2017-06-24, 19:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Måste ändå säga att en normal människa drar efter första gången man blir tillfrågad att mörda.
Han var ju på väg att dra därifrån efter att mamman AM gjort hembesök - men sedan hade JM övertalat honom att stanna.

Han hade många materiella fördelar hos JM + tagit ut hindersprövning och såg fram emot ett uppehållstillstånd. - Han kan inte heller direkt sägas ha befunnit sig i en "normal" situation: närmast på flykt, väntande på det här uppehållstillståndet som skulle gå snabbare om han bodde kvar hos JM och höll sig väl med henne exkl. mord. - Han hade flera landsmän han kunde prata med + kunde ta JM:s bil och sticka i väg på kvällarna, osv. - Han tog det onda med det goda men förmådde inte hantera det hela. - Han hade behövt ett ärligt stöd, vägledning och utbildning.
Citera
2017-06-24, 20:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Så sitter hon i rättegången och säger att "jag är en kvinna som njuter av min sexualitet" (ja, eller ngt sådant). Ja, det gör hon säkert, men för de yngre männen som av rädsla tvingas ställa upp så är det nog inte så njutningsfullt. Det är bara att läsa telefonavlyssningen i FUP där MR säger "hon är ju en gammal kvinna, vad ska jag med henne till"?
Det är väl ren tur att det inte blev mord redan då av bland annat MR.
Det stannade vid dödshot och grov misshandel - den ena fick flertal knivhugg, den andra benbrott inklusive att de var slagna med en pistol.
Jag hoppas verkligen de själva får upprättelse.

Avskrift intervju video:
Citat:
" Han sa att om vi inte lämnar ifrån oss mobilerna så kommer han att döda oss. Sen sa han att vi skulle på 600 000 kronor för att glömma saken.
När 19-åringen pratade med oss så smsade han samtidigt med 42-åriga kvinnan och berättade vad vi sa. Det märktes tydligt att hon sagt till honom vad han skulle göra. Hon var med på det här."

Några veckor senare (10 juli):
"När jag öppnade så trodde jag det var du Bashir som kom, men så fick jag se elva maskerade som trängde sig in. De anföll oss.
Först slog dom oss med en pistol så jag blev helt vimmelkantig, sen slog de oss med allt möjligt. Jag försökte skydda huvudet med händerna. De frågade varför vi filmat och vad vi gjort med filmen sen tog de våra mobiler.
Jag kände igen två personer i gänget eftersom båda varit på flyktingboendet. 25-åringen var en ur personalen och 19-åringen hade vi bott tillsammans med. Jag kände igen 19-åringen på hans röst och kropp. Dessutom har han en svullen fot och jag kände igen 25-åringen på hans svenska dialekt och på hans tatueringar.
Det var dom jag kände igen och det berättade jag för polisen. "

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Aam23/arbogakvinnans-valdslakejer-pekades-ut-fore-mordet--forhordes-aldrig

Hanteringen av polisärendet är bland det mest slapphänta som skådats och vedervärdiga JM försökte skylla på sin dotter gällande sexfilmen. Tvi vale för dessa avskum, både MR och JM.
En märklig dialog i sammanhanget från MR. Tror han att han dödade S och N då de hamnade på sjukhus? I förhör/rättegång framkommer att han försökt beställa pistol med leverans i Danmark på JMs order. Det finns en pistol med i misshandeln, dock har ej skottlossning/skottskador framkommit i media. I killarnas berättelse så är G de facto ute med bilen då de själva misshandlas i lägenheten.
Samtal i bilen 2016-08-22:
Citera
2017-06-24, 20:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han var ju på väg att dra därifrån efter att mamman AM gjort hembesök - men sedan hade JM övertalat honom att stanna.

