Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-06-21, 09:31
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortkopplad
Verkar som någon varit inne i huset och snokat.. är platsen fortfarande avspärrad?

"Gården där Tova Moberg senast sågs i livet utsatt för inbrott: "Någon har varit in"
https://www.helahalsingland.se/logga-in/garden-dar-tova-moberg-senast-sags-i-livet-utsatt-for-inbrott-nagon-har-varit-in

Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
det var nån som postade länk för nån dag sen om det.

Fast det verkar inte ha postats någon länk om det, bara en kommentar om det. Finns det någon med plus-konto på Hela Hälsingland som kan citera artikeln? Tack!
Citera
2017-06-21, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Fast det verkar inte ha postats någon länk om det, bara en kommentar om det. Finns det någon med plus-konto på Hela Hälsingland som kan citera artikeln? Tack!

Jag postade länk,, men tyvärr har jag inge pluskonto,,, HelaHälsingland håller på att gräva sin egen grav.
Citera
2017-06-21, 10:22
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Jag postade länk,, men tyvärr har jag inge pluskonto,,, HelaHälsingland håller på att gräva sin egen grav.

Jag hittade inte länken, men har ju ändå inget plus-konto. Märkligt att välja att stänga ute nya läsare istället för att få dem att fortsätta läsa.

Här är en annan, troligtvis liknande, artikel från Expressen. Kanske även den har postats tidigare.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/inkraktare-har-brutit-mordavsparrningen/

Exakt var Tova blev bragd om livet är fortfarande under sekretess, men det är klarlagt att hon senast sågs vid liv i huset på gården, och hittades mördad i vattnet alldeles intill fastigheten.
Sedan dess har gården varit avspärrad med anledning av den pågående mordutredningen.
Men avspärrningarna har brutits av en inkräktare.
– Någon har varit in på fastigheten. Ett fordon är stulet, men det är oklart vad mer som saknas. Det är litet svårt att klargöra eftersom fastigheten är avspärrad, säger förundersökningsledare Frida Holmberg vid Hudiksvallspolisen till Hela Hälsingland.
Inledningsvis hade polisen gården under bevakning, men sedan en tid tillbaka finns ingen personal avsatt för att hålla avspärrningarna.

Det har tidigare väckts frågor om när avspärrningarna skulle hävas, framför allt med anledning av fordon som stått uppställda på platsen, enligt åklagare Christer Sammens.
Citera
2017-06-21, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vi får vänta på Crisnic, som brukar vara snäll och referera från Hela Hälsingland åt oss!

Man undrar verkligen vem som varit där och gjort inbrott trots avspärrningar?

Ligger ju lite ute i bondvischan. Skulle förstås kunna vara någon som absolut inte har med detta att göra på något som helst sätt. Någon som inte bryr sig, tänker att här är absolut ingen som kommer att komma och överraska en.

Känns ändå som om någon skulle kunna vara ute efter något speciellt? Om man har något att dölja och finns med i utredningen på något sätt, ligger man nog risigt till. Det har ju redan gjorts brottsplatsundersökning, så nytillkomna spår kan ju nu direkt avslöja en inkräktare.

Hårt straff på detta om man åker dit?
Citera
2017-06-21, 10:30
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi får vänta på Crisnic, som brukar vara snäll och referera från Hela Hälsingland åt oss!

Man undrar verkligen vem som varit där och gjort inbrott trots avspärrningar?

Ligger ju lite ute i bondvischan. Skulle förstås kunna vara någon som absolut inte har med detta att göra på något som helst sätt. Någon som inte bryr sig, tänker att här är absolut ingen som kommer att komma och överraska en.

Känns ändå som om någon skulle kunna vara ute efter något speciellt? Om man har något att dölja och finns med i utredningen på något sätt, ligger man nog risigt till. Det har ju redan gjorts brottsplatsundersökning, så nytillkomna spår kan ju nu direkt avslöja en inkräktare.

Hårt straff på detta om man åker dit?

Ja, Crisnic är väldigt hjälpsam. Tack för det!

Eftersom ett fordon är stulet finns det ganska många tänkbara personer. Någon som ska förvara fordonet åt Billy tills han kommer ut (om det är Billys fordon), någon som vill förstöra utredningen och vet något om fordonet, någon som har själv vill ha fordonet, någon som vill sälja fordonet vidare, någon av grabbarna eller pappan som kanske äger fordonet och ville ha tillbaka det.

Är också nyfiken på straffet för själva intrånget på gården. Sedan tillkommer förstås stölden av fordonet och om något mer saknas.
Citera
2017-06-21, 10:34
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/inkraktare-har-brutit-mordavsparrningen/

– Någon har varit in på fastigheten. Ett fordon är stulet, men det är oklart vad mer som saknas. Det är litet svårt att klargöra eftersom fastigheten är avspärrad, säger förundersökningsledare Frida Holmberg vid Hudiksvallspolisen till Hela Hälsingland.

Det har tidigare väckts frågor om när avspärrningarna skulle hävas, framför allt med anledning av fordon som stått uppställda på platsen, enligt åklagare Christer Sammens.

Jag tänker att det är troligt att någon ville ta tillbaka sitt eget fordon. Kanske gick personen in i huset för att hämta nycklarna till fordonet. Detta kanske inte är en så svårknäckt nöt speciellt om personen som har gjort intrång är samma person som har frågat om när avspärrningarna ska hävas för att komma åt fordon på platsen.
Citera
2017-06-21, 11:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tänker att det är troligt att någon ville ta tillbaka sitt eget fordon. Kanske gick personen in i huset för att hämta nycklarna till fordonet. Detta kanske inte är en så svårknäckt nöt speciellt om personen som har gjort intrång är samma person som har frågat om när avspärrningarna ska hävas för att komma åt fordon på platsen.

Ja, inte otroligt att det är som du säger. I så fall kan man ju bara konstatera att personen är en idiot. Förutom brottet att gå in på en avspärrad brottsplats, kan ju personen komma in under radarn.

Kan personen hämtat sin bil och gjort inbrott för att dölja något???

Måste ju vara lätt att utesluta om det är någon annan än ägaren till bilen.....
Citera
2017-06-21, 11:27
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Jag hittade inte länken, men har ju ändå inget plus-konto. Märkligt att välja att stänga ute nya läsare istället för att få dem att fortsätta läsa.

Här är en annan, troligtvis liknande, artikel från Expressen. Kanske även den har postats tidigare.

Exakt var Tova blev bragd om livet är fortfarande under sekretess, men det är klarlagt att hon senast sågs vid liv i huset på gården, och hittades mördad i vattnet alldeles intill fastigheten.
Sedan dess har gården varit avspärrad med anledning av den pågående mordutredningen.
Inledningsvis hade polisen gården under bevakning, men sedan en tid tillbaka finns ingen personal avsatt för att hålla avspärrningarna.

Här måste det ändå anses som klart att hon har blivit mördad (för de som tvekat).

Är det klart att nån varit inne i huset?
Det stod ju inbrott i en annan länk.
I denna står det att nån varit "in på fastigheten".

Som jag förstår det så har någon eller några haft bil/bilar på gården som de har velat hämta, men pga avspärrningarna inte fått lov till detta.

Samtidigt så tänker jag om hon legat i bilen vid något tillfälle, men då är det otroligt efterblivet, om vi antar att Billy är mördaren, att dra ut kroppen i vattnet på eller precis bredvid fastigheten, när han ändå haft henne i bilen. (spekulationer)
Senast redigerad av UgLyBastard 2017-06-21 kl. 11:30.
Citera
2017-06-21, 12:48
Medlem
Citat:

Citat:
"– Någon har varit in på fastigheten. Ett fordon är stulet, men det är oklart vad mer som saknas. Det är litet svårt att klargöra eftersom fastigheten är avspärrad, säger förundersökningsledare Frida Holmberg vid Hudiksvallspolisen."

"Det var på måndagsmorgonen som inbrottet upptäcktes när polisens utredare kom till den avspärrade fastigheten. Det stod tidigt klart att ett fordon stulits. Det visade sig också att någon tagit sig in i huset som finns på fastigheten."

"– Vi har i det här läget ingen misstänkt, säger Frida Holmberg vid Hudiksvallspolisen.
Enligt åklagare Christer Sammens har det ställts frågor om när avspärrningarna på fastigheten skulle hävas. Det har särskilt gällt fordon som stått uppställda där. Under den gångna helgen har det begåtts flera inbrott och en ytterligare en bilstöld i Hudiksvallstrakten."

"– Jag har svårt att se hur inbrottet ska påverka utredningen. Jag tror inte det, säger Christer Sammens."

Källa: LÄNK

Det är alltså bekräftat att någon varit inne i huset.
Citera
2017-06-21, 13:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Här måste det ändå anses som klart att hon har blivit mördad (för de som tvekat).

Är det klart att nån varit inne i huset?
Det stod ju inbrott i en annan länk.
I denna står det att nån varit "in på fastigheten".

Som jag förstår det så har någon eller några haft bil/bilar på gården som de har velat hämta, men pga avspärrningarna inte fått lov till detta.

Samtidigt så tänker jag om hon legat i bilen vid något tillfälle, men då är det otroligt efterblivet, om vi antar att Billy är mördaren, att dra ut kroppen i vattnet på eller precis bredvid fastigheten, när han ändå haft henne i bilen. (spekulationer)

I expressens artikel står (min fetning):
Citat:
– Någon har varit in på fastigheten. Ett fordon är stulet, men det är oklart vad mer som saknas.

