Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-24, 05:23
  #1
Medlem
Hej kära Flash.

Jag behöver er hjälp.

Det är så att jag förra året började nytt jobb. Efter att ha hoppat runt hela yrkeslivet (närmar mig 30), har jag nu för första gången fått fast jobb. I sig otroligt skönt.

Dock finns ett, enligt mig, stort problem. Min närmsta chef är nästan osannolikt arrogant. Hon går till 100% med näsan i vädret och beter sig verkligen som att hon ligger ett stort snäpp över alla andra. Kan tyckas som att detta bara är något att ignorera, men jag har försökt det och det går inte. Min avdelning väldigt liten, så jag jobbar väldigt nära den här odrägliga människan och kan inte undvika henne heller. Hon är oftast inte otrevlig, bara extremt ignorant och arrogant i sin attityd mot andra, i synnerhet mig.

I längden har jag märkt att detta tar enormt mycket på mitt självförtroende, att ständigt bli bemött som att jag är mindre vetande - eller om man så vill, ett barn. Hon påpekar ofta självklarheter och får det att låta som att även de mest basala grejer är sånt som jag inte skulle ha koll på. Sanningen är att jag gör ett ganska så rejält mycket jobb än henne, särskilt när hon inte är där och kan påverka mig negativt.

Sanningen är den att jag är så EXTREMT trött på att jobba för sådana här människor. Därför har jag kommit fram till att jag vill vara kvar på jobbet, men bli av med henne. I princip skulle jag vilja ta över hennes roll som arbetsledare för övriga gruppen och jag är helt övertygad om att jag skulle kunna göra det bättre än henne. Jag har fått flera vänner på jobbet i övrigt och gillar att jobba där. Det är bara henne jag vill bli av med.

Jag kan knappast vara den första människan på jorden med det här problemet, så snälla ge mig era bästa tips. Inga olagligheter självklart, men om ni har nåt bra sätt att få henne att byta jobb, så är jag tacksam för tips.
Citera
2017-06-24, 06:08
  #2
Avstängd
Vad är det för jobb?
Citera
2017-06-24, 06:14
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Låter bara som hon är i behov av ett redigt knull. Spända företagskvinnor får ofta alldeles för lite kuk i det här landet då gigolomarknaden är starkt underbemannad.
Citera
2017-06-24, 08:24
  #4
Medlem
elastikmandens avatar
Sluta prata skit! Det här är inte ett så ovanligt problem på en arbetsplats. Lyssna istället på det TS skriver, och ta det på allvar! Själv är jag i ett jobb, där det finns två chefer på plats, en som är skön och underbar, och en som är odräglig mot sin personal. Och som sjukskriver sig så snart den minsta skiten kommer på tvären. (lika bra det.)

Ts: Jag är alldeles säker på att även din chef har en chef, och det är där du skall börja. Det bästa är dock om du är medlem i något fackförbund, och därigenom kan få en facklig representant med dig. Sådant skall man inte och aldrig acceptera. Vi har lager och reglar som gäller alla.

Så vidare du inte jobbar på ett ställe (privat), där hon verkligen ÄR chefen?

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet...vald/mobbning/

Läs igenom det som står i länken och utgå därifrån. Man kan alltid anmäla....
Citera
2017-06-24, 08:43
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Om du hade stått mitt emot mig, hade jag gett dig en ordentlig flapp på käften! Även om jag är ganska kort och utan rutor på bröstet. Håll truten och hitta ett jobb!

Jag har ett jobb fast jag är på semester nu och är själv lageransvarig så jag behöver inte dras med jobbiga chefer så pilutta dig

Vem fan gnäller hos facket för att chefen är en snorkig snobb? Vad händer om kaffekokaren krånglar på ditt jobb, går ni ut i strejk då? Inte konstigt att landet går åt pepparn med gnällmasar som du.
Edit:
Sedermera vet jag inte vilken livserfarenhet du har men mig veterligen så blir folk mer lättsamma och vänligt inställda om de får knulla oftare, det kan man bla. märka på vår platschef när han fått ligga för lite.

Du kanske själv skulle behöva ett ligg så spänd och skitnödig som du verkar
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2017-06-24 kl. 09:16.
Citera
2017-06-24, 09:44
  #6
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jag har ett jobb fast jag är på semester nu och är själv lageransvarig så jag behöver inte dras med jobbiga chefer så pilutta dig

Vem fan gnäller hos facket för att chefen är en snorkig snobb? Vad händer om kaffekokaren krånglar på ditt jobb, går ni ut i strejk då? Inte konstigt att landet går åt pepparn med gnällmasar som du.
Edit:
Sedermera vet jag inte vilken livserfarenhet du har men mig veterligen så blir folk mer lättsamma och vänligt inställda om de får knulla oftare, det kan man bla. märka på vår platschef när han fått ligga för lite.

Du kanske själv skulle behöva ett ligg så spänd och skitnödig som du verkar
så jävla bra, att du har ett jobb, och är på semester. Då är du kanske själv ansvarig, och begriber inte hur det kan kännas att bli mobbat på sitt jobb? Om du visste det, skulle du inte vara så jävla kaxig. Och Nej, att knulla runder löser inte allt. Fortsatt skön semester på dig.😎
Citera
2017-06-24, 10:12
  #7
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
så jävla bra, att du har ett jobb, och är på semester. Då är du kanske själv ansvarig, och begriber inte hur det kan kännas att bli mobbat på sitt jobb? Om du visste det, skulle du inte vara så jävla kaxig. Och Nej, att knulla runder löser inte allt. Fortsatt skön semester på dig.😎

Om nu chefen sysslar med aktiv mobbing och regelrätta trakasserier så ska såklart nämnda person stå till svars för det och helst snarast möjligt tas bort från positionen eftersom sådana personer inte har något att göra på ansvarspositioner och kan vara en direkt fara på flera nivåer.

