Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-26, 06:24
  #13
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NemoX
En lägenhet har inga pantbrev. Det är endast fastigheter som har det.

Så här går en pantsättning till.

Pelle går till banken och vill låna pengar för att köpa sin bostadsrätt. Banken lånar ut X antal kr med säkerhet i bostadsrätten. De skickar ett brev till föreningen att nu är lägenheten X belånad med säkerhet i lägenheten

Föreningen i sin tur ska föra in detta i lägenhetsregistret att lägenheten X är pantsatt.

När Pelle sedan säljer sin lägenhet så står det i kontraktet (standard om man använder mäklare) att Pelle intygar att lägenheten ej ska belastas med någon pantsättning vid tillträdet.

Om Pelle sedan får 1 miljon för sin lägenhet och har den belånad till 1.2 så får han ta ett vanligt lån på 200.000:- för att lösa bort lånen somhar säkerhet i lägenheten. Eller hur han nu på annat sätt ordnar fram 200.000:-

Därför kan man som köpare tryggt köpa en lägenhet som är pantsatt.
Bor man bland storstäderna så är de flesta lägenheterna pantsatta.
Tack! Nu känns det bättre.
Citera
2009-01-27, 02:39
  #14
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NemoX
En lägenhet har inga pantbrev. Det är endast fastigheter som har det.

Så här går en pantsättning till.

Pelle går till banken och vill låna pengar för att köpa sin bostadsrätt. Banken lånar ut X antal kr med säkerhet i bostadsrätten. De skickar ett brev till föreningen att nu är lägenheten X belånad med säkerhet i lägenheten

Föreningen i sin tur ska föra in detta i lägenhetsregistret att lägenheten X är pantsatt.

När Pelle sedan säljer sin lägenhet så står det i kontraktet (standard om man använder mäklare) att Pelle intygar att lägenheten ej ska belastas med någon pantsättning vid tillträdet.

Om Pelle sedan får 1 miljon för sin lägenhet och har den belånad till 1.2 så får han ta ett vanligt lån på 200.000:- för att lösa bort lånen somhar säkerhet i lägenheten. Eller hur han nu på annat sätt ordnar fram 200.000:-

Därför kan man som köpare tryggt köpa en lägenhet som är pantsatt.
Bor man bland storstäderna så är de flesta lägenheterna pantsatta.
Att säga att BR ej har pantbrev är fel. VAd menar du? Du säger ju själv att "Pelle" kan belåna BR genom att sätta den i pant. Däremot finns inget "offentligt" register som det finns för fast egendom (fastigheter). Pantförskrivning av BR kanske är ett mer adekvat sätt att kalla själva pantsättningen men det kallas likväl pantbrev även för BR.
Citera
2009-01-27, 08:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Att säga att BR ej har pantbrev är fel. VAd menar du? Du säger ju själv att "Pelle" kan belåna BR genom att sätta den i pant. Däremot finns inget "offentligt" register som det finns för fast egendom (fastigheter). Pantförskrivning av BR kanske är ett mer adekvat sätt att kalla själva pantsättningen men det kallas likväl pantbrev även för BR.
Nej, det stämmer inte. Det går att pantsätta en bostadsrätt, men det finns likväl inga pantbrev. Innehavaren av bostadsrätten skriver på ett avtal om att pantsätta bostadsrätten, och kreditgivaren underrättar bostadsrättsföreningen. Ett pantbrev måste (tror jag) vara knutet till en viss fastighet och att ta ut ett pantbrev kostar 2% i stämpelskatt.
Citera
2009-01-27, 12:00
  #16
Medlem
Precis som föregående talare säger.