Han hade många materiella fördelar hos JM + tagit ut hindersprövning och såg fram emot ett uppehållstillstånd. - Han kan inte heller direkt sägas ha befunnit sig i en "normal" situation: närmast på flykt, väntande på det här uppehållstillståndet som skulle gå snabbare om han bodde kvar hos JM och höll sig väl med henne exkl. mord. - Han hade flera landsmän han kunde prata med + kunde ta JM:s bil och sticka i väg på kvällarna, osv. - Han tog det onda med det goda men förmådde inte hantera det hela. - Han hade behövt ett ärligt stöd, vägledning och utbildning.
Jag håller med om att man ska försöka sätta sig in i hans situation, som naturligtvis inte var lätt. Han hade också otur som träffade på ondskan själv.
Men jag hävdar ändå att en människa som genom yttre omständigheter kan mörda någon för att få ett bättre liv själv är en förtappad människa.
Citera
2017-06-24, 20:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag citerade EN av otaliga kommentarer från MR som vittnar om hans egna girighet och slughet - förutom kriminalitet:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Han är ju helt vilsen och förstår långtifrån allt hon säger. Han försöker visa sig från sin bästa sida; bjuda till. - Han är deprimerad, frågande, förvirrad, halvt desperat, försöker hålla färgen inför sina kompisar, har svårt att förhålla sig till vad han gjort, osv.
Citat:
Du har nu försökt framställa honom som nån passiv marionett i de mest melodramatiska beskrivningar som skådats som ska ha strafflindring:

Nu senast blev han jämförd med en liten ynklig, prostituerad tjej och slutligen neddrogad av JM.
De bilder du försökt måla upp överensstämmer inte för fem öre med aktuell FUP och hans egen argumentation.
Nej, jag har ett eget "FUP" som jag då och då jämför med det officiella. - Vill du framställa honom som en kallhamrad och förhärdad drogmissbrukare som är beredd att göra allt för pengar; t.o.m. sälja sin egen mor..? - Hans "egen argumentation" baseras endast på det han känner till - och han är visserligen i dagens läge klar över hennes oärlighet, men jag tror inte han fullt ut är medveten om hennes förslagenhet, eller har förmått genomskåda hennes utstuderade manipulationer.
Citat:
Han röker på som en jävla skorsten med rökheroin sen långt innan hon kom in i bilden. Han jagar hasch dagligen på egen maskin. Vad är vitsen att minska hans ansvar gällande intag när han själv inte gör det?
Han har använt både opium och heroin i Teheran, han röker hasch, han jagar knark på plattan och beskriver tabletter han knaprar.
Ja, det är ingen nyhet att han är beroende av droger, eller att han då och då också blir erbjuden olika droger av sina kompisar. Vill inte minska hans eget ansvar för det han drar i sig, men anser inte att han ska ha något som helst ansvar - lika lite som AP - för det han inte drar i sig.
Citat:
Frågan är redan besvarad - teknisk bevisning leder till kapitulation och ett erkännande.
Ja, först och främst sökte han ju skydda JM med näbbar och klor, sedan efter "kapitulation och erkännande" för egen del: då han använde sig av uppdiktade personer som medverkat vid brottets utförande, blev det så småningom dags att i takt med bevis och överbevisning (telefonlistor, mastningar mm) närma sig sanningen och att JM kört bilen ut till G-liden. - Han vet ju vad han vet, så att säga; det jag är ute efter är vad han inte vet - men som JM kan vara på det klara med: att hon tillförde honom mer droger den 3 aug, t.ex. via maten. - Vad tror du om det? - Och vid sidan av vad du tror: Hur ska du kunna bevisa motsatsen..?
Citera
2017-06-24, 20:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Han är ju helt vilsen och förstår långtifrån allt hon säger. Han försöker visa sig från sin bästa sida; bjuda till. - Han är deprimerad, frågande, förvirrad, halvt desperat, försöker hålla färgen inför sina kompisar, har svårt att förhålla sig till vad han gjort, osv.Nej, jag har ett eget "FUP" som jag då och då jämför med det officiella. - Vill du framställa honom som en kallhamrad och förhärdad drogmissbrukare som är beredd att göra allt för pengar; t.o.m. sälja sin egen mor..?
Jag hänvisar till avlyssningar, dialoger som är med hans VÄNNER. Vad har hans citerade dialoger med henne att göra?!

I avlyssningarna efter mordet är han helt klar i knoppen när han återger sina miljonvisioner om att öppna egen verksamhet.
Men håll för all del kvar din bild, jag ska inte ta den ifrån dig.

JAG framställer honom inte som kallhamrad via att citera ur hans egna samtal - det lyckas han galant med själv. Repeterar om mördarens resonemang:

" Jag är girig och vill ha allt jag tycker om. Jag gör allt för att få det jag vill ha."

" Alla som jag har träffat förut eller om jag hade en pojkvän och tog hem honom, sade hon att de var var efter mina pengar då de varit här några daga. Men hon sa att du är inte en sådan person du är inte ute efter mina pengar…..skratt…..
Zohreh: Du tänker faktiskt på hennes pengar, skratt."

" Polisen har tagit mina papper. Än så länge är kvinnan nyttig för mig."

"Jag hade sagt till fittan att boka ett hotell nära hit, eftersom jag inte har tillräckligt med bensin, men fittan bokade hotell centralt. "

" Jag sade till kvinnan att om hon kan ge mig pengar så ska jag öppna en liten restaurang här i Norge. Jag får se om jag får pengar av henne när hon har kommit hit."

"Det är bara komma och vi har snart en bostad som du kan bo i med mig. Jag planerar att öppna en näringsverksamhet och arbeta här i Norge. Jag vill få tillstånd att servera alkohol med en liten bar i resturangen plus 4-5 biljardbord. En liten bar behövs bara för att få tillståndet att sälja alkohol."
Senast redigerad av develi 2017-06-24 kl. 20:51.
Citera
2017-06-24, 20:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag håller med om att man ska försöka sätta sig in i hans situation, som naturligtvis inte var lätt. Han hade också otur som träffade på ondskan själv.
Men jag hävdar ändå att en människa som genom yttre omständigheter kan mörda någon för att få ett bättre liv själv är en förtappad människa.
Är av åsikten att MR aldrig skulle ha mördat för pengar eller materiella ägodelar; ej heller för uppehållstillstånd; däremot i självförsvar, eller för att försvara någon mot angrepp.

Om han nu träffade på "ondskan själv", ska det inte mycket till för att han ska kunna genomskåda denna ondska och försöka värja sig mot den? Han var ju dock bara 20 år när dådet i A-boga begicks? - Och han var hög som ett hus - antingen genom egen förskyllan, eller pga att ondskan hade ett finger med i spelet.
Citera
2017-06-24, 20:44
Medlem
Citat:

Jag håller helt och hållet med. Han var i beroendeställning! Det kanske varit enklare att se om han var kvinna men jag tycker det är glasklart.

Tycker också att talesättet - Stor i orden liten på jorden, stämmer in ganska bra på MR.
Han vill verka så tuff och snackar så mycket.
Senast redigerad av rundkvist 2017-06-24 kl. 20:47.
Citera
2017-06-24, 21:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
I avlyssningarna efter mordet är han helt klar i knoppen när han återger sina miljonvisioner om att öppna egen verksamhet.
Men håll för all del kvar din bild, jag ska inte ta den ifrån dig.

JAG framställer honom inte som kallhamrad via att citera ur hans egna samtal - det lyckas han galant med själv. Repeterar om mördarens resonemang:

" Jag är girig och vill ha allt jag tycker om. Jag gör allt för att få det jag vill ha."

" Alla som jag har träffat förut eller om jag hade en pojkvän och tog hem honom, sade hon att de var var efter mina pengar då de varit här några daga. Men hon sa att du är inte en sådan person du är inte ute efter mina pengar…..skratt…..
Zohreh: Du tänker faktiskt på hennes pengar, skratt."

" Polisen har tagit mina papper. Än så länge är kvinnan nyttig för mig."

"Jag hade sagt till fittan att boka ett hotell nära hit, eftersom jag inte har tillräckligt med bensin, men fittan bokade hotell centralt. "

"Jag sade till kvinnan att om hon kan ge mig pengar så ska jag öppna en liten restaurang här i Norge. Jag får se om jag får pengar av henne när hon har kommit hit."

"Det är bara komma och vi har snart en bostad som du kan bo i med mig. Jag planerar att öppna en näringsverksamhet och arbeta här i Norge. Jag vill få tillstånd att servera alkohol med en liten bar i resturangen plus 4-5 biljardbord. En liten bar behövs bara för att få tillståndet att sälja alkohol."
Här pratar MR med sin fästmö sedan 4 år. Hon befinner sig i Iran. - Naturligtvis söker MR framställa det mesta från den ljusa sidan: Det är JM:s miljonvisioner han ger uttryck för, och han har aldrig - som han säger till Z - bett JM om några större penningsummor; det är hon och Google (eller hur nu översättningen gått till) som yrat om strandrestauranger och andra affärsverksamheter i No*ge - tills MR blivit så yr i mössan att han knappt vetat om det varit natt eller dag. - Han säger ju samtidigt till Z att han inte ens har pengar till bensin... Generös madam han har litat på, eller..?

"Klar i knoppen" kan definitivt diskuteras om han är. - Innan JM skulle åka i väg till T-land: "Igår kväll rökte jag på allt jag hade, hela 4 gram… jag drack alkohol också, en hel flaska whisky..."

När jag var i i Turkiet jobbade jag bara… Jag är girig och vill ha allt jag tycker om. Jag gör allt för att få det jag vill ha.
Senast redigerad av letsdoit 2017-06-24 kl. 21:12.
Citera
2017-06-24, 21:24
Medlem
Grandiosos avatar
Tack för ljudfilerna! Har dock bara ännu lyssnat till en av dem. Inspelningen där Möllerskan
har sin genomklappning på slutet och så låter det när en mycket störd, desperat person är
inträngd i ett hörn, pressad som aldrig förr och är slagen av den förödande insikten om att
hon inte längre kan styra och ställa med folk som hon vill; hennes manipulationsförmåga
räcker ingenstans, borta är all kontroll, hon har noll makt över någonting längre och
det är förstås lagom kul för henne att ha kommit underfund med sent omsider.
Hon kan inte beveka någon med de så lätt framkallade tårarna, hon är genomskådad,
ingen låter sig luras mera. Hur hon än mödar sig med fejkad gråt, förtvivlade miner,
darr på rösten, så är det lika förgäves. Hon möter en "publik" i rättssalen bortom all
hennes förmåga att dupera ett skvatt. Hon är som sagt genomskådad av alla,
blottad så fullständigt på all sin oerhörda egoism, gemena falskhet och infernaliska ondska.
Och då i det läget - då störtar det obehärskat fram ur henne i en enda mix av desperation,
bitterhet, raseri, hat och självömkans omåttliga förtvivlan och det blir rätt obehagligt
att lyssna av. Hon fäktar riktigt omkring sig med sitt osammanhängande ordflöde
inifrån sitt hopplösa hörn. Ett hörn där hon blir ännu mera intryckt genom
hotet om existensen av en inspelning där hon ska ha babblat på en timme om sin direkta
inblandning i det skedda. Hon kan inte utesluta att hotet är verkligt till hundra procent
och det ryser hon inför, den möjligheten. Självklart gör hon det även om hon begriper
hur jävligt illa hon ändå ligger till, inspelning eller ej.

