2017-06-23, 02:04
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddingtonbear
Håller med helt. Helt otroligt vad mycket korkade människor det finns som helt plötsligt svänger ut mot vänsterfilen för att sedan inse att det ligger någon strax bakom och vips flänga tillbaka till höger igen. Och dom senaste gångerna jag sett en ambulans närma sig flera hundra meter bak så aktar jag mig i god tid medan andra verkar vara helt uppe i sin iphone.....

Helt ärligt så är kvinnor livsfarliga i trafiken och väldigt impulsiva, dålig kontroll på när dom bör köra och allmänt trögtänkta när det gäller köer, rondeller och att byta fil. Kör varje dag i trafiken och brukar slå ett öga över till föraren i andra bilar jag tycker kör som puckon och brukar vanligtvis vara en äldre tant 50+ eller en ung kvinna i 20-30 års åldern.

R.I.P
Kryp tillbaka under stenen är du snäll.

Nynäsvägen är en skitväg för övrigt, med många som kör vårdslöst, eller ilsket.
Citera
2017-06-23, 02:06
Medlem
Hellioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vad är den lagliga hastigheten på den däringa Nynäsvägen?
körde där och fick en civil efter mig då jag körde lite för fort. Men klarade mig då en lite skåpbil körde om oss. Fattar inte hur det här kan hända ens då vägen är hur rak som helst. Har själv legat på 240h på den vägen
Citera
2017-06-23, 02:13
Medlem
xxis avatar
Citat:
Statistiken faller ju i den vinkel man kollar på den från. Korrekt att unga män gillar fart framför övriga trafikanter. Men jag står fortfarande fast vid att kvinnor 50+ och tjejer 20-30 är impulsiva och snurriga i trafiken. Och statistiken räknar ju antalet omkomna inte dom som faktiskt "ställt till" röran...

Om ambullansen kommer körande extremt fort för att det KRÄVS, och kvinnan i det här fallet bara svänger ut utan att kolla en gång extra i backspegeln för att avgöra ungefärlig hastighet som fordonet bakom kommer med så anser iallafall jag att omdömet av kvinnan står till orsak för om en olycka inträffar mellan dessa två (och INTE ambullans). Menar bara som föregående kritiska inlägg mot kvinnan, lägg inte all skuld rakt av på pojkarna.

Du har fel. Män kör betydligt mycket sämre än kvinnor sett till olyckor. När kvinnor omkommer är det oftast män som förorsakar olyckan. Män har likt dig likt dig ofta en stor övertro på sin egen körförmåga. Det är ofta detta som förorsakar olyckan, precis som i detta fall. Jag jobbar med olycksstatistik.
Citera
2017-06-23, 02:14
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag hänger med på vad du säger men det tar ca 3-5 sekunder för en människa att bestämma sig för att byta fil till att faktiskt göra det. På dessa 5 sekunder ingår uppsikt & kalkyl på om man hinner köra om utan att någon behöver bromsa in.

Kör man i 200km/h kommer man ha färdats nästan 300 meter på 5 sekunder. Har man då innan omkörningen/filbytet märkt en bil som befinner sig 300 meter bort och sedan låter det gå tre sekunder så kommer man inse att det går jävligt fort för nu är han bara 100 meter ifrån.

Jag vet inte hur jag ska förklara på ett annat sätt. Jag menar inte att försvara dessa grabbar för det är idiotiskt. Istället vill jag uppmana folk på FB att faktiskt VÄNTA och AVVAKTA några sekunder innan man byter fil för att vara säker på att personen bakom inte ligger i 200+. Man kan faktiskt rädda sig själv från idioter med detta tankesätt.

Den här kvinnan kunde själv ha dött. Det är detta jag vill hindra.
Kommer någon blåsandes i +200 km/h så kanske du inte ens hinner se bilen i backspegeln innan du byter fil. Ställ dig vid närmaste 110-väg, så fattar du vad jag menar. Du står still, och bilarna kommer från ingenstans och passerar i en rasande fart. Det här med hastighetsbegränsning (och trafikregler) har inte bara med begränsning att göra, utan även att alla ska in i samma fålla så att säga. Man ska på förhand kunna veta hur andra kommer att bete sig.
Senast redigerad av 80231 2017-06-23 kl. 02:16.
Citera
2017-06-23, 02:19
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellios
körde där och fick en civil efter mig då jag körde lite för fort. Men klarade mig då en lite skåpbil körde om oss. Fattar inte hur det här kan hända ens då vägen är hur rak som helst. Har själv legat på 240h på den vägen

hm Nynäsvägen är inte bara vid globen, det finns många sträckor som är raka och fina 3 filiga sträckor ut mot Nynäs och även tillbaka, men det är också många sträckor som inte lämpar sig för farter runt 240-250 mer en vissa avsnitt också vilket du borde märkt om du kört hela sträckan. Inte en chans att det går att hålla 240 hela 73:an lätt och utan att ta sjukt stora risker för allvarlig olycka.
Citera
2017-06-23, 02:59
Bannlyst
Ingen som verkar ha ett snyft om vem kvinnan kan vara?
Citera
2017-06-23, 03:03
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johansandell456
Så fruktansvärt att förlora livet på det här sättet

Han har ju själv orsakat det, hur kan det då vara fruktansvärt? Avsaknad av allt vad konsekvens tänk och logiskt tänkande heter. Dessa idioter som har ihjäl oskyldiga i trafiken. Som tur är skedde inte det denna gång utan Darwin

Dem som brann inne i London dem dog på ett fruktansvärt sätt och var helt oskyldiga.

Har otroligt svårt att känna sympati med denna dåre..
Citera
2017-06-23, 03:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Han har ju själv orsakat det, hur kan det då vara fruktansvärt? Avsaknad av allt vad konsekvens tänk och logiskt tänkande heter. Dessa idioter som har ihjäl oskyldiga i trafiken. Som tur är skedde inte det denna gång utan Darwin

Dem som brann inne i London dem dog på ett fruktansvärt sätt och var helt oskyldiga.

Har otroligt svårt att känna sympati med denna dåre..

Håller fullständigt med!

Han självsanerade sig själv precis innan midsommar.

Hatar alla dessa kräk som utsätter andra människor i sådan brutal och hänsynslös fara.

Hoppas han ruttnar bort lika fort som han körde!
Citera
2017-06-23, 06:22
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Statistiken faller ju i den vinkel man kollar på den från. Korrekt att unga män gillar fart framför övriga trafikanter. Men jag står fortfarande fast vid att kvinnor 50+ och tjejer 20-30 är impulsiva och snurriga i trafiken.
Offtopic till viss del, men det är knappast könet som, ifall din analys är korrekt, gör att kvinnor och tjejer enligt ovan kör sämre. Om alla kvinnor körde lika mycket under samma förutsättningar skulle skillnaderna i trafiksäkerhet som du beskriver försvinna.

Titta dig omkring när du kör på trafikerade vägar. I bilar där det sitter en man och kvinna kör ofta i 3 fall av 4 mannen, i vissa trakter eller på vissa tider av dygnet känns det som om nästan 100% av männen kör och kvinnan sitter shotgun.

Jag personligen kör nästan aldrig, sedan två år tillbaka, när min sambo är med just precis därför att hon hela tiden klagade över sin osäkerhet i trafiken, speciellt i främmande storstäder och på grund av denna osäkerhet även hamnade i en ond spiral som i förlängningen kunde bli en risk för vår familj. Vi äger ingen bil utan lånar och hyr, så det blir såklart lite utmanande att flexa mellan en liten sardinburk och något fyrhjulsdrivet offroadmonster som vi vid enstaka tillfällen haft turen att bli uppgraderade till (händer inte i Sverige men väl i USA - en gång för att vi hittade kvarglömt skräp i den mindre bilen vi bokat). Men på dessa två år har jag märkt en avsevärd förbättring i min sambos körande. Tidigare var det främst komplicerade och oväntade situationer som skapade onödig negativ stress, nu hanterar hon dem bättre och tryggare.

För att hålla sig till ämnet så tycker jag att det är ointressant vilket kön eller ålder personen hade som eventuellt bidrog till den unga killens tragiska död. Även en erfaren förare kan göra misstag och detta tillfälle kunde ha varit ett av dem.
Citera
2017-06-23, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs

Det är alltid svennebanankillar inblandade i den här typen av olyckor. Självsanering på hög nivå

Tycker det är mycket bättre att sådana här små-pojkar får ruttna i marken i stället för att köra ihjäl någon oskyldig.

Tycker inte heller detta är tragiskt alls. Men visst blir det svårt för hans familj när detta händer speciellt innan midsommar. Då de flesta är ute och dansar och äter/dricker gott i värmen.

Nä, till 90% sitter det numera förortsbabbar i audi och mercedesbilar som kör som mongon.

Vem är det som kört av vägen? Någon från nynäshamn?
Citera
2017-06-23, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Nynäsvägen kallades väl för "dödens väg" förut för att det ofta skedde mycket dödsolyckor där förut? Smart att köra tack där..

Det är väl inte samma väg längre då de byggt om den och gett den en ny dragning sen dess.
Citera
2017-06-23, 08:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du är HELT dum i huvudet, precis som de övriga här i tråden som bortförklarar idioternas körning och skyller på en oskyldig medtrafikant.
LÄS det fetade ordentligt. Det är felet som idioterna gjorde, de körde om utan att det kunde ske utan fara. Hur vet jag det? Jo, för att det uppstod fara när de körde om, eftersom de smällde.
HUR svårt ska det vara att fatta? Kör gärna fort som fan som en idiot, på natten, när vägen är tom, men FATTA att resten av trafikanterna INTE behöver räkna med en superidiot, så kör för heleve så de slipper bry sig om din omdömeslösa körning. Åk ned till Tyskland om du vill köra fort, och inse är där är du inte längre snabbast, eller bäst på at köra.
Patetiska idiot, vilket sopinlägg som #1

Ja de körde för fort och får hela skulden bara tack vara det. Men hon har ett ansvar att se att de bakomvarande körde fort och att hon inte skulle kört om. Samtidigt finns en gräns då det inte är rimligt att man ska hinna med att se bakomvarande om det går väldigt fort och siktsträckan bakåt är begränsad. Om hon körde om en långsam bil och själv körde bara aningen fortare ökar givetvis risken att de andra hinner ikapp inom några få sekunder.

V har väl alla, ofta, upplevt hur långtradare kör om långtradaren och du tvingas bromsa. Givetvis händer det ofta att långsam privatbilist (typ 90 =25 m/s) kör om ännu långsammare privatbilist (typ 95 = 26 m/s) och du får bromsa för det tar en evighet innan omkörningen är genomförd. Du själv kör 110 =30 m/s men hinner bromsa. Men kommer någon i 250 blås = 70 meter i sekunden blir det livsfarligt.

I Tyskland sticker man inte ut i frifartsfilen utan att vara helt säker på att det är fritt tomt och öde. Annars smäller det!!! Man kör inte heller upp på en motorväg utan att "veta" att man hinner ut. Väl där ute är det ingen idé att köra saktare än 150 -200 km/h då har du en merca i baken inom sekunder.
Där skiljer sin den tyska kulturen och lagen enorm från den svenska. Här i Sverige finns en praxis att man kan trycka sig ut i nästa fil och då får de andra maka på sig eller bromsa.

Alla svenska döskallar borde åka ner till Tyskland eller Belgien och lära sig köra på motorväg. Där går det undan även för långtradarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in