2017-06-21, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Okej, men nej. Det är en sammanfattning av vad åklagaren/advokaten tycker sig ha kommit fram till i rättegången. Det har alltså ingen annan bäring på rättegången i övrigt. Du presenterar ingenting, du sammanfattar. Man lär sig nåt nytt varje dag serru =)
Du får tro vad du vill gällande slutanföranden men i brottmål har en stor betydelse speciellt för försvaret eftersom obalans råder åk och försvar emellan under rättegång. I slutpläderingen kommer försvaret för första gången på riktigt till tals vilket om det är en bra och välförberedd plädering påverkar överläggningen i de flesta fall. Nu vet du.
Citera
2017-06-21, 20:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
JM har ställt följande diagnoser på sig själv:

- Skolboksexempel på chock så svår att hon i månader inte vetat vad hon sagt i häktet och under förhör. Så alla alibi hon uppgett under den tiden tar hon inga ansvar för.
- Gränspsykotisk
- Stroke

Det som förvånar mig mest är att hon inte ställt följande diagnoser:

- Narcissist deluxe
- Mytoman superior
Hon visste givetvis att hon inte diagnostiserats beträffande Stroke, varken gjort CT eller träffat en läkare - ändå låtsas hon vara tvärsäker och rekommenderar Fhl att läsa journalen.
Citat:
F: 2014 någon gång
J: Ja, jag tror det. Ni får väl kolla lite.
Detta beteende måtte väl härrörra till de diagnoser du efterlyser.
... dvs att försöka låta tvärsäker, inte tveka på hanen och hoppas att det passerar. Likt stroken..
Påminner om hennes utfall om finansierade flygturer i rätten idag.

Men vart tog det vägen med all behjärtansvärd omsorg, all planerad vigsel nu då? Gumsigumsan ter sig lite desperat på slutklämmen.
"– Han kommer ju från Iran så det är väl bara att skicka honom dit, säger hon."
"Nu säger hon att hon inte tänker skydda Mohammad Rajabi något mer."
"Hon riktar sin ilska mot Mohammad Rajabi och kallar honom idiot. "Skicka ut honom!" skriker hon. "

D-r-a-m-a -Q-u-e-e-n:

" Men det är ingen som tänker på hur jag mår Ingen frågar hur jag mår, säger Arbogakvinnan."
"Jag har blivit avklippt från min familj.
– Avklippt med min sorg. Ingen har lyssnat på mig."
"Arbogakvinnan har börjat gråta kraftigt.
– Jag bjöd in honom i min familj, säger hon."
Citera
2017-06-21, 20:54
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addemanna
Jo men det jag försöker säga är, varför skulle en KRIMINELLT EFTERLYST person ta sig igenom flera, nu mera välbevakade, gränser till Sverige för att "rädda" någon som beskrivs mera som en bekant? MR själv sa ju att han "borde vara i Österrike" vid det här laget? Han är ju på väg så att säga, såvida MR inte LJÖG i rätten idag.
"Ann-Sofie Sannemalm
Enligt ex-pojkvännens försvarare ska kamraten ha rest från Turkiet i lördags. Han måste ta sig hit illegalt eftersom han är efterlyst. Enligt ex-pojkvännen borde kamraten vara i Österrike nu."

Sedan angående MR's inspelning av JM, han sa ju att han ställde massa frågor.
- I cirka 30 minuter var det bara frågor från mig och nekanden från henne. Plötsligt blev hon irriterad och började prata självmant.

Finns väl en möjlighet att människosmugglaren (stod det narkotika, såg enbart människosmugglare återges) har en massa olika pass. Jag missade även att han smugglaren var Afghanska medborgare. Var såg ni det?
Senast redigerad av Pandalina4 2017-06-21 kl. 21:00.
Citera
2017-06-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Journal från 2014-08-24 - Ingen diagnos
Det har följts upp och journalanteckningar har plockats fram:
"Man kan i journalerna läsa att hon 2014-08-24 besökte sjukhuset och uppgav att hon led av yrsel och misstänkte att det kunde vara en stroke som drabbat henne. Hon lämnade sedan sjukhuset innan någon läkare fick undersöka henne och någon diagnos antecknades aldrig."

Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 383 enligt paginering.

JMs hälsodeklaration från 2015-01-14
"Har du eller har du haft stroke, blödning eller annan sjukdom i hjärnan? Nej"

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sidorna 62-63 enligt paginering.

Om man tror att man har fått en stroke och lämnar sjukhuset innan man ens blivit undersökt, då...
Kan man väl nästan undra om det är något fel på huvudet?

Risken med att uppge att hon inte haft någon stroke när hon tecknade livförsäkringar för sig och Aki var ju liten. Det var ju inte meningen att hon skulle dö. Det var väl IOFS sanningen. Att hon haft en stroke var väl en "sanning" som skulle komma till användning senare...

Ja precis,det framkommer i fupen,och det är beundransvärt att du hittar allt som vi andra läst, men omöjligt kan hitta i den 7000 långa sidor fupen.
Om jag inte missminner mig,så avhandlades detta även i början av rättegången.Att JM tog upp det idag igen,får nog mer ses som ett desperat försök att förklara alla sina lögner,att hon inte minns,,,.

Tror JM är väldigt missnöjd med rättegången,hon känner sig nog väldigt frustrerad av att hon inte kunnat orera fritt och hålla "hov",utan varit tvungen att hålla sig inom ramarna för gängse rättegångsförfarande.
Citera
2017-06-21, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Du får tro vad du vill gällande slutanföranden men i brottmål har en stor betydelse speciellt för försvaret eftersom obalans råder åk och försvar emellan under rättegång. I slutpläderingen kommer försvaret för första gången på riktigt till tals vilket om det är en bra och välförberedd plädering påverkar överläggningen i de flesta fall. Nu vet du.

Det är framförallt för försvaret som plädderingen är viktig eftersom åkl "äger" rättegången, kallar sina vittnen och skriker"objection your honort". Därför får försvaret de sista ordet utan att bli avbrutna.

Ett exempel på hur ett åtal maldes sönder av en utmärkt pläddering är Thomas Olsson i Bodenfallet.
Alhem, GW hyllade detta, åkl grät ut med "styck-dråp".

Så kan det gå.
Citera
2017-06-21, 20:59
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon visste givetvis att hon inte diagnostiserats beträffande Stroke, varken gjort CT eller träffat en läkare - ändå låtsas hon vara tvärsäker och rekommenderar Fhl att läsa journalen.

Detta beteende måtte väl härrörra till de diagnoser du efterlyser.
... dvs att försöka låta tvärsäker, inte tveka på hanen och hoppas att det passerar. Likt stroken..
Påminner om hennes utfall om finansierade flygturer i rätten idag.

Men vart tog det vägen med all behjärtansvärd omsorg, all planerad vigsel nu då? Gumsigumsan ter sig lite desperat på slutklämmen.
"– Han kommer ju från Iran så det är väl bara att skicka honom dit, säger hon."
"Nu säger hon att hon inte tänker skydda Mohammad Rajabi något mer."
"Hon riktar sin ilska mot Mohammad Rajabi och kallar honom idiot. "Skicka ut honom!" skriker hon. "

D-r-a-m-a -Q-u-e-e-n:

" Men det är ingen som tänker på hur jag mår Ingen frågar hur jag mår, säger Arbogakvinnan."
"Jag har blivit avklippt från min familj.
– Avklippt med min sorg. Ingen har lyssnat på mig."
"Arbogakvinnan har börjat gråta kraftigt.
– Jag bjöd in honom i min familj, säger hon."
Ang hänvisning till FUP å den så kallade Stroken. Visst är det så att jurryn inte får tillgång till FUP? Tyvärr, om det nu är så.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-06-21 kl. 21:02.
Citera
2017-06-21, 21:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
MR har själv sagt under rättegången att de hade stora problem att kommunicera. Men korsförhör i 30 minuter klarar han galant..*not*
MRs språkförståelse
Citat:
"Jag förstår ju dem mer men jag har svårt att prata."

"Jag kan ju, jag har ju lärt mig lite så att jag pratar lite med dem och sedan. En timme per dag så går jag till en kompis och så tränar vi på svenska."

"Mohammed köper även ett paket cigaretter inne på macken och pratar svenska med butiksbiträdet."

" Jag har installerat två stycken appar, en i min telefon och en i hennes telefon. Och hon pratar ju med rösten och då översätts det automatiskt. Om jag förstår så är det väl okej, om jag inte förstår så gör hon det till lite enklare meningar."

Komplement från idag:
Citat:
"Lars Jähresten poängterar att Rajabis svenska är relativt god.

– Du nickar innan du får frågan översatt, säger advokaten.
– Och ibland har vi haft möten utan tolk, du och jag."

Källa: FUP - dialogförhör och avlyssning + Expressen live.
Citera
2017-06-21, 21:02
Medlem
Den där JM går utöver det mesta.

Har läst många upprörande fupp:ar och varit på många uppmärksammande rättegångar men JM slår det mesta. Trots sitt infantila, naiva sätt. Hon är ju i grunden genomkorkad. Lever på infall. Bedrar vem som helst utan någon som helst tvekan. Förför och bedrar. Alla. Alla ta mig fan.

Aldrig har det varit en sexbarns-mamma allt kretsat kring.
Aldrig har en mamma skyllt all skuld på sina barn.

Jag har aldrig vid en rättegång hört den åtalade tala så upprepande väl om sig själv som JM gjort. Det i sig själv är väldigt avslöjande. Vem fan tror hon att hon lurar? IF? Domare? Mamma? Syster? AB? AG? ex-män? ex-kompanjoner? Oss?

Det är klart som korvspad att det är lite lättare att få folk med sig på vad som helst då det ligger två miljoner kronor i potten. Pengar lockar, ju fler desto mer. I synnerhet som de som lockas med själv saknar medel. Än lättare om dom som dras med står under någons absoluta inflytande.

Som någon skrev Afghanen var en "varg". Litade inte på henne. Skönt att han inte tog sitt liv på hennes uppmaning i alla fall.

Det kommer bli lite tomt efter henne nu. Men nu är det nya tag som gäller men jag är lite arg för att det snart är över.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ang hänvisning till FUP å den så kallade Storken. Visst är det så att jurryn inte får tillgång till FUP? Tyvärr, om det nu är så.
Det är omedelbarhetsprinicipen som gäller.
https://www.minilex.se/a/omedelbarhetsprincipen-och-koncentrationsprincipen
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jo det är lite ängsligt om man säger så - hur ska han ta sig vidare därifrån? Behöver han ta sig vidare? Är han internationellt efterlyst eller bara sökt här i Sverige? Är det inte han som har en son i Danmark? I så fall klarar han sig dit kanske och vänner sköter resten?
Jag vet inte, och jag är inte så säker på att jag vill veta heller just denna gång. Det viktiga är att företaget lyckas.
Vad gäller kommunikationerna mellan Johanna och MR så är det viktigast vad hon faktiskt yppar och sekundärt vad han förstår. Han bedömde det som viktigt att hon pratade på och intressant nog kan vi jämföra med hennes envisa pratande i avlyssningarna. Han måste fråga om på sitt enstaviga sätt, men hon envisas och tjatar. Om det faktiskt är så att hon hetsar upp sig till ett raseri i den (förmodade) inspelningen, då kan jag tänka mig att man inte tar miste på person i alla fall.

Ja som du märkte oroade sig JM för detta idag.
Tant ska nog inte tro på riktigt allt som MR säger.
Citera
2017-06-21, 21:03
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
JM har ställt följande diagnoser på sig själv:

- Skolboksexempel på chock så svår att hon i månader inte vetat vad hon sagt i häktet och under förhör. Så alla alibi hon uppgett under den tiden tar hon inga ansvar för.
- Gränspsykotisk
- Stroke

Det som förvånar mig mest är att hon inte ställt följande diagnoser:

- Narcissist deluxe
- Mytoman superior
Ursäkta, låt mej tillägga ännu en " Dr Phil-diagnos" JM gav sej själv idag : " jag är världens lugnaste person " : 😇+😈+😂+😄= JM
Citera
2017-06-21, 21:05
Medlem
Som någon skrev tidigare är det väldigt märkligt att MRs smugglarkompis skulle återkomma till Sverige, landet han är lyst i, för att hjälpa sin bekant MR med en ljudfil. Nej, det luktar illa det där. Antingen ställer man JM mot väggen och låter henne trassla in sig (hon sa att de aldrig kommer få fram någon) eller så är man dum i huvudet. Skulle han inte komma, och ljudfilen aldrig kommer fram skulle det snarare skada MRs trovärdighet. I så fall ett riktigt rookie-misstag av försvararen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in