2017-06-23, 20:42
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
En tanke slog mig kring det här med inspelningen och jag hoppas att följande scenario inte stämmer: låt säga att MR spelade in JM's erkännande på sin mobil, visar upp det och hotar med att "åker jag dit så åker du dit åxå". JM raderar filen. MR går ut från hotellrummet. Ingen övrig inspelning äger rum. Låt säga att MR nu fejkar en inspelning för att få JM att bryta ihop och erkänna, eftersom han vet att hon vet att hon är roten till allt det onda i detta brott...

Jag håller tummarna ett tag till att det är ett smuggelband påväg hit genom Europa, men tyvärr känns den möjligheten ganska liten

Jag tycker också att historien låter lite för långsökt för att hålla att nagelfaras. Om man utgår från att MR är mer förslagen än vad som hittills framkommit, och om man spekulerar fritt (och kanske i lika långsökta banor som att inspelningen skulle ha valsat runt i Mellanöstern med en människosmugglare ☺️):

Kan historien möjligtvis vara nån sorts täckmantel för att det i verkligheten är någon i närheten som har inspelningen i sin ägo men tvekar in i det sista att låta MR få tillbaks den, kanske för att man haft andra, personliga planer för den? Kanske nån av de som var med och misshandlade de av JM "övergreppade" flyktingpojkarna? Kanske nån bekant till DB (han väl var med i Stockholm?) eller kanske svärsonen/hans vänner/nån i hans släkt, nån med en kusin i Iran? Nån här som vägrat släppa den ifrån sig för att deras identitet då riskerar framkomma, nån som kanske i hemlighet tänkt sig ha användning av den själv som utpressning mot JM om hon skulle råka komma undan rättvisan och bli frisläppt? Nån smart nog att spela dubbelspel med MR och som egentligen aldrig tänkt att han skulle få tillgång till den? Men som inser att det är helt kört för JM nu, vilket gör inspelning oanvändbar i det i hemlighet tilltänkta syftet? Kanske den kommer fram nu av den anledningen? Kanske den valsat runt med en "knarkhandlare" på närmare håll, menar jag? Eller är det helt otänkbart och snurrigt? 🙃

PS. Tack snälla 3za för att du lät oss vara med och höra ett litet avsnitt av det du upplevt av JMs skådespeleri i rättsalen! 💚
Citera
2017-06-23, 21:11
Medlem
K.Stroganoffs avatar
Det är mycket som inte stämmer, för mig då. Varför har inte MR, svärsonen och dottern inte hörts mer om misshandeln av afganerna som filmade Johannas pippande? Vem som initierade detta står nog självklart.
Jag misstänker starkt att svärsonen(afgan) och ev. dottern varit medskyldiga eller direkt skyldiga till Akis "drunkning". Av en ren händelse har de ju också fått motta 70 000:- + 70 000:- efter att Aki dog.

De två har dessutom varit de minst villiga att snacka i rätten.
Sedan har vi ju den här Ghasem också...
Citera
2017-06-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Stroganoff
Det är mycket som inte stämmer, för mig då. Varför har inte MR, svärsonen och dottern inte hörts mer om misshandeln av afganerna som filmade Johannas pippande? Vem som initierade detta står nog självklart.
Jag misstänker starkt att svärsonen(afgan) och ev. dottern varit medskyldiga eller direkt skyldiga till Akis "drunkning". Av en ren händelse har de ju också fått motta 70 000:- + 70 000:- efter att Aki dog.

De två har dessutom varit de minst villiga att snacka i rätten.
Sedan har vi ju den här Ghasem också...
Detta har jag också funderat på. Finns det ingen förklaring varför pengarna kommit in och varifrån i FUP. DB har han inte fått några pengar?
Citera
2017-06-23, 21:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Usch, vad Johanna är hemsk. Så kall att hon enkelt går över lik, offrar sina barn och föräldrar för sin kåthet till pengar och sex med småpojkar i beroendeställning.