Det går att pantsätta lägenheten men det tas ej ut några pantbrev. Föreningen ska endast göra en notering i lägenhetsregistret efter att banken har meddelat dem detta att bostadsrätten är pantsatt.
Citera
2009-01-27, 16:26
  #17
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisN
Nej, det stämmer inte. Det går att pantsätta en bostadsrätt, men det finns likväl inga pantbrev. Innehavaren av bostadsrätten skriver på ett avtal om att pantsätta bostadsrätten, och kreditgivaren underrättar bostadsrättsföreningen. Ett pantbrev måste (tror jag) vara knutet till en viss fastighet och att ta ut ett pantbrev kostar 2% i stämpelskatt.
Pantbrev kallar jag det som banken har i sin ägo som utgör beviset om att de har förmånsrätt i BR. Men vad kallar man då själva handlingen som banken har där det framgår vilken BR som är pantsatt osv? Jag har väl kanske lite slarvigt länge kallat det pantbrev (utan att avse pantbrev som för fast egendom) Jag sysslar/jobbar nästan enbart med fast egendom så jag är väl lite insnöad Men som sagt. Vad kallar man då handlingen som utgör bankens bevis på att de har BR som säkerhet?

När det gäller fast egendom är du helt rätt ute i att pantbrevet alltid är knutet till fastigheten och hänger även kvar med fastigheten när den överlåts.
Citera
2009-01-27, 18:46
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Vad kallar man då handlingen som utgör bankens bevis på att de har BR som säkerhet?
Är inte alls säker, men vill minnas att det kallas denuntieringshandlingar eller något liknande.
Citera
2009-01-27, 20:00
  #19
Medlem
Vår lägenhet är pantsatt av oss och det som NemoX säger är helt riktigt. Du får inga tilläggslån eller nåt sånt om du köper
Citera
2009-01-27, 21:15
  #20
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisN
Är inte alls säker, men vill minnas att det kallas denuntieringshandlingar eller något liknande.
Hej. Denuntiering är samma sak som underrättelse i juridisk mening och i fallet med bostadsrätter utgörs denuntiation av att kreditgivaren meddelar bostadsrättsföreningen som då skall anteckna i lägenhetsförteckningen att lägenheten är pantsatt (långt ifrån säkert att de gör vilket kan ställa till problem - därav uttrycket "dolda pantbrev" tex).

Så jag är fortfarande nyfiken på vad man bör kalla den handling som banken har som säger att de har förmånsrätt knutet till en specifik lägenhet. Är ordet pantbrev alena det man avser med fastigheter och PBS (pantbrevssystemet)?
Citera
2009-01-27, 23:00
  #21
Medlem
BluesBros;

Banken använder sig nog av skuldbrevet till lånet varav säkerheten till bostadsrätten står inskriven och som sagt så ska föreningen notera en pantsättning i sitt lghregister.
Citera
2009-01-28, 01:30
  #22
Medlem
PhantomBlots avatar
I fallet med en bostadsrättslägenhet så är det bostadsrätten och inte lägenheten man pantsätter. Lägenheten ägs alltid av föreningen och inte den som innehar bostadsrätten.
Citera
2009-01-28, 10:46
  #23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
I fallet med en bostadsrättslägenhet så är det bostadsrätten och inte lägenheten man pantsätter. Lägenheten ägs alltid av föreningen och inte den som innehar bostadsrätten.

Dessutom kan fastigheten som bostadsrätten finns i också vara pantsatt av föreningen för de lån som föreningen har. Storleken på de lån som föreningen har kan påverka hur mycket lån/pant som bostadsrättsinnehavarna kan få.
Citera
2017-06-22, 18:09
  #24
Medlem
glorups avatar
Lägenheten är pantsatt. Detta innebär att nuvarande ägare har lån som belastar bostadsrätten. Dessa löses på tillträdesdagen.



Den där texten får mig att rycka av mig håret snart, vad innebär det ? kan någon snälla förklara ?
Jag tolkar det som att, jag som köpare också ska betala tillbaka säljarens bolån när jag köper lägenheten ? väldigt tacksam för svar.

Första texten är ett utdrag ur en 2:a jag är intresserad av. Bostadsrätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback