2017-06-21, 22:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag ser inte annat än att detta är en direkt lögn från Dr Persson. Säger du emot detta?

Det är en tolkning av kända fakta. Varför tror du att RS släppte det spåret?

Tänk om du vore lika upprörd över alla solklara lögner från RS, GL och SÅC.
Citera
2017-06-21, 22:53
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Eller för att killarna var inblandade,ev vittnen.

Peka ut en enda sak som barnen ska ha sagt som de inte fått veta i förväg av polisen eller motsägs av den tekniska bevisningen.
Citera
2017-06-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulsebubb
inägg på Dan Josefssons Facebook

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1476493569077435&id=222096061 183865

Här är texten:

·
I söndags skrev Leif GW Persson sin fjärde krönika om Kevinfallet. Den handlar om en tänkbar gärningsman
och jag har fått en del frågor om hur jag ser på GW:s resonemang. Vilket jag nu ska försöka reda ut.
Materialet som Leif GW analyserat kommer i själva verket från mig och mina kollegor. Under vår genomgång av
förundersökningen upptäckte vi tidigt att polisen redan under utredningens allra första dagar intresserade sig för
den här 13-åringe pojken. Särskilt remarkabelt var att utredarna via några andra barn fått veta att 13-åringen
visat var Kevins skor låg slängda, i ganska högt gräs bakom friggeboden vid fotbollsplanen, 30 m rakt österut
om fyndplatsen. 13-åringen sågs med Kevin på morddagens eftermiddag, och vare sig han själv, hans bröder
eller deras föräldrar kunde ge honom något trovärdigt alibi. 13-åringen beskrevs i förhör med andra dotteviksbor
som omogen. Han drogs bl a till småbarn. Ändå förhördes han bara två gånger, under första veckan.
Att man sedan avskrev honom trots att han visste var skorna fanns, och trots de övriga omständigheterrna, är
svårbegripligt. Möjligen kan det bero på inkompetens och bristande rutiner. Rolf Sandberg föreställde sig att
mordet skulle lösas genom att man helt enkelt hittade ett vittne. Denna förhoppning tycks ha lett till hans annars
svårbegripliga fokus på 13-åringarna Marius och Mathias som gärningsmän, och på Robin som "huvudvittne".
Där tycks ha uppstått ett tunnelseende, som senare övegick i den likaledes irrationella tron på Robin och
Christian som gärningsmän, när Sandberg i slutet av september tack vare illegal relefonavlyssning tvingats inse
att Marius och Mathias var oskyldiga. Det var bara Rolf Sandberg själv som förväntades kunna överblicka
utredningen, och i realiteten saknade han kontroll över situationen. I rockärmen hade han sedan mitten av
september haft professor Sven Å Christiansons sanslös påstående att Christian var en "mycket stark kandidat"
som gärningsman. Christianson hade redan den 21/9 börjat ge råd till Ingrid Harrysson och Maria Bodin, så när
de huvudmisstänkta 13-åringarna till sist föll ifrån, vilket i praktiken skedde den 29/9, rullade Sandberg helt
enkelt igång förhören med Robin och Christian igen och gjorde dem till utrednigens nya huvudmisstänkta.
Och så gick det som det gick. Den där 13-åringen som man förhört första veckan och som visat vägen till Kevins
skor, tycks i det läget ha varit bortglömd. Vilket alltså kan bero på det kaos och den inkompetens som präglade
Rolf Sandbergs mordutredning.
Det som fick mig och mina kollegor att ta oss för pannan var en artikel i Expressen i maj 1999, ett drygt halvår
efter att mordet på Kevin förklarats löst. Där berättas att en 13-årig nyligen ertappats med att våldta en treårig
pojke på en lekplats i Dottevik. Expressens reporter hade även bevakat Kevinutredningen och kunde därför
upplysa om att gärningsmannen figurerat även i den utredningen.
Så småningom fick vi bekräftat från flera håll att gärningsmannen faktiskt var den pojke som setts med Kevin på
morddagen, som visat vägen till hans skor efter mordet och som saknade alibi.
I artikeln intervjuas Rolf Sandberg, som får den rimliga frågan om Kevinutredningen nu skulle återupptas.
Reportern funderar i termer av att de två bröderna som "erkänt" kunde ha haft "hjälp" av 13-åringen, som ju
faktiskt visat sig vara kapabel att våldta en treåring. Att bröderna i själva verket inte alls erkänt kunde ingen
naturligtvis föreställa sig, det skulle inte berättas förrän 18 år senare i Dokument inifrån.
Rolf Sandberg var intressant nog helt avvisande. Han sa att bröderna i sitt erkännande varit mycket tydliga med
att de var ensamma vid mordtillfället och att våldtäkten därför helt saknade koppling till Kevinmordet.
När jag läser artikeln tänker jag att Rolf Sandberg möjligen kan ha känt panik. Här fick han frågor om en
uppenbarligen mycket stark kandidat till gärningsman i Kevinmordet - sju månader efter att han suttit på en
presskonferens och pekat ut Robin och Christian som skyldiga.
Vid den här tidpunkten, i maj 1999, satt brödern och deras familj i praktiken inspärrade i det av kommunen
skapade "behandlingshemmet" samtidigt som Rolf Sandberg hyllades som hjälten som löste Kevinfallet.
Han hade naturligtvis kunnat göra det rätta och återuppta Kevinutredningen med 13-åringen som misstänkt.
Men då hade han tvingats erkänna att det han sagt om brödernas "erkännande" på presskonferensen i
november inte var sant, och att Kevinfallet i själva verket var olöst. Det gjorde han inte, utan valde att avfärda
Expressens fråga med hänvisning till brödernas "erkännande".
Jag hade inte plats i Fallet Kevin för att bedriva jakt på den verkliga mördaren. Som journalist kan jag analysera
en mordutredning och visa på brister, men att samla bevis mot en tänkt gärningsman är något annat, som
polisen snarare än journalister bör ägna sig åt. Om jag hade haft mer programtid hade jag möjligen kunnat visa
våra fynd rörande 13-åringen för en skicklig kriminolog som Leif GW Persson och låta honom avge ett
professionellt omdöme. Men det fanns det inte heller tid till.
Jag har dock haft ganska tät kontakt med Leif GW allt sedan första programmet i Fallet Kevin sändes. Han är genuint intresserad av fallet och jag har därför gett honom en del material som inte använts i programmet. Inte
minst har jag försett honom med det material som jag och mina kollegor samlat ihop om 13-åringen.
Jag är inte kriminolog, men tycker naturligtvis att GW:s slutsats att detta är en trolig gärningsman låter fullt rimlig.

