Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-06-21, 16:58
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Jag har upprepade gånger föreslagit att det är tändspolen vilket allt i tråden pekar på.
- Motorn tappar ork när den är varm
- kylningen funkar
- tank mm är fräscht
- stiften är svarta
- stiften är nya, således är det troligen inget fel på gnistan i stifen i sig

Är du säker på att dina motorer inte gick bättre på 98 för att de knacka på 95? Samtliga av dessa motorer är byggda för blyad bensin. Troligen har dina motorer med de förgasarinställningar du haft gått för torrt på 95, del i det är att energivärdet sjunker med mer etanol och du behöver större munstycken. Dock är TS motor inte byggd för blyad bensin... skulle etanolen vara ett så stort problem skulle det vara mer omfattande och vanligare.

Då får jag be om ursäkt. Jag läste inte det om ditt förslag om att det kan vara tändspolarna.

Den äldsta motorn är inte gjord för blyad bensin men övriga ja. Nope, ingen av dom knackade men hade just i varierande grad detta tapp av suget syndrom när dom blev varma. Ord som stort och etanol är dina och inte mina men för mig rätt ointressant. En enligt mig kunnig "gubbe" gav mig ett förslag på att 95 oktanig bensin kunde vara orsaken till mina problem. Jag bytte och det fungerar. Definition på kunnig är att han löste det för mig. Men jag släpper det här.
Citera
2017-06-21, 17:17
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Dock är TS motor inte byggd för blyad bensin... skulle etanolen vara ett så stort problem skulle det vara mer omfattande och vanligare.
Nja det kan vi ju inte med bestämdhet veta då ju TS inte har skrivit vilken årsmodell det är fråga om.
28 hk låter för mig som att den kommer från en tid när man inte blandade in sprit i bensinen men jag kan ha fel.
Men jag håller med jag har aldrig haft några problem med att en tvåtaktare får problem bara för att det är etanol i bensinen inte ens min veteranare från 70-talet har protesterat sen den började få 95 oktan med etanol.
Men å andra sidan, omöjligt är det ju inte att olika fabrikat osv reagerar olika på det.Men Ts motor gick ju bra förra året så det torde ju utesluta detta.
Citera
2017-06-21, 17:26
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Aa inte omöjligt. Men ytterligare en grej som talar för något tändningsrelaterat är att stiften är svarta. Givet att stiften är nya, munstyckena i förgasaren de samma och att ts faktiskt verkar kollat tanken så känns det som att det är tändspolen/spolarna som givit vika.
Min tanke om tanken var för att jag läste att den var ny så jag tänkte mig då att den kanske inte lirar med motorn typ något konstruktions fel eller något sådant, finns på olika båtforum en del folk som säger att de fått problem när de bytt till Biltemas tankar och att motorn går bra när de kopplar tillbaka den gamla tanken. Sant eller bara prat för att späda på ryktet att allt från biltema är skit vet jag inte, tycker dock att det låter lite osannolikt.
Citera
2017-06-21, 23:28
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Nja det kan vi ju inte med bestämdhet veta då ju TS inte har skrivit vilken årsmodell det är fråga om.
28 hk låter för mig som att den kommer från en tid när man inte blandade in sprit i bensinen men jag kan ha fel.
Men jag håller med jag har aldrig haft några problem med att en tvåtaktare får problem bara för att det är etanol i bensinen inte ens min veteranare från 70-talet har protesterat sen den började få 95 oktan med etanol.
Men å andra sidan, omöjligt är det ju inte att olika fabrikat osv reagerar olika på det.Men Ts motor gick ju bra förra året så det torde ju utesluta detta.

Det handlar som värst om en sen 70-talare och inte mycket skiljer på motorerna som kom i slutet på 90-talet.
Citera
2017-06-21, 23:32
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Min tanke om tanken var för att jag läste att den var ny så jag tänkte mig då att den kanske inte lirar med motorn typ något konstruktions fel eller något sådant, finns på olika båtforum en del folk som säger att de fått problem när de bytt till Biltemas tankar och att motorn går bra när de kopplar tillbaka den gamla tanken. Sant eller bara prat för att späda på ryktet att allt från biltema är skit vet jag inte, tycker dock att det låter lite osannolikt.

Alltså det är inget avancerat.. 2 mm hål i tanken är troligen tillräckligt för att ge syret som behövs för att det inte ska bli vakuum. Biltemas tank måste ha ett problem i själva uppsugningsdelen snarare än i resten, annars är det "ingenjören" på biltema helt förståndshandikappad om han misslyckas med att göra en avluftning som fungerar.
Citera
2017-06-21, 23:34
  #42
Medlem
Komp test,kolla spolar och cdi box.På min 30 hp något nyare var det samma fel,bytte bort motorn och kompisen som tog den menade att en mek hade fixat ett termostat som ska skydda mot överhettning..vet inte om sant men tror inte sådant finns på 28 hp.
Citera
2017-06-22, 03:02
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganify
Komp test,kolla spolar och cdi box.På min 30 hp något nyare var det samma fel,bytte bort motorn och kompisen som tog den menade att en mek hade fixat ett termostat som ska skydda mot överhettning..vet inte om sant men tror inte sådant finns på 28 hp.
termostat finns därför har jag frågat ts om han känt någon lukt när den gått varm utan framgång.
Citera
2017-06-22, 03:17
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Alltså det är inget avancerat.. 2 mm hål i tanken är troligen tillräckligt för att ge syret som behövs för att det inte ska bli vakuum. Biltemas tank måste ha ett problem i själva uppsugningsdelen snarare än i resten, annars är det "ingenjören" på biltema helt förståndshandikappad om han misslyckas med att göra en avluftning som fungerar.
Jag har inte påstått att de är avancerat heller,, men man ska heller inte förringa att fel kan uppstå bara för att allt ser nytt ut en för liten dimension på slangen kan tex ställa till en del trots att den är ny liksom nippeln i tanken sen har nog inte biltema varken ingenjörer som gör ritningar eller egen tillverkning..
__________________
Senast redigerad av lokalen 2017-06-22 kl. 03:21.
Citera
2017-06-22, 08:40
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Jag har inte påstått att de är avancerat heller,, men man ska heller inte förringa att fel kan uppstå bara för att allt ser nytt ut en för liten dimension på slangen kan tex ställa till en del trots att den är ny liksom nippeln i tanken sen har nog inte biltema varken ingenjörer som gör ritningar eller egen tillverkning..

Någon har cad:at modellen som sedan blivit en form oavsett

Men så länge inte TS fått för sig att sätta på minislang ska det inte vara något större problem. De flesta soppaslangarna är överdimensionerade. Nippeln i motorn har mindre invändig diameter. Har t.ex. 8 mm slang till min 200 hästare men nippeln från tanken är 5 mm invändigt och i motorn något liknande. Har inga problem där

Men återigen, han har svarta stift, borde inte vara problem med att motorn inte får soppa. Den förbränner inte den soppa den får.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback