2017-06-22, 14:14
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkanWTF
2 svenska killar i bilen vet vilka de är..

Antingen klämmer du fram vad dom heter eller så håller du käften, såna inlägg är fullständigt meningslösa.

Vidare så åker jag där väldigt ofta, superfin bred väg som verkligen inbjuder till att skicka ner högern i mattan, men att som nån idiot här påstår att tjejen brustit i uppmärksamheten får ju en att baxna, det är ju för fan inte Ringen i Tyskland utan 73:an det åkts på..
Citera
2017-06-22, 14:18
Medlem
Ziarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Aoki ja då är det ju en helt annan sak då är det ju hans fel helt och hållet

När du kör spontanrace är det viktigt att folk kollar i backspeglar så att du får fri väg! Helt rätt tolkning av regler och föreksrifter i trafiken.

Det är hans fel oavsett, 200+ på allmän väg är inte ok...
Citera
2017-06-22, 14:23
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziarro
När du kör spontanrace är det viktigt att folk kollar i backspeglar så att du får fri väg! Helt rätt tolkning av regler och föreksrifter i trafiken.

Det är hans fel oavsett, 200+ på allmän väg är inte ok...

Det är viktigt folk kollar backspegeln och ger tecken i tid om de tänker byta fil ja .Sen om jag kör fort eller inte spelar ingen roll
Citera
2017-06-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns något annat som säger att man inte får köra fortare än att man kan stanna för varje tänkbart hinder. Jag själv, som även kör mc, tänker att varje bil kan vara en älg. Det innebär inte att jag kör långsamt men jag är väldigt observant på andra i trafiken!

Det verkar ju finnas indikationer på att det är två bilar som "tävlat" varav den ena kraschat in i en oinvigd medtrafikant. Det är lite det som är problemet med att tävla på allmän väg. De som väljer att ta hänsyn till andra trafikanter förlorar, den som inte gör det kan också förlora men aningen mer permanent.
Kör du fort på egen hand (tom väg) men sänker hastigheten när det är andra trafikanter i närheten så är det ju aningen mindre riskfyllt, även om det är klart osmart ur ett riskperspektiv, tekniskt och viltfara.
Kör man slentrianmässigt i hastigheter där reaktionstiden blir längre än tiden det tar för någon/något att komma i vägen så är ju olyckor bara en fråga om tid och statistik.
Problemet är egentligen detsamma för de som kör fort som för de som följer lagen. Att oväntade saker händer på vägen och att medtrafikanter, älgar och väglag inte alltid beter sig som man förutsätter och därmed går det på röven eftersom man inte har anpassat marginalerna därefter.
Citera
2017-06-22, 14:36
Medlem
Citat:
Det är viktigt folk kollar backspegeln och ger tecken i tid om de tänker byta fil ja .Sen om jag kör fort eller inte spelar ingen roll
Om det är en direkt bidragande orsak till en olycka så spelar det all roll i världen. Livet i värsta fall, ditt eller någon annans. Även vana förare sitter inte och glor i backspegeln någon längre stund för att göra en hastighetsbedömning på ett fordon som är 100m+ bakom (Sannolikhetsinlärning funkar tyvärr på det sättet).
Om du kör 100 knyck på motorvägen och bara ser prickar i backspegeln (~100m) och inget i döda vinkeln är det under de flesta normala former fritt fram att byta fil (och så kommer nog den absolut största majoriteten av alla som kör bil tyvärr instinktivt agera så det får man utgå ifrån).
Om pricken bakom däremot kommer i över 200km/h så är det bara 3sekunder från en olycka med ett fordon som färdas i 100 och upphinnande fordon har därmed en reaktionstid med marginaler som inte lämnar mer än någon sekund eller max två att undvika olyckan. Om hastigheten är 250km/h är du nere på reaktionstider utan några marginaler alls inom 100m från framförvarande och ännu mindre om fordonet framför kör långsammare än 100.
Citera
2017-06-22, 14:40
Medlem
NirvanAs avatar
Problemet är ju att man måste hålla uppsikt bakåt, uppsikt bakåt minst var 5e sekund, visst är det jobbigt kanske, men livräddande, men man vet aldrig när fartdårar slår till.
Citera
2017-06-22, 14:44
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Det är hans fel hur det än har gått till. Hade han inte kört så fort hade han levt idag oavsett hur andra har kört vid det här tillfället.
Citera
2017-06-22, 14:47
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det är hans fel hur det än har gått till. Hade han inte kört så fort hade han levt idag oavsett hur andra har kört vid det här tillfället.

Behöver ju inte vara den som kör forts fel alltid men om det stämmer som de skriver här han fick sladd och åkte in i kvinnans bil så ja då är det ju det
Citera
2017-06-22, 14:50
Medlem
Citat:
Även om tjejen hade svängt ut och påbörjat omkörning så är det hans fel då han bryter mot hastighetsreglerna och det i farter som sägs vara 200 blås eller mer, det är utan tvivel hans fel, även fast du verkar tycka att det inte är så farligt och bränna om medtrafikanter i 200 blås.

När hon tittar i backspegeln så är det svårt och uppfatta att den pricken långt bort håller 200 blås eller mer, om hon nu ens bytt fil så tyckte hon kanske att det var lugnt för ingen låg nära och därför bytte fil, om det nu ens var sant att det skedde ett filbyte..
Citera
2017-06-22, 14:59
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Blev orolig en kort sekund att det var kvinnan som blev omkörd som dött. Befriande även att det inte ens var passageraren som strök med, vilket känns som det vanligaste.

Då väntar vi på att intelligensreserven på Flashback ska notera att kvinnan höll på med en omkörning och därför förmodligen var vållande på grund av dålig uppsikt bakåt.

I Frankrike på 90-talet fick fortkörare välja på böter eller se en särskild film från olycksplatser där olyckan berott på fart. Helt utan censur. Tydligen väldigt effektivt. Kanske borde införas preventivt?

Självklart var hon en del av orsaken. Hon tittade kanske bakåt men utan att notera hur fort de närmade sig. Hon använde sin kvinnliga referens logik och tänkte de är lååångt borta. Men i juridisk mening kan hon inte belastas för det eftersom de körde för fort. Man behöver inte kunna rädda andra för att få köra bil.

Motorcyklar har ofta en tendens att plötslig bara vara bakom en och man undrar hur fan kom de dit, hur fort kör dom. Dom ska var tacksamma för att de flesta kollar noga efter fartdårar innan de kör om eller svänger höger. Särskilt när man vet att MC är ute.
Citera
2017-06-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Mercedes & Audi..

Jag vill säga att det är personer med utländsk bakgrund, men Audi har blivit så jävla populära bland unga svenska män och Mercedes låter som "farsans bil". Hur som helst är jag glad över att inte den där kvinnan dog, men ja, bättre koll bakåt ska man ha.

Hur nära måste killarna i Audin & Mercan varit innan hon körde ut? Säg att dem låg ca 200km/h och hon låg i 110. Hur lång tid tar det att bromsa in från 200 till 110? Det tar inte alls lång tid.

Kvinnan har alltså bara kört ut i tron om att "hon hinner". Istället för att verkligen kolla hur snabbt dem närmar sig. Jag brukar alltid analysera bakomvarande bilars hastighet innan jag kör om.

Kan tillåmed vara som så att hon påbörjat omkörningen innan hon slängt blicken bakåt. När hon väl tittar bakåt är det redan försent.
Citera
2017-06-22, 15:12
Medlem
0gKolhydraters avatar
OM det är så att hon påbörjat en omkörning så fort en annan bil precis susat förbi i 200+ så är det ganska dumt, den andra bilen kan inte ha legat så långt ifrån den första bilen. Blev hon taggad av första bilen som brassa förbi? Hade dubbelkollat två gånger. Skulle inte förvåna mig om hon bara kastat ut sig i vänsterfil. Hejhej!!

Fortfarande inte hennes fel. Men kanske hade det kunnat undvikas? Är man osäker på sin bilkörning brukar man inte ligga och köra 200+ tänker jag.

Ligger jag och kör 200+ så är jag alltid redo att bilarna till höger inte är uppmärksamma och kan helt plötsligt lägga sig i vänsterfil utan som helst tanke. Allt beror på. Ligger dom tätt efter varandra i högerfil så får man vara beredd.

Eller så var grabben efterbliven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in