2017-02-07, 12:41
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Ny stad:

1. Staden er en planlagt stad. Planleggeren var fransk og han har satt sitt varige preg på stadens utforming.
2. Staden ble invadert av et annet lands soldater kort etter at den ble bygget, og deler av stadens viktigste byggnader nedbrent.
dc
Citera
2017-02-07, 13:52
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
dc
Washingthon D C er korrekt!

1 Staden ble planlagt av franskmannen L'Enfant (jfr. L'Enfant Plaza ).
Hans planløsning er den vi ser i stadens utforming pr idag også.

2. Invadert britiske soldater sommeren 1814 (under Engelsk-Amerikanske kriget 1812-1815).
Britene brente bl a ned både White House og Capitol Hill.

Over til Fjeusta!
Citera
2017-02-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Over til Fjeusta!
Tack. Då hoppar vi på blå linjen och ser var vi kommer...

Även om de flesta nog ser orten ifråga som en stad, är den i juridisk mening inte någon stad (men... det är inte svenska städer heller och de har tidigare accepterats i den här tråden) vilket gör den ganska unik i landet.

Har aldrig varit huvudstad, men hade varit del av landets nuvarande huvudstad om man inte värnat sin frihet, bland annat ifråga om slavhandel.

Staden har en namne i en annan del av landet som möjligtvis är ännu kändare (jag fick 50 procent fler träffar i Google när jag sökte på den andra staden).
Citera
2017-02-07, 22:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Tack. Då hoppar vi på blå linjen och ser var vi kommer...

Även om de flesta nog ser orten ifråga som en stad, är den i juridisk mening inte någon stad (men... det är inte svenska städer heller och de har tidigare accepterats i den här tråden) vilket gör den ganska unik i landet.

Har aldrig varit huvudstad, men hade varit del av landets nuvarande huvudstad om man inte värnat sin frihet, bland annat ifråga om slavhandel.

Staden har en namne i en annan del av landet som möjligtvis är ännu kändare (jag fick 50 procent fler träffar i Google när jag sökte på den andra staden).

...du har inte varit så klurig att du rört dig endast ett stenkast från DC...? Alexandria, Virginia (som var en konfederationsstat). Finns dessutom ett flertal namnar bara i staterna. (VET, för jag har haft den med förut, med den ledtråden, typ "flera i Nya Världen" eller ngt åt det hållet! Alltså hade med "originalet" i Egypten! )
Citera
2017-02-07, 23:40
Medlem
tcfmogs avatar
Tror på en annan plats i Virginia, nämligen Arlington.
Citera
2017-02-08, 01:48
Medlem
Vossevangens avatar
Arlington er nok korrekt!
Senast redigerad av Vossevangen 2017-02-08 kl. 01:58.
Citera
2017-02-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...du har inte varit så klurig att du rört dig endast ett stenkast från DC...? Alexandria, Virginia (som var en konfederationsstat). Finns dessutom ett flertal namnar bara i staterna. (VET, för jag har haft den med förut, med den ledtråden, typ "flera i Nya Världen" eller ngt åt det hållet! Alltså hade med "originalet" i Egypten! )
Väldigt nära. Du kommer till Alexandria om du fortsätter blå linjen förbi Arlington. Men jag tror faktiskt Alexandria är en "riktig" stad

Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Tror på en annan plats i Virginia, nämligen Arlington.
Rätt. Var del av dåvarande Alexandria County som lämnade DC på den tiden DC bestod av tre städer.
Citera
2017-02-08, 20:00
Medlem
tcfmogs avatar
Ok, ny stad.

1. Tidigare försvarsminister
2. Isländsk sångerska
3. Nationen är viktig
Citera
2017-02-08, 21:10
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ok, ny stad.

1. Tidigare försvarsminister
2. Isländsk sångerska
3. Nationen är viktig

Umeå
Citera
2017-02-08, 21:56
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Umeå
Korrekt!

Ledtråd 1 och 2 syftar båda på Björk den före detta försvarsministern Anders och den isländska sångerskan, Umeå är björkarnas stad.

Ledtråd 3 syftar på studentnationer.

Över till dig!
Citera
2017-02-08, 22:24
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Korrekt!

Ledtråd 1 och 2 syftar båda på Björk den före detta försvarsministern Anders och den isländska sångerskan, Umeå är björkarnas stad.

Ledtråd 3 syftar på studentnationer.

Över till dig!

Tack (i Holmsund har jag ironiskt nog lossat lettisk björk, sågverket finns inte kvar idag tror jag)

Nåja nu ska vi till en stad som jag faktiskt inte besökt med båt. Varken störst eller huvudstad men ändock väl känd. Här ägde ett omtvistat bröllop en gång rum.
Citera
2017-02-08, 22:37
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tack (i Holmsund har jag ironiskt nog lossat lettisk björk, sågverket finns inte kvar idag tror jag)

Nåja nu ska vi till en stad som jag faktiskt inte besökt med båt. Varken störst eller huvudstad men ändock väl känd. Här ägde ett omtvistat bröllop en gång rum.

Sitter och tvekar mellan Rio och New York... Äh, i god Bernardanda så tar vi båda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in