Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Det finns något annat som säger att man inte får köra fortare än att man kan stanna för varje tänkbart hinder. Jag själv, som även kör mc, tänker att varje bil kan vara en älg. Det innebär inte att jag kör långsamt men jag är väldigt observant på andra i trafiken!
Det verkar ju finnas indikationer på att det är två bilar som "tävlat" varav den ena kraschat in i en oinvigd medtrafikant. Det är lite det som är problemet med att tävla på allmän väg. De som väljer att ta hänsyn till andra trafikanter förlorar, den som inte gör det kan också förlora men aningen mer permanent.
Kör du fort på egen hand (tom väg) men sänker hastigheten när det är andra trafikanter i närheten så är det ju aningen mindre riskfyllt, även om det är klart osmart ur ett riskperspektiv, tekniskt och viltfara.
Kör man slentrianmässigt i hastigheter där reaktionstiden blir längre än tiden det tar för någon/något att komma i vägen så är ju olyckor bara en fråga om tid och statistik.
Problemet är egentligen detsamma för de som kör fort som för de som följer lagen. Att oväntade saker händer på vägen och att medtrafikanter, älgar och väglag inte alltid beter sig som man förutsätter och därmed går det på röven eftersom man inte har anpassat marginalerna därefter.