Citat:
Ursprungligen postat av
paddingtonbear
Statistiken faller ju i den vinkel man kollar på den från. Korrekt att unga män gillar fart framför övriga trafikanter. Men jag står fortfarande fast vid att kvinnor 50+ och tjejer 20-30 är impulsiva och snurriga i trafiken.
Offtopic till viss del, men det är knappast könet som, ifall din analys är korrekt, gör att kvinnor och tjejer enligt ovan kör sämre. Om alla kvinnor körde lika mycket under samma förutsättningar skulle skillnaderna i trafiksäkerhet som du beskriver försvinna.
Titta dig omkring när du kör på trafikerade vägar. I bilar där det sitter en man och kvinna kör ofta i 3 fall av 4 mannen, i vissa trakter eller på vissa tider av dygnet känns det som om nästan 100% av männen kör och kvinnan sitter shotgun.
Jag personligen kör nästan aldrig, sedan två år tillbaka, när min sambo är med just precis därför att hon hela tiden klagade över sin osäkerhet i trafiken, speciellt i främmande storstäder och på grund av denna osäkerhet även hamnade i en ond spiral som i förlängningen kunde bli en risk för vår familj. Vi äger ingen bil utan lånar och hyr, så det blir såklart lite utmanande att flexa mellan en liten sardinburk och något fyrhjulsdrivet offroadmonster som vi vid enstaka tillfällen haft turen att bli uppgraderade till (händer inte i Sverige men väl i USA - en gång för att vi hittade kvarglömt skräp i den mindre bilen vi bokat). Men på dessa två år har jag märkt en avsevärd förbättring i min sambos körande. Tidigare var det främst komplicerade och oväntade situationer som skapade onödig negativ stress, nu hanterar hon dem bättre och tryggare.
För att hålla sig till ämnet så tycker jag att det är ointressant vilket kön eller ålder personen hade som eventuellt bidrog till den unga killens tragiska död. Även en erfaren förare kan göra misstag och detta tillfälle kunde ha varit ett av dem.