2017-06-23, 17:36
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Malabo
Nej, men oljerikt land är rätt
Citera
2017-06-23, 17:47
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta

Khartoum? Syd-Sudan och vit humle(ölen White Bull).
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-06-23 kl. 17:50.
Citera
2017-06-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Khartoum? Syd-Sudan och vit humle(ölen White Bull).
jag tror du tänker fel nu
Citera
2017-06-23, 17:59
Medlem
Citat:

Jag med är ju midsommar.. Funderar vidare.. All sill (hu) värre än LSD (tror jag)..Eller det är nog bättre än sill, som jag inte tycker om Har iofs aldrig provat LSD. #vågavägrasill
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-06-23 kl. 18:06.
Citera
2017-06-23, 18:02
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:

Luanda? Jag vet inte så mycket om det andra ledtrådarna men en djävla massa olja har de i Angola.
Citera
2017-06-23, 18:12
Medlem
Vossevangens avatar
Algiers
Senast redigerad av Vossevangen 2017-06-23 kl. 18:16.
Citera
2017-06-23, 18:15
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:

Hmmm, huvudstaden i syd-Sudan heter ju Juba (det vet väl alla!) och huvudstaden i Nigeria heter Abuja och där har de ju också en massa olja.
Citera
2017-06-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Hmmm, huvudstaden i syd-Sudan heter ju Juba (det vet väl alla!) och huvudstaden i Nigeria heter Abuja och där har de ju också en massa olja.

Ah! Blandade nog ihop det.. Fick för mig att syd-Sudan ingick i Sudan.. All this Herring, huuuu
Citera
2017-06-23, 18:25
Medlem
Vossevangens avatar
nvm
Citera
2017-06-23, 18:40
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
nvm
¿Qué?

Edit:

Citat:
The Meaning of NVM
NVM means "Nevermind"

So now you know - NVM means "Nevermind" - don't thank us. YW!

What does NVM mean? NVM is an acronym, abbreviation or slang word that is explained above where the NVM definition is given.
Senast redigerad av BernardLoutre 2017-06-23 kl. 19:12.
Citera
2017-06-23, 18:57
Medlem
De har olja i Sydsudan också

Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre

Japp, bravo!

- Jag söker en stad som numera är huvudstad, även om man menar att detta är temporärt.
Blev huvudstad i o m Sydsudans självständighet 2011. Dock säger de att de ska flytta huvudstaden till centralare delar av landet. Dock har de planerna lagts på is efter att de började kriga igen (2013 var det väl?)

- Stadens namn kan sannolikt få invånarna i t ex Uberlândia att associera till lejon eller hästar.
Ordet juba betyder man på portugisiska (dvs sånt hår som hästar, lejon m fl har på halsen)

En svår ledtråd: Själv minns jag med glädje tjuren (R.I.P), som var vit precis som en av sina beståndsdelar.
Ja det fanns en öl som hette White Bull. Bonuspoäng till Bilingualbvern. De sa att de bryggde den på vatten från Vita Nilen (som rinner genom Juba). De stängde bryggeriet för gott i o m oroligheterna.

Baklänges utgör stadens namn 80 procent av en annan huvudstad i regionen (närmare bestämt i grannländers grannländers grannland)
Abuja är huvudstad i Nigeria

Henry Morton Stanley nådde området kring vår stad på en av sina expeditioner.
Stanley skulle ”rädda” Emin Pasha, dåvarande guvernör i Equatoria som är den region vari Juba återfinns.
Senast redigerad av Horbock.i.Fjugesta 2017-06-23 kl. 19:00.
Citera
2017-06-23, 20:29
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Japp, bravo!

- Jag söker en stad som numera är huvudstad, även om man menar att detta är temporärt.
Blev huvudstad i o m Sydsudans självständighet 2011. Dock säger de att de ska flytta huvudstaden till centralare delar av landet. Dock har de planerna lagts på is efter att de började kriga igen (2013 var det väl?)

- Stadens namn kan sannolikt få invånarna i t ex Uberlândia att associera till lejon eller hästar.
Ordet juba betyder man på portugisiska (dvs sånt hår som hästar, lejon m fl har på halsen)

En svår ledtråd: Själv minns jag med glädje tjuren (R.I.P), som var vit precis som en av sina beståndsdelar.
Ja det fanns en öl som hette White Bull. Bonuspoäng till Bilingualbvern. De sa att de bryggde den på vatten från Vita Nilen (som rinner genom Juba). De stängde bryggeriet för gott i o m oroligheterna.

Baklänges utgör stadens namn 80 procent av en annan huvudstad i regionen (närmare bestämt i grannländers grannländers grannland)
Abuja är huvudstad i Nigeria

Henry Morton Stanley nådde området kring vår stad på en av sina expeditioner.
Stanley skulle ”rädda” Emin Pasha, dåvarande guvernör i Equatoria som är den region vari Juba återfinns.

Jaha, jag trodde att jag gissat på Abuja men OK då...

1. Vi kör en ätlig Bernard: Vad ska jag äta i kväll? Gissar ni det så kommer ni till vår stad.
2. En tidigare viktig näring är numera nerlagd.
3. UNESCOS lista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in