Hon var/är inte framgångsrik i någon av alla roller hon spelar/spelat. Ett psykologiskt freak och undermålig mamma som aldrig kommer inse hur illa hon gjort sina barn. Det enda hon kan tänka på är att ingen frågar hur hon mår.

Jag lider med hennes barn när jag hör Wenna fråga henne om det inte är dags att säga sanningen för barnen J, D och A:s skull. På frågan om hur hon tror barnen J och D mår svarade hon "dåligt", men på frågan om hur A mår hördes inget svar. Kan det bero på att A valt att säga sanningen?
Hon är inte framgångsrik på nån front, hon är ett misslyckat missfoster.

Jag har svårt att skriva epitet "mamma" varenda gång beroende på vad hon gjort sina barn.
Hennes respektlösa uttalanden om sina föräldrar äcklar mig och hon, dottern från helvetet, är misstänkt för mord/mordförsök på båda.

Att sen försöka framställa henne som framgångsrik företagare visar hur slöa knivar vissa har i sin låda.
Det är en skrupelfri person som luktat sig till en lukrativ marknad i en period där kommunerna var kraftigt överbelastade. Hon hade flyt med andra ord snarare än att hon var framgångsrik.

JM viftade med en sedelbunt till redan överfulla hem och undrade om de ändå inte kunde trycka in en till som kunde sova på golvet?

Varken JMs företag eller personen i ett av familjehemmen kunde redovisa x antal flyktingar enligt IVOs inspektion.

Som kulmen vill hon ha sex med tonåringar.
Senast redigerad av develi 2017-06-23 kl. 21:55.
Citera
2017-06-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Usch, vad Johanna är hemsk. Så kall att hon enkelt går över lik, offrar sina barn och föräldrar för sin kåthet till pengar och sex med småpojkar i beroendeställning.

Hon var/är inte framgångsrik i någon av alla roller hon spelar/spelat. Ett psykologiskt freak och undermålig mamma som aldrig kommer inse hur illa hon gjort sina barn. Det enda hon kan tänka på är att ingen frågar hur hon mår.

Jag lider med hennes barn när jag hör Wenna fråga henne om det inte är dags att säga sanningen för barnen J, D och A:s skull. På frågan om hur hon tror barnen J och D mår svarade hon "dåligt", men på frågan om hur A mår hördes inget svar. Kan det bero på att A valt att säga sanningen?
Det bär väl henne emot att säga att han mår bättre nu efter att han sagt sanningen och fått bort klumpen i magen.
Hon själv fungerar ju inte på det sättet att hon får en klump i magen när hon ljuger.
Citera
2017-06-23, 22:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
Glad midsommar, ta hand om dig Anki. Du fick en bit av mitt hjärta i onsdags.

https://minfil.org/feXaO9b8bc/Anki_ber_ttar.wav
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Oj wow. Tack för ljudfilen.
Många som snyftar helt förståeligt.
Det är ett mycket gripande vittnesmål och via Ankis berättelse blir det mer tydliggjort vilket enormt trauma det är, under vilken press hon levt och hur alla deras framtidsplaner om en fin ålderdom bara försvann.
Citera
2017-06-23, 22:40
Medlem
Är det bara jag, men låter inte JM's gråt och härj i (JM goes bananas) så uppenbart fake som någonting kan vara? Lite som när Mats Alm satt och fejkböla i tv.
Citera
2017-06-23, 23:26
Medlem
Kallixs avatar
Midsommarafton kom och gick. Har en hel del att läsa ikapp nu. Men först vill även jag tacka 3za och lasternassumma för ljudklipp och bearbetning av dessa.

Jag håller med en skribent om att det är en hel del man missar vid live-rapporteringarna. Fast jag vill också ge dessa journalister en stor eloge, man får faktiskt en hyfsat bra bild av det väsentligaste som sägs.

Kan ljudupptagningarna från rättegångsdagarna beställas i sin helhet senare?
Citera
2017-06-23, 23:39
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kommer ju att bli intressant att höra vad Hikes har att anföra mot det här, mängden eller rättare sagt frånvaron av kiselalger talar ju sitt tydliga språk, A*i drunknade inte i sjön uppenbarligen.

Hikes slutpläderingen lär ju få bli något i hästväg för att kunna få loss JM från det hon är anklagad för.
Precis. Man blir nästan sugen på att börja fundera på vad som egentligen hände den eftermiddagen - kvällen den 7 augusti 2015. Nu är jag för trött. Och jag tror att vi aldrig kommer att få veta det. Jag känner med Akis familj. Fy f-n vad vidrigt att inte få svar på sina frågor och våndor.

Hans släkt har varit trogna besökare under rättegången, säkert i förhoppningen att få någon mer pusselbit i pusslet vad som hände deras son och bror.

Hur mångas liv har JM totalt förstört? Och ingen frågar hur hon mår.... Jag har inga ord för detta. Jag blir lika upprörd varje gång jag funderar på vidden av alla hennes handlingar, dvs inte bara morden och mordförsöket.
Citera
2017-06-23, 23:52
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Jag tycker också att historien låter lite för långsökt för att hålla att nagelfaras. Om man utgår från att MR är mer förslagen än vad som hittills framkommit, och om man spekulerar fritt (och kanske i lika långsökta banor som att inspelningen skulle ha valsat runt i Mellanöstern med en människosmugglare ☺️):

Kan historien möjligtvis vara nån sorts täckmantel för att det i verkligheten är någon i närheten som har inspelningen i sin ägo men tvekar in i det sista att låta MR få tillbaks den, kanske för att man haft andra, personliga planer för den? Kanske nån av de som var med och misshandlade de av JM "övergreppade" flyktingpojkarna? Kanske nån bekant till DB (han väl var med i Stockholm?) eller kanske svärsonen/hans vänner/nån i hans släkt, nån med en kusin i Iran? Nån här som vägrat släppa den ifrån sig för att deras identitet då riskerar framkomma, nån som kanske i hemlighet tänkt sig ha användning av den själv som utpressning mot JM om hon skulle råka komma undan rättvisan och bli frisläppt? Nån smart nog att spela dubbelspel med MR och som egentligen aldrig tänkt att han skulle få tillgång till den? Men som inser att det är helt kört för JM nu, vilket gör inspelning oanvändbar i det i hemlighet tilltänkta syftet? Kanske den kommer fram nu av den anledningen? Kanske den valsat runt med en "knarkhandlare" på närmare håll, menar jag? Eller är det helt otänkbart och snurrigt? 🙃

PS. Tack snälla 3za för att du lät oss vara med och höra ett litet avsnitt av det du upplevt av JMs skådespeleri i rättsalen! 💚
I mitt, iofs mycket trötta huvud, är dina teorier inte alls helt otänkbara. Mer logiska än att en människo- och knarksmugglare skulle ha fått mandat att ta hand om materialet som hade inneburit att det hade hamnat väldigt långt bort från MRs möjlighet att få tag i det.
Senast redigerad av Kallix 2017-06-23 kl. 23:57.
Citera
2017-06-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Midsommarafton kom och gick. Har en hel del att läsa ikapp nu. Men först vill även jag tacka 3za och lasternassumma för ljudklipp och bearbetning av dessa.

Jag håller med en skribent om att det är en hel del man missar vid live-rapporteringarna. Fast jag vill också ge dessa journalister en stor eloge, man får faktiskt en hyfsat bra bild av det väsentligaste som sägs.

Kan ljudupptagningarna från rättegångsdagarna beställas i sin helhet senare?

När ljudupptagningarna blir allmänt tillgängliga brukar dom finnas här i trådstarten. Förmodligen efter att TR-domen kommit.
Citera
2017-06-23, 23:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När ljudupptagningarna blir allmänt tillgängliga brukar dom finnas här i trådstarten. Förmodligen efter att TR-domen kommit.
Tack! Just den här rättegången tror jag faktiskt att jag även vill lyssna mig igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in