2017-06-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Han har helt rätt om du vill ha en saklig diskussion.
Irans missiler når mycket med tanke på satellituppskjutningar. Detta är ett faktum och långt längre än 600km.
Snart kommer du att se en ny missil vid namn Dezfol. Dezfol är samma stad IR5 besökte under tiden USA anföll Iranska fartyg.
Vad skulle han ha rätt i, menar du?

Och jag skrev rätt utförligt, riktat till dig, om Irans launch-system och rymdteknologi och varför det inte kan översättas till leverans "till ett sovrum" med sprängmedel. Och vad är det med er klantskallar och "missiler"? Ni kan ju åtminstone skilja kryssnings- från ballistiska robotar och tala lite om CEP samt ekonomin att leverera något futtigt ton av sprängmedel en halv värld bort.
Citera
2017-06-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Problemet med Trump är att han är en impulsivt fucktard, så i nuläget kan faktiskt ingen svara på alls om USA "vill" anfalla Iran. Du tror inte det finns en risk att Trump på ren impuls som svar på något attackerar Iran?

Anledningen till att mer normala presidenter inte anfallit Iran är som sagt att spänningarna inte nått så långt. Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Ingen förnekar nämligen att ett anfall skulle betyda krig och i krig så dör folk, även amerikaner. Det är liksom ingen som påstår att Iran helt saknar armé, ändå känns det som att det är din halmgubbe-utgångspunkt.

Självklart har Irans vapen en avskräckande förmåga, men om du tror att detta är enda orsaken eller ens huvudorsaken till varför USA inte anfaller Iran spontant så är du mer en lovligt korkad.

Det är inte det saker handlar om..
Irans militär söker efter en balans i världen. Man söker inte övertag. Du känner inte till vårt sätt att se på världen. Dessa vapen är inte till för att expandera.. De är till för att förändra logiken i denna värld..
Citera
2017-06-22, 17:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Jag hade fel angående autogyron, men jag förstår att en hyena tar upp sånt för att få sig ett skratt. Tar jag upp alla ggr du har fel? Nej, lejon behöver inte sånt.
Iran har en egen militär industri som producerar allt möjligt. Jag vet inte ens vad din poäng är förutom att vara en hyena. Menar du att allt Iran bygger är kopior? Gå och lägg dig nolla.
Nej det är i de flesta fall inte ens kopior utan importerad utrustning som ni ljuger om att ni tillverkat själva.
Citera
2017-06-22, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej det är i de flesta fall inte ens kopior utan importerad utrustning som ni ljuger om att ni tillverkat själva.

Ge mig lite exempel. Alla viktiga system bygger man själva, ingen säljer till Iran.
Citera
2017-06-22, 17:59
Medlem
Citat:
Det är inte det saker handlar om..
Irans militär söker efter en balans i världen. Man söker inte övertag. Du känner inte till vårt sätt att se på världen. Dessa vapen är inte till för att expandera.. De är till för att förändra logiken i denna värld..
Ditt svar är helt nonsensartat. Varför "svarar" du på saker ingen frågat? Jag skiter väl i om du tror att du är någon sorts esoterisk uttolkare av vapen, jag förklarade bara skillnaden mellan att ha förmåga att lyfta upp saker i LEO och sätta en robot i en annan världsdel med "sovrumsprecision".

Det kanske är ett metafysiskt vapen som kan nå ett esoteriskt sovrum i en idévärld?
Citera
2017-06-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad skulle han ha rätt i, menar du?

Och jag skrev rätt utförligt, riktat till dig, om Irans launch-system och rymdteknologi och varför det inte kan översättas till leverans "till ett sovrum" med sprängmedel. Och vad är det med er klantskallar och "missiler"? Ni kan ju åtminstone skilja kryssnings- från ballistiska robotar och tala lite om CEP samt ekonomin att leverera något futtigt ton av sprängmedel en halv värld bort.

Vi kan skilja på sånt
Men det kan inte du! Du använder en mening som varken definierar typen av missil och får det till att jag har sagt ballistiska missiler.
Om vi ska göra något sånt så gör vi det genom dig själv
Ni är redan knäppa så ni tror verkligen på muslimhatet och tramset om rasism. Sedan kallar ni andra för "fanatiska"..
Citera
2017-06-22, 18:12
Bannlyst
Citat:
Bra!! Efter andra världskriget delades tyskarnas teknologi mellan staterna. Sverige har kommit åt en hel del. Det var genom analyser av tyska vapen från den tiden vi i Iran bekantade oss med svensk filosofi i produktion.

Svenskarna innan och under andra världskriget befann sig i Iran. Några av dessa bildade senare underrättelsetjänsterna i Sverige..

Intressant! Var det svenskar eller "svenskar" i Iran? Jag har läst nåt om en svensk som utbildade polis eller vad det var. Han fick nån medalj tror jag. Han var svensk militär som åkte till Iran.
Varför var de i Iran? För att utbilda?
Citera
2017-06-22, 18:14
Medlem
Citat:
Vi kan skilja på sånt
Men det kan inte du!
Va? Ballistiska vs kryssande robotar? Pianon och konsertflyglar?