Inför redogörelsen om hennes mammas tillstånd, ansiktsförlamning och bestående nervskador
i ena armen med mera, är det inte tal om att rysa. Medlidande uppväcks icke här.
Det kunde inte vara henne mer likgiltigt än vad det är om hur mamman har det nu.
Åt kniven i pappans öga, skrattade hon gott där hon låg i sängen och myste med sin
toyboy från Teheran. En kille som vet med sig att han är en lika dålig människa som
den matmor han skaffade sig när han kom hit till detta arma land tillsammans med runt
135 000 andra den där olycksaliga hösten 2015.
"Q: (hostar)Du hamnade hos en dålig person(menar Johanna).
M: Hon hamnade också hos en dålig person (menar sig själv)
" (Ur det develi citerade
tidigare idag)
Senast redigerad av Grandioso 2017-06-24 kl. 22:03.
Citera
2017-06-24, 21:25
Bannlyst
Blir inte MR utvisad när domen faller hoppas jag innerligt civilsamhället vidtar åtgärder och kastar ut honom själva. JÄVLA SVIN. Lever på statens pengar och är girig af. Öppna inte hjärtan, öppna utlämningsportARNA!!
Citera
2017-06-24, 21:34
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Jag håller helt och hållet med. Han var i beroendeställning! Det kanske varit enklare att se om han var kvinna men jag tycker det är glasklart.

Tycker också att talesättet - Stor i orden liten på jorden, stämmer in ganska bra på MR.
Han vill verka så tuff och snackar så mycket.
Precis. Han vill få sin fästmö att tro på det ljuva livet som skulle kunna bli en verklighet om bara MR fortsatte leva ett "litet tag" till med JM. Flickvännen uttryckte oro om att det kunde kanske leda till mer mord, då säger MR till henne att inte prata om det i telefonen. Han är inte klar i knoppen, och har egentligen ingen egen idé om hur han ska lösa sin situation, men han vill måla upp ett tänkbart positivt scenario.
Citera
2017-06-24, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Här pratar MR med sin fästmö sedan 4 år. Hon befinner sig i Iran. - Naturligtvis söker MR framställa det mesta från den ljusa sidan: Det är JM:s miljonvisioner han ger uttryck för, och han har aldrig - som han säger till Z - bett JM om några större penningsummor; det är hon och Google (eller hur nu översättningen gått till) som yrat om strandrestauranger och andra affärsverksamheter i No*ge - tills MR blivit så yr i mössan att han knappt vetat om det varit natt eller dag. - Han säger ju samtidigt till Z att han inte ens har pengar till bensin... Generös madam han har litat på, eller..?

"Klar i knoppen" kan definitivt diskuteras om han är. - Innan JM skulle åka i väg till T-land: "Igår kväll rökte jag på allt jag hade, hela 4 gram… jag drack alkohol också, en hel flaska whisky..."

När jag var i i Turkiet jobbade jag bara… Jag är girig och vill ha allt jag tycker om. Jag gör allt för att få det jag vill ha.
Jag återger samtal med flickvännen och resten är Gashem, Omid, Jafar, OKM. Han har långa samtal utan problem.
... och dina bortförklaringar om hans egna ord och visioner efter mordet är anskrämligt dåliga. Google?

Vore han berörd över att ha mördat Göran så satt han inte och planerade sitt liv i Norge via hennes pengar.
Det lär inte vara några enstaka kronor om han ska starta en verksamhet. Bara fittan som bokade fel hotell landar..
Det är som sagt nån Jafar han inviterar samt talar med nån OKM. Inte flickvännen.

Han skrattar när han återger att JM sagt att hennes andra män andra enbart var ute efter hennes pengar, hans flickvän kontrar med ironi om att han är pengakåt.

Det är tydligen jättekul att ha varit häktade, misstänkta för mord på hennes pappa:
" M skrattar när han säger att hans och kvinnans (Johanna)bild finns i tidningar och verkar glad över det. Han har sparat ett ex själv."

Gud så rar han är ena stunden mot JM:
"M (Ohörbart) Jag älskar dig.
J Älskar dig. He he he, saknat dig."

Men Gud så han pratar när hon är utom räckhåll:
"Än så länge är kvinnan nyttig för mig och kvinnan vill leva med mig i Norge så vart ska jag åka?"
Jag kan inte åka någonstans eftersom jag inte har några pengar än så länge.

Fortsätt du med dina visioner om den oskuldsfulle lille gossen på flykt, inte mig emot, men den bilden är tyvärr grymt naiv jämfört med det som de facto framkommer från honom själv.
Senast redigerad av develi 2017-06-24 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in