//

En totalsågning av Sandberg vill jag säga.

DJ vill gärna utse sig själv som hjälte. DJ har löst Kevinfallet. Man kan dock fråga sig varför han inte agerade redan 1999,när han "slog sig för pannan" och förstod hur fel RS hade.

Pga DJ har killarna lidit i nästan 20år och en journalist hela tiden vetat att dom var felaktigt utpekade.
Citera
2017-06-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Peka ut en enda sak som barnen ska ha sagt som de inte fått veta i förväg av polisen eller motsägs av den tekniska bevisningen.

Har inte sett,läst alla förhör. Har du?
Citera
2017-06-21, 23:16
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Har inte sett,läst alla förhör. Har du?

Nej, men det behövs inte. För utifrån det som visats så vet vi att det inte har med mordvapnet, tillvägagångssättet, fyndplatsen eller brottsplatsen (om man nu av någon anledning vill argumentera för att den är skild från fyndplatsen). Dvs i princip allt som enbart mördaren borde veta.

Så vänligen: Peka ut en enda sak som barnen ska ha sagt som de inte fått veta i förväg av polisen eller motsägs av den tekniska bevisningen.
Citera
2017-06-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, men det behövs inte. För utifrån det som visats så vet vi att det inte har med mordvapnet, tillvägagångssättet, fyndplatsen eller brottsplatsen (om man nu av någon anledning vill argumentera för att den är skild från fyndplatsen). Dvs i princip allt som enbart mördaren borde veta.

Så vänligen: Peka ut en enda sak som barnen ska ha sagt som de inte fått veta i förväg av polisen eller motsägs av den tekniska bevisningen.

Alla sk alibin,tider,vittnesuppgifter är en salig röra,så nu spekuleras det bara hit och dit. Vi får hoppas att en ordentlig utredning,utan påverkan av DJ och GW.

Nej,jag kan såklart inte peka ut nått som dom skulle ha sagt,förutom det pappan berättade till polisen. Det går inte helt vifta bort.
Citera
2017-06-21, 23:34
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Alla sk alibin,tider,vittnesuppgifter är en salig röra,så nu spekuleras det bara hit och dit. Vi får hoppas att en ordentlig utredning,utan påverkan av DJ och GW.

Jag har inte sagt ett ord om alibin, tider eller vittnesuppgifter. Polisen matade barnen med informationen om mordvapnet, tillvägagångssättet och fyndplatsen, och det tekniska bevisningen motsäger att brottsplatsen som barnen pekade ut är den korrekta. Alltså har barnen inte berättat någonting som enbart mördaren kunde veta, och om du fortsätter tjafsa om detta så kommer jag fortsätta be dig peka ut vad detta någonting är.

Citat:
Nej,jag kan såklart inte peka ut nått som dom skulle ha sagt,förutom det pappan berättade till polisen. Det går inte helt vifta bort.

Det gör det visst. Dels är det en historia som skapats av polisen, dels sägs den emot av den tekniska bevisningen. Och det finns ingenting som tyder på att ett ord stämmer.

Men det är faktiskt irrelevant i sammanhanget, för du hävdade att barnen sagt saker som bara mördaren visste. Men nu är det plötsligt pappan?
Citera
2017-06-21, 23:36
Medlem
Citat:
DJ vill gärna utse sig själv som hjälte. DJ har löst Kevinfallet. Man kan dock fråga sig varför han inte agerade redan 1999,när han "slog sig för pannan" och förstod hur fel RS hade.

Pga DJ har killarna lidit i nästan 20år och en journalist hela tiden vetat att dom var felaktigt utpekade.

Du fattar fel. Dan menar inte att han redan 1999 slog sig för pannan. Han menar i nutid när han har fått FUP och i samband med detta läser artikeln i Expressen från 1999 så slår han sig i pannan för att de poliser som var inblandade då inte kunde se något samband och inte heller gjorde någon utredning om detta. Samma sak som Leif GW säger.

Kanske att Dan Josefsson vill vara en stor hjälte. Bättre det är att Rolf Sandberg får utmåla sig som en stor hjälte.
Citera
2017-06-21, 23:37
Medlem
Citat:

Öh hur tänker du nu? Det med med slog sig i pannan var ju när de under arbetet med dokumentären läste en artikel från 1999 om våldtäkten i Dottevik.
Citera
2017-06-21, 23:43
Medlem
Citat:

Läste du DJ:s inlägg som att han slog sig för pannan redan 1999? Jag tolkade det som att han läst den gamla artikeln nu, i samband med produktionen av Fallet Kevin. Men överens om att Robin o Chr är felaktigt utpekade, det kan vi vara.
Eller menar du att expressens utsände, som väl var Olle E, och som 1999 ställde frågan till Sandberg om kopplingen till det nya fallet borde ha slagit larm. Och att få RS att backa i sin tvärsäkerhet om det "lösta Kevinfallet"? Hade det gått då, när det t om nu, när vi fått se så mycket av detta, är svårt att få vissa här i tråden att ta till sig ett och annat...
Citera
2017-06-22, 00:12
Medlem
Beatriceaurores avatar
Det är dags att sluta att blanda ihop den pedofile, överviktige och svagbegåvade ynglingen med invandrarbakgrund med de två tonåringar som helt kunde frias genom att man , turligt nog, begick ett lagbrott och avlyssnade deras telefoner.
Citera
2017-06-22, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
2. Leif GW Persson påstår alltså följande:
I [Hjelmgrens PDF] säger [Rolf Sandberg] bland annat att han till varje pris ville undvika att utredningen om mordet på Kevin skulle kunna användas som ett flyktingfientligt argument i den politiska debatt som då fördes inför valet 1998.
Jag ser inte annat än att detta är en direkt lögn från Dr Persson. Säger du emot detta?

Jag tror att Leif GW Persson läst båda Hjelmgrens rapporter om mordet på Kevin och drar sina egna slutsatser om vad han anser sägas mellan raderna där. Han lägger dock till i samma stycke som du citerar att "jag värjer mig givetvis mot att detta politiska övervägande skulle ha varit grunden för att skriva av misstankarna mot den 13-åring som jag beskrivit ovan".

Vad sägs då i Hjelmgrens rapporter av relevans i sammanhanget?

Citat:
Andra rykten handlade om invandrare. Det fanns svenskar som var övertygade om att utländska medborgare låg bakom Kevins död. Vad skulle hända om främlingsfientliga svenskar började ofreda människor med utländsk härkomst? Det var viktigt att dämpa eventuell hysteri.

Källa: http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf (sid. 5)

Citat:
Främlingsfientliga svenskar började höra av sig till polisen i Arvika. Bland tipsen fanns information om att barn med invandrarbakgrund synts tillsammans med Kevin. Rolf Sandberg liknar det vid en mardrömssits. Av signaler att döma från andra svenskar, hoppades några att hitta förklaringen till Kevins död på detta enkla sätt. De behövde inget motiv, det räckte med att peka ut utlänningar.

Källa: http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf (sid. 19)

Citat:
När så ryktet utpekade invandrarbarn, piskades stämningen i Arvika upp. Det var det sämsta tänkbara scenario av alla; att invandrarungdomar skulle ha dödat ett svenskt barn. Den ena bilden värre än den andra etsade sig fast på näthinnan; inte bara hos allmänheten utan även hos dem som arbetade med krishanteringen. Det fanns de som i sin fantasi såg hur nynazister från hela Sverige bussades till Arvika för att uttrycka sin invandrarfientlighet, vilket skulle skapa våldsamma upplopp och förföljelse av invandrare i Arvika. Det finns ingen kommunal beredskap för en liknande händelse. Man såg det som en polisiär fråga. Ingen tycktes tvivla på att det skulle bli ytterst otrevligt om det visade sig vara sant, att invandrarungdomar var inblandade i mordet på Kevin. Polisen dementerade ihärdigt ryktet.

Källa: http://www.ninahjelmgren.com/dok/Arvika_efter_Kevin.pdf (sid. 22)

Det går att kritisera Perssons formulering, men onekligen ansåg Sandberg det vara "en mardrömssits" och "det sämsta tänkbara scenario [sic!] av alla; att invandrarungdomar skulle ha dödat ett svenskt barn". Sandberg tycks även avfärda det som en "förenkling" att förövaren skulle kunna ha invandrarbakgrund.

Annat noterbart i rapporterna är hur förhören med invandrarbarn - inklusive de med 13-åringen och hans bröder - gick till enligt Hjelmgrens rapporter.

Citat:
När det blev dags att förhöra invandrarungdomar, ringde Rolf Sandberg och bad om hjälp av de socialsekreterare som arbetade som flyktingsamordnare. Han ville inför förhöret få hjälp med detaljer och bakgrund inför mötet.

-De hade ju erfarenhet som vi saknade. Det är klart att jag utnyttjar den kunskapen, den är ovärderlig. De kände ju till ungdomarnas bakgrund, det gjorde inte vi. Vi visste inte om vi skulle skrämma dem om vi bar uniformer till exempel, säger Rolf Sandberg.

Polisen upplevde det som att många av barnen och ungdomarna som de kallade in till förhör ljög om det mesta - de var förvånade över hur mycket barnen hittade på. Det är en erfarenhet som de flesta tycks ha fått efter arbetet med Kevin-fallet; barn ljuger. Invandrarungdomarna var inget undantag. En tolk var närvarande. Flyktingsamordnarna upplevde att han lade sig i för mycket istället för att endast översätta och hade önskat en tolk med större kunskap om rättsväsendet.

Källa: http://www.ninahjelmgren.com/dok/Arvika_efter_Kevin.pdf (sid. 22-23)

Citat:
Hur skulle de bära sig åt för att dessutom försöka få information från flyktingbarn? Barn som genom egna erfarenheter lärt sig att det är förenat med livsfara att säga något av innehåll till en person i uniform. När de förhördes blev de intressanta eftersom de ljög om allt. Rolf Sandberg kände att de saknade den elementära kunskapen att möta de här barnen på ett trovärdigt sätt. Han påmindes om att polisen saknar kunskap i att möta människor från olika kulturer och bakgrunder och kom att kontakta bland annat Rädda Barnen.

Källa: http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf (sid. 19 )

Rolf Sandberg fäller även en episk kommentar i sammanhanget: "Om vi misslyckades, skulle ingen kunna komma efteråt och säga att vi inte gjort allt vi kunnat" (http://www.ninahjelmgren.com/dok/Arvika_efter_Kevin.pdf sid. 26).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in