappa, det var drogerna"? Det var först nu, på den sista rättegångsdagen, med den nya informationen om att det ev. finns en hemlig inspelning av hennes egen bekännelse av sin roll i mordet, som hon slutade "skydda" MR/drogen?
Citera
2017-06-24, 22:27
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jag hänvisar till avlyssningar, dialoger som är med hans VÄNNER. Vad har hans citerade dialoger med henne att göra?!

I avlyssningarna efter mordet är han helt klar i knoppen när han återger sina miljonvisioner om att öppna egen verksamhet./.../[/i]
Det fetade. Är han det? Fortsatte han inte med droger efter mordet? Jag vill minnas att han sagt det, men jag kommer inte ihåg.
Citera
2017-06-24, 22:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det fetade. Är han det? Fortsatte han inte med droger efter mordet? Jag vill minnas att han sagt det, men jag kommer inte ihåg.
Men Jesus amalia...Självklart drogar han likaväl efter mordet som före.
Han är narkoman sen borta i Iran.
Han har däremot LÅNGA och KLARA dialoger - om han vore som förbannat apdrogad som vissa försöker ge sken av skulle han inte kunna genomföra respektive dialog.

Han klarar drogandet galant utan JM och hade hon petat i honom mer än han själv sysslar med hade han snarare varit stendöd. Däremot är hon givetvis perfekt som finansiär åt hans behov.
Citera
2017-06-24, 22:46
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Dessvärre tror jag också MR är extremt stolt av sig.
Han vill att de ska se ut som att han har koll, att det är han som bestämmer. Tänk om kompisar eller flickvän skulle få reda på att han verkligen gick som en hund i JMs ledband.
Detta har han inte velat tillstå helt och hållet i förhör. Så fruktansvärt korkat stolt!
Jag tror att det var detta an*i menade med att han skulle berätta hela sanningen.
Han har inte i förhör försökt skylla ifrån sig på JM. Jag tycker snarare han har försökt förminska hennes roll i det hela. Han vägrade in i det sista p.g.a. stolthet. Jag tycker detta märks hur Jähresten har byggt upp MRs försvar i rätten (än så länge). Det har dessvärre inte yppats ett ord om hur MR var i beroendeställning hos JM. Frågan är om detta beror på Jährestens inkompetens eller MRs ovilja att framstå som en hund?
Till slut erkände han - Jag var som en hund. Jag tror han talar sanning här och att han vill berätta sanning om resten. Däremot är jag inte helt säker på vissa av hans glidande svar i händelseförloppet 3/8. Beror detta på drogrus eller att det fanns en till person med på platsen förutom han och JM?
Nja, han säger ju så här till sin fästmö:

"M: (..) Hon lämnar myckte pengar och hjälper till, jag får hennes bil, kan inte ens köra riktigt bra.
Zohreh: Vad har du gjort för att ”hon” ska hjälpa dig så mycket som att ge dig sin bil mm.
Man hjälper inte någon utan anledning.
M: Jag ser till hennes barn och städar hennes hem mm."

(Jag har lånat develis citat från tidigare i tråden)

I samma samtal säger MR:

Jag har gjort sådana saker för henne, att om hon inte hjälper mig kan jag förstöra för henne.
/.../
Den här kvinnan som jag har hjälpt och gjort massa saker för henne, om hon inte hjälper mig nu då kommer jag förstöra för henne ordentligt
.”

Här kan han syfta på den inspelning han nu påstår att han har gjort.
Citera
2017-06-24, 22:46
Medlem
på tv4 fakta just nu är det en mamma barn som dödar för pengar,försäkring undra om jm kollat på det avsnittet
Citera
2017-06-24, 22:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag återger samtal med flickvännen och resten är Gashem, Omid, Jafar. Han har långa samtal utan problem.
... och dina bortförklaringar om hans egna ord och visioner efter mordet är anskrämligt dåliga. Google?
Han relaterar det han hört JM svamla om - och han verkar ganska förvirrad mellan varven.
Citat:
Vore han berörd över att ha mördat Göran så satt han inte och planerade sitt liv i Norge via hennes pengar.
Det lär inte vara några enstaka kronor om han ska starta en verksamhet. Bara fittan som bokade fel hotell landar..
Tror inte han är personligt "berörd"; han kommer säkert ihåg mordet som ett antal snabbt överstökade handrörelser, utförda av en person någonstans utanför sig själv (men som han sedan ändå vid rekonstruktionen lyckades återskapa). - Han såg det som en stor tjänst han gjort JM och hoppades få något i utbyte (eftersom det nog var det enda hon pratat om när hon försökt motivera honom).
Citat:
Han skrattar när han återger att JM sagt att hennes andra män andra enbart var ute efter hennes pengar, hans flickvän kontrar med ironi om att han är pengakåt.
Ja, det är ju en självklarhet att om en 20-åring visar intresse för en 40-årig sexbarnsmamma så måste den senare inneha något som är attraktivt för 20-åringen. - Och han var inte bara beroende av hennes hjälp när det gällde hans uppehållstillstånd; han var också beroende av pengar; det brukar fattiga och egendomslösa människor vara - men även rika, har jag både hört och sett.
Citat:
Det är tydligen jättekul att ha varit häktade, misstänkta för mord på hennes pappa:
" M skrattar när han säger att hans och kvinnans (Johanna) bild finns i tidningar och verkar glad över det. Han har sparat ett ex själv."
Ja, det är inte varje dag en flyktingpojke hamnar på förstasidan; klart han sparat ett ex. - alltid imponerar det på någon; han är ju nästan kändis... Återigen: Han verkar inte ha någon kontakt med brottet; allt är som en film för honom; som om han inte vore skyldig. - Han känner sig inte skyldig till något brott; han är mer förvirrad och omtumlad.
Citat:
Gud så rar han är ena stunden mot JM:
"M (Ohörbart) Jag älskar dig.
J Älskar dig. He he he, saknat dig."
Det där satt långt inne; nästan ohörbart, och är väl vad han tror att hon vill höra.
Citat:
Men Gud så han pratar när hon är utom räckhåll:
"Än så länge är kvinnan nyttig för mig och kvinnan vill leva med mig i Norge så vart ska jag åka?"
Jag kan inte åka någonstans eftersom jag inte har några pengar än så länge.
Och här har vi vad han försöker få flickvännen att hoppas: att han ska kunna skaffa pengar, men också naturligtvis vad han själv hoppas på. - Och vad var det hans matmor lärde honom:
Citat:
Ursprungligen postat av JM
Måste ha pengar. Allt handlar om pengar, måste ha pengar.
Citat:
Fortsätt du med dina visioner om den oskuldsfulle lille gossen på flykt, inte mig emot, men den bilden är tyvärr grymt naiv jämfört med det som de facto framkommer från honom själv.
Han försöker inbilla sig en massa saker; han är förvirrad och tvehågsen, deprimerad, drogad, ensam, vilsen, saknar sina föräldrar, sin flickvän... inte alls den förhärdade mördare du önskar göra honom till.
Citera
2017-06-24, 22:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Åt kniven i pappans öga, skrattade hon gott där hon låg i sängen och myste med sin
toyboy från Teheran. En kille som vet med sig att han är en lika dålig människa som
den matmor han skaffade sig när han kom hit till detta arma land tillsammans med runt
135 000 andra den där olycksaliga hösten 2015.
"Q: (hostar)Du hamnade hos en dålig person(menar Johanna).
M: Hon hamnade också hos en dålig person (menar sig själv)
" (Ur det develi citerade
tidigare idag)
"morfar, aj, aj, aj" sa visst MR...
Citat:
"- Jag ringer från Granliden, jag är allvarligt skadad och min man ligger död i sängen."

"Hur har du fått de här såren?
- Det vet jag inte. Det måste vara någon som har kommit in.
Har du fått dem i sömnen?
- Jaja, ni måste kom nu! skriker mamman allt mer desperat."

"I dubbelsängen ligger två skyltdockor och vi kan se hur ex-pojkvännen sätter sig gränsle över pappan och börjar hugga. Sedan hugger han mamman."
"Hon hade även frakturer i ansiktet."

Åklagaren: Tittar man på den rättsmedicinska undersökningen så har mamman 18 huggskador som förutom orsakat skador på ögonbotten och bland annat en leverskada. "
"Blodförlusten hade kunnat utgöra ett livshotande tillstånd."

"När det gäller makens obduktionsutlåtande hade maken 24 hugg- och skärskår som orsakade sår på bland annat lungor och luftstrupe. Knivspetsen hade gått av och fastnat i skallbenet, ganska nära ögat. Dödsorsaken var förblödning på grund av skadorna."
Live svt

Mördaräcklet MR berättar om hur Göran kämpade förtvivlat:
Citat:
"Han vaknade, han försökte stoppa mig. Och då var det hela tiden med sina händer försökte han liksom stoppa mig. Och hans hand träffade mig i ansiktet ett par gånger.
Därefter i och med att Göran blev högljudd då vaknade Anki. Och medan jag satt där över Göran då hugg jag även Anki med kniven."

"Göran, jo, han försökte skydda sig och tog upp sin hand. Han försökte liksom trycka och få bort mig med sin hand."

"Ja, jag tror första hugget träffade honom här på sidan, pekar på vänstra sidan av kroppen här på sidan."

"När det här skedde som det gjorde uppe i sovrummet på Granliden försökte Göran skydda sig med sina händer på något sätt?
Ja.
Hur gjorde han då?
Han höjde handen och sen under min haka och sen (ohörbart) under mina fötter.
Så han försökte skydda sig genom att hålla upp sina händer och även hålla upp din haka?
Ja."

"Försöker han resa på sig sen?
Ja.
Men han säger ingenting?
När jag hugg honom med första hugget då sa han, vad gör du? Och sen därefter när jag utdelade de andra huggen då var det bara att han jämrade. Och sista hugget när det träffade honom i ögat så blev han tyst."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in