Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-06-21, 18:19
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antismidig1
När kommer fup:et? Har dålig koll på hur detta går till men fup släpps väl när domstolen väcker åtal? Dit känns det som att det är långt..

Någon som har lust att göra en rejäl sammanfattning? Följde tråden till punkt och prick fram tills dom andra två släpptes, sen har jag fan inte haft tid och nu är det helt sjukt mycket att läsa :'D

Det kan nog ta 6-12 månader innan förundersökningen är klar.

Så sitt ner i båten...
Citera
2017-06-21, 18:22
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Nej man får inte göra något sådant, har själv haft fulla restriktioner och det är ingen kontakt med världen alls, advokaten får inte ens säga att han har haft kontakt med din familj m.m. då jag försökte få min advokat att berätta hur mina föräldrar mådde.

Du träffar ingen förutom din advokat eller sjuksyster, båda är väldigt begränsade pga restriktionerna, man är inlåst i ett rum med bara en madrass och en klocka, det enda man kan göra är att läsa bok och gå promenad en timme om dagen i en liten rastgård.

Om dom vill vara väldigt jävliga så kan dom säga att man har självskadebeteende och då får man inte ens ha sängkläder eller bestick, men då får man verkligen gå loss där inne.

Man får gymma, läsa böcker, serie-/motor-/whatever-tidningar, träffa präst/pastor regelbundet, handla i kiosken, ja..

Vet inte om det finns en klocka på alla häkten, i cellerna då förstås, jag har suttit häktad i några städer och aldrig lagt märke till nån klocka.

Promenaderna ja.. Betong och galler 4x4x4 meter.. Ish.
Citera
2017-06-21, 18:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putteg
Jag har hört från att polarna golade ganska fort efter att de blivit förhörda och berättade att Blyfa dräpt Tova. De ska ha blivit tvingade till att agera alibi åt Blyfa som tydligen kontrollerat dem med järnhand.

Men hur ska de veta att Billy gjort det? De har väl inte ens varit i huset då. De blev ju utslängda. De är dessutom helt avförda från utredningen nu.

Men man vet ju inte förstås inte helt säkert. Det har ju också skrivits att de agerade på så sätt så man kunde tro att de var involverade (källan finns någonstans i tråden tror jag) på något sätt. Kanske de ljugit om något???

Och Billy kan väl inte ha berättat det till dom. Så dum är han väl ändå inte?
Däremot kan han förstås sagt att de måste agera alibi åt honom på något sätt. Han vet ju att han kommer bli nummer ett misstänkt direkt.

Vem har du hört det ifrån? Trovärdigt?
Citera
2017-06-21, 18:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Jo, normalt så skulle man väl ha försökt byta rutan, men det verkar inte som att nån annan än blyfa bor där..? Kanske att polisen tejpat för rutan för att vara lite sjyssta, men ingen annan får väl röra sig på gården.

Farsan bodde väl nån annanstans, annars kan man inte ha avspärrningar runt hela gården inklusive huset, om folk bor där menar jag.

Borde ha varit en polare som hämtat sin egen bil...
Blyfa inklusive kompiskrets verkar inte vara smartaste knattarna i stan direkt.
Men är man smart nog eller dum nog, så kan man ändå säga "nycklarna till den bilen ligger i säkert förvar ..där..." i telefon/brev.
Mottagaren av samtalet/brevet kan ha fört vidare infon till, tex, nån av blyfas polare.

Angående restriktioner så beror det på.
När jag var häktad så fick jag låna min advokats telefon när vi var ensamma.
Samtidigt så borde han få ringa familjemedlemmar och kanske andra godkända personer med högtalartelefon och en arrestvakt bredvid sig.
Tror till och med att man kan få träffa anhöriga fast utan möjlighet till kroppslig kontakt, och med sitter två vakter.
Vet dock inte om detta är möjligt i hans situation.
Kanske till och med får skicka/ta emot brev, som då självklart läses innan dom skickas/tas emot.

Hsn måste ha otroligt tråkigt..
Det enda han har att göra är att träna, runka, dricka gammal mjölk och äta sketen mat, runka, runka, och duscha emellanåt.
Har han tur så får han träna ensam i gymmet 2-3 gånger i veckan.

Apropå fälgarna som Tova skulle vara nedsänkt med, borde ju finnas oändligt många fingeravtryck som tillhör ägare och mördare på dom. Både fälgarna i vattnet och eventuellt på land.

Det fetade. Problemet är att om det är Billys fälgar finns hans fingeravtryck säkert där redan från början. Även om det skulle vara hans pappas, kan han ju hävda att han tagit på dom.

Vet inte om man kan räkna ut hur han hållit i fälgarna medan han fäst dom och hans händer har hållit fälgarna på tydligt sätt för att sätta fast rep eller dylikt. Det är ju inget bevis, men ett indicium kanske.

Hoppas bara att det finns något som binder honom, typ att repet/metalltråd/tyg/ kommer från huset, eller tejp med fingeravtryck eller hans hår. Att han skadat sig på händerna och att det finns blod på repet.
Citera
2017-06-21, 23:29
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ok, ja då kan vi se det som det.

Nån har alltså varit i huset.
Undra om person-en/-erna tagit nyckel till bilen inifrån huset, och vems bil det är.
Nycklarna till bilen kan redan ha varit i "tjuvens" ficka.

Finns det flygfoto från platsen?
Finns det bilder som visar vilka bilar som stått på gården?

Kan nån dra dit å kika vilken som är borta då?

Så kanske vi kan luska lite vems bil det är, eller om det är blyfa's

Detta är intressant. Blyfa har väl främst gamla volvobilar, kanske något mer. Känns inte jätteattraktivt att sno?
Citera
2017-06-21, 23:38
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Jo, normalt så skulle man väl ha försökt byta rutan, men det verkar inte som att nån annan än blyfa bor där..? Kanske att polisen tejpat för rutan för att vara lite sjyssta, men ingen annan får väl röra sig på gården.

Farsan bodde väl nån annanstans, annars kan man inte ha avspärrningar runt hela gården inklusive huset, om folk bor där menar jag.

Borde ha varit en polare som hämtat sin egen bil...
Blyfa inklusive kompiskrets verkar inte vara smartaste knattarna i stan direkt.
Men är man smart nog eller dum nog, så kan man ändå säga "nycklarna till den bilen ligger i säkert förvar ..där..." i telefon/brev.
Mottagaren av samtalet/brevet kan ha fört vidare infon till, tex, nån av blyfas polare.

Angående restriktioner så beror det på.
När jag var häktad så fick jag låna min advokats telefon när vi var ensamma.
Samtidigt så borde han få ringa familjemedlemmar och kanske andra godkända personer med högtalartelefon och en arrestvakt bredvid sig.
Tror till och med att man kan få träffa anhöriga fast utan möjlighet till kroppslig kontakt, och med sitter två vakter.
Vet dock inte om detta är möjligt i hans situation.
Kanske till och med får skicka/ta emot brev, som då självklart läses innan dom skickas/tas emot.

Hsn måste ha otroligt tråkigt..
Det enda han har att göra är att träna, runka, dricka gammal mjölk och äta sketen mat, runka, runka, och duscha emellanåt.
Har han tur så får han träna ensam i gymmet 2-3 gånger i veckan.

Apropå fälgarna som Tova skulle vara nedsänkt med, borde ju finnas oändligt många fingeravtryck som tillhör ägare och mördare på dom. Både fälgarna i vattnet och eventuellt på land.

Tidigare i tråden har det framkommit att de två andra grabbarna också bodde på gården i mer eller mindre utsträckning.

Den sönderslagna rutan är säkert inte åtgärdad eftersom den borde vara del av utredningen. Det styrker bland annat att föräldrarna faktiskt var där och letade vilket kan hjälpa till att bygga på ett tidsschema. Och det faktum att ingen annan får röra sig på gården gör också att rutan inte borde vara åtgärdad än.

Man kan visst ha avspärrningar fastän någon bor där. Det hände i en mordutredning som jag "var med om". Då blev personen utestängd från sitt eget hem och visste inte vart hen skulle ta vägen. Hen frågade kriminalteknikerna som var där om var den skulle ta vägen och försökte hävda sin rätt, men det gick inte.

Vill också hänvisa till Billys ask-konto, så slipper vi kanske fler sådana onödiga kommentarer.
Hur ofta runkar du?
väldigt sällan

https://ask.fm/Blyfa
Senast redigerad av litenpanda 2017-06-21 kl. 23:59.
Citera
2017-06-21, 23:41
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putteg
Jag har hört från att polarna golade ganska fort efter att de blivit förhörda och berättade att Blyfa dräpt Tova. De ska ha blivit tvingade till att agera alibi åt Blyfa som tydligen kontrollerat dem med järnhand.

Jag tycker att detta ändå har framkommit ganska tydligt i media. Förutom det om att han "kontrollerat dem med järnhand".

Den ena var ju väldigt ivrig att få ha nästa förhör för att ställa allt tillrätta och bli frisläppt. Det framkom också i media att Billy har gett en förklaring till grabbarna om "vad som hänt Tova". Orkar inte leta upp artiklarna.
Citera
2017-06-21, 23:43
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men hur ska de veta att Billy gjort det? De har väl inte ens varit i huset då. De blev ju utslängda. De är dessutom helt avförda från utredningen nu.

Men man vet ju inte förstås inte helt säkert. Det har ju också skrivits att de agerade på så sätt så man kunde tro att de var involverade (källan finns någonstans i tråden tror jag) på något sätt. Kanske de ljugit om något???

Och Billy kan väl inte ha berättat det till dom. Så dum är han väl ändå inte?
Däremot kan han förstås sagt att de måste agera alibi åt honom på något sätt. Han vet ju att han kommer bli nummer ett misstänkt direkt.

Vem har du hört det ifrån? Trovärdigt?

De försökte säkert vara Billys alibi till en början innan de insåg vad de gav sig in på. Billy har ju gett en förklaring till grabbarna om "vad som hänt Tova", enligt media.
Citera
2017-06-21, 23:47
Medlem
litenpandas avatar
Jag har fått PM om att även detta stod i Hela Hälsingland-artikeln. Gällande det eventuella inbrottet och stölden av fordon på Billys gård. Ber om ursäkt om just detta redan har citerats, i så fall missade jag det här i tråden.

En än så länge okänd gärningsman har följande brottsmisstankarna att hantera vid ett eventuellt gripande: inbrott i bostad, vilket är ett grovt brott, tillgrepp av fortskaffningsmedel samt överträdelse av myndighetsbud. Det senare ett brott som kan ge upp till ett års fängelse.
https://www.helahalsingland.se/logga-in/garden-dar-tova-moberg-senast-sags-i-livet-utsatt-for-inbrott-nagon-har-varit-in
Citera
2017-06-22, 00:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
De försökte säkert vara Billys alibi till en början innan de insåg vad de gav sig in på. Billy har ju gett en förklaring till grabbarna om "vad som hänt Tova", enligt media.

Ok, jag har ju inte hängt med från början, men känner igen kommentaren. Jag har tolkat kommentaren annorlunda säkert pga min kunskapslucka här. Trodde att han sagt att han inte gjort något utan att han typ slocknat och hon sagt att hon skulle ta en taxi...
Citera
2017-06-22, 01:55
Medlem
Browndawgs avatar
Tjena tråden. Jag är tillbaka efter att ha följt en annan tråd ett tag (om en resning osv.) Skrev ett par hundra inlägg i början/mitten här inne.

Det finns flygfoto från gården i tråden och i tidningarna. Men såg inte så mkt bilar annat än någon äldre Volvo och en stor jävla grävmaskin vad jag minns.

Men varför fan har polisen inte kameror på avspärrade brottsplatsen nuförtiden ifall man inte har vakt på plats? Kanske inte är lagligt iofs.

Hur fan visste tjyven var nycklarna till bilen fanns? Eller har personen gått genom hela huset efter värdesaker och nycklar kanske.

Detta med att hon ska ha sänkts med en fälg låter ju som att GM ändå haft nån sorts hjärnfunktion igång vid brottet.

Sedan läste jag nyss i Expressen att "exakt plats där Tova blev mördad är det ännu sekretess på". Är det en felskrivning av pressen eller vet Polisen nu exakt var hon dog?

Sorry om det redan skrivits om detta jag försökte läsa ikapp snabbt.
Senast redigerad av Browndawg 2017-06-22 kl. 01:57.
Citera
2017-06-22, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Vad vi har att vänta oss från Billys advokat under rättegången: Han är missbrukare, han önskar att han inte vore det, men så är läget. Just för att han är missbrukare vet han inte vad som hände den natten då Tova dog... eftersom han är missbrukare, och ledsen för det förstås, men så ligger det till och han har ingen aning om vad som hänt Tova då, för han brukade så som missbrukare alltid gör, givetvis även den aktuella natten....
Är Billys advokat missbrukare?

Ska vi inte ta och dra ned lite på växlarna, vad är missbrukare? Det är vi också eller hur men av flashback och webben!

Känner du Billy, vet du hur han brukar alkohol och ev fler droger eller går du på rykten?
Senast redigerad av kulprit 2017-06-22 kl. 07:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in