Nej, ligg löser inte "alla" problem men det hjälper många, det finns ingen universal lösning för allt och om det fanns det hade väldigt många chefer nog kunnat ersättas med ett aktivt delegeringssystem och en postlåda. Men på vad TS säger så låter det bara som om det rör sig om en överambitiös platschef med mer utbildning än folkvett som ofta levereras med en käpp i röven och bara ser sin nuvarande position som ett stopp på vägen till toppen.

Mitt inlägg var inte menat att vara sexistiskt trams (höhö, knulla henne), det är ett biologiskt faktum att många får för lite sex detta pga att jobb och åtaganden speciellt bland karriärstyper tar alldeles för mycket tid med hemarbete, helgarbete, irreguljära arbetstider mm och detta gör folk i längden sura, griniga, irriterade mm. och ofta tar ut frustrationen på folk i sin omgivning alt. går in i väggen.

Sen finns också ett select few som bara är konstanta obotliga skitstövlar, nu har jag inte träffat TS chef och har ingen bakgrundsinfo om personen så TS har enligt mig tre alternativ om hon nu inte sysslar med något som direkt visar att hon är olämplig att jobba på företaget eller gör något hon kan få rättegång för (det är inte olagligt att vara en otrevlig skitstövel dock), ligg med henne, ignorera henne eller skaffa ett annat jobb.

Alternativt kan han starta en undermineringskampanj mot henne med sina missnöjda arbetskamrater fast om hon nu är en kompetent individ och TS kanske bara är en tunnhudad gnällspik (sådana finns också, vi hör ju bara TS sida av historien, chefen har kanske anledning till sin attityd), så skulle ju chefen bli den mobbade.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2017-06-24 kl. 10:42.
Citera
2017-06-24, 12:18
  #8
Medlem
Behandla chefen som luft. Ta över hennes arbetsuppgifter och lyssna inte på henne alls.
Gör som du vill ändå och få alla andra att göra likadant.
En chef utan förtroende kommer försvinna.

Skär sönder hennes bildäck och mobba henne som fan.
Skär sönder dem en gång i månaden.
Kvinnor är lätta att knäcka.
Citera
2017-06-24, 13:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Låter bara som hon är i behov av ett redigt knull. Spända företagskvinnor får ofta alldeles för lite kuk i det här landet då gigolomarknaden är starkt underbemannad.

Jadu, jag är själv kvinna så den saken kan jag ju tyvärr inte stå till tjänst med. Men du kanske är sugen?
Citera
2017-06-24, 13:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Sluta prata skit! Det här är inte ett så ovanligt problem på en arbetsplats. Lyssna istället på det TS skriver, och ta det på allvar! Själv är jag i ett jobb, där det finns två chefer på plats, en som är skön och underbar, och en som är odräglig mot sin personal. Och som sjukskriver sig så snart den minsta skiten kommer på tvären. (lika bra det.)

Ts: Jag är alldeles säker på att även din chef har en chef, och det är där du skall börja. Det bästa är dock om du är medlem i något fackförbund, och därigenom kan få en facklig representant med dig. Sådant skall man inte och aldrig acceptera. Vi har lager och reglar som gäller alla.

Så vidare du inte jobbar på ett ställe (privat), där hon verkligen ÄR chefen?

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet...vald/mobbning/

Läs igenom det som står i länken och utgå därifrån. Man kan alltid anmäla....

Tack för att du reagerar! Ja, hon har en chef över sig, VD:n. Det är ett litet företag. Jag ska försöka boka in ett möte med VD:n, som jag uppfattar som vettig, och ta upp det med honom så diplomatiskt jag kan. Har själv insett att jag faktiskt mår dåligt av hennes beteende, så någon förändring måste det ske. Det är hon eller jag.
Citera
2017-06-24, 13:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Behandla chefen som luft. Ta över hennes arbetsuppgifter och lyssna inte på henne alls.
Gör som du vill ändå och få alla andra att göra likadant.
En chef utan förtroende kommer försvinna.

Skär sönder hennes bildäck och mobba henne som fan.
Skär sönder dem en gång i månaden.
Kvinnor är lätta att knäcka.


Faktiskt ganska intressant ändå, för det är precis detta jag gör. Bortsett från att skära sönder bildäcken då, sjukt onödigt om man blir upptäckt... Men jag tar faktiskt över hennes arbetsuppgifter steg för steg och kör mitt eget race i den mån jag kan. Det märks att hon tycker det är jobbigt att inte ha full kontroll, men det är hennes problem.
Citera
2017-06-24, 13:28
  #12
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kritik
Jadu, jag är själv kvinna så den saken kan jag ju tyvärr inte stå till tjänst med. Men du kanske är sugen?

Är hon snygg? Vem vet, hon kanske gillar att mysa med kvinnor, var lite öppen

Citat:
Ursprungligen postat av Kritik
Tack för att du reagerar! Ja, hon har en chef över sig, VD:n. Det är ett litet företag. Jag ska försöka boka in ett möte med VD:n, som jag uppfattar som vettig, och ta upp det med honom så diplomatiskt jag kan. Har själv insett att jag faktiskt mår dåligt av hennes beteende, så någon förändring måste det ske. Det är hon eller jag.

Då är det bäst du får med dig så många inom din egen avdelning som möjligt. Det är en sak om en klagar men om hela avdelningen har klagomål på din chef så borde det ligga i VDns högsta intresse att få reda det för isåfall är det grund för uppsägning eller iaf en skärp reprimand.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback