Citat:
En tanke slog mig kring det här med inspelningen och jag hoppas att följande scenario inte stämmer: låt säga att MR spelade in JM's erkännande på sin mobil, visar upp det och hotar med att "åker jag dit så åker du dit åxå". JM raderar filen. MR går ut från hotellrummet. Ingen övrig inspelning äger rum. Låt säga att MR nu fejkar en inspelning för att få JM att bryta ihop och erkänna, eftersom han vet att hon vet att hon är roten till allt det onda i detta brott...
Jag håller tummarna ett tag till att det är ett smuggelband påväg hit genom Europa, men tyvärr känns den möjligheten ganska liten
Jag håller tummarna ett tag till att det är ett smuggelband påväg hit genom Europa, men tyvärr känns den möjligheten ganska liten

Jag tycker också att historien låter lite för långsökt för att hålla att nagelfaras. Om man utgår från att MR är mer förslagen än vad som hittills framkommit, och om man spekulerar fritt (och kanske i lika långsökta banor som att inspelningen skulle ha valsat runt i Mellanöstern med en människosmugglare ☺️):
Kan historien möjligtvis vara nån sorts täckmantel för att det i verkligheten är någon i närheten som har inspelningen i sin ägo men tvekar in i det sista att låta MR få tillbaks den, kanske för att man haft andra, personliga planer för den? Kanske nån av de som var med och misshandlade de av JM "övergreppade" flyktingpojkarna? Kanske nån bekant till DB (han väl var med i Stockholm?) eller kanske svärsonen/hans vänner/nån i hans släkt, nån med en kusin i Iran? Nån här som vägrat släppa den ifrån sig för att deras identitet då riskerar framkomma, nån som kanske i hemlighet tänkt sig ha användning av den själv som utpressning mot JM om hon skulle råka komma undan rättvisan och bli frisläppt? Nån smart nog att spela dubbelspel med MR och som egentligen aldrig tänkt att han skulle få tillgång till den? Men som inser att det är helt kört för JM nu, vilket gör inspelning oanvändbar i det i hemlighet tilltänkta syftet? Kanske den kommer fram nu av den anledningen? Kanske den valsat runt med en "knarkhandlare" på närmare håll, menar jag? Eller är det helt otänkbart och snurrigt? 🙃
PS. Tack snälla 3za för att du lät oss vara med och höra ett litet avsnitt av det du upplevt av JMs skådespeleri i rättsalen! 💚