Rubrik Hela Hälsingland:
Citat:
Gården där Tova Moberg senast sågs i livet utsatt för inbrott: "Någon har varit in"
Citat:
https://www.helahalsingland.se/logga-in/garden-dar-tova-moberg-senast-sags-i-livet-utsatt-for-inbrott-nagon-har-varit-in
Vi får väl se vad det står i den artikel om någon hjälper till med det.

Med på fastigheten menas tomten. Eftersom det inte står något om att någon tagit sig in i huset, tar jag för givet att det inte är så. Det kallas väl inbrott ändå när man tagit fordon på avspärrad tomt.

Om polis misstänkt att kroppen legat i någon av de bilar som stått på tomten borde de redan ha tagit dem för undersökning.

Jag tror (min gissning) är att polisen redan har någon indikation på var Tova mördades och hur hon togs till vattnet. I den teorin kanske inte någon bil ingick. Åklagare Sammens uttryckte det på sådant sätt i någon artikel som att kroppen kan ha dragits, burits eller på annat sätt förflyttats (orkar inte leta rätt på det nu, men det finns i tråden att med sökmotorns hjälp hitta).

Men det är ju så att en avspärrad brottsplats är ju avspärrad av något skäl. Tror det var Mogna-Meloner som sa att om det kommer upp nya bevis, eller något annat efter förhör t ex kan polisen behöva på nytt undersöka brottsplatsen.

Så jag förmodar att det är ett väldigt allvarligt brott att gå in på området, även om det är din egen bil. Du kan ju dessutom förstöra bevis genom att klampa omkring och köra fordon.

Men hur kan man stjäla en bil utan nycklar? Kanske det var en äldre modell? Då kan man väl tjuvkoppla.
Citera
2017-06-21, 13:11
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1597536842
Det är alltså bekräftat att någon varit inne i huset.
Ok, ja då kan vi se det som det.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I expressens artikel står (min fetning):

Rubrik Hela Hälsingland:

Med på fastigheten menas tomten. Eftersom det inte står något om att någon tagit sig in i huset, tar jag för givet att det inte är så. Det kallas väl inbrott ändå när man tagit fordon på avspärrad tomt.

Om polis misstänkt att kroppen legat i någon av de bilar som stått på tomten borde de redan ha tagit dem för undersökning.

Jag tror (min gissning) är att polisen redan har någon indikation på var Tova mördades och hur hon togs till vattnet. I den teorin kanske inte någon bil ingick. Åklagare Sammens uttryckte det på sådant sätt i någon artikel som att kroppen kan ha dragits, burits eller på annat sätt förflyttats (orkar inte leta rätt på det nu, men det finns i tråden att med sökmotorns hjälp hitta).

Men det är ju så att en avspärrad brottsplats är ju avspärrad av något skäl. Tror det var Mogna-Meloner som sa att om det kommer upp nya bevis, eller något annat efter förhör t ex kan polisen behöva på nytt undersöka brottsplatsen.

Så jag förmodar att det är ett väldigt allvarligt brott att gå in på området, även om det är din egen bil. Du kan ju dessutom förstöra bevis genom att klampa omkring och köra fordon.

Men hur kan man stjäla en bil utan nycklar? Kanske det var en äldre modell? Då kan man väl tjuvkoppla.
Nån har alltså varit i huset.
Undra om person-en/-erna tagit nyckel till bilen inifrån huset, och vems bil det är.
Nycklarna till bilen kan redan ha varit i "tjuvens" ficka.

Finns det flygfoto från platsen?
Finns det bilder som visar vilka bilar som stått på gården?

Kan nån dra dit å kika vilken som är borta då?

Så kanske vi kan luska lite vems bil det är, eller om det är blyfa's
Citera
2017-06-21, 13:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ok, ja då kan vi se det som det.

Nån har alltså varit i huset.
Undra om person-en/-erna tagit nyckel till bilen inifrån huset, och vems bil det är.
Nycklarna till bilen kan redan ha varit i "tjuvens" ficka.

Finns det flygfoto från platsen?
Finns det bilder som visar vilka bilar som stått på gården?

Kan nån dra dit å kika vilken som är borta då?

Så kanske vi kan luska lite vems bil det är, eller om det är blyfa's

Oj.
Det var vågat.
Som du säger, kanske personen redan hade sina nycklar, men det verkar ju väldigt korkat isf att gå in i huset också. Så dum kan man väl ändå inte vara, om man inte har något att dölja??

Det var någon på tråden som kollat avspärrningarna tidigare för att ev fota, men man ser inte in på gården från avspärrningen tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in