Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-06-21, 13:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1597536842
Det är alltså bekräftat att någon varit inne i huset.

Tack för hjälpen!
Hann inte se din post innan jag skickade min.
Att de inte har någon misstänkt lutar kanske mer åt någon helt utomstående då? Annars skulle det ju inte vara så svårt.....
Citera
2017-06-21, 13:34
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oj.
Det var vågat.
Som du säger, kanske personen redan hade sina nycklar, men det verkar ju väldigt korkat isf att gå in i huset också. Så dum kan man väl ändå inte vara, om man inte har något att dölja??

Det var någon på tråden som kollat avspärrningarna tidigare för att ev fota, men man ser inte in på gården från avspärrningen tror jag.
Ja, men gör man det på natten så är risken minimal att man blir påkommen.
Rutan var ju redan trasig till dörren väl(?), Tovas pappa som kraschat den.
Så inbrottet må ha varit lätt gjort.

Med största sannolikhet någon som känner blyfa iallafall.
Han kanske pratat i telefon och sagt att "bilnycklarna ligger i köket på bordet" typ.
Det får han säga, och kanske inte något som vakten reagerar särskilt mycket, eller alls, på.
Finns flera sätt att få fram den meningen också, lite förtäckt.
Citera
2017-06-21, 13:38
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Tack för hjälpen!
Hann inte se din post innan jag skickade min.
Att de inte har någon misstänkt lutar kanske mer åt någon helt utomstående då? Annars skulle det ju inte vara så svårt.....

Hade varit lite andra inbrott och minst en bilstöld till den aktuella natten (då inbrottet och bilstölden ägde rum).
Så det KAN ju vara en ren tillfällighet och att det är en riktig bilstöld.
Men det borde inte finnas någon bil av något direkt värde på gården om det inte är så att bilen tillhör en av blyfas kompisars mamma/pappa som undrar vart deras bil finns haha
Citera
2017-06-21, 14:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Hade varit lite andra inbrott och minst en bilstöld till den aktuella natten (då inbrottet och bilstölden ägde rum).
Så det KAN ju vara en ren tillfällighet och att det är en riktig bilstöld.
Men det borde inte finnas någon bil av något direkt värde på gården om det inte är så att bilen tillhör en av blyfas kompisars mamma/pappa som undrar vart deras bil finns haha

Aha, andra inbrott också.
Då är det nog någon annan utomstående. Beror förstås på var. I närheten?
Var fick du den uppgiften ifrån?
Citera
2017-06-21, 14:14
Medlem
Citat:
Aha, andra inbrott också.
Då är det nog någon annan utomstående. Beror förstås på var. I närheten?
Var fick du den uppgiften ifrån?

Jag missade det i min citering, det står såhär i http://www.helahalsingland.se/gavleborg/hudiksvall/garden-dar-tova-moberg-senast-sags-i-livet-utsatt-for-inbrott-nagon-har-varit-in

Citat:
"Enligt åklagare Christer Sammens har det ställts frågor om när avspärrningarna på fastigheten skulle hävas. Det har särskilt gällt fordon som stått uppställda där. Under den gångna helgen har det begåtts flera inbrott och en ytterligare en bilstöld i Hudiksvallstrakten."
Citera
2017-06-21, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, men gör man det på natten så är risken minimal att man blir påkommen.
Rutan var ju redan trasig till dörren väl(?), Tovas pappa som kraschat den.
Så inbrottet må ha varit lätt gjort.

Med största sannolikhet någon som känner blyfa iallafall.
Han kanske pratat i telefon och sagt att "bilnycklarna ligger i köket på bordet" typ.
Det får han säga, och kanske inte något som vakten reagerar särskilt mycket, eller alls, på.
Finns flera sätt att få fram den meningen också, lite förtäckt.

Jag tänkte mest på att om man tar sin egen bil, då ser ju polisen det om du kör runt i den

Det verkade inte som om någon vaktade huset längre, så risken att bli upptäckt på plats kanske inte var så stor, varken dag som natt.

Tänker att rutan är redan lagad, med tanke på att det annars kan regna in mm. Men det vet jag ju inte.

Vad gäller Blyfa, tänker jag att han är satt med restriktioner. Detta för att han inte ska förstöra utredningen och inte heller ska kunna skaffa sig information om saker som han inte bör veta nu. Så tror inte att han har någon som helst möjlighet att be någon om att hämta någon bil.

Om bilen var av intressen i utredningen skulle "dammsuga "den på bevis. Den skulle inte stå på gården.
Om någon av kompisarna gjort något, då har de handlat på eget bevåg.
Senast redigerad av notknapparen 2017-06-21 kl. 14:35.
Citera
2017-06-21, 14:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1597536842
Jag missade det i min citering, det står såhär i http://www.helahalsingland.se/gavleborg/hudiksvall/garden-dar-tova-moberg-senast-sags-i-livet-utsatt-for-inbrott-nagon-har-varit-in

Ja, då kan det ju vara någon "liga".
Eller så har någon försökt vara smart för att det ska se ut som att det är någon annan.
Antar att det blir hett om öronen nu. Bilen blir ju efterlyst.
Samtidigt, hur stöldbegärlig var den bilen som UgLyBastard säger
Citera
2017-06-21, 15:31
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Jag tänkte mest på att om man tar sin egen bil, då ser ju polisen det om du kör runt i den

Det verkade inte som om någon vaktade huset längre, så risken att bli upptäckt på plats kanske inte var så stor, varken dag som natt.