Citat:
Du använder en mening som varken definierar typen av missil och får det till att jag har sagt ballistiska missiler.
Vad fan snackar du om? Jag FRÅGAR dig om DU kan specificera typen av vapen. Ska jag tolka det som att du avser en kryssningsrobot (med 4000 km räckvidd!)? Men varför tar du upp satellituppskjutningsförmåga då, som ju är något heeeelt annat? Edit: Eller ska jag se det som att du inte ser likheterna mellan en ballistisk robot och ett launch-system? Dina svar är komplett intetsägande. Edit: För någon som helst realism får vi också anta en telestörd miljö samt problemet med att kränka luftrummet i en rad länder från Azerbajdzjan till Baltikum...
Citat:
Om vi ska göra något sånt så gör vi det genom dig själv
Jag börjar tro att du är gränspsykotisk. Talar jag verkligen med en kry människa?

Citat:
Ni är redan knäppa så ni tror verkligen på muslimhatet
Va?
Citat:
och tramset om rasism.
Va?
Citat:
Sedan kallar ni andra för "fanatiska"..
Va?

Vilka i helvete är "ni" och du kommer inte hitta något rasistiskt eller islamofobiskt skrivet av mig på detta forum eller annorstädes. Ej heller har jag kallat någon för fanatisk. Men, dig kallar jag nu för sjuk. Dina svar påminner om en ganserpatients.

Snälla, kan du inte bara försöka ge ett svar on-topic på en fråga som är on-topic? Det är omöjligt för oss andra att veta vad du menar med "missil" eftersom era "missiler" har sådana fantastiska och överlappande förmågor.
Senast redigerad av DjILY 2017-06-22 kl. 18:32.
Citera
2017-06-22, 18:16
Medlem
Citat:
Intressant! Var det svenskar eller "svenskar" i Iran? Jag har läst nåt om en svensk som utbildade polis eller vad det var. Han fick nån medalj tror jag. Han var svensk militär som åkte till Iran.
Varför var de i Iran? För att utbilda?

De var flera!! En av dessa hette Carl Petersén. Den här personen är ett intressant fenomen i den iranska militärens historieböcker. Han var en hederlig skattebetalare ..
Citera
2017-06-22, 18:18
Bannlyst
Citat:
Av 4-6 miljoner, hur många har man lyckats absorbera i väst? Var realistiskt..

Vad menar du med absorbera? Kulturellt och psykologiskt? Jag har inget bra svar. Varför?
Citera
2017-06-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ge mig lite exempel. Alla viktiga system bygger man själva, ingen säljer till Iran.
Det handlar naturligtvis om de fordon som ni köpte av väst när Iran stog högt bland USA och Västeuropa.

Du ska få några exempel:
Saegheh- byggd från F5 (amerikansk)
Toufan - AH1 Cobra (amerikansk)
F14 - (amerikansk)
Shabaviz - transporthelikopter Bell 206 (amerikansk)
F4 - jaktplan (amerikansk)
Mirage - jaktplan (fransk)
Raad - PV-robot byggd på AT-3 (ryssland/Sovjet)
Versioner av ryska RPG-XX
Toophan- TOW (amerikansk)
Towsan - PV-robot Konkurs (rysk)
Tondar - PV-robot Svir (rysk)
Misagh - LV-system QW1 Vanguard ( kina)
Mersad - LV-system Hawk (USA)
Bavar 373- S300 (Ryssland)
Kowar - sjömålsrobot c802 ( Kina)
Thaqeb, Noor - sjömålsrobot C802 (kina()
Zulfiqar - strv T72 och M60 Patton
Mobarez - strv Chieftain (brittisk)
Karrar- ser ut som en T90 men är enligt en rysk general ett hopplock av T72, Chieftain, M40/60 Patton
Tosan- Byggd på FV101 Scorpion lätt strv (Storbritannien)
Raad - Haubits version 1 är byggd på en kinesisk WZ50(x) och version 2 på amerikansk M109

Samtliga ehv som används i större skala är byggd på licens eller kopior, undantag på KH2002

Sinaklass - Combattante II (Fransk)
Moudge - Alvand (Storbritannien)
Citera
2017-06-22, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boatsman95
Det handlar naturligtvis om de fordon som ni köpte av väst när Iran stog högt bland USA och Västeuropa.

Du ska få några exempel:
Saegheh- byggd från F5 (amerikansk)
Toufan - AH1 Cobra (amerikansk)
F14 - (amerikansk)
Shabaviz - transporthelikopter Bell 206 (amerikansk)
F4 - jaktplan (amerikansk)
Mirage - jaktplan (fransk)
Raad - PV-robot byggd på AT-3 (ryssland/Sovjet)
Versioner av ryska RPG-XX
Toophan- TOW (amerikansk)
Towsan - PV-robot Konkurs (rysk)
Tondar - PV-robot Svir (rysk)
Misagh - LV-system QW1 Vanguard ( kina)
Mersad - LV-system Hawk (USA)
Bavar 373- S300 (Ryssland)
Kowar - sjömålsrobot c802 ( Kina)
Thaqeb, Noor - sjömålsrobot C802 (kina()
Zulfiqar - strv T72 och M60 Patton
Mobarez - strv Chieftain (brittisk)
Karrar- ser ut som en T90 men är enligt en rysk general ett hopplock av T72, Chieftain, M40/60 Patton
Tosan- Byggd på FV101 Scorpion lätt strv (Storbritannien)
Raad - Haubits version 1 är byggd på en kinesisk WZ50(x) och version 2 på amerikansk M109

Samtliga ehv som används i större skala är byggd på licens eller kopior, undantag på KH2002

Sinaklass - Combattante II (Fransk)
Moudge - Alvand (Storbritannien)

Dessa är inte importerade eller hålls operationella mha importerat material. Iran bygger allt själva även om det verkar vara diskussioner med ryssarna nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in