Citat:
Ursprungligen postat av
LHA
Helt upp till dig om du vill tro mig eller ej. TS ställde en fråga om vad det kunde vara för fel på hans motor. Jag beskrev vad mina motorer haft problem med och hur dess varit väldigt lika de han har. I mitt fall handlar det om tre äldre bilar (två från tidigt sjuttiotal och en tidigt åttiotal) samt två båtmotorer (en inombordare från mitten sjuttiotalet och en utombordare från 1922). Ingen av motorerna var slut men givetvis inte i nyskick heller. Inombordaren var den som först hade problem varpå jag kontaktade liten kunnigt folk. Testade lite olika saker men det var först med 98 oktanig bensin som den gick bättre.
Tillfällighet? Kanske det men lustigt med fem olika motorer så jag väljer att tro att det för mina problem så var det bensinen och jag valde därför att föra fram det som löste det för mig till TS.
Men kan du inte ge honom ett förslag på vad det kan vara istället?
Jag har upprepade gånger föreslagit att det är tändspolen vilket allt i tråden pekar på.
- Motorn tappar ork när den är varm
- kylningen funkar
- tank mm är fräscht
- stiften är svarta
- stiften är nya, således är det troligen inget fel på gnistan i stifen i sig
Är du säker på att dina motorer inte gick bättre på 98 för att de knacka på 95? Samtliga av dessa motorer är byggda för blyad bensin. Troligen har dina motorer med de förgasarinställningar du haft gått för torrt på 95, del i det är att energivärdet sjunker med mer etanol och du behöver större munstycken. Dock är TS motor inte byggd för blyad bensin... skulle etanolen vara ett så stort problem skulle det vara mer omfattande och vanligare.