Tänker att rutan är redan lagad, med tanke på att det annars kan regna in mm. Men det vet jag ju inte.

Vad gäller Blyfa, tänker jag att han är satt med restriktioner. Detta för att han inte ska förstöra utredningen och inte heller ska kunna skaffa sig information om saker som han inte bör veta nu. Så tror inte att han har någon som helst möjlighet att be någon om att hämta någon bil.

Om bilen var av intressen i utredningen skulle "dammsuga "den på bevis. Den skulle inte stå på gården.
Om någon av kompisarna gjort något, då har de handlat på eget bevåg.

Jo, normalt så skulle man väl ha försökt byta rutan, men det verkar inte som att nån annan än blyfa bor där..? Kanske att polisen tejpat för rutan för att vara lite sjyssta, men ingen annan får väl röra sig på gården.

Farsan bodde väl nån annanstans, annars kan man inte ha avspärrningar runt hela gården inklusive huset, om folk bor där menar jag.

Borde ha varit en polare som hämtat sin egen bil...
Blyfa inklusive kompiskrets verkar inte vara smartaste knattarna i stan direkt.
Men är man smart nog eller dum nog, så kan man ändå säga "nycklarna till den bilen ligger i säkert förvar ..där..." i telefon/brev.
Mottagaren av samtalet/brevet kan ha fört vidare infon till, tex, nån av blyfas polare.

Angående restriktioner så beror det på.
När jag var häktad så fick jag låna min advokats telefon när vi var ensamma.
Samtidigt så borde han få ringa familjemedlemmar och kanske andra godkända personer med högtalartelefon och en arrestvakt bredvid sig.
Tror till och med att man kan få träffa anhöriga fast utan möjlighet till kroppslig kontakt, och med sitter två vakter.
Vet dock inte om detta är möjligt i hans situation.
Kanske till och med får skicka/ta emot brev, som då självklart läses innan dom skickas/tas emot.

Hsn måste ha otroligt tråkigt..
Det enda han har att göra är att träna, runka, dricka gammal mjölk och äta sketen mat, runka, runka, och duscha emellanåt.
Har han tur så får han träna ensam i gymmet 2-3 gånger i veckan.

Apropå fälgarna som Tova skulle vara nedsänkt med, borde ju finnas oändligt många fingeravtryck som tillhör ägare och mördare på dom. Både fälgarna i vattnet och eventuellt på land.
Senast redigerad av UgLyBastard 2017-06-21 kl. 15:38.
Citera
2017-06-21, 16:08
Bannlyst
Citat:
Angående restriktioner så beror det på.
När jag var häktad så fick jag låna min advokats telefon när vi var ensamma.
Samtidigt så borde han få ringa familjemedlemmar och kanske andra godkända personer med högtalartelefon och en arrestvakt bredvid sig.
Tror till och med att man kan få träffa anhöriga fast utan möjlighet till kroppslig kontakt, och med sitter två vakter.
Vet dock inte om detta är möjligt i hans situation.
Kanske till och med får skicka/ta emot brev, som då självklart läses innan dom skickas/tas emot.

Nej man får inte göra något sådant, har själv haft fulla restriktioner och det är ingen kontakt med världen alls, advokaten får inte ens säga att han har haft kontakt med din familj m.m. då jag försökte få min advokat att berätta hur mina föräldrar mådde.

Du träffar ingen förutom din advokat eller sjuksyster, båda är väldigt begränsade pga restriktionerna, man är inlåst i ett rum med bara en madrass och en klocka, det enda man kan göra är att läsa bok och gå promenad en timme om dagen i en liten rastgård.

Om dom vill vara väldigt jävliga så kan dom säga att man har självskadebeteende och då får man inte ens ha sängkläder eller bestick, men då får man verkligen gå loss där inne.
Senast redigerad av qirtero 2017-06-21 kl. 16:11.
Citera
2017-06-21, 17:02
Medlem
Jag har hört från att polarna golade ganska fort efter att de blivit förhörda och berättade att Blyfa dräpt Tova. De ska ha blivit tvingade till att agera alibi åt Blyfa som tydligen kontrollerat dem med järnhand.
Citera
2017-06-21, 17:36
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putteg
Jag har hört från att polarna golade ganska fort efter att de blivit förhörda och berättade att Blyfa dräpt Tova. De ska ha blivit tvingade till att agera alibi åt Blyfa som tydligen kontrollerat dem med järnhand.

Första inlägget. Nja, jag avvaktar nog FUP:en i stället.
Citera
2017-06-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Första inlägget. Nja, jag avvaktar nog FUP:en i stället.

När kommer fup:et? Har dålig koll på hur detta går till men fup släpps väl när domstolen väcker åtal? Dit känns det som att det är långt..

Någon som har lust att göra en rejäl sammanfattning? Följde tråden till punkt och prick fram tills dom andra två släpptes, sen har jag fan inte haft tid och nu är det helt sjukt mycket att läsa :'D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in