Citat:
Ursprungligen postat av
Emma77Linn
enligt "buisness insider (jag vet inte hur seriös den sidan är) så är det
lågt räknat 220 000 hushåll som skulle kunna få sin el från muren. Hur många tror du ska bevaka den där muren egentligen? Eller tror du dom ska sätta upp solfångare a la 1970-talet på dom? Eller du kanske inte har förstått att solfångare är ganska effektiva nuförtiden? Och mycket billigare?
http://www.businessinsider.com/trump-solar-wall-energy-2017-6?r=US&IR=T&IR=T
Nu länkar du utan att först läsa eller så läser du utan att förstå. Det ena eller det andra måste det vara.
Den installation man har räknat på kostar mellan $1,4 - $4,2 miljarder dollar, exklusive infrastrukturen för att få elen från muren till nyttjaren. 1,4 miljarder om priset för installerad effekt faller med över 60% vid 2020, 4,2 miljarder om priset ligger kvar på samma nivå som idag. Att man TEORETISKT kan försörja 220 000 hushåll betyder dessutom inte att det praktiskt är möjligt.
Det skulle ta runt 10-40 år att betala av solcellsinstallationen (infrastruktur till nyttjaren exkluderat, så även drift- och reparationskostnader).
För att citera sista stycket:
"At the Department of Homeland Security's estimate of the wall's construction at $21.6 billion, a solar-powered barrier would eventually pay for itself (if it continues to produce*over $106 million per year of electricity),*Grieser says.
But*it would take decades." Räknar jag inte helt fel så skulle det ta 200 år för solcellerna att betala av muren. Antaget att de inte behöver bytas ut en enda gång.
Så ja, jag tror absolut på småskaligt solenergiutnyttjande, men någon storskalig installation som skulle betala av muren är på sin höjd ett dåligt skämt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Du har givetvis rätt i allt du skriver om solpaneler. Men de är ganska kostnadseffektiva numera. Klart en grundlig beräkning krävs innan de flesta politiska beslut fattas.
Mexiko tvingas betala på precis det sätt som jag beskrev i tidigare inlägg.
Ja visst börjar de bli kostnadseffektiva, men det beror på hur de används och av vem. Om storskaligt användande vore så självklart så skulle USA redan ha en oerhört stor del av sin energiförsörjning från solen istället för runt 1% som det ser ut i dagsläget.