2017-05-19, 09:51
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Menar du DOS? Det är kärnan som arbetar bakom Windows...
Frågar du mig? Jag som undrar ju... Menar du när man trycker på F11 och får upp boot alternativ samt när man installerar windows är via Dos?
Senast redigerad av I'm A 2017-05-19 kl. 09:56.
Citera
2017-05-19, 10:11
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Menar du DOS? Det är kärnan som arbetar bakom Windows...
(Väldigt enkelt beskrivet.)
Dessutom helt felaktigt i dagens windows-system, men det är inte topic.

Undra om man menar att starta installationsprogrammet direkt från installationsmediet? Typ boot from CD eller så?
Citera
2017-05-19, 10:22
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Dessutom helt felaktigt i dagens windows-system, men det är inte topic.

Undra om man menar att starta installationsprogrammet direkt från installationsmediet? Typ boot from CD eller så?

Jag förstår fortfarande inte vad han menar.
Kan det vara att man gör någon installation i Bios?
Citera
2017-05-19, 10:24
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag förstår fortfarande inte vad han menar.
Kan det vara att man gör någon installation i Bios?
Tror snubben snackar om att starta en windowsinstallation direkt från installationsmedia, men jag är inte säker jag heller.

Installation i bios? Vad är det för något?
Citera
2017-05-24, 01:12
Medlem
enflaskavitts avatar
Jag har en nybyggd dator och jag försöker installera ett äkta Windows 10 Pro 64-bit utan resultat. Jag har kommit igenom hela installationen till att datorn startat om efter installationen, men då dirigeras jag återigen till installationsmenyns startsida. Vad jag förstått ska jag ändra så att jag sätter hårddisken (M.2 Samsung 250GB) framför USB-stickan att starta upp operativsystemet ifrån, denna ändring kan jag göra i BIOS.

Jag blir inte klok på denna BIOS, eller UEFI som det också kallas, och jag har kört fast. Jag har ett Gigabyte ga-z97x-gaming-3 moderkort men jag vet inte hur jag ska få hårddisken att gå före USB-enheten. Jag har prövat koppla ur stickan vid omstart men då hittar systemet ingen hårddisk eller enhet. Vid första installation kunde jag välja M.2-kortet så det verkar fungera som det ska.

1. Är jag på rätt spår då jag tänker att det enda som återstår är att sätta M.2 hårddisken som prioritet framför USB-stickan?

2. Jag har läst moderkortets manual men är inte säker på hur jag ska orientera mig i BIOS. Några tips på hur jag ska gå tillväga för att välja hårddisken som plats för operativsystemet?

Tack på förhand!
Citera
2017-05-25, 00:36
Medlem
enflaskavitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enflaskavitt
Jag har en nybyggd dator och jag försöker installera ett äkta Windows 10 Pro 64-bit utan resultat. Jag har kommit igenom hela installationen till att datorn startat om efter installationen, men då dirigeras jag återigen till installationsmenyns startsida. Vad jag förstått ska jag ändra så att jag sätter hårddisken (M.2 Samsung 250GB) framför USB-stickan att starta upp operativsystemet ifrån, denna ändring kan jag göra i BIOS.

Jag blir inte klok på denna BIOS, eller UEFI som det också kallas, och jag har kört fast. Jag har ett Gigabyte ga-z97x-gaming-3 moderkort men jag vet inte hur jag ska få hårddisken att gå före USB-enheten. Jag har prövat koppla ur stickan vid omstart men då hittar systemet ingen hårddisk eller enhet. Vid första installation kunde jag välja M.2-kortet så det verkar fungera som det ska.

1. Är jag på rätt spår då jag tänker att det enda som återstår är att sätta M.2 hårddisken som prioritet framför USB-stickan?

2. Jag har läst moderkortets manual men är inte säker på hur jag ska orientera mig i BIOS. Några tips på hur jag ska gå tillväga för att välja hårddisken som plats för operativsystemet?

Tack på förhand!

Jag löste det. Problemet var att moderkortet hade fel drivrutin installerad så det var bara att lägga den senaste på en USB-sticka och installera den nya versionen. En omstart senare så startade Windows 10 precis som det skulle.
Citera
2017-06-13, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag menar GIVETVIS foldrar på den partitionen de är verksamma vilket är Os partitionen.

Jag har själv ett antal program på D:, en del av dem fungerar inte efter en ominstallation av C: därför att de har vitala foldrar på partitionen de agerar - C:.
Hej igen efter ett tag.

Har kollat upp detta "Cloneapp" men enligt någon youtube video så backar den bara upp inställningar, och detta endast på vissa supported program, men detta innebär väl inte nödvändigtvis vitala filer på partitionen C? Så om jag vill ominstallera windows som är på C och fortfarande ha alla program som är installerade på D fungera efter ominstalleringen, så är detta något som inte har någon enkel lösning, om ens någon lösning över huvud taget i dagsläget?
Citera
2017-06-23, 22:45
Medlem
Återställa bärbar dator

Hej.
Farsan börjar bli gammal. Han har köpt en ny bärbar dator nyss. Tyvärr glömde han lösenordet direkt. Och då menar jag det lösen som ger en åtkomst till skrivbordet. Han kommer alltså inte ens in i datorn.

Vad göra åt detta? Kan man mekaniskt fabriksåterställa på något sätt?
Citera
2017-06-23, 22:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinkenPinken
Hej.
Farsan börjar bli gammal. Han har köpt en ny bärbar dator nyss. Tyvärr glömde han lösenordet direkt. Och då menar jag det lösen som ger en åtkomst till skrivbordet. Han kommer alltså inte ens in i datorn.

Windows 10 antar jag? Det är bra om sådan information medföljer när man ställer en sån här fråga.

En snabb googling gav detta:

https://www.howtogeek.com/222262/how-to-reset-your-forgotten-password-in-windows-10/

Värt att prova. I värsta fall kan man ju blåsa om Windows, han har ju ändå inte hunnit göra något med datorn knappt.
Citera
2017-06-23, 22:50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinkenPinken
Hej.

Visst kan man. "Hur" är modellspecifik. Läs manualen/sök på tillverkarens hemsida.
Citera
2017-06-23, 22:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Visst kan man. "Hur" är modellspecifik. Läs manualen/sök på tillverkarens hemsida.

Det hänger inte på datormodellen utan på operativsystemet.
Citera
2017-06-23, 23:05
Medlem
Ja, Windows 10. Helt nyköpt dator. En dålig, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in